Je holy nesmysl vyvozovat nejake zavery ohledne kvalit bokehu u zaberu, kde je na jedne strane pouzito kratke ohnisko, na strane druhe ohnisko dlouhe. Tady hraje obrovskou roli zorny uhel, respektive splostela perspektiva, takze tam, kde mam u "sirokace" videt kupu drobnych vetvi s prosvitavajicim sluncem, mam naopak u oniska dlouheho videt pouze vyrez na par vetvicek.
S tim primo souvisi rovnez zaostrena vzdalenost objektivu.
Zaver je tedy takovy, ze skutecne maloktery objektiv, zahrnujici ohnisko, ktere muzeme jiz oznacit za teleobjektiv, ma vylozene hnusny bokeh, nebot se s nim v drtive vetsine pripadu foti tak, ze je pozadi pouze jedno ci vice barevny flek, prave vlivem uzkeho zorneho uhlu a splostele perspektivy. Viz ukazky od Pemara. Naopak nejrizikovejsi ohniska na kvalitu bokehu byvaji typicky u objektivu sirokouhlych az strednich, kde nedochazi k tak velkemu "vyrezu" pozadi//popredi, perspektiva neni splostela a zorny uhel je podstatne vetsi.
Resume:
Pokud chci nejlepsi bokeh, musim si polozit nekolik zasadnich otazek a az podle odpovedi na ne vybirat konkretni objektiv:
1. jaky pomer zvetseni objektu budu na fotce mit, respektive jak velkou cast bude nejcasteji zabirat hl. motiv na vysledne fotce? Polopate: budu fotit portret od ramenou vyse, ci budu fotit casteji celou postavu?
2. chci siroky zorny uhel, nebo naopak uzky zorny uhel spojeny se splostelou perspektivou?
3. jak moc malou hloubku ostrosti vyzaduju? Polopate: staci mi clona f4, nebo budu potrebovat f1.4?
Je toto hezky, nebo nehezky bokeh?