wixzen - tohle se právě strašně zlepšilo tím plným zmáknutím přefocování při dost velkém rozlišení. Najednou je výsledek i s drobným postprocesem hluboko pod minutu, přičemž je jasně lepší než jakýkoli stolní scanner a vesměs lepší i než nejlepší dedikované filmové scannery, podle některých srovnání je to plně rovnocenné i bubnovým scannerům.
Jenže na těch flatbed i filmových to v top kvalitě trvá klidně i dost nad deset minut (jen sken bez čehokoli), o bubnovém jsi psal sám... Najednou to není zdaleka až takový opruz, ale docela příjemná práce. Mimochodem jsem dost vychytal i barevný negativ, stačí vyfotit tak, aby v záběru byl i kus okraje filmu (barva masky) a pak stačí v ACR kliknout kapátkem white balance na kraj filmu a ono to krásně vyruší masku, po prosté inverzi to v podstatě sedí hned...
Jinak mne upřímně pobavil fotofanda s tím, jak je to naprd, protože je tam zrno - no já dosud žil v představě, že zrno je jedním z tvůrčích prvků a běžně se berou filmy jako HP5 či Tri-X a vyvolávají něčím, co pěkně zobrazí zrno se zachováním jeho charakteru

Obecně se zrnem je problém v tom, že fotky z filmu vypadají úplně jinak na papíře než třeba na Instagramu... Ony právě fotky s dobře zvládlým zrnem vypadají na papíře často výtečně, není žádná náhoda, že existuje řada pluginů, které kultivované zrno přidávají i do čistě digitálních dat. Jenže to vypadá děsně na první pohled při "pixelpeep" pohledu na monitoru, což může vyděsit, ale pracovat s tím jde dobře.
Ad bob222 - přínos (je to fakt přínos?) digitálu, je v tom, že to slušně zvládne každý... Dřív to mělo daleko víc řemeslný charakter a rozdíl mezi laikem a profíkem byl obrovský. Nicméně pokud fotil někdo trochu znalý, tak u filmu byla běžně úspěšnost 90% - slušné ostré dobře exponované...
Digitál byl přínosem pro zpřístupnění oborů, kde je prostě nutná větší spotřeba, sekvence a tak, dnes kdekdo (i ze zde přítomných) dělá věci, které třeba ještě v roce 1995 zvládaly jen finančně zajištěné týmy National Geographic a podobných institucí. Ale v jiných oborech není posun vpřed zdaleka tak velký, jak si dnes leckdo namlouvá. Kdo si třeba dovolí tvrdit, že má lepší krajiny než Ansel Adams?

Nebo (ať máme něco pohyblivějšího), že je lepší než Cartier-Bresson ve streetu?
-- 24. 5. 2023 17:59 --Z úplně jiného konce (možná námět pro davidof?) - už zítra vyrážím na největší modelářskou soutěž roku v ČR (a mimo mistrovství světa asi i celosvětově) - viz
https://f3j.com/pages/proposition-samba-cup-2023 .
Od pátku se létá, účast cca 120 pilotů z 15ti států... Sám asi focení moc nedám, budu toho mít až dost, ale aspoň něco do "foto týdne" snad splním
