Dokáže barevný filtr více úprav než postprocessing?

Diskuze o objektivech, filtrech a předsádkách

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod TomPlasil 25. 6. 2019 18:21

Zdravím, měl bych teoretický dotaz na barevné filtry (ty co se šroubují před snímač). Zjednodušeně, zda barevné podání, ktery udělá daný filtr, je dosažitelné pomocí korekce v postprocessingu (úpravou rawu či jpegu) , tedy že některé jevy nelze dosáhnout jinak než pomocí aplikace filtrů ještě před sejmutím obrazu. Co například takový filtr, který bude mít udělané spektrální díry (transmisivita 0) v určitých, pečlivě zvolených rozsazích vlnových délek. Je nahraditelný úpravou snímaných dat.
A obráceně: mohou vhodnou úpravou dat nasimulovat určitý filtr

Dotaz se hodně týká i spektrálních propustností elementů bayerovy masky a metamerismu. Jde o to že všechny elementy mají nějaký spektrální profil.

Pojem barevného podání nespecifikuji přesně, ale jde o "splynutí barev" nebo naopak "odlišení barev" (protože oko/senzor zajímá jen integrál spektrálního profilu dopadajícího světla krát spektrální citlivosti, tedy stejným barvám odpovídá různé spektrální zobrazaní, díky tomu vlastně na monitoru banán vypadá stejně jako ve skutečnosti, ačokoli monitor nemá žlutou spektrální barvu)

Dotaz má 2 roviny:
-rovina dané scény+osvětlení (tedy že je fixní scéna a fixní osvětlení)
-rovina pouze scény (tedy že je fixní jen scéna, ale zda to platí pro jedno osvětlení, nebo víc, nebo všechny nebo žádné)
TomPlasil
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod bob222 25. 6. 2019 19:43

Pred snímač sa nič nešroubuje. Myslíte filtre na objektív?
bob222
Pokročilý

Odeslat příspěvekod chvd 27. 6. 2019 09:14

V ramci postprocesu lze nasimulovat takrka cokoliv.
Omezenimi mohou byt napr pouzity barevny model, bitova hloubka dokumentu, dovednosti a znalosti postprocesora:) atd.
Co jsem se zde naucil:
Čím více MPX nebo větší datová velikost, tím více detailů.
Čím větší "dynamický rozsah snímače", tím vhodnější na focení pošmourna, zamračena.
Software neprodáváný v krabicové verzi zákonitě upadá ve vývoji.
chvd
Návštěvník

Odeslat příspěvekod TomPlasil 17. 7. 2019 12:02

Ano, filtre (podle vzoru Babiše-Motýle?) na objektiv. Striktně interpretovano tak jsou před snímačem. (Před nebo dále od snímače)

Prosím o přesnější odpověď než od chvd. Právě ty věci kolem spektrálních charakteristik.
TomPlasil
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod djicee 15. 11. 2019 18:47

bob222: jsou i filtry ktere se daji pred snimac tim myslim mezi snimacem a objektivem

https://www.cyclopsoptics.com/filters/s ... ull-frame/

https://www.kickstarter.com/projects/au ... ss-cameras
djicee
Návštěvník

Odeslat příspěvekod ForeignerOnEarth 18. 11. 2019 02:38

Rozdíl mezi barevným filtrem před objektivem a softwarovým filtrem v postprocesu má zcela triviální vysvětlení.
Pokud dám před objektiv pro zjednodušení červený filtr odstínem shodný s červenou v GRGB masce, pak prostě "přičtu" k červené složce nějakou hodnotu. Ponechme zatím stranou otázku, zda pro různé intenzity světla má tento filtr před objektivem stejnou křivku propustnosti jako červený filtr snímače před červenými pixely..
Pokud nechci získat v červeném kanále přepaly, musím exponovat tak, aby se červený kanál vešel do dynamického rozsahu. Tím budou automaticky zelený a modrý kanál podexponované.
Vzhledem k nelineární charakteristice snímače a vzhledem ke gama korekci je rozlišení odstínů ve světlech podstatně vyšší, než ve stínech. Červená tedy bude s červeným filtrem před objektivem zachycena při optimální expozici nejpřesněji. Relativně podexponovaný modrý a zelený kanál bude mít horší rozlišení jasů a budou více šumět.
Naproti tomu pokud exponuji normálně a červený filtr simuluji v postprocesu, zesiluji signál v červeném kanále a ztráta přesnosti rozlišení jasů se odehraje v červeném kanále, zatímco modrý a zelený kanál si zachovají svou kvalitu, své bohatství odstínů v datech.
Každý filtr před objektivem lze z hlediska barvy vyjádřit jako RGB kombinaci, takže bude pro jednotlivé RGB kanály platit z výše uvedeného vše v odpovídajících poměrech.
No a teď se můžeme vrátit k případným softwarovým simulacím filtru. tady prostě záleží na tom, jak přesně má ta která firma (např. Adobe nebo ....) změřenou charakteristiku různých tradičních filtrů a jak přesně provádí "přičtení" těch barev. Nic jim nebrání v tom, aby to dělali jakkoliv nelineárně a jakkoliv sofistikovaně.
Anebo to naopak dělali primitivně.
Vzhledem k tomu, že už sám snímač pracuje s barevnými filtry, je na to z principu zařízený.
ForeignerOnEarth
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Emil Pastelka 19. 11. 2019 22:11

Z povahy filtru se jedná vždy o překážku pro dané spektrum. Použití fyzických filtrů dnes, krom specifických případů (IR, polarizační, přechodový, šedý), nemá smysl a pozdější práci spíše komplikuje.
Naopak na druhé straně, u zdroje světla, filtr smysl má.
Emil Pastelka
Návštěvník
Uživatelský avatar


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků