Fotohospoda

Obecná diskuse aneb Co se jinam nevešlo

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Do fóra se už nepřihlásíte přezdívkou, je potřeba e-mail. Hned teď se podívejte, jakou e-mailovou adresu tady používáte a zapište si ji: odkaz Uživatelský panel v hlavičce –> záložka Profil. (Podrobnosti)

Odeslat příspěvekod Davidof 13. 6. 2022 09:33

MFT je na travel perfektní, ovšem doba se zase posunula dál a už to není v té poloze, že Canon a Nikon = a priori těžká sestava.

Nikon (radši :-) ) moc podrobně nesleduju, ale s Canonem už je možno sestavit zajímavé cestovní sety kombinací 14-35/4, 24-240 a 100-400/8.

MFT bude mít pořád v hmotnosti navrch, ale ten rozdíl už nebude vůbec tak dramatický, a bude přeci jen kompenzován lepší ekvivalentní světelností, stabilizace je Canonu i Nikonu taky někde jinde (i když na 3 sec expozice si tedy netroufám) a ta nová skla se zlepšila v kresbě oproti jejich DSLR předchůdcům. Sice jsou hodně závislá na korekcích, ale to je asi všeobecný trend a daň za menší rozměry. Jo a taky se hodně zlepšila MFD, to se často hodí.

Tím neříkám, že král miniaturizace sestav je svržen, ale přibyla mu vážná konkurence. Přechod na MILC dal výrobcům možnost dělat sestavy, které k té miniaturizaci jdou z druhé strany - FF senzor a málo světelné objektivy. Čísla jejich světelnosti vypadají špatně, ale když si to člověk přepočte na MFT, tak jsou vlastně OK, a bonus je, že často stojí méně a cesta ke světelnějším sklům je velmi jednoduchá.

Jinak, popravdě řečeno, cítím to víc jako noxx a ty klasické fotky mě už tolik nelákají, říkám si, že je lepší natlouct si nos na něčem nové a ne na něčem, co už vyfotilo tisíce lidí přede mnou.
Výsledek je třeba stejně špatný, ale aspoň jsem to zkusil :-)
https://www.zonerama.com/Davidoff/190455
Davidof
Expert

Odeslat příspěvekod tomashr 13. 6. 2022 10:19

Popravdě pro travel není světelnost ve smyslu DOF z valné části kritická, EQ kolem f8 je naprosto vyhovující. Pokud kompaktní sklo pro fullframe bude mít perfektní kresbu, tak bych se fakt světelností nijak netrápil, minimálně ne ve vazbě na kompozici s DOF. Je to na diskusi spíš v té absolutní hodnotě, mám-li u MFT 2,8 a u FF 5,6, tak je to stejné v DOF, ale jaksi čas (nebo ISO) se posune o 2EV, což víceméně vymaže přidanou hodnotu většího snímače v šumu atd., ale v reálu je kvalita i tak dost vysoká, tak coby :-)

Spíš je právě otázka, jestli jsou různá kompaktní skla pro FF dost kvalitní, upřímně třeba Canon RF 24-105mm f/4-7.1 je dost tragický - bez korekce zcela černé rohy na 24mm jsou až bych řekl úlet, RF 24-240 taky není právě ideální.
Malý 100-400/5,6-8 je snad opticky lepší, jenže hmotnost už je hodně blízko k 40-150/2,8PRO, který je přeci jen trochu jinde (a v některých ohniscích vyjde lépe i v DOF po přepočtu).
Za mne máš v principu pravdu (že to na FF jde), ale upřímně zrovna Canon se (zatím?) v těch opravdu kompaktních sklech až tak moc nepředvedl, spíš naopak. Hezké jsou až ta L skla s f4 - 24-105 a 14-35, ty by se mi líbily, ovšem velikost je už přeci jen o poznání vyšší a cena popravdě taky není právě příjemná :-(
Nikon je u Z24-200 asi k tomu, jak by podobné sklo mělo vypadat, proti Canonu o dost blíže, ale osobní zkušenost nemám.
Blog Fotozóna - https://blog.fotozona.cz
tomashr
Pokročilý

Odeslat příspěvekod houghs 13. 6. 2022 10:45

Ono i s levným setovým objektivem jde udělat relativně slušná portrétní fotka. Ano, někdo řekne bokeh není nejlepší, ale obyčejní lidé takové věci fakt neřeší. Tuto fotku jsem pořídil přede dvěma lety na cestě z Cádizu do Gibraltaru na ohnisku 58mm (APS-C) a cloně 5, teď fotím s 16-80, který jde na dlouhém konci na čtyřku, což si myslím, že už je někdy až moc a pozadí je skoro neidentifikovatelné.

Obrázek
houghs
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Davidof 13. 6. 2022 12:08

Portréty s touto kompozicí jsou technicky proveditelné jakýmkoli systémem, horší je to u celých postav a trochu kratších ohnisek, tam jsem to s MFT už nedokázal.

Co se týká kvality fotek z těch levnějších zoomů od Canonu, těžko říct - nechce se mi to kupovat (asi 24-240) jen abych si to ověřil, nota bene když mě tyhle dokumentární rychlé snímky moc nebaví.

Myslím ale, že pro svůj účel a své publikum budou dostatečné a pokud někdo fotí jen do jpeg, tak vůbec nebude tušit, že se tam něco koriguje :-)

Osobně by mě zajímalo porovnání reálných fotek z 12-100 a 24-240. Na 12-100 mám jen ty nejlepší vzpomínky, podotýkám.
https://www.zonerama.com/Davidoff/190455
Davidof
Expert

Odeslat příspěvekod tomashr 13. 6. 2022 12:28

O 24-240 vím méně, tipuji, že proti Oly 12-100 nedopadne nejlépe, ale nechci tvrdit zcela radikálně.
Naproti levný 24-105 jsem měl možnost viděl více a tam to byla fakt bída, to by Olympus převálcoval i s levným 14-150, 12-100 by byl vyložený overkil...

Ad JPG a korekce - problém je, že ta korekce sice odstraní černé rohy (jakžtakž), jenže cenou je výrazné zhoršení rohů jak v rozlišení, tak v nich ale kvůli boostu i daleko více vylézá šum. Tohle platí obecně, koneckonců i právě MFT má u pár skel korekce zabudované a také výrazné, nicméně si nevybavuji naprosto nic, kde by to šlo do takového extrému, jako právě u RF24-105, to se opravdu vymyká čemukoli. Třeba stará 14-150 od Oly měla vinětaci na širokém konci asi 1,5EV a po korekci něco kolem 0,9EV - to mi přijde vcelku normální korekční zásah. Ovšem u RF 24-105mm f/4-7.1 jsi bez korekce v režimu "roh je fakt černý" - až k nezměření, možná i přes 10EV!!!! Když z toho korekce udělá v běžném režimu 2,5EV a v "boost" asi 0,6EV, tak si asi není těžké představit, jak brutální zásah to je - tohle jsem fakt ještě neviděl :-(
Blog Fotozóna - https://blog.fotozona.cz
tomashr
Pokročilý

Odeslat příspěvekod Davidof 13. 6. 2022 12:46

A není to spíš tak, že ten objektiv je reálně o něco širší, než deklarovaných 24 a ta korekce se skládá i z ořezu ?

Aspoň tak jsem to četl na webu, otázkou ovšem je, je-li to pravda a zda se to dá nějak ověřit. To nic nemění na tom, že se ti ten finální obraz nelíbil, samozřejmě.

Kdybych jel na poznávací zájezd někam, kde budeme fotit z okna autobusu překrásné scenerie a nebude se ani zastavovat, tak bych si možná tu 24-240 koupil a vyzkoušel, jak to bude v reálu vypadat. To ale neplánuju :-)
https://www.zonerama.com/Davidoff/190455
Davidof
Expert

Odeslat příspěvekod tomashr 13. 6. 2022 14:34

Pokud jsem to dobře pochopil, tak ta korekce v EOS R řadě má dva levely - řekněme "normální" a pak "drsná".
Ta normální to podle všeho neořezává - to je to zmíněné zlepšení od totálně černé k silné vinětaci. Pak je tu vyšší stupeň, který to vylepší více a tady bych nějaký další tuning třeba ořezem nevylučoval, ale nemám možnost znovu ověřit (viděl jsem u kolegy).
Jinak je tam ale problém násoben i korekcí zkreslení, to je taky děsné, prostě výsledek je překopán hned 2x a je to vidět :-(
Blog Fotozóna - https://blog.fotozona.cz
tomashr
Pokročilý

Odeslat příspěvekod Davidof 13. 6. 2022 16:49

Mě přijde, že to je ucházející, např. tady https://www.flickr.com/photos/cameralab ... 800175567/

Tohle by asi jako fotky z dovolené obstálo, pokud předpokládáme, že by to fotil člověk, který si šel koupit základní sestavu s univerzálním zoomem.
https://www.zonerama.com/Davidoff/190455
Davidof
Expert

Odeslat příspěvekod pemar 13. 6. 2022 18:36

Není to nic extra, nenadchne to, ale účel by to asi splnilo.
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod monikash 13. 6. 2022 19:00

Jinak, jeho recenzi najdete zde https://www.cameralabs.com/canon-rf-24- ... tm-review/ a spoustu dalších.
Moto One Vision
Sony A6100, A7R2
monikash
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod bob222 13. 6. 2022 19:04

Podobne brutálne korigoval aj soňák u 16-50. Tam bol raw až 22 a ufiklo sa to.
bob222
Pokročilý

Odeslat příspěvekod Davidof 14. 6. 2022 07:02

Jestli náhodou nemáte na seťák moc velký nároky :-)


Z jiného soudku - Tomáši, prosím, je v IPhone 13 Pro nějaká jednoduchá cesta, aby fotil do RAW a ty RAW nedával vůbec do Photos, ale někam na interní disk ? Patrně na ICloud ?
Jak znám Apple, tak jsem trochu skeptik :-)
https://www.zonerama.com/Davidoff/190455
Davidof
Expert

Odeslat příspěvekod tomashr 14. 6. 2022 07:27

Já moc nechápu dotaz - když si na iP13 nastavíš ProRAW, tak do DNG ukládá sám od sebe jak v mobilu, tak na iCloud, tady nemusíš nastavovat nic.
Stáhneš to pak buď po kabelu přes Image Capture anebo přes iCloud. Tam je jen finta, že ve webovém rozhraní iCloud neklikneš rovnou na download ikonu, ale chvíli na tom podržíš myš, až se objeví taková šipečka dolů, která vyvolá menu, kde zvolíš "download unmodified originals", což je právě RAW (plus JPG/HEIC).
Vše to jsou nativní funkce dostupné běžně, není třeba žádná "obezlička"... Nebo jsi to myslel nějak jinak?

Jinak ještě k tomu seťáku - mně se ten RF24-105 skutečně velmi silně nelíbil. Pro srovnání třeba APS-C EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 STM IS mi přišel naprosto v pohodě - není dokonalý, ale tak nějak "v normě" s vyrovnanými parametry, po přiclonění o jednu clonu už úplně OK. Tam mi s ohledem na cenu přišlo vše naprosto OK a neřeknu o něm nic špatného. To samé u fullframe EF 24-105mm f/3.5-5.6 STM IS - to byl také běžný seťák naprosto adekvátní ceně atd. Ale zrovna ten levný RF24-105 či jak tu padlo Sony 16-50 už mi přijdou ve více ohledech odfláklé fakt docela přes čáru :-(
Blog Fotozóna - https://blog.fotozona.cz
tomashr
Pokročilý

Odeslat příspěvekod Davidof 14. 6. 2022 07:38

Myslel jsem to tak, že bych chtěl aby IPhone po zmáčknutí spouště ukládal ten RAW na ICloud do nějaké složky. Rovnou, automaticky, a aby se to neukládalo do Photos.

Jde to takhle ?
https://www.zonerama.com/Davidoff/190455
Davidof
Expert

Odeslat příspěvekod tomashr 14. 6. 2022 07:44

Já už ti asi rozumím, vyloženě jako filesystém to nejde (tedy aspoň co vím).
Nejrychlejší cesta k stažení RAW je podle mne to webové rozhraní iCloud, označit jde i vše najednou a pak ta volba formátu, jak jsem psal.
Co se týče Photos, tak na telefonu se to do nich uloží vždy. Jde ale do jisté míry ovlivnit, jak se to bude synchronizovat na počítači, tohle ale nepoužívám.
Blog Fotozóna - https://blog.fotozona.cz
tomashr
Pokročilý

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků