Ohnisková vzdálenost a perspektiva - KVIZ

Diskuze o objektivech, filtrech a předsádkách

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod maraou 10. 3. 2016 19:50

...
Naposledy upravil maraou dne 10. 3. 2016 21:24, celkově upraveno 1
maraou
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Grimjaur 10. 3. 2016 20:23

maraou, jsi zbytečně osobní. PL natočil poměrně srozumitelné video, ostatní věci tady jsou už zbytečné plácání játrama. Kdyby na ohnisku nezáleželo, tak si tu frajeři najdou jiný důvod se zhádat. A třeba někomu na tom nezáleží, jeho volba. Ale ta posedlost Petrem Luňákem je už u některých jedinců na léčení.
Technika : Furt se to mění
http://fotomobil.blog.mobilmania.cz/
Grimjaur
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Puntík 10. 3. 2016 20:33

Petr Luňák píše:Jako ze kdyz budu mit 200mm, tak z toho orezem udelam 70mm, tohle naznacujes? Ja jen aby bylo jasne, jakou ma tahle uvaha praktickou hodnotu
Puntík píše:O tomhle nemluvme, ale o tom, jakou cenu má z tohoto hlediska cenu zoomovat z jednoho místa. Samozřejmě jsou i další prostředky k vytvoření dojmu hloubky prostoru (jak píše CE.), ale k jejich účinku na lidské vnímání je potřeba i jistého "vzdělání" v oboru estetična. Bohužel. A v intolerantním prostředí neustálých půtek i averzí těžko o něčem podobném diskutovat. Inter arma mají můzy smůlu. Vždycky. :-)
Petr Luňák píše:Ale jake pak nemluvme? Kdyz je pro nekoho nutny zaklad fotit ze stejneho mista a zakazuje pouzivat nohy, aby dolozil sve tvrzeni, ze ohnisko nemeni perspektivu (a tim padem ze ja pry klamu), tak je treba takovemu cloveku nastavit zrcadlo. Neni pak divu, ze se mu ten odraz v nem nelibi,.......

Nikdo nikomu žádné zrcadlo nenastavuje, jen tady už na jedenácti stranách pouze rozmazává cosi nevábně páchnoucího. A stačilo by těm druhým prostě přiznat pravdu. Něco, co ho asi ještě nikdo nenaučil.

Petr Luňák píše: Moje podminka neni stejne misto, nybrz vysledna fotografie, tedy stejny pomer zvetseni fotografovaneho objektu a k tomu JE potreba konkretni ohnisko objektivu, presne jako to pise Pihan.

Aha, tak už nejde o změnu perspektivy, už stačí jen změna velikosti předmětu. Hmmm :hm

Petr Luňák píše:Je naprosta pitomost rict, ze ze sirokace muzu udelat vyrez a tim mam tedy totez co z telete, kdyz naopak to nefunguje! Dukaz o opaku dosud nikdo nepredlozil, rozhodne ne Puntik se svymi splostelymi mosty.

Pitomost je to v případě odezdikezdismu. V menších mezích naopak zcela běžné. Opačně funguje panohlava.
A mosty jsem vložil jako reakci na jakýsi pocit, že PL je jediný kdo tu umí používat tele.

Petr Luňák píše: Pokud si pod pojmem perspektiva nekdo (CA..) predstavuje rovnez atmosfericke vlivy, fajn. Pak ovsem nechapu, proc to taha sem, kde se od sameho pocatku diskutuje perspektiva uplne jina, tedy ta o vzajemnem pomeru velikosti.

Důvod je nasnadě, leckomu se může přihodit že při svém pocitu zkušeného fotografa je stále ještě hodně na začátku, je dobré aby to věděl i on.

Petr Luňák píše:Mimochodem, uvedomujete si, jaka je vubec hloupost argumentovat focenim z jednoho mista? Uvedomujete si, jak by vypadaly napriklad testy objektivu, kdyz by se porovnavaly testovaci obrazce focene z jednoho mista? :lol: Kdyz by na foce z rybiho oka obrazec zabiral 10 pixelu z celkoveho zaberu, zatimco pri testovani osmistovkoveho telete by se naopak do zaberu vubec testovaci obrazec nevesel? Ne, tohle si evidentne nikdo z tech zastancu vzdalenosti (zdravim te, marau) doted neuvedomil, tak ale hlavne ze argumentuji "fyzikou", vo to preci na fotografii jde :tleskani


Z tohohle vyplývá, že autor těchto řádků o testování objektivů ví méně, než málo. ;-)

............................

Grimjaur, co kdyby byl PL prostě napsal, ano, změna stanoviště je kardinální ? Vážně myslíš, že by tohle vlákno mělo takovouhle životnost ? Spekulovat o hledání jakéhosi zástupného důvodu, to znám právě u něj. :-)

Zdravím
Naposledy upravil Puntík dne 10. 3. 2016 20:54, celkově upraveno 1
Puntík
Návštěvník

Odeslat příspěvekod pemar 10. 3. 2016 20:53

Mě baví, jak řešíte úplně exaktní věci tak nějak jinak, politicky a vztahově.

Trochu mi to připomíná scénku, kdy jednatelka jedné firmy vybírala kandidáta, který měl mít angličtinu na úrovni C1-C2 a sama neuměla anglicky ani pozdravit. Nebyla blbá, takže to nakonec klaplo, ale její hlavní a zásadní podmínka byla, že jestli chce vítězný kandidát získat to místo, tak se musí nechat lépe ostříhat.
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod Fryw 10. 3. 2016 22:11

Jednatelky jsou faj. Hlavně když získají post na základě dědického práva nebo dobrých vdavků. Blbost není překážkou.
Fryw
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Ganec 10. 3. 2016 22:49

CA.. píše:PL: Ty tu fotku vnímáš plochou jak žehlící prkno, mně naopak na první pohled navodí prostorový dojem. Bez legrace: tady není místo pro spor. Je to otázka subjektivního vnímání, a to, ve své proměnlivosti, je dané nějakými psychofyziologickými předpoklady a konkrétním výchovným, kulturním vlivem. Už to zaručuje rozmanitost výsledků.
už sa tu chválil, že mal problémy s dákym učiteľom => teda asi to bude tou "výchovou" ;-)

Radek71 píše:Ted jeste zjistime, ze Ganec byl na prvnim miste v matematicko-fyzikální olympiádě v Galante v roce 1984.
prvý som nebol, len druhý .. v Liptovskom Mikuláši :-( O:-)
(asi .. už si z tej doby pamätám len to, že sme museli niekde cestovať)

Petr Luňák píše:Mimochodem, uvedomujete si, jaka je vubec hloupost argumentovat focenim z jednoho mista? Uvedomujete si, jak by vypadaly napriklad testy objektivu, kdyz by se porovnavaly testovaci obrazce focene z jednoho mista? :lol:
Presne toto urobil FOE, keď porovnával mZuiko 45-ku mFT a Nikkor 85 mm
Prečo si sa vtedy neozval?

-- 10. 3. 2016 21:49 --

Puntík píše:Snad už vyřešeno, zoomovat nohama je nesmysl.
A ako inak - ako "zoomovanie" - by si to nazval ty?

-- 10. 3. 2016 21:56 --

.. lebo toto zaznelo vo vedľajšej diskusii (no tu sa to hodí viac):
CA.. píše:Zoomování rukama tu fakt ještě nebylo, to bude termín pro příští desetiletí.


-- 10. 3. 2016 21:57 --

.. a ešte toto:
Grimjaur píše:zoomování je změna úhlu záběru a změna vzdálenosti od foceného objektu s tím nemá pranic co dočinění
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Radek71 10. 3. 2016 23:00

pemar píše:Mě baví, jak řešíte úplně exaktní věci tak nějak jinak, politicky a vztahově.

Trochu mi to připomíná scénku, kdy jednatelka jedné firmy vybírala kandidáta, který měl mít angličtinu na úrovni C1-C2 a sama neuměla anglicky ani pozdravit. Nebyla blbá, takže to nakonec klaplo, ale její hlavní a zásadní podmínka byla, že jestli chce vítězný kandidát získat to místo, tak se musí nechat lépe ostříhat.


Tak jednatelka nemusi umet anglicky (byt je to divne), protoze diky organizacni strukture se nemusi sama k prilezitosti mluvit anglicky dostat a treba majitel nemusi umet vubec nic. Uz jsem videl jednatele, kteri resili jenom uplne minimum veci, protoze treba zili v Holandsku a firmu meli tady. To uz mi prijde problematictejsi, kdyz reditel obchodu nabira obchodnika a pozaduje C-1-2 a sam neumi ani kvaknout.
A jinak "zplostuje" a "komprese" neni fyzika, respektive to neni vzorec nebo neco co se da napsat do kodu programu.
Vystrahou budis intepretace toho Puntikovic mostu, to je nam vyplavaly na povrch zase veci, ze mozna by bylo lepsi, kdyz to prohlizel krovak co nikdy nechodil do skoly.
Radek71
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Puntík 10. 3. 2016 23:11

Puntík píše:Snad už vyřešeno, zoomovat nohama je nesmysl.
Ganec píše:A ako inak - ako "zoomovanie" - by si to nazval ty? a eště toto-:
Grimjaur píše:zoomování je změna úhlu záběru a změna vzdálenosti od foceného objektu s tím nemá pranic co dočinění

Nazval bych to - výběr scény (obvyklým, běžně používaným) pohybem. Zoomování je rozdílné tím, že se děje změnou zorného úhlu objektivu a v tomto případě nedochází (na rozdíl od pevného ohniska) ke změně perspektivy. Byť zanedbatelné nebo nevědomé. Je o tom celé toto vlákno. Grimjaur má pravdu. :-)

..........................

R71, a proč ? Vážně by bylo lepší zůstat jen u blafání o objektivech a event. poznámce, že se ta paní měla dívat spíš doleva ? ;-) :-D Asi to fakt bude lepší. :hmm:

Zdravím
Puntík
Návštěvník

Odeslat příspěvekod pemar 10. 3. 2016 23:45

Interpretace Puntíkova mostu je výstraha Radkovi71 a dalším podobným, že znalosti fyziky a matematiky jsou pro pochopení exaktních věcí nutností. Dlouholetá praxe nebo nevím co jsou fajn, ale v matematice a fyzice je to platné, jako mrtvému zimník, buď to víš a umíš to, nebo ne. Není nic mezi, nedá se to okecat, platí to, i když to neznáš. To je krása těchto vědních disciplín, to je krása techniky, kvantové skoky, ostré přechody mezi stavy ano a ne.

Připomínáte mi jednu slečnu z Googlu (mimochodem velmi hezkou), která na konferenci v Irsku odmítla mluvit pomaleji s odůvodněním, že to nemá cenu, že blbci (myšleno ne-matematici) to nepochopí, ani když bude říkat jedno slovo za minutu.

Mimochodem, ta jednatelka to zvládla, sice neuměla anglicky, ale nebyla blbá.
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod KarelV. 10. 3. 2016 23:55

Petr Luňák píše:...presne jako to pise Pihan....

Až na to, že jsi od toho Pihana citoval jen tu první část, která se ti hodí do krámu.

Roman Pihan v Mistrovství práce s DSLR píše:PERSPEKTIVA A OHNISKO
Samotné použití jakéhokoliv ohniska (ač se to traduje) perspektivu nijak nemění. Ohnisko provede jen výřez části scény podobný ořezu fotografie v PC (crop). V dokonalém světě, kde by fotoaparáty dosahovaly rozlišení např. 1 000 megapixelů a objektivy byly prosté jakýchkoliv optických vad, by bylo možné chodit se tále nasazeným superširokoúhlým objektivem třeba 12 mm a všechna delší ohniska realizovat pouze ořezem fotografie (hloubka ostrosti je trošku složitější případ, od ní v tomto příkladu abstrahujme). Důvod, proč v našem reálném světě nelze takto pracovat, je, že objektivy bohužel nejsou bez optických vad a rozlišení našich fotoaparátů neumožňuje masivní ořez. Proto když potřebujeme dosáhnout většího zvětšení (přiblížení objektů), musíme nosit a používat různé objektivy, které se liší ohnisky = zornými úhly = zvětšením.
Podstatné pro perspektivu na snímku tedy není ohnisko, ale poměr vzdáleností k přednímu objektu (popředí) a zadnímu objektu (pozadí). Z logiky kompozice snímku si to ale vynutí krátká ohniska (např. 17 mm) a proto se masově traduje, že perspektivu mění ohnisko a že právě krátká ohniska perspektivu zdůrazňují. Ohnisko však perspektivu nijak nemění, mění ji vzdálenost snímání a ta je pro krátká ohniska typicky taky krátká a tím se perspektiva zdůrazní. ...
KarelV.
Návštěvník

Odeslat příspěvekod pemar 11. 3. 2016 00:00

Jestě jednou:

Obrázek

Pokud nechcete měnit velikost objektu, musíte při změně ohniskové vzdálenosti změnit vzdálenost.

Necitujte autory, přemýšlejte.
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod Puntík 11. 3. 2016 00:09

Ale přemýšlejme, jak tohle tvrzení souvisí s přáním měnit vzájemnou velikost za sebou stojících objektů v opačném smyslu ?
(Mohla to být taková hezká tečka..... :-D :-D )

Zdravím
Puntík
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Radek71 11. 3. 2016 00:57

interpretace Puntíkova mostu je výstraha Radkovi71 a dalším podobným, že znalosti fyziky a matematiky jsou pro pochopení exaktních věcí nutností.

Ale kdeze, vzdyt to tady vidis sam kam "pochopeni" vede. Ganec ma exaktni michalnice a jeste si vyberete fotku Karla Gotta k exaktni prezentaci intepretu moderni elektronicke muziky.
Pravda je, ze nevim presne o jakou definici se hadate, ale mne staci ta legrace pod tim prikladem Karla Gotta.
Radek71
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Grimjaur 11. 3. 2016 01:36

Ganče , buď té dobroty a nepostuj tady moji citaci z vedlejšího vlákna, protože je ve zcela jinem kontextu. Jak patrno vůbec nic jsi nepochopil. Ale takové drobné sviňarničky tě evidentně baví.
Grimjaur
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Petr Luňák 11. 3. 2016 01:39

Puntík píše:Aha, tak už nejde o změnu perspektivy, už stačí jen změna velikosti předmětu. Hmmm :hm

A mosty jsem vložil jako reakci na jakýsi pocit, že PL je jediný kdo tu umí používat tele.

Důvod je nasnadě, leckomu se může přihodit že při svém pocitu zkušeného fotografa je stále ještě hodně na začátku, je dobré aby to věděl i on.

Z tohohle vyplývá, že autor těchto řádků o testování objektivů ví méně, než málo. ;-)


Demagog opet v plne parade na scene, tak poprade:
- stale jde o perspektivu, a o identicky pomer zvetseni jde od uplneho pocaku vsech diskusi na libovolne tema, zahrnujici hloubku ostrosti. A proc? Inu proto, ze vysledna fotografie je to, oc fotografum bezi. Polopate: mam vazne pochybnosti, ze se najde na svete jediny dobry fotograf, ktery fotografuje stylem: "nekam se postavim a podle toho jak daleko ode me stoji modelka, tak zvolim ohnisko objektivu. A kdyz bych sahnul nahodou pro moc kratke, tak to vubec nevadi, protoze vlastne stejne nemam predstavu o tom, jaky ma mit pomer zvetseni. Ja to vlastne vsechno nechavam nahode..." :lol: :tleskani

- jake pak "kdo umi pouzivat tele", co to placas ty lhari? Mosty si vlozil jako reakci na me tvrzeni, ze mi jeste nikdo nepredlozil zduraznenou perspektivu z teleobjektivu. A to se stale nestalo!

- leckomu se muze stat ledasco, ovsem kdo je tu stale na zacatku, i po nekolika desetiletich s fotakem v ruce, je z autorskych fotografii jasne kazdemu :tleskani

- autor tech radku treba vi mene nez malo, ale stale vi mnohem vic, nez ty. Tak si utikej nastudovat, jake musi byt dodrzeny podminky pro testovani objektivu (kdyz si to nedokazes ani logicky odvodit), at vis alespon tolik, co ja :D

http://www.photozone.de/lens-test-faq
The chart above has a real-world size of about 120x80cm.


-- 11. 3. 2016 00:59 --

KarelV. píše:Až na to, že jsi od toho Pihana citoval jen tu první část, která se ti hodí do krámu.

Roman Pihan v Mistrovství práce s DSLR píše:PERSPEKTIVA A OHNISKO
Samotné použití jakéhokoliv ohniska (ač se to traduje) perspektivu nijak nemění. Ohnisko provede jen výřez části scény podobný ořezu fotografie v PC (crop). V dokonalém světě, kde by fotoaparáty dosahovaly rozlišení např. 1 000 megapixelů a objektivy byly prosté jakýchkoliv optických vad, by bylo možné chodit se tále nasazeným superširokoúhlým objektivem třeba 12 mm a všechna delší ohniska realizovat pouze ořezem fotografie (hloubka ostrosti je trošku složitější případ, od ní v tomto příkladu abstrahujme). Důvod, proč v našem reálném světě nelze takto pracovat, je, že objektivy bohužel nejsou bez optických vad a rozlišení našich fotoaparátů neumožňuje masivní ořez. Proto když potřebujeme dosáhnout většího zvětšení (přiblížení objektů), musíme nosit a používat různé objektivy, které se liší ohnisky = zornými úhly = zvětšením.
Podstatné pro perspektivu na snímku tedy není ohnisko, ale poměr vzdáleností k přednímu objektu (popředí) a zadnímu objektu (pozadí). Z logiky kompozice snímku si to ale vynutí krátká ohniska (např. 17 mm) a proto se masově traduje, že perspektivu mění ohnisko a že právě krátká ohniska perspektivu zdůrazňují. Ohnisko však perspektivu nijak nemění, mění ji vzdálenost snímání a ta je pro krátká ohniska typicky taky krátká a tím se perspektiva zdůrazní. ...


Totez muzu rict ja o tobe, protoze perspektiva ja tam roztazena na nekolik stranek, jak moc dobre vis, ale nepriznas.
Tu cast citace od tebe jsem nezvyraznil nahodou, protoze i Pihan uvazuje pouze v jakesi pouze jedne rovine, kdy "resi" pouze nahradu telete sirokacem (nesmyslnym vyrezem), ale na rovinu druhou, kdy fotograf potrebuju tele nahradit sirokacem, uz jaksi "pozapomel". Ale to uz je holt moc velka praxe, to tezko kecalkove od klavesnice pochopi.
Duvod, proc jsem citoval zrovna tamtu cast je jasny. Byla to prima reakce na to, co znamena pojem ZDURAZNENA perspektiva, proto to cervene zvyraznene slovo, ale ani takove zvyrazneni neni pro urcite jedince evidentne dostatecne...

Nicmene mam tu uzasnou vyzvu pro vsechny, kteri argumentuji vzdalenosti a ze ohnisko v praxi perspektivu nemeni. Ukol je detsky snadny a sice za pomoci 200mm objektivu vytvorit behem jedine expozice stejnou fotografii, jako je tato:

Obrázek

Strom porad stoji, psa i objektiv s fotoaparatem samozrejme dodam. Takze nebudte baby, prijmete vyzvu. Pokud se zminenou technikou vytvorite perspektivne identickou fotografii, natocim okamzite video, kde si na hlavu vysypu kybl popela (z krbu ho mam opravdu dost) s naslednou velkou omluvou, jak jsem vsem chudakum zacatecnikum zkomplikoval zivot, kdyz jsem jim ve svem videu sdelil, ze v praxi budou potrebovat konkretni ohnisko objektivu pro praci se zduraznenou ci potlacenou perspektivou a nikoliv pouze to, ze zmeni fotograficke stanoviste.
Pokud by se to uplnou nahodou nepovedlo, tak ten kybl popela si dobrovolne vysype na hlavu nazorovy oponent sam s tvrzenim, ze jsem mel pravdu ja.
Petr Luňák
Návštěvník
Uživatelský avatar

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků