Flor: jseš dost mimo, protože myslíš, že znáš obsahy textů dříve, než si je přečteš.
Všichni tak nějak chápou, že tady jedinej, kdo vede lítý boj CSC versus DSLR je Ganec.
Ostatní včetně mě tady jen reagují na ty nesmysly. Takže pokud jsem napsal:
"Mě už absolutně nezajímá jak vidí scénu foťák v nějakém nastavení.", nebylo to proti elektronickému hledáčku, ale proti Gancovo militantnímu tvrzení, že elektronický hledáček je nadřazený optickému, jelikož jediná správná cesta jak udělat fotografii, je, přizpůsobit se tomu, jak scénu vidí foťák.
Tam fakt nezbývá než reagovat, že mě to vůbec nezajímá, jak vidí scénu foťák. No a protože znám už dlouho tvé fotografie, tak tebe to z hlediska cílové fotografie nezajímá už teprve. "Nezajímá" znamená to, že opravdu ty osobně neděláš to, že by ses vzdal svých záměrů a poslušně se přizpůsobil tom, jak scénu vidí foťák. není moc podobných lidí, co by si tak málo dělali z toho, jak si myslí foťák, že je to správně. Už asi tak před 15 lety jsi vždycky rozhodoval zcela podle svého jak má fotka vypadat. Takže fakt nejseš s Gancem na jedné lodi, i když oba preferujete elektronický hledáček, tak to děláte z tak dramaticky odlišných důvodů, že už dál od sebe být nemůžete. Pro tebe je elektronická podoba snazší výchozí forma k vlastní tvorbě, což cháou a beru, jelikož máš natolik své vlastní vidění, že vlastně nepotřebuješ ani vyznění optického ani elektronického hledáčku, obojí je pro tebe dost nepodstatné, vystačíš si s tím, jak vidíš ty, čímž se mnou vlastně souhlasíš.
-- 3. 10. 2018 00:50 --Flor: a reakce na ten dovětek:
U krajiny je mně rozdíl f/1.8 a f/2.8 vcelku buřt.
U obrázků s malou DOF fotím především lidi, no a tam se tak moc soustředím na to jak se tváří a gestikulují a v jakém jsou k sobě vzájemného vztahu a poloze, že nestíhám posuzovat jestli je bokeh hodně nebo málo bokehovatej. To až na PC doma. V nejhorším se mohu kouknout na displeji po vyfocení když není co dál fotit a nudím se. (Ganec zase tvrdí, že si zrcadlovkář musí kontrolovat každou fotku.) No a všichni u nějaké scény tak nějak víme jak asi dopadne F1.8, F2.8, F4, ... že to zase úplně nepotřebujeme hned přesně vidět. Měl jsem na tlačítko náhled pracvní clony a už mám na tlačítcích něco jiného, nějak to často nepotřebuji.
Především jde o to, co zdůraznil tuším Itokar, že při pohledu vlastníma očima jaksi nemohu použít ani ohniskovou vzdálenost 10mm ani 300mm, takže pohled přes hledáček přináší něco, co prostým pohledem nevidíš. U akčnějších scén zase nelze posuzovat scénu mimo foťák, protože se musíš soustředit na zachytávání okamžiků s foťákem u oka.
No a pak mě také reálný kontrast, reální barvy a reálný dynamický rozsah bohatě přinese víc, než bych přes optický hledáček případně ztratil (posouzení míry rozostření pozadí). Ale člověk je nesmírně přizpůsobivý tvor, takže si dokáže transformovat co chce a potřebuje, takže moje stanoviska nejsou univerzální a ať si každý preferuje co chce. Pouze Ganec je majitel absolutní pravdy.
Dále hledáček (OVF nebo EVF) přináší i zarámování a odrušení okolí, které na fotce nebude, ale jinak dotváří dojem, takže ta tma okolo záběru je bezvadná k tou, aby člověk si mohl uvědomit, že to další prostředí tam nebude. Hledáček obecně více vtahuje do děje, než pohled na zadní LCD, to je vždy odtažitější a je to v kontextu vlivu okolí.
No a u akčních scén zase všichni kromě bezhlavých rytířů jsou jaksi přirozeně více zvyklí sledovat pohyb po scéně pohybem hlavy a ne pohybem rukou. Pouze Ganec rychleji sleduje cíl pohybem rukou, než hlavy. Normální lidi na to nejsou životem cvičení, protože si nedrží hlavu s očima v rukou.