střízlivý širokáč pro Nikon na krajinky

Diskuze o objektivech, filtrech a předsádkách

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod Sítek 23. 1. 2014 21:12

Zdravím, potřeboval bych poradit s výběrem levnějšího širokáče na krajinky pro Nikon D5000. Dosud používám záklaďák 18-55 3.5-5.6 VR a rád bych se poohlédl po něčem lepším. Jelikož D5000 nemá v těle ostřící motorek a krajina není zrovna dvakrát hbitá, bohatě si vystačím s manuálním ostřením. Připadne mi také jako hloupost investovat do světelného širokáče, když mám v plánu užívat větší clonová čísla kvůli HO, spokojím se přebohatě se světelností F4. Nepotřebuju ani velmi široká ohniska, ani zoom, ideálně bych šel do 18-19mm (24 nejhůř).
Protože má tělo "jen" 12Mpx, nepotřebuju shánět něco, co vykreslí detaily do 20Mpx, stačí, aby ostrost byla úměrná možnostem těla. Rád bych ale, aby to mělo alespoň trochu lepší přenos kontrastu, hezké barvy a dobré chování v protisvětlu (rád fotím při západu). Není to na architekturu, takže zkreslení mi nevadí, vinětace mě snad nezrujnuje a bokeh ať je klidně třebas i kosočtvercový...
Nějakou dobu jsem hledal mezi staršími manuálními skly, ale nenašel jsem nic zajímavého s bajonetem Nikon F (nechci používat redukci Nikon-M42 s optickým členem kvůli vlivu na kvalitu, bez optického členu zase nezaostřím na nekonečno). Nejvíce mě asi zaujal Vivitar 19/3.8, ale to bych si zřejmě proti seťáku ani nepolepšil. Existuje vůbec nějaký levnější, nesvětelný, široký objektiv, který když si pořídím, tak opravdu zaregistruju zlepšení, aniž bych musel zaplatit 10tis a víc? Říkám si, když jsou schopni vyrobit nesvětelný zoom-seťák se širokým počátečním ohniskem za 5000 Kč, proč někdo nevyrobí za tu cenu také širokoúhlý nesvětelný "seťák", který by díky absenci zoomu mohl mít lepší optické vlastnosti...
Sítek
Návštěvník

Odeslat příspěvekod qwerts 23. 1. 2014 21:41

co Samyang 14/2,8?
qwerts
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Sítek 23. 1. 2014 21:52

Je pravda, že není špatný... ale spíše než takto vysokou světelnost bych potřeboval závit na filtry a to tento Samyang nemá. To už bych šel raději do Voigtlander Color Skopar 20/3.5 ,kdyby se našel za rozumnou cenu...
Sítek
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Callgaro 23. 1. 2014 21:59

asi nejlevňeji pujde sehnat tokina 12-24 pripadne tamron 10-24. Osobne ale koukam po tokine 11-16. Proc jsou tak drahy Ti povi ABC (muze za to konstrukce) stary asi ani nehledej, to co bylo drive brano jako ultrasirokac je dnes na dx zaklad
Callgaro
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Sítek 23. 1. 2014 22:11

Jn, ono taky 20mm na FF už je hodně široké ohnisko, obzvláště při starších konstrukcích. Ideální by asi skutečně bylo něco novějšího pro formát APS-C, jenže to spíš asi pojede čert na kole do práce. Aktuálně to taky tak vidím, že nemá smysl jít do ničeho jiného než ta tokina 12-24 či tamron 10-24 a pod.
Sítek
Návštěvník

Odeslat příspěvekod lennyl 23. 1. 2014 22:29

ono tie starsie kinofilmove objektivy maju jednu "chybu" - nie su optimalizovane na odrazy pri digitalnom snimaci (zadny opticky clen).

skus zohnat sigmu 10-20/4-5,6, ja ju mam z bazaru za 230euro. Zavit na filtre to ma sice 77mm, ale mozes na tom pouzivat kludne aj stvorcove prechodaky (na 10mm treba tu SLIM verziu od Cokin pre P velkost).

moje fotky z neho (snad vzdy na 10mm/f10)
http://www.lennyl.com/fotogaleria/#imgp5199-jpg
http://www.lennyl.com/fotogaleria/#imgp5246-jpg
http://www.lennyl.com/fotogaleria/#imgp0776-jpg
http://www.lennyl.com/fotogaleria/#imgp6934-jpg
http://www.lennyl.com/fotogaleria/#imgp0338-2-jpg
D750 + N18-35/3,5-4,5G + N20/1,8G + N28/1,8G + N50/1,8G + N85/1,8G + N70-200/4G + SB700

karbonak Triopo GX-1027 s Giottos MH1311
lennyl
Návštěvník

Odeslat příspěvekod qwerts 24. 1. 2014 16:21

No a novej Samyang 16/2? :D zavit ma a svetelnost ber jako bonus kdyz bys chtel zacit fotit nocni oblohu :D ale ten uz stoji skoro 10k
qwerts
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Callgaro 24. 1. 2014 16:37

jinak možná by se dal najít ještě šlo použít toto http://www.megapixel.cz/samyang-8mm-f3-5-nikon-ae-csii
nebo jiný pevný fish, pak to oříznout, srovnat... Ale osobně si raději složím pano záklaďákem než se patlat s tímhle
http://www.flickr.com/photos/ticmartin
Callgaro
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Sítek 24. 1. 2014 17:01

Nn, rybí oka jsou možná dobré, ale já je nemám rád. To zkreslení už je moc velké a pokud to má nějakou dobrou ostrost, tak se to tím násilnějším narovnáním trochu pokazí. To už bych taky raději zůstal u starého dobrého skládání pár snímků na šířku, pár snímků na výšku a detailově na tom budu nakonec nejlíp. Jenom už mě to občas začalo dost štvát - složenina z 12 či 20 fotek a ještě k tomu každá 3x nebo 4x různě exponovaná... to je tak celý den u Photoshopu jen abych to dal dohromady a poloviční infarkt pokaždé, když doma zjistím, že jedna z těch fotek je mázlá, protože jsem si drbl do stativu :D
Sítek
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Callgaro 24. 1. 2014 17:19

pak zjistis ze tohle nepasuje jak ma, tady je problem to spojit a tady to dela duchy... zname a chapu, ono pokud clovek nedela nejaky extra zvetseniny, pripadne nechce jo velky uhel zaberu je s tim az moc prace. ale kdyz se to umi, stoji to za to.
Callgaro
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Sítek 24. 1. 2014 17:31

Ano, ano, přesně... tak jsem si říkal, že skládat jen "jednu" několikrát různě exponovanou širokoúhlou fotku by ulehčilo hodně práce a člověk by nemusel řešit, že něco někde nesedí, jde to blbě napojit nebo napojení jde moc vidět. Nu, zkusím něco vymyslet ... Díky všem za názor!

-- 24. 1. 2014 18:01 --

Tak jsem před chvílí našel na aukru něco jako to, co jsem přesně požadoval a za rozumnou cenu - Sigma AF 18/3.5 pro Nikon - de facto seťák zbavený zoomu. Byl tam i odkaz ke stažení srovnávacích fotek v plném rozlišení na různých clonách, pořízených s Nikonem D700 při 12Mpx. Ostrost mi připadne na chlup stejná jako u mého seťáku, barvy a kontrast těžko takto z fotek říct, podle toho, co jsem, četl, tak to asi nebude špatné. Nenašel jsem ale žádné echo, jak se objektiv chová v protisvětle. Sečteno podtrženo, nevím, jestli bych si pozorovatelně polepšil...
Sítek
Návštěvník

Odeslat příspěvekod _DAVE_ 24. 1. 2014 21:24

Pokud si hodláš nechat ten seťák, tak Sigma 10-20 F4-5.6 s HSM.
Tamron 10-24 osobně považuju za hodně nepovedený. Na krajích neostrý na jakoukoli clonu.

Já pořídil ze stejného důvodu Tokinu 12-24 F4 DXII, a jiný záklaďák nemám. Na 24mm se s Canonem už dají dělat i běžné fotky.
_DAVE_
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Callgaro 24. 1. 2014 23:29

to uz bych radeji vymenil za 18-105 on se ten dlouhy konec i v krajine hodi, byt pro praci v protisvetle, obvzlast v nasich podminkach, ti ho s klidnym srdcem taky nedoporucim. pevna 18 budou vyhozeny penize, aspon z meho pohledu. ty starsi skla obecne trpi na prenos kontrastu v protisvetle, byt to nemusi byt zrovna tento pripad.
Callgaro
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Sítek 24. 1. 2014 23:59

No, pokud jde o tohle, mám i seťák 55-200 VR, takže delší ohniska mám pokryta a musím uznat, že to není špatné sklo, na seťák rozhodně ne. 18-105 je sice hezké univerzální sklo, ale na krátkých ohniscích není samozřejmě o nic lepší než 18-55, ba horší.
Sítek
Návštěvník

Odeslat příspěvekod _DAVE_ 25. 1. 2014 11:14

Předpokládám že hledáme hlavně širokáč.
_DAVE_
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Callgaro 25. 1. 2014 16:00

Jasně Dave, jen jsem chtěl říct že mi přijde zbytečný kupovat pevnou osmnáctku notabene z éry kinofilmu. Tím si myslím tazatel vůbec nepolepší a budou to jen vyhozené peníze za něco, co už stejně má

-- 25. 1. 2014 15:03 --

podle těch ukázkových fotek je dost měkká což by se dalo právě přičíst chybějícím antireflexním vrstvám
http://www.flickr.com/photos/ticmartin
Callgaro
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Sítek 25. 1. 2014 17:07

Dospěl jsem ke stejnému závěru... Jen nevím, jestli se mi to jen zdá, ale nemůžu se zbavit dojmu, že když jsem ještě před koupí Nikonu fotil záklaďákem 14-42 s Olympusem E-PL1, minimálně co se týče ostrosti, zdál se mi výstup zřetelně lepší, než mám teď.
Sítek
Návštěvník

Odeslat příspěvekod qwerts 25. 1. 2014 22:11

tady jeste neco k samyangu 14/2,8 a filtrum http://www.dpreview.com/news/2014/01/24 ... =title_0_3
qwerts
Návštěvník

Odeslat příspěvekod FotoABC 26. 1. 2014 01:20

Sítek: tak on z hlediska schopnosti zpracovat obraz ve foťáku je Olympus odjakživa úplně jinde, než Nikon. Z RAWu by v ostrosti rozhodně nezaostával, ale Olympus umí do JPEGu z foťáku doostřit perfektně, Nikon zoufale mizerně, tam je rozdíl několika tříd ve prospěch Olympusu. Nikon algoritmus doostření ve foťáku je doslova zoufalá ostuda, tím spíše, že Olympus ve foťáku za 5 tisíc umí doostřit o několik tříd líp, než Nikon ve foťáku třeba za 150 000 Kč (profi zrcadlovky). Vůbec nechápu proč to profíci neomlátí Nikonu o hlavu. Z RAWu, to je jiná, ale mnoho profíků potřebuje JPEG a Nikon se za 15 let nenaučil doostřit. Olympus zase patlá nekontrastní detaily, ovšem u levnějších foťáků.
FotoABC
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Sítek 26. 1. 2014 10:06

FotoABC: No, když se teď nad tím zamyslím, musím uznat, že je to skutečně pravda. Sice nemám zkušenosti s Nikony za 150tis, ale na mnou použité přístroje to opravdu sedí. JPEGy z Nikonu jsou v porovnání s RAWem co do ostrosti docela jinde..
Sítek
Návštěvník

Odeslat příspěvekod foto1977 26. 1. 2014 21:56

@Sítek: ahoj co Tokina 12-28mm/f4? Sám o ní momentálně silně uvažuji.
Měl jsem jejího předchůdce Tokinu 12-24 /f4 (první generace) a na nikonu D50 (6Mpx) byla na krajinky při clonách f8-f14 naprosto famózní (můj subjektivní názor)!
A i na F4 to nebylo úplné bláto. Pokud chceš fotit krajinky tak myslím, že 18mm (DX) je málo a chce to něco okolo těch 12-15mm. Já u té Tokiny měl 50% fotek na 12mm, 30% na 15mm a zbytek na ostatních ohniscích. Teď mám Nikkor 18-105VR a také mám 80% fotek na 18-35mm. Takže mám v plánu se zbavit Nikkora a pořídit tu Tokinu 12-28mm /f4.
foto1977
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Sítek 26. 1. 2014 22:52

Já už krajinky nějakou chvíli fotím, takže nějaké ty zkušenosti s tím, jak široké ohnisko potřebuju, mám ;-) A ano, ačkoliv to nevyhovuje mým výchozím nárokům (pevné sklo nižší ceny, lepší než 18-55) lepší by byla samozřejmě i možnost ohniska kolem 12-15mm. Dospěl jsem k názoru, že jít do něčeho levnějšího než Sigma 10-20 nebo Tokina 12-24, se prostě nevyplatí (pro mé účely)
Sítek
Návštěvník

Odeslat příspěvekod foto1977 26. 1. 2014 23:05

@Sítek: jen upozorňuji, že ta Tokina 12-24/4 první generace nemá ostřící motůrek a tak s D5000 by ti nefungoval AF.
Pokud chceš jít do bazarového skla tak bych spíš šel do Sigmy 10-20mm HSM, ta už má ostřící motůrek. I když mě osobně je rozsah 12-24mm sympatičtější...
foto1977
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Sítek 26. 1. 2014 23:18

I mně jsou ta ohniska Tokiny sympatičtější :-)
Sítek
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Callgaro 27. 1. 2014 19:08

v sobotu jsem s tou sigmou fotil a uprime radeji zustanu u skladacek. Nejak me to neoslovilo, hlavne neostrost v rozich, na to jsem obvzlast u krajin citlivy. Ale mam odfoceno nula nula prd, vseho vsudy tri snimky, nicmene i tak bych tenhle konkretni kus domu nechtel
Callgaro
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Sítek 27. 1. 2014 20:04

Zajímavé... tak jsem se na megapixelu dočetl, že z trojice Sigma, Tokina, Tamron je podle tamějších odborníků na D5100 nejlepší Tamron :-D ...no, tak já nevím, asi si koupím skicák s pastelkama a budu mít kresbu ostrou i za rohem :-D .... škoda že aspoň neexistuje nějaká skutečně schopná širokoúhlá předsádka. Stačila by bohatě 0,8x
Sítek
Návštěvník

Odeslat příspěvekod FotoABC 28. 1. 2014 01:21

Callgaro, Sítek: tohle je Nikkor 10-24 na 10mm:
je sice drahý, ale jen tak na srovnání s tím, co jste zatím zjistili o těch ostatních:
http://www.tomx.eu/Fotky/Krajina/DSC_5601.jpg
http://www.tomx.eu/Fotky/Krajina/DSC_5618.jpg
http://www.tomx.eu/Fotky/Krajina/DSC_5374.jpg
FotoABC
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Sítek 28. 1. 2014 09:28

FotoABC: Rohová neostrost tam sice je a hezky vykukuje barevná vada. Ale celkově určitě - no problemo.
Sítek
Návštěvník

Odeslat příspěvekod FotoABC 28. 1. 2014 12:28

Sítek: pokud nechceš takovouto nepodstatnou rohovou neostrost, máš 2 možnosti:
- nekupovat ultraširokáč
- koupit FX a Nikkora 14-24/2.8
O žádné třetí možnosti nevím, nejspíš nějaký středoformát, u snímačů APS-C a menších udělat dokonalý širokáč okolo 14-15mm asi za reálné ceny nejde, Olympus se o to kdysi pokusil na m4/3 se Zuikem 7-14/4 za cenu přes 40 tisíc a i když to sklo mělo spoustu skvělých vlastností (ono 7mm f/4 je úspěch samo o sobě že to vůbec jde), tak kresba do rohů mezi ně nepatřila ani náhodou. ;-)

Jo a ta barevná vada je pouze důsledkem toho, že jsem přešel z NX2 (automaticky koriguje CA) na ACR (musí se to zaškrtnout) a já zapomínám. :-) Jinak 10-24 rozhodně nepatří mezi objektivy s podstatnou chromatickou aberací. Oproti Sigmám a zvláště Tokinám je to nesrovnatelně méně. Spíš v protislunci umí odlesky. No a opravdu blbé rohy má pouze na kombinaci 10mm f/3.5, což je mně opravdu pro praxi dost ukradené.
FotoABC
Návštěvník

Odeslat příspěvekod qwerts 28. 1. 2014 12:39

FABC udelej si preset ktery ti pri importu bude korigovat objektivy automaticky v ALR
qwerts
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Sítek 28. 1. 2014 13:11

FABC: Právě, že se mi kvalita zdá dost dobrá, snesl bych i o něco horší ... Díky :)
Sítek
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Callgaro 28. 1. 2014 13:15

Tak v tom případě můj příspěvek o sigmě ignoruj :)
http://www.flickr.com/photos/ticmartin
Callgaro
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Sítek 28. 1. 2014 13:54

Callgaro: ...tak taky mi z toho nespadla pusa až na zem, ale pokud to srovná se seťákem, horší to není :-)

-- 28. 1. 2014 13:55 --

... už jenom proto, že toto je na 10mm... kdyby tam bylo 18mm, určitě by ty rohy vypadaly znatelně líp, ne?
Sítek
Návštěvník

Odeslat příspěvekod FotoABC 28. 1. 2014 14:27

Sítek:
Na 12mm tu mám fotku z D300, která je samozřejmě méně prokreslená, než z D7100, ale zase lze snad posoudit, jak se při přechodu z 10mm na 12mm změní ono zhoršení do rohů:
http://www.tomx.eu/Fotky/Krajina/DSC_4152_1.jpg
(Já to posuzovat nebudu, pro mě je to NAD hranicí toho, co by mě rozčilovalo. A to tady občas napíšu něco o mizerných krajích některých objektivů a jsem za to umravněn a obviněn z technofilství. No a i já "zbytečný technofil" sám vidím, že někteří mají požadavky ještě podstatně tvrdší, než já.)
FotoABC
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Callgaro 28. 1. 2014 16:07

Ono se to hrozně blbě soudí. Člověk jak nezná podmínky snímání tak nemůže hodnotit. Těžko říct jestli je neostrost v rozích způsobená objektivem, nebo uživatelem, případně pohybem samotného snímaného objektu. Kupříkladu na megapixelu maj testovací snímky pevné 16tky od samyangu focené z ruky na čas 1/30... Sorry ale co si z toho mám vzít? Těch 12mm už vypadá o moc lépe jenže... Kolik stojí ten Nikon? Ještě bych se kouknul na některými oslavovanou tokinu 11-16, ale jinak bych tedy na otázku jaký střízlivý širokáč na krajinu odpověděl panoramatická hlava a pevný stativ. Nechci sklo které bude stejně dobré jako 18-105tka, jen bude stát 2x tolik.

-- 28. 1. 2014 15:08 --

dneska snad domlasknu to pano, tak pošlu k posouzení.
http://www.flickr.com/photos/ticmartin
Callgaro
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod FotoABC 28. 1. 2014 16:34

Callgaro: neumím si představit, že by ultraširokáč stejně dobrý jako 18-105 měl stát stejně, to by ho museli dotovat. Rovněž tak nějak chápu, že 200/1.8 prostě musí stát víc, než 85/1.8. Z jiného podobného důvodu musí být kvalita rozsahu 10-20mm podstatně dražší, než rozsahu 20-40mm.

-- 28. 1. 2014 15:36 --

Dalo by se velmi, velmi zjednodušeně říci, že čím více se ohnisková vzdálenost u Nikonu liší od 46,5mm na obě strany, tím náročnější je to vyrobit kvalitně. Ale má to samozřejmě výjimky.
FotoABC
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Callgaro 28. 1. 2014 17:06

tak tohle je mi jasny, nechci srovnavat obtiznost a tedy i nakladnost konstrukce sirokacu a beznych setovych zoomu. Na druhou stranu ja osobne bych ocekaval za vydane prostredky alespon male zlepseni co se tyce optickych vlastnosti. Uznavam, ze pro nekoho je ten benefit mit to na prvni dobrou a nejakej kraj resit nebude, ja stejne stravim tak jako tak znacnou dobu editaci a tak me tech 30min slepovanim nezabije. Uvidime co ta pevna desitka, s tou 2,8 bych ji i ty rohy odpurtil (ne moc :-) )
Callgaro
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Sítek 28. 1. 2014 17:30

Ta 12mm fotka z D300 je (na můj vkus) paráda. Pokud ta Sigma, nebo Tokina bude stejně kreslit alespoň na 15mm, budu bohatě spokojený. Otázkou je pak jen to protisvětlo... A co se nákladů týče, je mi jasné, že to nebude za hubičku. Ta (moje) původní myšlenka jen byla, zda by šlo vyrobit za cenu seťáku pevný 18mm DX objektiv - "upravený seťák", jehož výhoda, za cenu ztráty zoomu, by byla optimalizace pro 18mm ohnisko, takže by se od něj dal očekávat zřetelně lepší výkon, než od zoom verze.
Sítek
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Callgaro 28. 1. 2014 17:42

zkus se podivat na pevnou 16tku od samyangu, mozna to bude to co hledas
Callgaro
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod landov 28. 1. 2014 17:52

Callgaro:

Tu mas jednu foto s Tokinou +D7100 na 11mm a F5,6.
http://ulozto.cz/xRuiUyNX/dsc-4989-jpg
landov
Pokročilý

Odeslat příspěvekod Sítek 28. 1. 2014 17:57

Callgaro: to byla jen úvodní naivní (úsporná) myšlenka. Pevná 16 od Samyangu je jí asi nejblíž. Když se ale podíval na cenu pro Nikon - 11tis, došlo mi, že finančně už je jedno, jestli Sigmu, Tokinu nebo Samyang.
Sítek
Návštěvník

Odeslat příspěvekod landov 28. 1. 2014 18:05

landov
Pokročilý

Odeslat příspěvekod Sítek 28. 1. 2014 18:24

Hmmm, tak ta Tokina se mi moc líbí...
Sítek
Návštěvník

Odeslat příspěvekod FotoABC 29. 1. 2014 00:42

landov: člověče vzhledem k tomu, jaké ódy se pějou na tu Tokinu 11-16/2.8, tak ta tedy slábne do krajů poměrně dost drsně.

-- 29. 1. 2014 00:16 --

Ta Tokina je extrémně ostrá uprostřed a tím spíš je vidět to slábnutí do krajů. Mám dojem, že u toho Nikkora to tak vidět není, přičemž všude člověk čte, že Tokina 11-16 kresbou uteče úplně všemu na míle daleko.

http://www.tomx.eu/Fotky/Mesta/DSC_5984.jpg
http://www.tomx.eu/Fotky/Mesta/DSC_4254.jpg
http://www.tomx.eu/Fotky/Mesta/DSC_2531_1.jpg
http://www.tomx.eu/Fotky/Mesta/DSC_4817.jpg
FotoABC
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Callgaro 29. 1. 2014 08:59

Tak jak jsem slíbil... Mám tam teda jednu megachybu díky které to budu muset celý předělat, ale i tak jsem rád že "to tam je" uznávám že rohy taky nemám kdovíjak ostré, vzal jsem málo spodku a ještě mám co zlepšovat při ostření (chtělo by to ještě složit ze dvou rovin zaostření) takže je to takový ještě ne 100% snímek, ale pro porovnání možností myslím může posloužit...

Takže začneme sigmou 10-20

http://www.callgaro.cz/images/full/2014 ... 22_HDR.jpg

Příjemné je že člověk do záběru dostane to co chce, kompozičně vidí snímek ihned, práce u počítače pak nezabere příliš mnoho času. Co se mi líbí již méně je deformace obrazu, krásně je to vidět na stromě vpravo, který je do oblouku. Nejvíce mě ale štve to jak v podstatě nic není ostré, vše je jakoby zastřené měkké a to i přes aplikované doostření. Mými kvalitativními nároky je to hodné na web, rozhodně bych snímek netiskl.

oproti tomu snímek skládaný ze 60ti expozic (20xplošně, 3x bracketing) focený nikonem 18-105 na 25mm je z mého pohledu kvalitativně někde jinde byť vykazuje chyby za který si ale můžu sám, ne použitá technika. Po ořezu jsem se dostal na nějakých 48mpx což se s původními 12ti nedá srovnávat. Snímek je upravován jinou technikou, použil jsem jasové masky, nikoliv HDR tvořič, takže proto je tato verze tonálně jinde.

http://www.callgaro.cz/images/full/20140126-_DSC1847-_DSC1906.jpg

Výhodou takového rozlišení je možnost zmenšovat, což jistě znají všichni s moderními snímači.


takže 24mpx aneb úroveň D3200, D5200

http://www.callgaro.cz/images/full/20140126-_DSC1847-_DSC1906_(2).jpg

a 12mpx pro srovnání se sigmou

http://www.callgaro.cz/images/full/20140126-_DSC1847-_DSC1906_(3).jpg

Je pravda že geometricky je samozřejmé že skládání expozic rovněž trpí na geometrické zkreslení, což je vidět hlavně ve spodní části obrazu, ale tohle mě osobně sedí víc. Přirovnal bych to k naklonění horizontu, kdy pojetí ultraširokáče je takový ten malý sklon, pojetí skládačky bych pak přirovnal k razantnímu naklonění, kdy nikdo nepochybuje že to tak autor chtěl mít

-- 29. 1. 2014 08:39 --

tak a teď už snad i všechny linky funkční :)
http://www.flickr.com/photos/ticmartin
Callgaro
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod FotoABC 29. 1. 2014 11:00

Callgaro: ta skládačka je samozřejmě o něčem jiném. Jen ale při takovémto zmenšování se lze velmi efektivně vypořádat se šumem a ta skládaná fotka je tak hezky prokreslená, že si to zaslouží, aby třeba na té obloze ten šum nebyl.
FotoABC
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Sítek 29. 1. 2014 11:12

Callgaro: Ano, ta ostrost je na odpovídajících si rozlišeních nesrovnatelná :-) ačkoliv mému oku trochu více lahodí podání zkreslení širokáčem než skládačkou (jen spodní části samozřejmě). Jinak nevím, jestli je ta megachyba rozdvojení lesa nebo ten modrý smrk, ale na mně docela hodně nepříjemně působily okraje té spodní části a celkově podání té spodní části - takto nějak vypadá moje přepálená obloha, když se ji snažím za každou cenu zachránit v RAWu. Nicméně by mě zajímalo, jak dlouho trvá skládání takovéto fotky. Mně to pravidelně zabere i 5 hodin, někdy se s tím rýpu i dva dny, než je to použitelné, a pak tam stejně občas najdu chybu.
U mě je problém v tom, že nemám panoramatickou, ale obyčejnou tříosou hlavu, takže napráskat během krátkého východu slunce, 20x3 snímků, aniž by mi ujela ruka, to už je někdy dost svízelné. A tak se zrodila moje myšlenka, zda by nebyla vhodnější investice do širokáče než do panoramatické hlavy :)
Sítek
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Callgaro 29. 1. 2014 11:33

ABC: Vím že by to pokud jde o šum mohlo jít ještě lépe, hlavně při zmenšování, které jsem dělal na cca 4x v zoneru (jednodušší) s vědomím že to beztak nebude finále. Ona byl dost velkej humus, což je krásně vidět jak se od inverze odráží slunce. Druhá věc je že mě šum nevadí, mnohdy ho sám přidávám (tedy ne do krajin). Rozhodně preferuji snesitelné množství šumu před rozpatlaným obrazem a s tím i souvisí menší míra doostřování. Takže jak zjistím že se mi rozmatlávají detaili, raději nechám šum šumem. Tedy je problém že obloha má podobný odstín jako sníh. No ale ještě si pohraju, zkusím to odšumět navícekrát a vymaskovat (podobně jsem doostřoval)

-- 29. 1. 2014 10:40 --

Sítek:
Na to je těžká odpověď. Všechno záleží na železe, pokud máš jako já dvoujádro s 2GB Ram a integrovanou grafikou a necháš zpracovávat takové množství dat tak to chvíli trvá. Jen ukládání úprav z Nik Color mi trvalo zhruba hodinku :) Dělal jsem na ní všehovšudy dva večery, takže tak 8hod... Ale některé věci jsem dělal zbytečně několikrát. Ukládání do toho času ale nepočítám, to jsem šel spát :)

Tou chybou myslím modrý strom, nevím jak se mi to povedlo (typuji vymaskovávání při skládání expozic). Té linie lesa se přiznám se jsem si nevšiml, ale jsou lidé co to umí vyretušovat, nebo právě pořizují panoramatické hlavy. Já bych šel cestou té hlavy, je to náročný netvrdím ale výsledek za to myslím stojí. Sám mám sice kulovou, ale bez panoramatického posunu, takže s tím rovněž hýbu u oka a snažím se jakžtakž dodržet řadu.
http://www.flickr.com/photos/ticmartin
Callgaro
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod FotoABC 29. 1. 2014 12:14

Callgaro: tady na té obloze:
http://www.callgaro.cz/images/full/2014 ... SC1906.jpg
totiž už není ani normální šum, tam je výsledek nějakých softwarových úprav, takže tam by mně toho prapodivného nepřirozeného šumu opravdu nebylo nijak líto. Vymaskovat odšum na oblohu mně připadá u téhle fotky skoro povinnost. Přeci tam nechceš nechat to syntetické cosi?
FotoABC
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Sítek 29. 1. 2014 13:30

Callgaro: Musím se přiznat, že podobnou digitální neplechu mám na obloze (a nejen na obloze) hodně často, a i znatelně horší. Obvykle to nějak šetrně projedu odšumovacím filtrem a pak tam přidám nějaký přirozeně vypadající šum, aby až se fotka zmenší na cílové rozlišení, nevznikala posterizace a podobně.
Sítek
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Callgaro 29. 1. 2014 13:56

:) Vynasnažím se co mi bude soft stačit :)
http://www.flickr.com/photos/ticmartin
Callgaro
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Almik 30. 1. 2014 08:14

Sítek: kdyby šlo jen o ostrost, tak při tvých požadavcích bych viděl stejný nebo větší přínos v těle s vyšším rozlišením (a potom případně downsampling), protože pokud Tě nezajímají nižší clonová čísla, vinětace, zkreslení,... a stačí Těch 18 mm co už máš (já bych chtěl na krajinky širší, ale to je individuální)... tak na f/8 co do ostrosti se Tvůj Nikkor 18-55 VR vyrovná lecjakýmu dražšímu sklu.
Pokud bys chtěl fakt znatelnej skok, chtělo by to jiný tělo i objektiv.

Jenže ono nejde jen o ostrost, ale (jak píšeš) o chování v protisvětle, přenos kontrastu, atd.... v tom Ti neporadím, jsou tu zkušenější.

Jen by možná nebylo špatný vzít svůj foťák se seťákem do nějaké fotoprodejny, půjčit si tam třeba Nikon D5300, něco cvaknout, udělat na místě tu samou fotku pak s Tvou D5000, doma fotku z D5300 downsamplovat na 12 mpx a porovnat.
FX: Nikon D750, Sigma 35/1,4 Art, Nikkor AF-S 85/1,8 G, blesky SB-800, SB-600
m4/3: Olympus E-M10, Panasonic 12-32/3.5-5.6, Samyang fish-eye 7,5/3.5, blesk FL-36R
Almik
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Callgaro 30. 1. 2014 09:07

Já bych tohle nedoporučoval. Ono něco jiného je cvak v prodejně a reálné nasazení. Ideální je si případně tělo/sklo půjčit a jít si ho osahat do reálných podmínek. Se skly se to ještě dá, ty se daj během 14dnů vesměs vrátit, s těly už je to horší :) Nejsem si jist, zdali by si koupí nového těla tazatel pomohl a hlavně to není v rozsahu + 3500 :)
Ne já bych šel cestou panosaura, sám na něj začínám spořit :)
http://www.flickr.com/photos/ticmartin
Callgaro
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Lotrandor 30. 1. 2014 09:40

Callgaro: hlavu nebo robota? :)
Lotrandor
Moderátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Callgaro 30. 1. 2014 09:47

http://www.flickr.com/photos/ticmartin
Callgaro
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Almik 30. 1. 2014 09:52

Callgaro: v rozsahu +3500 to není, ale podle toho co tu zatím lítá za částky (objektivy za 15000 i víc), tak to nebylo úplně mimo.

S tím jaks psal, že vrátit do 14 dnů tělo je obvykle těžší než vrátit objektiv... proč myslíš ? Ono samo záleží v jakým stavu to vrátíš, ale podmínky by měly být stejný pro foťák i objektiv.

Jinak co se týče zkoušení - při koupi skla na leccos člověk nepříjde, třeba na chování AF v různých situacích, to prostě na počkání nezjistíš. Ale pokud si jdeš do prodejny porovnat se svým objektivem 2 různá těla a chceš zběžně zhodnotit jestli to pro Tebe bude co do obrazové kvality přínos, stačí si na samospoušť ze stativu, nejlíp ještě s předsklopeným zrcadlem nebo s opožděnou expozicí, na prodejně udělat stejný fotky z obou těl do RAWu a porovnat doma, detailů bývá na některých prodejnách dost, aby Ti to k něčemu bylo.
FX: Nikon D750, Sigma 35/1,4 Art, Nikkor AF-S 85/1,8 G, blesky SB-800, SB-600
m4/3: Olympus E-M10, Panasonic 12-32/3.5-5.6, Samyang fish-eye 7,5/3.5, blesk FL-36R
Almik
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Callgaro 30. 1. 2014 10:51

No to je právě ta teorie, jenže praxe je rozdílná. V prodejně máš čistý vzduch, fotíš na pár metrů... Svým způsobem ideální podmínky. Jenže tyhle podmínky jsou v praxi nenasimuluješ, nebo alespoň ne v krajinkářské praxi a tak může být rozdíl úplně jiný. Takže osobně testovat na prodejně mi nesedí, skutečné vlastnosti většinou poznám až po nějaké době používání, kdy na to člověk má klid a fotí reálné ne testovací scény.
Druhá věc je to že sám osobně si myslím že přínos skla je vždy větší než přínos těla. Pokud se tedy pohybujeme v harmonii, mě třeba 18-105tka na D70 nefungovala, na D90 je skvělá, stejně tak jsem na D70 nedokázal nijak zvlášť ocenit 14-24 A objektiv za 15 a víc doporučil jen ABC :)
http://www.flickr.com/photos/ticmartin
Callgaro
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pemar 30. 1. 2014 11:17

14-24 je opticky o třídu lepší, než ostatní široké objektivy, jeho kvalita se plně projeví až na kvalitním FF těle, já ho mám na D7100 a výsledek je podle mých představ. Jako čistě krajinářský objektiv ho ale nemohu doporučit, kvůli problémům s filtry a možná i kvůli váze, potřebujete k takové sestavě adekvátní stativ, minimálně nějaké Manfrotto 055 nebo pořádný Giottos, ale jsou i lepší a dražší alternetivy.

Já bych v této fázi investoval do toho pana.
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod Almik 30. 1. 2014 11:37

Z velké části souhlasím, že přínos skla bývá často vetší než přínos těla. Otázka je, jaké má ten dotyčný potřeby a požadavky, co v jakých podmínkách fotí, při jakým nastavení, co ho limituje.... těch faktorů je hodně. Já nevím kolik je ochoten Sítek do upgradu investovat. Konkrétně v jeho případě si myslím že upgrade těla není až tak úplně od věci.

Sítek: hele pokud do toho fakt nechceš vrazit moc peněz, tak si zkus někde Nikkor 18-105, s kresbou v krajích si oproti seťáku dost polepšíš, ale i celkově to není za tu cenu vůbec zlý, navíc teď ho hodně lidí prodává na paladixu, protože se dá velmi výhodně koupit v setu s např. D7100 (ten foťák po prodeji toho objektivu vyjde docela lacino). Za 4000 koupíš zánovní. Za 1500 můžeš prodat ten tvůj, pokud Ti to za to stojí, nebo si ho nechat jako záložní či do takových podmínek, kam bys drahý sklo tahat nechtěl.
FX: Nikon D750, Sigma 35/1,4 Art, Nikkor AF-S 85/1,8 G, blesky SB-800, SB-600
m4/3: Olympus E-M10, Panasonic 12-32/3.5-5.6, Samyang fish-eye 7,5/3.5, blesk FL-36R
Almik
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Callgaro 30. 1. 2014 12:05

Almiku čti to celý :)
http://www.flickr.com/photos/ticmartin
Callgaro
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Almik 30. 1. 2014 12:29

Čtu to celý
FX: Nikon D750, Sigma 35/1,4 Art, Nikkor AF-S 85/1,8 G, blesky SB-800, SB-600
m4/3: Olympus E-M10, Panasonic 12-32/3.5-5.6, Samyang fish-eye 7,5/3.5, blesk FL-36R
Almik
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Callgaro 30. 1. 2014 12:39

já že o 18-105tce jsme se bavili a byla zavrhnuta :) Navíc bych jí s klidným srdcem do protisvětla nedoporučil, na 18mm také nevyniká (neříkám že je špatná, ale na 24 je lepší) a myslím že i 18 na DX je už vcelku dlouhý na jeden snímek. Takže v podstatě si s ní vůbec nepomůžeš, stejně jako si nepomůžeš s novým tělem. Nebo ne v rámci toho co řešíme.

-- 30. 1. 2014 11:40 --

a zmínil jsem jí jen v kontextu s tou 18mm sigmou která v protisvětle bude ještě víc naprd, neposkytne širší úhel a navíc jsem nevěděl že má 55-200
http://www.flickr.com/photos/ticmartin
Callgaro
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Almik 30. 1. 2014 13:46

No já jen že mám pocit že do té panohlavy a stativu se tazateli příliš nechce, soudím z jeho reakcí... jen reaguju na to co píše tazatel v prvním příspěvku a jak reaguje na návrhy ostatních.

"Nepotřebuju ani velmi široká ohniska, ani zoom, ideálně bych šel do 18-19mm (24 nejhůř)" - ta ohniska jsou po přepočtu na FF, nebo DX ?

Sítek pak sice píše, že by navzdory původním požadavkům nepohrdl ani širším ohniskem, ale pokud nechce panohlavu, levný a zároveň supr kvalitní řešení mě nenapadá, jen větší či menší kompromis.

Každopádně z návrhů si může vybírat, každej holt máme na různý věci trochu jinej názor, jinou zkušenost, jiný potřeby... a on si z toho vybere to co je mu nejbližší, anebo si taky nevybere :-)
FX: Nikon D750, Sigma 35/1,4 Art, Nikkor AF-S 85/1,8 G, blesky SB-800, SB-600
m4/3: Olympus E-M10, Panasonic 12-32/3.5-5.6, Samyang fish-eye 7,5/3.5, blesk FL-36R
Almik
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Sítek 30. 1. 2014 14:17

Ta ohniska jsem myslel reálná, aby mi to dalo po přepočtu nejhůře kolem 27mm, že je to na krajinu i tak dost zajisté víte všichni sami... Chtěl jsem tím říct to, že bych raději šel cestou větší kvality než širšího ohniska.
Když se nad tím zamyslím, do výměny 18-55 za 18-105 bych musel investovat 2500,- což sice vážně není moc, ale jestli jediným přínosem by byly trošku ostřejší rohy, to už bych raději asi ppřece jen ty peníze pošetřil k novému stativu, nebo panoramatické hlavě.
K tomu novému tělu - středová ostrost té 18-55 na 18mm mi pro těch 12Mpx přijde tak na hraně, nevím nevím, jak moc bych si polepšil, kdybych to zpětně "doostroval" ze 24Mpx. Určitě by to bylo poznat, nicméně sehnat teď D5200 či D5300 za solidní cenu, to už bych opět šel raději cestou nového skla nebo pano. Trochu také smutním, že ty širokoúhlé pevné samyangy dělají jen tak světelné. Kdyby byly i nějaké méně světelné verze, troufnu si tvrdit, že by ten objektiv nemusel mít tak velký filtrový závit, nebo by mohl být alespoň ještě trochu levnější :-) Jo hodl, peníze jsou mrchy. Je to vždycky nahouby, když stěžejní podmínkou kompromisu jsou peníze...
Sítek
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Sítek 30. 1. 2014 15:45

Callgaro: Teď jsem hleděl na toho panosaura... je to sice řešení, které jsem nechtěl, ale když se teď dívám na tu cenu... hodně dobrý tip! Díky moc!
Sítek
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Callgaro 30. 1. 2014 16:01

sítek: Abych byl upřímný existuje ještě levnější řešení:

http://www.panoheadsv360.com/

Ale nejsem si jist použitím v exteriéru, ten panosaurus se mi zdál stabilnější (byť samozřejmě jsou řešení která jdou dál)

Almik píše:... Každopádně z návrhů si může vybírat, každej holt máme na různý věci trochu jinej názor, jinou zkušenost, jiný potřeby... a on si z toho vybere to co je mu nejbližší, anebo si taky nevybere :-)


Svatá pravda...
http://www.flickr.com/photos/ticmartin
Callgaro
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Sítek 30. 1. 2014 16:50

Callgaro: Na variantu panoheadsv360 už jsem se kdysi díval a taky mám ohledně použití jisté pochybnosti, ten panosaurus je mi sympatičtější, nicméně o tom jsem se dozvěděl až teď.

(Almik:)... a jsem rád, že tu padají různé, i proti sobě jdoucí návrhy, vlastně je to důkazem kvalitní diskuze. Co názor, to zkušenost - je vždycky lepší vědět, že to jde i jinak a někdo to s jakýmsi kompromisním výsledkem úspěšně využívá. Milionkrát lepší, než "rady" typu: kup si FF tělo a 17-35mm f/2,8 AF-S NIKKOR, vřele doporučuju :-)
Sítek
Návštěvník


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků