Kdy nahradí bezzrcátka APS-C zrcadlovky?

Obecná diskuse aneb Co se jinam nevešlo

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod ForeignerOnEarth 4. 10. 2017 11:51

Mě vždycky děsně baví ta nekonzistence názorů a postojů fotografující populace. Jak lidi na jedné straně srovnávají 0,001% reálně neviditelných rozdílů mezi modely a značkami fotoaparátů a na druhé straně ten výsledek pak posuzují na kancelářských displejích, do kterých svítí zářivky jakési barevné teploty neúplného spektra, na LCD displejích fotoaparátů a na displejích mobilních telefonů. A výsledek pak už skoro nikdo netiskne a když už, tak na digilabech nebo plotterech, které dávají výsledky jak se zrovna obsluha vyspí. Když si člověk kupuje kvalitní Ilford papíry, tak aby je sháněl jako detektiv, protože má pocit, že je poslední v republice, kdo je ještě za ty prachy chce. A že rozdíl Ilford Galerie Gold Fibre Silk papír versus běžný papír je dramaticky větší, než je rozdíl v kvalitě výstupu nejlepšího a nejhoršího fotoaparátu řekněme stejné velikosti snímače. O barevném podání objektivů a kvalitě barev Olympus, Nikon, Canon, Fuji a další dokáží lidi vést nekonečné debaty, ale že ve výsledku pak ušetří i za ten tisk v Droxi drogérii a fotky zobrazují pouze na vyšeptalém monitoru nebo televizi v kvalitě, u které je úplně jedno čím to fotografovali....

-- 4. 10. 2017 13:04 --

ondrasheq: já jsem se vždycky staral o barvy, dynamický rozsah či prokreslení z hlediska fotoaparátu, objektivu, úpravy barev či zobrazení a tisku výhradně z důvodu dojmu výsledné fotografie, ovlivnění nálady a navození vzpomínek či komplexnosti vnímání fotografie.
A z tohoto hlediska nechápu, proč by se měl člověk šidit ve srovnání s profesionálem. Mají snad zákazníci profesionálního fotografa nějaké lepší, kvalitnější vnímání, než my amatérští fotografové? Když jdeš do restaurace na výborné jídlo, asi by ti taky vadilo, kdyby ti to přinesli v zaflákaném hrnci a nechali ti to jíst vařečkou studený. A stejně když budeš dělat slavnostní večeři jen pro rodinu a přátele, tak jim neřekneš: "Vylízejte si hrnec na sporáku, sice je to přesolený, ale to je jedno, stejně to není špičkové jídlo a já nejsem michelinský kuchař." Vjem z fotografie je komplexní a hlavně barvy a tonalita velmi výrazně ovlivňují ten dojem a výsledek. K čemu je dobré, když i amatérský fotograf čeká na optimální světlo, když pak blbej kontrast, dynamika a barvy udělá z té krajiny totálně, ale totálně něco jiného - jiné roční období, jinou denní dobu, jiné počasí, jinou oblohu a jinou krajinu, než co jsi viděl. Myslím, že to fotíš proto, abys měl fotografii, která ti v ideálním případě vyvolá dojem, pocit a náladu, jaké jsi tam měl, když jsi tam stál. O co jde jiného?
A když nad tím mávneš rukou, tak proč to vlastně fotíš?????
Když jseš na místě, působí na tebe atmosféra místa, to, že je všude okolo, co se tam děje, co jsi zažil.
A teď stojíš před úkolem tohle všechno nacpat do plochého obrázku, který se bude zobrazovat někde v obýváku v klidu. Takže do toho plochého výřezu musíš nacpat tu atmosféru a třeba dramatičnost jinými prostředky. A ty malé rozdíly v barvách, kontrastu a podobně s tím hnou nějakým směrem děsně moc.
Výsledný dojem a atmosféra je úplně jiný. No a to má být závislé na mizerném monitoru co s tím udělá? Anebo papíru, inkoustu a driverech tiskárny za pár šupů?
ForeignerOnEarth
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pemar 4. 10. 2017 12:20

Moje zkušenost je, že na monitoru a objektivech se šetřit opravdu z hlediska výsledku nevyplatí, je to úzké hrdlo, ušetřené peníze znehodnotí investici do všeho ostatního, tím neříkám, že se to třeba špatným stativem, bleskem nebo tělem nedá také pohnojit. Mimochodem

Tisk je samostatná kapitola, ale tisknu málo a nechávám si to tisknout.

Takové to “mně to stačí” je dálnice do fotografického pekla, spolu s mým oblíbeným “postproces mne nebaví”. Mimochodem, to “mně to stačí” slyším hodně od majitelů bezzrcadlovek.
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod Petr Luňák 4. 10. 2017 12:24

Domnivam se, ze v dnesni dobe neni noveho zobrazovace, ktery by zmenil barevnou atmosferu snimku natolik, ze by ji vylozene zkazil. Nove AMOLED displaye mobilu strci nejeden "vybledly" LCD monitor s prehledem do kapsy i bez kalibrace. Vlastne z hlediska kontrastu, tedy potencialni "hloubky" obrazu, uplne vsechny :)

Btw, od te doby, co jsem vyzkousel primy tisk na hlinikovou desku, povazuji kvalitativne tisk na papir za obsoletni.
Petr Luňák
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Flor.cz 4. 10. 2017 12:34

Z hlediska kontrastu (hloubky obrazu) Amoled strčí do kapsy i tisk na papír a rozlišení je taky víc než dostatečné. Už aby vyřešili ty problémy s vypalováním pixelů.
fff
Flor.cz
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Puntík 4. 10. 2017 12:40

ForeignerOnEarth píše:Mě vždycky děsně baví ta nekonzistence názorů a postojů fotografující populace. Jak lidi na jedné straně srovnávají 0,001% reálně neviditelných rozdílů mezi modely a značkami fotoaparátů a na druhé straně ten výsledek pak posuzují...... jak se zrovna obsluha vyspí.....

To jsou dvě roviny, které sice spolu souvisí, jedna druhou dovede i deklasovat, ale té která má primárně vliv na vznik snímku, bych dal přednost. Druhá fáze už může být z pragmatických důvodů potlačena, alespoň do doby, kdy se vyplatí povýšit ji na nejvyšší možnou úroveň (viz náhledy vs finální verze). To u té první už dodatečně možné není. ;-)

Zdravím
Puntík
Návštěvník

Odeslat příspěvekod smikoto 4. 10. 2017 13:32

Jistě bez pochyby je nutné aby n a h o v n o cvaky končící v propadlištích soc sítí a flickrů byli zpracovávané na nejdražších Eizech s věrnejma barvama a nejlépe v Adobe RGB. Se půjdu se svým IPS monitorem za 3,5k zabít. Kolik z vás pořádá výstavy fotografií, kde je naprosto nutné věrné podání barev a jaké jsou věrné barvy? Vážně poznáte nuance např pleťové barvy když každý v postprocesu si tu pleťovku natónuje podle svého záměru? Kromě pemara, ten to samozřejmě pozná.
smikoto
Návštěvník

Odeslat příspěvekod feanoor 4. 10. 2017 13:38

... Amen
feanoor
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Roman_Skamene 4. 10. 2017 13:58

smikoto píše:... Kromě pemara, ten to samozřejmě pozná.


:D :-D :tleskani
Roman_Skamene
Návštěvník

Odeslat příspěvekod ondrasheq 4. 10. 2017 14:24

Petr Luňák píše:Domnivam se, ze v dnesni dobe neni noveho zobrazovace, ktery by zmenil barevnou atmosferu snimku natolik, ze by ji vylozene zkazil.


Z toho vycházím. Pracuju pravidelně se čtyřmi displeji:
- staré 22" stolní TN LG - doma
- LCD notebooku Dell - práce
- nový 24" IPS Dell - práce
- LCD low-end notebooku Lenovo - přítelkyně

To Lenovo je zlé na první pohled, připadá mi nevhodné i k prohlížení fotek, natož úpravě. Jde ale o extrém - už jako nové to byla nejnižší a nejlevnější třída.
Jinak pravidelně vidím tytéž fotky na ostatních třech monitorech a nevnímám (po kalibraci všech) žádný rozdíl. Před kalibrací jsem měl doma ujetou červenou hodně, teď vše sedí.
Nevím, co bych musel vyfotit, abych to viděl - leda nějaké referenční obrazce, pixel široké gradienty barevného spektra nebo co.

Když na to máte, utrácejte, nic proti tomu. Mít rozpočet na techniku dvojnásobný, nový monitor vezmu taky, protože "když už tak už", ale ne proto, že bych si myslel, že mi to přinese posun adekvátní té investici - ale to je čistě subjektivní pohled.
ISO 12800 - blog o fotografování
https://iso12800.cz/
ondrasheq
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Melancholický Trol 4. 10. 2017 14:33

Nu, i skladník ve šroubárně si může přečísti Vergilia v originále. Stejně jako uživatel Facebooku, co si zrovna koupil foťák s 50násobným zoomem si může své výtvory upravovat na EIZU za 82 000,- s daní, ale stává se to málokdy. A myslím, že tu mluvíme o něčem jiném. Když vyfotím fotku a podívám se na ni na svém prastarém TN Aceru za tenkrát 120 Franků, tak mám nutkavou potřebu do té fotky hrábnout a upravit ji tak, aby vypadala aspoň trochu k světu. A ladím to a ladím a zlepšení je jednak minimální, ale hlavně tu fotku nechtěně przním, o čemž se potom přesvědčím na jiném monitoru nebo při tisku. Takže ve výsledku né, že bych ušetřil čas neupravováním fotek. Naopak.
Když mám monitor s použitelným barevným podáním, tak upravuju jenom ty fotky, které to skutečně potřebují. Nemluvě o tom, že člověk potom nemá úmysly vykašlat se na focení a na vizuální tvorbu obecně. Když si totiž spočítá všechen ten čas a námahu a nekonečnou snahu, aby výsledek nějak vypadal a ono to prostě nejde.
Melancholický Trol
Návštěvník

Odeslat příspěvekod smikoto 4. 10. 2017 14:45

No poti gustu žádnej deputát. Prostě kdo chce top monitor a má na něj ať si ho koupí. Jinak bych souhlasil s PL, že v dnešní době už ty monitory nejsou takové sračky a myslím že zobrazují celkem rozumně. Pokud někomu monitor při západu slunce zobrazuje zelenou pleťovku tak to je pak jiná. Ono stačí jinak kontrast a už ty barvy zas vypadají trošku jinak, jinak okolní světlo a zas je to trochu jiné.
smikoto
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Flor.cz 4. 10. 2017 14:50

Kvalitní (a velký) monitor je hlavně o komfortu práce. Pracovat na starém TNku bych opravdu nechtěl, tam se mění jas a kontrast podle toho, jak člověk pohne hlavou. Profi Eizo má určitě svoje kouzlo, ale ty peníze bych za to nedal.

Věrnost barev a kalibraci má smysl řešit jen při tisku. Na fotky na webu lidi koukají na levných notebookových displejích, co většinou táhnou šíleně do modra.
fff
Flor.cz
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod ForeignerOnEarth 4. 10. 2017 15:27

Sorry, ale vám se fakt nikdy nestalo, že nějak upravite pleťovku nebo krajinu a pak tu fotku vidíte na jiných zobrazovačích a styděli byste se za to? Takové ty nejcitlivější okamžiky jsou:
- na zkalibrovaném monitoru je pleťovka ve stínu ještě O.K., na mizerném monitoru už je nepřirozeně do modra, červena, fialova, ... pleťovka ve stínu ulítne raz dva, tam stačí kousek
- na zkalibrovaném monitoru je pleťovka bez přepalů, na mizerném monitoru je ksicht vypálenej
- zvláště pak opálená pleťovka je na slušném monitoru ještě bronzová, na blbém monitoru je červená jak rak, zase chybí kousek, aby se to zvrtlo do průšvihu
- máte krajinu, do které lehce svítí sluníčko, když máte kalibraci na 5000K, tak vidíte to nesmělé počínající ranní teplo v létě ještě než začne žár, dáte to na většinu modrých monitorů, co jsou z výroby na 6500K a máte z toho leden
- atd, atd, atd .....
ForeignerOnEarth
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Roman_Skamene 4. 10. 2017 16:17

Samozrejme že stalo. Preto sú prachy za monitor, ktorý stojí "milión" na fotky, ktoré sa zobrazujú na kadečom od prepalených a presaturovaných mobilov až po TNka s 10 stupňovým zorným uhlom rovné prepitým prachom.
Ak ale fotky neopustia monitor na ktorom sa upravujú, tak je to len o tom, či si ten pocit zdanlivej dokonalosti chcem dopriať.
Roman_Skamene
Návštěvník

Odeslat příspěvekod pemar 4. 10. 2017 16:32

Bohužel i drahé Lenovo zkresluje barvy hůř než IPS Dell. On už to tu někdo psal, když nastavím barvy na kvalitním monitoru, vypadají dobře i na horším, ale opačné to (alespoň u mne) nefunguje, takže na notebooku už fotky neupravuji. Na iPadu to jde o dost lépe, ale občas mi něco barevně také uletí a není to vidět, až na velkém monitoru.

Fotografické názory PL vesměs respektuji, až na diskuze o barevné totalitě, tam jsem vícekrát přesvědčil, že je trochu barvoslepý. Já barvy sice vidím dobře, ale mám zase jiné zdravotní problémy.
pemar
Expert

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků