Kdy nahradí bezzrcátka APS-C zrcadlovky?

Obecná diskuse aneb Co se jinam nevešlo

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod pemar 7. 8. 2019 20:18

Dával jsem ale některé z nich i sem na fórum, ale i ty jsem líný hledat, bude to tak půlroku až rok staré, maximálně dva roky. Perfektní zaostření je otázka definice, musí být zvolený i dostatečně rychlý čas, aby nebyly pohybově máznuté. A ta sekvence je o tom, co jsem schopen v hledáčku usledovat. Takže jinak, když jsem správně zachytil míček, tak jich měl několik v sérii ostrých. Kdybych neměl, tak bych to takhle nefotil.

Po sobě mi asi ty fotky už asi úplně nepůjdou, dost jsem je promazával, zejména pokud ty fotky vypadají skoro stejně, nasekal jsem z té akce cca 1,500 fotek (při 9fps a bufferu na 200 fotek se není čemu divit) a promazal jsem to tak na desetinu. Vůbec mi nebude vadit, když si někdo bude myslet, že to byl luckyshot, zkuste je udělat nějakou fullframovou bezzcadlovkou a 105/1.4 a uvidíte.
pemar
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Davidof 7. 8. 2019 20:37

No, já to tady celkem sleduju, před dvěma lety jsi D850 asi neměl, že jo.

Upřímně řečeno, docela by mě to nadchlo, kdyby ta historka byla pravdivá, to mi věř.

Ale mám hodně silný tušení, že to je celý trochu složitější.
Davidof
Návštěvník

Odeslat příspěvekod pemar 7. 8. 2019 20:55

Byl to memoriál mého kamaráda, takže to bylo v prvním kvartálu, jednou jsem tam určitě měl D500 a jednou D850 s gripem. To trackování jsem určitě zkoušel s D850, ale Nikon 105/1.4 jsem určitě měl na téhle akci i s D500.

Několik těch fotek z toho trackování jsem tu postnul, ale nechce mi je hledat, byl na nich tuším Karel Komenda zezadu a dráždil jsem “luckyshoty” místní bezzcadlovkáře. Kromě těhle fotek jsem dával i mnoho jiných, kde byl pohyb na f1.4, nejen volejbal, ale různé tancování nebo cyklistiku. Jsem líný to hledat, ale prostě to funguje, vyzkoušel jsem si to ještě před koupí.
pemar
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Fidko 7. 8. 2019 21:09

Davidof: Snad to nevyznelo, ze sa hnevam :-)

Ja mozem uprimne povedat, ze s E-M1X skusenost nemam. Skusal som ju pri predstaveni kde sa mi ani v doprovode dvoch ambasadorov nepodarilo spravit handheld highress. AF som tam nemal moznost skusit vobec. Hladacik je proste zly. Mozno je tam nejaka prakticka vyhoda, ale z toho co som videl som si odniesol len to, ze sa radsej divam do G9

Co sa ostrenia tyka, aj v Bambouskovej recenzii myslim zaznelo, ze si lepsim vykonom nie je isty, ale tie moznosti customizacie uspesnost dost zvysili. Nedavno na FB ina duskusia u Ondra Prosickeho ktory skusal A9 dvaja pani kecalia vyjadrili sa v zmysle, ze ich zase v inej situacii E-M1X sklamala (druheho zase G9). Recenzie na internete su v podobnom duchu. Ostatne recenzie tiez nie su v duchu, ze je to classleader, ale ze to proste ostri dobre. Lenze take recenzie by som nasiel aj na E-M1 prvej generacie. Ja by som si ho v podstate aj vyskusal, tu moznost mam a od maja uz je v Olympuse dostupny, ale popravde ma ani nejak extra nelaka. Ak cena padne na 1600eur, co pocitam tak do konca roka a nebudem rozhodnuty, ze si kupim nieco ine, tak ho mozno vezmem, ale platit za nic nechcem

Rovnaka situacia je s E-M5 III. Udajne dostane 3 roky stary snimac z E-M1 II a v mFT komunite je to gamechanger, pretoze jej ... bude 20Mpix.

Lenze u Fuji nizsie modely dostanu snimac s high-endu, AF z high-endu a XT-30 ma uz aj joystick co napr E-M1 II nema a tak je vyhra, ze ked priplatim este liter, dostanem ho v E-M1X.

A7 III je tiez nizsi model, 2K stoji kvoli snimacu, ale AF ma z top modelu a snimac sice nie, no co do kvality je snad este lepsi. A ja by som sa mal tesit, ze Olympus strka do topmodelu HW z 3 roky stareho fotaku nizsej triedy ? No, to asi nie.

Ano, novy CPU by som bral inak. Novy CPU znamena nizsiu spotrebu, ale hlavne za nim stoji nejaky vyvoj a za ten sa zial plati a mam pre to pochopenie.

Inak povedane, Olympus robi presne to co Canon (aj ked si nie som isty, ze Canon niekedy preberal snimace/AF a CPU z 5D, alebo to bolo naopak). Rozdiel medzi Canonom a Olympusom je ten, ze Canon si to moze dovolit. Olympus uplne nie, pretoze dnes uz je popularny hlavne v bazaroch.
Fidko
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Davidof 7. 8. 2019 21:15

pemar píše:
A jen pro sebe ze zvědavosti jsem zkusil trackování míčku:

Obrázek

Když pominu fakt, že 1/640s asi není ideální čas a fakt, že se strašně špatně fotoaparátu říká, že má trackovat míček a ne třeba hráče (funkce Ball-AF na Nikonu zatím není), takže jsem to řešil přes 3d tracking a pak jsem chtěl zkusit přepnutí na 25 bodů, kdyby ten míček letěl tam, kam jsem si myslel, že poletí (ale snad ani jednou tam - potvora malá kulatá - neletěl). Na 3d jsem měl úspěšnost tak 30-40%, chce to větší cvik, ale k mému mírnému překvapeni to s D850 jde.


Trochu se v průběhu věků ztratilo těch 30-40%. Ty informace v čase tak hezky zrají, hrany se obrušují a nepodstatné detaily postupně mizí.

Ale shodneme se na tom, že D850 a spol. jsou parádní stroje, radost s nimi fotit.

Zázraky se ovšem nedějí, ale je hezký si o tom povídat.

-- 7. 8. 2019 22:27 --

Fidko

Tak to je dobře :-)

Ten HHRS je docela záhada, my s rodrim jsme to sekali jak Baťa cvičky :-)

Gamechanger u EM5_3 je hlavně PDAF, a to je fakt docela změna.


Tak si říkám, s tvým interním nastavením, proč už dávno nejsi u Fuji nebo Sony.
Davidof
Návštěvník

Odeslat příspěvekod pemar 7. 8. 2019 21:29

Tak jsi to našel :-).

Těch 30-40% se neztratilo, nikdy jsem netvrdil nic o 100% úspěšnosti, protože musíš odchytit ten míček (a ne ruku nebo pálku) na začátku a pak máš po cestě míčku síťku a čáry se stejnou barvou. Budeš-li mít pozadí jen zelené a míček bílý, bude úspěšnost mnohem vyšší. Uvědom si, že je to velmi rychlý pohyb v podmínkách, na které 3d není stavěné. Stačí “jen” vyladit pozadí a kompozici a úspěšnost okamžitě dramaticky stoupá. Prostě musíš rozumět tomu, jak to funguje a jako fotograf to umět využít. Tohle ale není žádná funkce Ball-eye, tohle je práce pro fotografa, ne pro lamu. Další zvýšení úspěšnosti nastane, když jako fotograf odhadnu cílovou trajektorii a přepnu na těch 9 nebo 25 bodů,
což je docela těžká písemka, to správně odhadnout.

A je to focené na f1.4 a jsou to přitom údery od extraligového hráče.
pemar
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Davidof 7. 8. 2019 21:40

To já všechno vím, pemare.

Jen mě zajímalo pozadí toho tvrzení, že rychlost trackování stačí i na pingpongový míček. Když se to zasadí do všech těch omezujících podmínek a doplní se úspěšnost 30-40%, tak je ta realita prostě trochu jiná.
Davidof
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Ganec 7. 8. 2019 22:39

pemar píše:Vůbec mi nebude vadit, když si někdo bude myslet, že to byl luckyshot, zkuste je udělat nějakou fullframovou bezzcadlovkou a 105/1.4 a uvidíte.
Nie, nikto si nemyslí, že to bol luckyshot. (aspoň dúfam)
Luckyshot je, keď sa niečo podarí len náhodou .. ale na takéto zábery žiadnu náhodu netreba.

Proste: keď "gulometom" a rýchlosťou 9 fps spravíš 1500 záberov, tak mnohé z nich určite budú zaostrené aj na loptičku.
Nech budeš robiť čokoľvek (kľudne môžeš ostriť aj manuálne), určite tam také budú.

Preto jeden záber s "vraj zaostrenou, ale vďaka pohybu neostrou loptičkou" nie je dôkazom fungujúceho trackingu :pozor
Vlastne ani zaostrenia .. keďže na inom tvojom zábere (kde je ostrá sieťka) na loptičke pekne vidno aj kresbu
(až sa dá sa rozoznať, to bola 3 hviezdičková Butterfly G40+)
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pemar 8. 8. 2019 05:19

Tak ještě jednou a naposledy. 3d funguje tak, že sleduje určitou barevnou kombinaci, musíte správně zachytit a vybrat míček a kombinaci barev kolem něho, pokud je na počátku kolem něho například červená pálka a ne zelený stůl, není to OK, systém tu kombinaci nemůže najít, takže správně byste ten míček v takovém prostředí měli chytit ne na pálce, ale když pálku opouští, třeba při prvním dopadu na stůl, aby kolem míčku bylo to správně barevné okolí. Tohle je největší problém 3d trackování pingpongového míčku a důvod nižší úspěšnosti, pokud to nekombinujete s jiným režimem. Důvodem není, že by AF nestíhal, ale že má špatné výchozí zadání pro AF. Další problém souvisí s tím, že v záběru jsou další objekty se stejnou barvou (siťka, čáry), to byste mít v záběru neměli. A třetí dílčí limit je, že při této kompozici zůstávají některé části stolu úplně mimo záběr.

Celé je to o tom, použit správný postup. Je to jako při střelbě na pohybující se objekty, chce to cvik. Ale když tohle fotograf zvládne, tak to D500 nebo D850 stihne i při takhle nízké hloubce ostrosti, pak je ta úspěšnost mnohem vyšší, limit foťáku je v mém případě výše, než limit fotografa. Je mi jasné, že pro někoho, kdo fotí něčím s malým snímačem a s hloubkou ostrosti od nevidím do nevidím je tohle sci-fi, prostě nemá tu reálnou zkušenost, je to jak cyklistovi vysvětlovat řízení auta. Jeste jednou jsem to zkusil vysvětlit, jak to funguje a jaké to má omezující (vstupní) podmínky, ale vidím, že je to marné a proto s tím končím.
pemar
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Fidko 8. 8. 2019 05:19

Davidof: myslim, ze som to tu vtedy spominal a rodri myslim reagoval, ze mal podobny problem kym nenastavil spravny cas. Uz si presne nepamatam to cislo, ale slo by to dohladat. V kazdom pripade, nedavno som skusal high-ress s G9 cisto gancovksy, akurat bez kalendara. Zaujimal ma vysledok. Takze G9, stativ, elektronicka zavierka a odpalovanie cez mobil. Vysledok je podla mna tak biedny, ze ak som kedysi pisal, ze je to 9$ appka z Google Play, dnes by som asi vyuzil moznost ju vratit. Je fakt, ze som videl dost fotiek kde ten prinos vidiet bol, ale za to onanovanie okolo toho to nestoji.

Gamechanger to bude, akurat by nemal. V tak drahom fotaku uz mal byt v tejto generacii.

Ten dovod som vysvetloval x krat. Olympus som kupil z rozmaru, bol to iracionalny nakup a v tom case dokonca aj dnes pre mna najrozumnejsou volbou bolo ostat pri DSLR, max vymenit 7D za MK II. A teraz nechcem spravit podobnu blbost. Fuji uz sa trochu bojim, pretoze je to crop, takze cakam ake cropy prinesie konkurencia. Co sa tyka SONY, mam vyhrady k ovladaniu, takze cakam na Nikon/Canon/Panasonic a rozhodnem sa.

Mne zmena neponahla, mFT ma zasadne neobtazuje, len sa mi nepaci, ze Olympus ho pochovava tak okato.
Fidko
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Davidof 8. 8. 2019 06:11

Pěkný :-)

To je řeč jak z nějaký schůze, kde vysvětluješ, že Kodiak je terénní auto, který zvládne jakýkoli terén, ale nesmí tam být bláto, velký kameny a rigoly. A že je marný mi to vysvětlovat, protože jezdím Mazdou.

No, nakonec se to vysvětlilo, obvykle na ty tvoje deklarace podobného typu nereaguju, ale občas je to k nevydržení.

Ukázalo se teda, že pod výrokem “ všichni jste lamové, moje fullfrejm zrcadlovka zvládá tracking pingpongového míčku na clonu 1,4”, se skrývá skutečnost, že pokud si v tabulce povolených barev najdeš správné pozadí, vystihneš situaci, kdy v záběru není pálka ani síťka, tak dosáhneš tří snímků z deseti, které by byly asi ostré, kdybys nastavil adekvátní čas.

To všechno celkem odpovídá tomu, co o tracking Nikonu píšou fotografové, co s ním fotí. Je sice hezký to demonstrovat třeba na dětském vláčku, ale v reálu se to moc použít nedá (tak, jak to je teď implementováno).
Davidof
Návštěvník

Odeslat příspěvekod pemar 8. 8. 2019 12:36

Přesně tak to je, čím přesněji víš, co tvoje technika zvládne a co ne, tím méně nepříjemných překvapení se dočkáš. Mimochodem, horalé říkají, že nejvíce v zimě z příkopu tahají majitele SUV. Musím zaklepat, mne v zimě tahali z příkopu jen jednou, asi před 20 lety, to jsem měl tuším Renault Laguna a neviděl jsem na Šumavě, kde končí silnice a začíná příkop. V autě jsem měl malé děti. Móda SUV mne nechává chladným, pokud mohu, preferuji limuzíny nebo kombi, ale s pohonem 4x4. A kolikrát mi pomohlo vědět, jak systémy v autě pracují a co potřebují pro to, aby fungovaly optimálně, že třeba elektronická uzávěrka potřebuje nějaké (rozdílové) otáčky k tomu, aby se aktivovala. A jaké potřebuji pneumatiky. A do jak hlubokého sněhu už nesmím. Je to o tom, se o to trochu zajímat a nechtít od techniky nemožné. Řidič, který jezdí Mazdou bez pohonu 4x4 někde ve městě, tohle třeba opravdu nikdy nepochopí.

Ano, aby extrémní tracking fungoval, musíš splnit určité podmínky. U méně extrémní úlohy není součinnost fotografa tak důležitá, ale pořád je dobře, když víš, na jakém principu ten systém funguje a co potřebuje pro optimální fungování.

Mimochodem, na vlaku se demonstruje AF jiné značky, tuším bezzcadlovky, pokud si dobře vzpomínám :-).
pemar
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Davidof 8. 8. 2019 13:05

To je přesně moje řeč, s tou technikou.

Když víš, co zvládne, tak se nedočkáš těch nepříjemných překvapení, přesně jak píšeš.

Proto je taky nutný si dobře prověřit, co přesně znamená termín - "tohle ta technika zvládá".

U těch SUV a teréňáků obecně by opravdu mohlo být překvapením, kdyby člověk pod dojmem přesvědčivých řečí internetových diskutérů vjel do terénu a teprve následně se dozvěděl, že jednak nesmí být bláto a že "zvládá" znamená že zapadneš v sedmi případech z deseti.

Na těch tvých nových formulacích už není co řešit, tak nějak to samozřejmě je. Limity Nikonu D5 a spol. jsou daleko, o tom fakt nepochybuju, ale je dobrý si věci dát do souvislosti.


To máš stejný jako s tím tvým rozdělováním lidí na lidi s malou a velkou hloubkou ostrosti, ve vztahu k tomu, jaká práva by v této diskusi měli mít.

Kromě toho, že to je tak trochu postoj jak od desetiletého kluka, tak je dobrý si třeba uvědomit, že zrovna pro ten ping-pongový míček mluvíme třeba o tom, že FF má DOF 4 cm a MFT má 8cm ...

FF je lepší a taky univerzálnější, ale míra toho "je lepší" není opravdu v relaci "od nevidím do nevidím".


Ad Tracking vlaku, tak tady bohužel nemám co říct. Nejradši bych s tebou souhlasil, což trochu nas@re, ale máš bohužel pravdu. V Evropě se tato japonská úchylka fakt těžko chápe.
Davidof
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Ganec 8. 8. 2019 14:06

Ono je už aj rozdiel v chápaní slova "vlak":
=> to, čo my poznáme pod pojmom vlak .. a čo poznajú japonci pod tým názvom .. je trošku rozdiel ;-)
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod FXE1 8. 8. 2019 14:13

Neviem či tie autá sú dobrý príklad, lebo práve v tom teréne stačí to najprimitívnejšie, s dostatočnou svetlou výškou, mechanickými uzávierkami diferenciálov plus redukcia :)
Samozrejme k tomu vhodné pneu. A dá sa to aj za lacno Lada Niva (to by som nechcel :) ) alebo S. Jimny (to by som mohol) :)
To bude asi ako s foto krajiniek, veľký snímač a statív, to ostatné sú len ozdoby :D
FXE1
Návštěvník

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků