Aky sirokac na krajinu

Diskuze o objektivech, filtrech a předsádkách

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod borecs 18. 2. 2014 09:46

Dobrý deň. Môžte mi poradiť aký širokouhlý objektív je najlepší čo sa týka pomeru výkon/cena.Najlepšie Ty ktorý majú s tými objektívmi skúsenosti a ktorý najlepšie pasuje ku Nikonu D7000. Ďakujem.

Nikkor AF-S 12-24mm f/4G IF-ED DX
Tokina AF 11-16mm f/2.8 AT-X Pro DX
Sigma AF 10-20mm f/3.5 EX DC HSM
Tamron AF 10-24mm F/3.5-4.5 SP Di II LD Aspherical IF
borecs
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Daf 18. 2. 2014 11:07

Já osobně bych zauvažoval nad něčím od Samyangu. 14/2.8, 16/2 a novinka 10/2.8 vypadají velmi dobře.
Daf
Návštěvník

Odeslat příspěvekod FotoABC 18. 2. 2014 13:18

borecs: chybí Ti tu (dle mého názoru) asi ten nejvhodnější krajinářský širokáč - Nikkor AF-S DX 10-24mm f/3.5-4.5G.

Proč tenhle a ne jiný zoom:
U krajiny chceme vyrovnanou ostrost do krajů. Sigma i Tamron jsou v tom zřetelně horší, kvůli kusové variabilitě mají třeba levý nebo pravý kraj více mázlý. Mají menší hloubku ostrosti, než ten Nikkor kvůli konstrukčním kompromisům, takže kresbu na horizontu má Nikkor 10-24 lepší při ostření na hyperfokál.
Tokina 11-16/2.8 kvůli světelnosti do interiéru ano, ale na krajinu nemá proti Nikkoru výhody, spíše nevýhody - je kratší, má horší chromatickou aberaci.

Proč zoom a ne pevné sklo:
Chceš-li co nejlepší kresbu, nechce to řezat. S pevným sklem budeš řezat hodně, protože krajina se nedá "uzoomovat" nohama.
FotoABC
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Petr Luňák 18. 2. 2014 19:11

FotoABC píše:S pevným sklem budeš řezat hodně, protože krajina se nedá "uzoomovat" nohama.


A ty vis, co chce fotit, jaky zorny uhel chce, jakou perspektivu pozaduje, ze mu podsouvas, ze bude hodne rezat? :roll:
Bez vahni bych sahnul po novem Samyangu co zminil Daf, protoze je opticky hodne dobrej a stoji polovinu Nikkora 10-24mm. Jako bonus je to f2.8.

http://samyang-europe.com/index.php/new ... 10mm-f-2-8

Nikkor jen v pripade, ze vim, ze budu pouzivat casto filtry.
Petr Luňák
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod PepaZR 19. 2. 2014 15:49

Taky teď řeším úplně stejnou situaci ale na Canona 70D a zatím se přikláním k Tokině kvůli světlosti jelikož budu fotit i hodně v interiéru . Dost nemile mě překvapilo že chci kupovat druhou verzi DX II jenže na eshopech se to dost blbě zjišťuje zda mají mark I nebo mark II jelikož podle názvu mají druhou verzi , podle popisu první a podle obrázku taky první takže na to taky pozor.
PepaZR
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod FotoABC 19. 2. 2014 17:59

Petr Luňák:
A ty vis, co chce fotit, jaky zorny uhel chce, jakou perspektivu pozaduje, ze mu podsouvas, ze bude hodne rezat?

Psal, že chce fotit krajinu. To obvykle znamená nejrůznější krajinné motivy. Málokdo je jako Hrušínský v Básnících: "Já maluju jenom zámek."

Jaký zorný úhel chce? ještě jsem neviděl krajináře, který by šel do krajiny s tím, že bude fotit 78 a půl stupně, protože fotky krajiny 78 a půl stupně jsou lepší, než 82 a čtvrt.
Viděl jsem už dost krajinářů, kteří se rozhodovali na místě, jestli se jim má vejít do záběru ještě támhleta vesnice nebo ten kopec, stoh, jestli je lepší celkový pohled na krajinu nebo naopak méně je více a méně zajímavých objektů bude znamenat lepší fotku.
Prostě ohnisková vzdálenost vyplyne u krajiny z toho, co chci fotit a jednou výjde tak, podruhé tak. Ještě jsem neviděl člověka, který by se zoomem si vybral konkrétní ohnisko podle toho čísla, spíše rozhoduje ten vjem - co se tam vejde, jak to bude velké vzhledem k celému záběru, jaké budou vztahy mezi objekty v záběru, ....
V každé scéně je to jiné. A protože je to poplatné té krajině, pak je lepší mít zoom, protože nejsem omezován tím, že mám jen ohnisko 14mm a pouze náhodou se kryje to, co bych nejraději vyfotil, s tím, jaký výřez mně to ohnisko dá.

S tím souvisí ta volba perspektivy, o které píšeš. V krajině je extrémně často situace, že si prostě stanoviště tak úplně svobodně nevybereš.
Teda pokud neumíš létat, porážet stromy a odstřelovat skály a kopce. Ať už ty kopce před Tebou, tak i ty za Tebou. V rovině, kde nestojí nic v cestě, se samozřejmě dá dobře změnit stanoviště tak, abych lépe vyhověl ohniskové vzdálenosti svého pevného skla, ale v rovině, kde nestojí nic v cestě je dost často prd k vyfocení. Ne vždycky, samozřejmě, často je rovina velmi fotogenická, ale já tak nějak předpokládám, že tazatel bude mírně preferovat více zvlněnou krajinu. Je to tak nějak častější.
FotoABC
Návštěvník

Odeslat příspěvekod pokrocilyamater 19. 2. 2014 19:05

Mám Sigmu 10-20 na D7100 a až u tohodle těla na tomhle rozlišení si všímám, že u širokého konce má horší rohy. Není to ale nijak fatální, při clonění se zlepší. Je otázkou, co bych chtěl s výslednou fotkou udělat. Tisk na A3? ..určitě není problém. Na 12 Mpix D90 byla v pohodě i do rohů. Asi opravdu záleží na kusu, ale na těch 16 Mpix D7000 bych jí určitě nezatracoval. Určitě je dobrá za těch cca 6-7 tKč, za kolik se prodává bazarová. Pokud je to otázka ceny, těžko za ni hledat lepší širokáč.

PS: Chybí ti v seznamu ještě jedno sklíčko:
Sigma 8-16 mm. Pějí se na ní, z pohledu optiky, oslavné ódy a těch 8 mm může znamenat velkou výhodu. 16 mm je zase na druhou stranu docela krátkých, ale doplněno něčím druhým jako 16-xx, 17-xx, 18-xx tuhle nevýhodu smázne.
pokrocilyamater
Návštěvník

Odeslat příspěvekod borecs 19. 2. 2014 19:26

Pevne sklo určite nechcem.Určite bude opticky lepšie,ale ja potrebujem zoom kedže chodím veľa do Tatier(aj tu bývam :-) ) a často potrebujem približovať a behať po skalách sa fakt nedá.S tým Nikkor AF-S DX 10-24mm f/3.5-4.5G som sa ešte nestretol tak pozriem nejaké recenzie a uvidíme.Ďakujem za všetký odpovede.
borecs
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod oldbas 19. 2. 2014 19:48

borecs_podívej se také na Tokinu 12-24/4 Pro DX II , je vecmi slušná. http://www.megapixel.cz/tokina-at-x-12- ... -pro-nikon
Jinak ten Nikkor AF-S DX 10-24mm f/3.5-4.5G je asi nejlepší, ale i nejdražší volba.
Fotím Kanónem
oldbas
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod lennyl 19. 2. 2014 20:13

mam sigmu 10-20/4-5,6 (nie teda verziu s f3,5) na Pentax K-3, cize 24Mpx (predtym som ju pouzival na Pentax K-5IIs - 16Mpx) a nie je ziadny problem ani do rohov, ba naopak, vykresluje uplne perfektne maximalne kazdy list na strome, kazdy detail, az som ziral pri prezerani DNG z K-3.

* tamron 10-20 hned vyluc, jedine zeby si ho zohnal extra lacno v top stave, lebo inak opticky (protisvetlo, kontrast) ma rezervy
* tokina 11-16 nie je uplne 100% tna do rohov
* samyang by som kupil len v pripade ze viem, ze urcite nebudem pouzivat polarizak/ND1000 filtre, co ale pouzivam.
* objektiv je dolezita investicia a vacsinou na dlho, cize bud sa buchnut po penazenke a kupit ten nikon novy v zaruke (co doporucuje FotoABC,ma s nim skusenosti), resp. hladat na SK/CZ bazaroch.
* mam na krajinu este pevne ohnisko Pentax DA15/4Limited a raz sa mi hodi 15mm, raz nie + na detaily mam Pentax DA*50-135/2,8, teda zoom sa hodi, ako pisal FotoABC (ale su aj vynimky)
D750 + N18-35/3,5-4,5G + N20/1,8G + N28/1,8G + N50/1,8G + N85/1,8G + N70-200/4G + SB700

karbonak Triopo GX-1027 s Giottos MH1311
lennyl
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Callgaro 19. 2. 2014 20:43

Nedávno tu bylo jeden hodně podobný dotaz a tam jsem měl srovnání 10-20 vs skladacky z 18-105tky a ten rozdíl byl propastný pokud jde o ostrost. Nevím jestli to bylo použitým kusem ale pro mě to byl rozdíl mezi nadšením a skončením focení a venovanim se raději vlackum :-) Můžete prosím někdo z vás kdo doporučujete tu sigmu postnout snímky v plném rozlišení? Moje snímky si tam můžete najít jsem na mobilu a nepamatuji si odkaz :-)
Callgaro
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod _DAVE_ 20. 2. 2014 14:30

Já přidám taky zkušenosti.

Tokina 12-24 DXII, "papírově" dost aberuje, v reálu mě to nějak nelimituje. Popřípadě lze aberaci likvidovat v SW. Přenos kontrastu pěkný, ostrost velmi dobrá.
Výjimka je 24mm/F4, tam je to trochu měkčí.

Mechanické zpracování na jedničku.

Je to jednoduché, pokud chceš "univezální" širokáč, ber toto. Mám to i jako "záklaďák" a ok.

Pokud záklaďák máš, vem Tokinu 11-16, ta je ještě lepší.
_DAVE_
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod fajkusj 20. 2. 2014 21:32

Na D200 jsem začal s Tokinou 11-16. Moje osobní hodnocení - nedostatečně kontrastní, úzký rozsah zoomu, potřeboval jsem další objektiv na pokrytí rozsahu, fotografie mi připadaly ploché. Změna na D300 a zkoušel jsem Tamron 10-24, ale jen zkoušel, aberace byla hodně viditelná. Nejlepší volbou byl Nikkor 12-24. Nejlepší ostrost, přenos kontrastu, pocit prostoru na fotografii. Určitě hodnotím subjektivně, každému může sednout něco jiného.
fajkusj
Návštěvník

Odeslat příspěvekod PepaZR 21. 2. 2014 17:04

Právě ta tokina 11-16 mě hodně zajímá , zatím mi nebyl nikdo schopen odpovědět jestli je velký rozdíl mezi tou starší a novější verzí a zda je to z širočin kterou teď vybírám opravdu top.Právě bych asi preferoval světlost 2.8 ale toť otázka.
Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM
Tamron SP AF 10-24mm f/3.5-4.5 Di II
Tokina AF 11-16mm f/2.8 AT-X DX
Tokina AF 11-16mm f/2.8 AT-X DX II
Samozřejmě vím o aberaci ale s tou v dnešní době sw jde docela dobře pracovat.
Přijde to na tělo Canon 70D
PepaZR
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod FotoABC 21. 2. 2014 17:27

Připojuji se k Callgarovi.
Měl jsem Sigmu 10-20 asi 3 roky. Na 6 MPx D70-ce se zdála fajn a ještě jsem ji tenkrát pečlivě vybíral a koupil až 4. kus a v diskuzi na Grafice mně můj kus ostatní diskutující záviděli, když jsme postovali plná rozlišení.
Oni měli na 6MPx vidět levo-pravý rozdíl, ....
Jenže na 10MPx a 12MPx už začal být vidět levo-pravý rozdíl i na mém kusu a na fotkách krajiny i na 10mm F8 a F11, kdy by měla být DOF od nevidím do nevidím, nikdy nebylo ostré popředí i horizont současně.
Tak jsem si koupil tehdy nově vydaného Nikkora 10-24 s tím, že ho budu moci vrátit. Sigmu jsem předběžně domluvil k prodeji za 7 000 Kč. Takže tehdy to bylo 23 000 Kč za Nikkora 10-24 versus 7 000 Kč za prodej Sigmy 10-20, docela drsný rozdíl, Fotil jsem s oběma intenzivně týden současně, porovnával a nakonec jsem fakt neváhal a 16 000 Kč doplatil.
Prostě u Nikkora jsem ten horizont přečetl, u Sigmy ne.
Bylo zajímavé, že nablízko, do méně, než 1 metru, byla ta Sigma stejně dobrá jako Nikkor, ale dál to začala být ve srovnání katastrofa.
A hlavně Nikkor někam zaostřil a okolo byla hloubka ostrosti dopředu i dozadu tak nějak očekávatelně rozumně. U Sigmy to byl problém i po zaclonění. Tam nějak přečíst hloubku ostrosti, to byla docela záhada.
FotoABC
Návštěvník

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků