Kdy nahradí bezzrcátka APS-C zrcadlovky?

Obecná diskuse aneb Co se jinam nevešlo

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod Flor.cz 2. 10. 2018 23:02

ForeignerOnEarth píše:Já to zkusím naposled z úplně jiného úhlu:

Mě už absolutně nezajímá jak vidí scénu foťák v nějakém nastavení. Kvůli tomu totiž nefotografuji. Nejsem ochoten vyndat foťák z brašny pokud by někdo jiný (nějaký Japonec) měl rozhodovat o tom, jaké vyznění ta fotka bude mít. Mě už absolutně nezajímá dokumentace nějaké akce, scény nebo krajiny. Mě zajímají pouze emoce, vzpomínky, nálada, vyznění, ....


Tohle mě baví. Nejdřív se el. hledáčkům vytýkalo nízké rozlišení, pak nízká obnovovací frekvence a teď jsme u emocí :) Nápadně mi to připomíná diskuse kinofilm vs. digitál. Tam to nakonec taky bylo o emocích - přirozená fotografie z kinofilmu vs. umělina z digitálu. Po pár letech se na emoce zapomnělo a téměř všichni spokojeně cvakaj digitálem.
✔️ Galerie pro fotografy zdarma:.. http://_Story_Show_Gallery_.flor.cz
Flor.cz
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ganec 2. 10. 2018 23:32

ForeignerOnEarth píše:Fakt mě totálně nezajímá, jakou náladu cítí ten foťák. A ani na místě hejblatama na krabičce to nespravím.Je tohle pro Gance totální souhvězdí Andromédy?
To máš potom nedostatočnú "krabičku" ;-)
=> čo vidno aj na náhľade záberu z D7100 .. na ktorom nevidno ani náznak stromov .. na rozdiel od náhľadu z OMD

Veď sa len zamysli: čo sa týka "nálady" existujú len 2 možnosti:
1) buď takú istú náladu (ako z reality) vnímaš aj z výsledného záberu
2) alebo to proste vnímaš inak

U bezzrkadlovky existuje náhľad, ktorý nahrádza výsledný záber.
1) ak už v náhľade cítiš tie isté pocity, tak nie je čo riešiť: cvakneš a nemusíš sa o nič starať v postprocessingu
2) ak z náhľadu to isté nepociťuješ, máš ešte možnosti vo foťáku ktorými to môžeš nastaviť
(mňa osobne zaujala na F-ku možnosť osobitného nastavenia intenzity jasov/stredov/tieňov)
3) ak by sa to náhodou nedalo naladiť ani vo foťáku, tak stále existuje TO ISTÉ ako na DSLR, čo sa snažíš obhájiť
(dorobiť to doma z RAW)

Vďaka MILC teda o nič z toho čo máš neprichádzam. Naopak: šetrím tým čas/priestor/processing/sklamanie.
Dokonca tým ani nič nestrácam .. ani čas strávený nastavovaním vo foťáku, keďže to už robím skoro automaticky .. veď korekcia expozície je len obyčajné potočenie rollerom ktoré netrvá ani len sekundu.
(podobne ako spozorniem/spomalím keď sa počas šoférovania predo mnou rozsvietia brzdové svetlá vozidiel predo mnou .. pritom sa na to vôbec nesústreďujem, len ich "periférne" vnímam)

-- 3. 10. 2018 00:35 --

A mimochodom: pri svetelných sklách vznikne vo výsledku úplne iný obraz (z inou DOF) ako to vnímaš pri pohľade cez OVF
(keďže OVF dokáže zobraziť tak maximálne svetelnosť do f/2.8, všetko svetelnejšie vyzerá akoby menej rozmazané v pozadí)
No a isto uznáš, že záber s inou DOF produkuje aj iné pocity...
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod ForeignerOnEarth 2. 10. 2018 23:37

Flor: jseš dost mimo, protože myslíš, že znáš obsahy textů dříve, než si je přečteš.
Všichni tak nějak chápou, že tady jedinej, kdo vede lítý boj CSC versus DSLR je Ganec.
Ostatní včetně mě tady jen reagují na ty nesmysly. Takže pokud jsem napsal:
"Mě už absolutně nezajímá jak vidí scénu foťák v nějakém nastavení.", nebylo to proti elektronickému hledáčku, ale proti Gancovo militantnímu tvrzení, že elektronický hledáček je nadřazený optickému, jelikož jediná správná cesta jak udělat fotografii, je, přizpůsobit se tomu, jak scénu vidí foťák. :-D Tam fakt nezbývá než reagovat, že mě to vůbec nezajímá, jak vidí scénu foťák. No a protože znám už dlouho tvé fotografie, tak tebe to z hlediska cílové fotografie nezajímá už teprve. "Nezajímá" znamená to, že opravdu ty osobně neděláš to, že by ses vzdal svých záměrů a poslušně se přizpůsobil tom, jak scénu vidí foťák. není moc podobných lidí, co by si tak málo dělali z toho, jak si myslí foťák, že je to správně. Už asi tak před 15 lety jsi vždycky rozhodoval zcela podle svého jak má fotka vypadat. Takže fakt nejseš s Gancem na jedné lodi, i když oba preferujete elektronický hledáček, tak to děláte z tak dramaticky odlišných důvodů, že už dál od sebe být nemůžete. Pro tebe je elektronická podoba snazší výchozí forma k vlastní tvorbě, což cháou a beru, jelikož máš natolik své vlastní vidění, že vlastně nepotřebuješ ani vyznění optického ani elektronického hledáčku, obojí je pro tebe dost nepodstatné, vystačíš si s tím, jak vidíš ty, čímž se mnou vlastně souhlasíš. :-)

-- 3. 10. 2018 00:50 --

Flor: a reakce na ten dovětek:
U krajiny je mně rozdíl f/1.8 a f/2.8 vcelku buřt.
U obrázků s malou DOF fotím především lidi, no a tam se tak moc soustředím na to jak se tváří a gestikulují a v jakém jsou k sobě vzájemného vztahu a poloze, že nestíhám posuzovat jestli je bokeh hodně nebo málo bokehovatej. To až na PC doma. V nejhorším se mohu kouknout na displeji po vyfocení když není co dál fotit a nudím se. (Ganec zase tvrdí, že si zrcadlovkář musí kontrolovat každou fotku.) No a všichni u nějaké scény tak nějak víme jak asi dopadne F1.8, F2.8, F4, ... že to zase úplně nepotřebujeme hned přesně vidět. Měl jsem na tlačítko náhled pracvní clony a už mám na tlačítcích něco jiného, nějak to často nepotřebuji.
Především jde o to, co zdůraznil tuším Itokar, že při pohledu vlastníma očima jaksi nemohu použít ani ohniskovou vzdálenost 10mm ani 300mm, takže pohled přes hledáček přináší něco, co prostým pohledem nevidíš. U akčnějších scén zase nelze posuzovat scénu mimo foťák, protože se musíš soustředit na zachytávání okamžiků s foťákem u oka.
No a pak mě také reálný kontrast, reální barvy a reálný dynamický rozsah bohatě přinese víc, než bych přes optický hledáček případně ztratil (posouzení míry rozostření pozadí). Ale člověk je nesmírně přizpůsobivý tvor, takže si dokáže transformovat co chce a potřebuje, takže moje stanoviska nejsou univerzální a ať si každý preferuje co chce. Pouze Ganec je majitel absolutní pravdy.
Dále hledáček (OVF nebo EVF) přináší i zarámování a odrušení okolí, které na fotce nebude, ale jinak dotváří dojem, takže ta tma okolo záběru je bezvadná k tou, aby člověk si mohl uvědomit, že to další prostředí tam nebude. Hledáček obecně více vtahuje do děje, než pohled na zadní LCD, to je vždy odtažitější a je to v kontextu vlivu okolí.
No a u akčních scén zase všichni kromě bezhlavých rytířů jsou jaksi přirozeně více zvyklí sledovat pohyb po scéně pohybem hlavy a ne pohybem rukou. Pouze Ganec rychleji sleduje cíl pohybem rukou, než hlavy. Normální lidi na to nejsou životem cvičení, protože si nedrží hlavu s očima v rukou.
ForeignerOnEarth
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ganec 3. 10. 2018 00:09

ForeignerOnEarth píše:pokud jsem napsal:
"Mě už absolutně nezajímá jak vidí scénu foťák v nějakém nastavení.", nebylo to proti elektronickému hledáčku, ale proti Gancovo militantnímu tvrzení, že elektronický hledáček je nadřazený optickému, jelikož jediná správná cesta jak udělat fotografii, je, přizpůsobit se tomu, jak scénu vidí foťák. :-D Tam fakt nezbývá než reagovat, že mě to vůbec nezajímá, jak vidí scénu foťák.
Už celkom chápem toho tvojho kolegu o ktorom píšeš:
ForeignerOnEarth píše:"Jakmile se kdykoliv budete lišit od toho, co říkám já, je absolutní jistota, že se mýlíte, já se ve sporu s vámi mýlit nikdy nemůžu, protože než něco řeknu, tak si to promyslím a já na rozdíl od vás objevím všechny chyby, nikdo z vás ne. Nikdy jsem nepotkal člověka, který by měl logické myšlení na takové úrovni jako já. Možná někde na světě existuje, ale nikde jsem ho ještě nepotkal."
Svojimi vyjadreniami sa líšiš od toho čo som povedal ja. Teda sa mýliš. Dám ti radu: ak sa nechceš mýliť, tak ma cituj.
-> ak nedokážeš namiesto "Ganec tvrdí že" napísať "Ganec napísal, citujem:" => tak je jasné sa mýliš :oops:

Ak takisto "zovšeobecňuješ" jeho tvrdenia ako komolíš moje
=> tak sa nečudujem, že sa považuje za človeka s lepším logickým myslením.

-- 3. 10. 2018 01:16 --

No schválne:
.. zacituj, kde som tvrdil,že "jediná správná cesta jak udělat fotografii, je, přizpůsobit se tomu, jak scénu vidí foťák" :-]

Veď len v príspevku - pred ktorým si napísal túto vetu - som tie "cesty" vymenoval hneď 3:
1) akceptovať náhľad
2) doladiť náhľad
3) nechať na postprocessing
(okrem toho žiadne prispôsobenie sa foťáku tam nie je)
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Flor.cz 3. 10. 2018 01:01

Foe: no, ano, nemám sílu pronikat hlouběji do zdejší diskuze :). Jo, souhlasím, máme to dost podobně. Jinak v hledáčku mám nastavené prosvětlení stínů, takže jeho obraz se dost podobá tomu, co vidí oči. Pro mě je velká výhoda el. hledáčku v živém histogramu, lupě a "zesílení" obrazu ve špatných světelných podmínkách. Hodně se to projevilo při focení polární záře, i když byla polární záře dost slabá, tak já ji v hledáčku viděl a mohl tak komponovat a fotit.
✔️ Galerie pro fotografy zdarma:.. http://_Story_Show_Gallery_.flor.cz
Flor.cz
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Fidko 3. 10. 2018 04:18

V tom L systeme to bude celkom pestre. https://digiarena.e15.cz/sigma-chysta-f ... em-leica-l

Leica, Foveon a Panasonic ...
Fidko
Pokročilý

Odeslat příspěvekod bob222 3. 10. 2018 05:11

No, leica bude za tonu zlata, ale ak sigma dotiahne foveon a zbaví ho známych problémov, mohla by to byť pecka. No a panák by to mal zvrchu krotiť cenovo. :D
bob222
Pokročilý

Odeslat příspěvekod pemar 3. 10. 2018 05:26

O tom, že CSC se v poslední době mílovými kroky blíží DSLR, o tom nemám pochybnost. Že výrobci doladí AF, sloty, bajonety, ... atd. také ne, byť je to kvůli EVF bude stát nějaké úsilí navíc. EVF se hodně zlepšují, viz Sony, Nikon, ... to je také fakt.

Na rozdíl od kinofilm/digitál ale zatím u EVF pro mne zatím nevidím žádnou zásadní výhodu, s OVF jsem maximálně spokojený a top CSC jsou pro mně zatím méně atraktivní, než DSLR. A abych kvůli pár set gramům kompletně přezbrojil a měl přitom pomalejší AF, nekompatibilní bajonet a chyběl mi SD slot a měl malý buffer, to mi smysl zatím nedává. Ani jako druhý foťák na cesty.
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod FXE1 3. 10. 2018 05:37

Fidko píše:S tymi megapixelmi je to tiez relativne zlozite. Na jednej strane najdes na Gancovkach clanok kde sa spomina ze vela megapixelov je zlych a ma to desive dopady na vykon fotaku a tusim aj fotografiu samotnu. To ale zase neplati pre high-ress shot kedy to ma same vyhody. Mna hrozne bavi ked sa tu kdekto hada s Gancom ktory je zrejme jediny ktory tomu rozumie do hlbky.


No, čítať Gancovky je ako sledovať Horsta Fuchsa v teleshopingu :) Na to aby si bol vo fotografii úspešný z hľadiska umeleckého, estetického alebo aj komerčného nepotrebuješ presne chápať čo spôsobí fotón pri dopade na snímač. (to je to -do hĺbky) Na konci tohoto snaženia ja samotná fotografia, hlavne jej obsah a talent fotografa. Ganec je v tom diletant, Jeho chápanie je výrazne obmedzené na fungovanie techniky a silne zafixované chybné šablóny. (napr. : nie RAW, iba elektronická závierka,dva druhy oblohy, IBA MFT ....atď) . Potom tu prezentuje "pinčes" ktorý hrajú s vajíčkom miesto loptičky. Tých obludných nezmyslov dokáže vyprodukovať na mraky. Z jeho príspevku som pochopil že použitie filtrov sa viaže k dobe kamennej:) Ani netuší, že tá doba stále trvá, že filtre sa používajú do dnes, zvlášť vo filme, do konca sa expozimetrom behá pred dôležitým záberom po scéne.A že sa tam tiež používa RAW. Ak niekto nechápe rozdiel medzi stredoformátom a MFT, tak nechápe nič. Čo nie je žiadna tragédia. Problém je, že to verejne šíri. A rozširuje okruh diletantov.
Naposledy upravil FXE1 dne 3. 10. 2018 06:07, celkově upraveno 2
FXE1
Pokročilý

Odeslat příspěvekod landov 3. 10. 2018 05:46

K tomu pincesu, co tu Geinstein par krat postoval, mi napadlo, ze jemu ani netreba fotak - staci mobil, kedze pemar tu raz postol pinces z Iphonu...no a bolo to hadam aj lepsie (aj obsahovo) ako gckove vajcovky :-)
landov
Expert

Odeslat příspěvekod Davidof 3. 10. 2018 05:46

bob222 píše:No, leica bude za tonu zlata, ale ak sigma dotiahne foveon a zbaví ho známych problémov, mohla by to byť pecka. No a panák by to mal zvrchu krotiť cenovo. :D


No pokud Sigma rychle přihodí pár svých skel, může být krotitelem i ona.
https://www.zonerama.com/Davidoff/190455
Davidof
Expert

Odeslat příspěvekod FXE1 3. 10. 2018 05:51

landov píše:K tomu pincesu, co tu Geinstein par krat postoval, mi napadlo, ze jemu ani netreba fotak - staci mobil, kedze pemar tu raz postol pinces z Iphonu...no a bolo to hadam aj lepsie (aj obsahovo) ako gckove vajcovky :-)

Podľa je slov, by to bolo pre neho "oslobodzujúce", tiež nerozumiem, prečo si ten pocit nedopraje :D
FXE1
Pokročilý

Odeslat příspěvekod DUDISKO 3. 10. 2018 06:06

G.. Raw.. Skús popracovat v LR - tam pochopiš a akych upravach sa bavíme ;-)
Nastavenia čo si popísal má aj zrkadlovka.. Ukazem ti kde to je a co vsetko si mozes nastaviť pred fotenim aj predpripravit profily podľa často pouzivanych situacií..
A ešte existuje ak náhľad /liveview/ a scénu vidíš tiež..
Aj zakladna postuprava vo fotaku je a dokonca keď niekomu posielam foto na rychlo tak to aj poizijem ;-)
DUDISKO
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Davidof 3. 10. 2018 06:11

Ad editace ve foťáku

Editace jpeg je přeci jen hodně limitovaná, to se musí exponovat na první dobrou ;-)


Editace RAW ve foťáku je zatím hodně nekomfortní, u toho Zeisse to vypadá promyšleněji. Přinejlepším to ale bude na úrovni mobilu a to mě teda zatím moc nechytlo, ale to je hlavně kvůli pravěkému způsobu připojení a transferu RAW.

Taky jsem si zvykl na určitý pořádek - RAWy jsou na úložišti v jednoduché struktuře, úpravy jsou v Lightroomu a hotové fotky na Google drive, Zoneramě, Facebooku apod.

Do tohohle by možná něco jako ten Zeiss s Lightroomem šel zapojit. No, naštěstí bude stát 120 000,- takže si vezmu GX8 s pevnou 15/1,7 a bude ;-)
https://www.zonerama.com/Davidoff/190455
Davidof
Expert

Odeslat příspěvekod FXE1 3. 10. 2018 06:26

Neviem, na koľko riešiš video, možno ti táto moja nedávna skúsenosť z dovolenky na niečo bude. GX8 s objektívmi bez stabilizácie nepracuje práve ukážkovo vo videu. O parník ju predčí lacná GX80. Do konca je vo video stabilizácii o chlp lepšia ako G9. Pri fotografovaní ale z hľadiska stabilizácie jasne vedie G9.
FXE1
Pokročilý

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků