Připomíná mi to počítačovou manipulativní fotografiku z první i druhé poloviny 90. let, kdy např. umělci (a nejen oni) vystavovali až artová díla, kde mixovali fotografii, render prvních 2D a 3D objektů, prováděli zdánlivě nesmyslné koláže, které ale byly jen reminiscencí koláží z let dávno minulých. Tehdy to bylo nové, dnes to může vypadat až naivně.
Se současnou a příští AI se to zase ubírá dalšími směry. Čas od času mívám déjà vu z nepodařených nebo záměrně uměleckýck AI výstupů.
Já se s tím tehdy seznámil ještě na ZŠ prostřednictvím např. dvou níže přiložených knih (r. v. 1995-1996), které kdysi pořídil otec, když ještě dělal knižního grafika na volné noze a obálky knížek navrhoval občas dosti svérázným způsobem, ať už šlo o beletrii, brak či pavědeckou sféru knih.
Bylo to hodně o experimentování, kam až to může zajít (aby mu to nakladatel s redaktorem ještě schválili).
Estetika odrážela dobu - objevování hranic a možností tehdejší výpočetní techniky před rokem 2000 či spíše před 1995.


Slovo "cyber" bylo něčím novým, mystickým, digitálně magickým, byla kolem toho postavena celá dílčí kultura - filmy, hry, knihy, hudba, umění. A také to budilo kontroverze, panelové diskuse o nebezpečné manipulaci fotografie, modifikace zachycených událostí na nich, retuš, falšování atd.
Pro experimentátory, hledání nových kreativních postupů třeba v prvních Photoshopech byly dosti populární série Photoshop WOW! books a všelijaké CD přílohy s efektovými filtry a nástroji.
Znetvořené AI koňské spřežení je svým způsobem také manipulace a klamání.
