Doporučené objektivy na fotografování jídla pro Nikon D7100

Diskuze o objektivech, filtrech a předsádkách

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod pemar 8. 9. 2013 09:15

Baví mne vařit a pokud se nějaké jídlo podaří i vizuálně, pak si ho rád fotografuji. Fotografování mne neživí, dělám to jen pro zábavu. Zatím jsme se dostal do stádia, že fotografuji jídlo v kuchyni při denním světle (nemám fotografický stůl ani nic podobného), jako pozadí mám jen lehce vzorovaný ubrus a nemám žádné speciální nádobí nebo food stylistu.

Fotím Nikon D7100 ze stativu, používám předsklopení zrcadla (MUP) a komponuji a zaostřuji to přes WMU nebo DLSR Dashboard na 9 palcovém tabletu připojeném přes WIFI (WU-1a), díky čemuž vidím výsledek lépe, než přes Live View.

Jako další krok hledám vhodný objektiv. Nemám zatím bohužel žádný Micro Nikon, zatím nejvíce používám Nikkor 35/1,8 G a dnes jsem dělal pokusy s Nikkor 70-200/4.

Zvažuji koupi Nikkoru-Micro 105/2,8, nebo Nikkoru-Micro 60/2,8 Micro nebo Tamronu Makro 90/2,8 jen si kladu otázku, jestli to pro daný účel nebudou vyhozené peníze. Z porovnání fotografií na ohnisku 35 a 135mm vidím, že pro fotografování jídla mi ohnisko cca 135 mm poskytuje ideální pohled na jídlo, ale hloubka ostrosti je při cloně 5,6 tak malá, že příliš velká část fotografie je neostrá. Chtělo by to clonu tak 11, ale na tom mám málo přirozeného světla, musel bych řešit přisvícení. U ohniska 35 mm je hloubka ostrosti na clonách okolo 5,6 až 8 podle mých představ, ale musím dělat výřezy a bokeh není podle mých představ. Co byste mi doporučovali?
pemar
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Umbrella 8. 9. 2013 09:45

pemar píše:Fotím Nikon D7100 ze stativu, používám předsklopení zrcadla ..... vidím, že pro fotografování jídla mi ohnisko cca 135 mm poskytuje ideální pohled na jídlo, ale hloubka ostrosti je při cloně 5,6 tak malá, že příliš velká část fotografie je neostrá. Chtělo by to clonu tak 11, ale na tom mám málo přirozeného světla, ...



A co Ti brani na tom stativu pouzit delsi cas ? To je tam tak malo svetla, ze na ISO200-400 a f11 bude cas delsi nez 10-30 sec?
Umbrella
Návštěvník

Odeslat příspěvekod pemar 8. 9. 2013 10:11

Určitě by to šlo, ale ten můj stativ mi připadá spíš jako plastová hračka pro kompakty :-) Když jsem na to dal D7100 a 70-200/4, tak to bylo hodně na hraně, obávám se, že kdybych kupoval Nikkor-Micro 105/2,8, tak musel koupit ještě nový stativ. Proto dávám časy okolo 1/60 a ISO zase chci mít cca do 250.
pemar
Návštěvník

Odeslat příspěvekod milann88 8. 9. 2013 10:25

Pokud chceš mít dobře zaostřený hlavní objekt a zároveň pěkně rozostřené pozadí, můžes zkusit složit víc různě zaostřených fotografií do jedné. Je to technika používaná hlavně u makra, ale tady by měla dobře posloužit. Hledej pod pojmem focus stacking.
milann88
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Umbrella 8. 9. 2013 10:33

Nikkor 105 je dost velky-tezky, pokud je stativ tak spatny, obavam se ze uzitecne bude vlozit penize i do nej. Jinak lehci a mensi jsou treba nektere stare M42 objektivy s manualnim ostrenim, to je na zvazeni kdyby se Ti nechtelo porizovat novy stativ.
Umbrella
Návštěvník

Odeslat příspěvekod pemar 8. 9. 2013 11:38

Stativ byl určený pro D50 a plastový objektiv. Další se mi nechce kupovat proto, protože už mám 2 :-)

To ale neřeším. Otázka pro mne je, zda mám kupovat další objektiv (makro) pro fotografie jídla. Na zahraničních forech jsem se dočetl, že i profesionální fotografové fotí jídlo s Nikkorem 50/1,4, a 50/1,8 G i s 35/1,8 G nebo s 105/2,8 Micro. Docela mne láká koupit Tamron 90/2,8, protože makro objektiv jinak moc nevyužiji a Nikkor 105/2,8 není opticky o moc lepší. Láká mne fotit na jídle více detailů, na to by makro dávalo smysl. Nemá někdo z Vás zkušenost s produktovými fotografiemi? Nejsou nároky na objektiv podobné?

Zatím mám:

Nikkor 18-55/3,5-5,6 ED (s tím se fotit zblízka dá)
Nikkor 18-105/3,5-5,6 (na fotky jídla mi připadá méně vhodný)
Nikkor 35mm/1,8G (zatím u mne nejpoužívanější, jen by se mi hodila větší ohnisková vzdálenost)
Nikkor 12-24/2,8 G (zatím jsem ho na fotky jídla nezkoušel)
Nikkor 70-200 / 4 (dnes jsem ho zkusil, připadá mi hodně ostrý, problém je jen s hloubkou ostrosti)

Doporučili byste mi koupit ještě nějaký objektiv nebo mám experimentovat s tím, co mám? Ideální fotka je na 3/4 talíře, s detailem nejlépe vypadající části jídla, z úhlu asi 30 až 40 stupnů, jako kdybych se na to díval přirozeně před začátkem konzumace.
pemar
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Umbrella 8. 9. 2013 12:15

Samozrejme padesatkou se da velikost talire fotit take a dobre, ja fotim treba velikostne flasky, to je podobne. Na detail uz by ta padesatka chtela nejaky krouzek, takze delsi makroobjektiv poslouzi i tam. Avsak na delsi ohniska se Ti komprimuje hloubka ostrosti, takze pricloneni nebo skladani vice fotek se nevyhnes. V Tvem pripade by se dalo jidlo fotit i treba 35mm obj.

Konec koncu ohnisko a clonu si muzes prave vyzkouset na tom 18-105. A podle toho se rozhodnout.
Umbrella
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Petr Luňák 8. 9. 2013 12:26

Opravdu nechapu, jak muze byt problem s HO u 70-200, kdyz ohnisko pri shodne clone a shodne kompozici nema na HO prakticky zadny vliv.
Take nechapu to fnukani, pardon, nad stativem, ktery je zjevne uplne na prd -> potrebuju rychly prujezd zatacek, ale mam zvedly podvozek a pneu s hrubym vzorkem. Pomuze mi vymena motoru za vykonnejsi?
Upozornění administrátora: Odstraněn podpis odporující pravidlům fóra.
Petr Luňák
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Radek71 8. 9. 2013 13:17

To by mohlo být zajímavý.

Obrázek
Radek71
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Puntík 8. 9. 2013 15:51

pemar, experimentovat s tím co máš ti nezbývá, pokud jsi bez peněz. Jinak tvé problémy vyřeší i do budoucna na př. toto :
http://www.zenit-camera.com/mc-80mm-til ... -nikon.htm

Přijde levněji, než originál a vykoná práci stejnou. :-)

Nicméně slušný stativ se mi jeví jako naprostá nezbytnost.

Zdravím
Puntík
Návštěvník

Odeslat příspěvekod pemar 8. 9. 2013 17:30

Těžké stativy jsem nekoupil proto, protože mi vadí se tahat s těžkým stativem do města, dříve jsem neměl objektivy, které váží 1 kg. Kdybych vyhodil ten nejmenší, který jsem dostal za věrnost u České spořitelny, asi by vznikl prostor na nákup nového, i když ještě nevím jakého.

Neomezují mne ani tak finance, jako fakt, že začínám mít na můj vkus moc objektivů, stativů, ... takže pomalu končí fáze, kdy jsem nutně potřeboval kvalitní tele, širokúhlý objektiv nebo základní pětatřicítku. Co se týče focení jídla, hledám optimální kompozici a nasvícení a nevím, jestli volím vhodný objektiv.

Kdybyste fotili guláš s knedlíkem, jaký objektiv, jakou kompozici a jakou vzdálenost od objektu byste volili?
pemar
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Puntík 8. 9. 2013 17:56

Volili bych objektiv, který jsem ti doporučil. S ním lze dosáhnout celkového prostření mnohdy i na plnou díru. A není potřeba jiný. Pokud ti nevadí MF, dá se využít i jinak (krajina).
Nasvícení - klasika , jedno světlo (či dvě) a odrazka. Při vhodné dispozici prostředí se to dá i v denním světle.
Kompozice taková, aby nechyběl příbor s ubrouskem, sklenice, kuvér, případně květina, svíčka, či další rekvizity, které již mohou být částečně i mimo ostrost. Prostě spíš jako zátiší, než fotka do katalogu. :-)

Zdravím
Puntík
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Petr Luňák 8. 9. 2013 18:07

Kvalitni stativ neni jen o tom, ze ma unest tezky objektiv. Kvalitni stativ je predevsim o jeho kvalitnim zpracovani, o radosti s nim manipulovat.

70-200/4 musi byt na fotky tohoto typu (kde se foti cely talir), pokud si obeznamen s perspektivnim "zkreslenim", naprosto dostacujici. V krajnim pripade, pokud by byl zadouci vetsi detail, postaci mezikrouzek. Nakup makroobjetivu pro tyto ucely je podle meho nazoru zbytecnost.

Kdysi jsem v casopisu zahledl nejakeho profika co foti dezerty, ten si vylozene liboval v minimalni HO, takze tam prijde vhod sklo s f1.8 a nizsi, tedy v pripade DX snimace.
Upozornění administrátora: Odstraněn podpis odporující pravidlům fóra.
Petr Luňák
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pemar 8. 9. 2013 18:30

Dekuji. S tilt-stift objektivy nemam s nimi zkusenost, neumim s nimi pracovat, take mi pripadaji mi jednoucelove, musel bych si je nejprve vyzkouset.

Ta 70-200 vypadá opravdu nadejne.
pemar
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Puntík 8. 9. 2013 18:48

Inu, T/S má ve výbavě každý, kdo se zaobírá produktovkou. Umožňují velkou hloubku ostrosti při otevřené cloně a menší tvarové zkreslení, než objektivy běžné. Za to se dají (stejně jako objektivy běžné) používat i k jiným účelům. Tedy s výhradou, že jsou MF.
Ale nejsi profík, neživíš se tím, dělej tím co máš. Jen že ses ptal a oproti originál Nkonům jsou prakticky za pusinku.
Přeju pěkné fotky. :-)

Zdravím
Puntík
Návštěvník

Odeslat příspěvekod pemar 8. 9. 2013 19:34

Děkuji za tip na tilt-shift objektv, nikdy jsem s nimi nepracoval, budu si muset někde přečíst, jak fungují a jak se s nimi pracuje.

Viděl jsem v nabídce na českém trhu:

PC-E Nikkor 24 mm F3,5D ED: 50 990 Kč
PC-E Nikkor 45 mm F2,8D ED: 47 990 Kč
PC-E Nikkor 85 mm F2,8D ED: 42 990 Kč

Slyšel jsem, že tilt shift pomůže na architekturu, na kácející se linie. Pokud nechci na snímek z pohledu kácejících se linií už v počítači sahat, nemohu ale použít stativ s kulovou hlavou. U shiftu totiž – pokud nestojíte ke snímanému objektu kolmo – nepracujete jen se zvedáním objektivu, ale i s mírným náklonem celého těla. Seřídit oboje na kulové hlavě opravdu není to pravé ořechové…

Chápu, že každý „normální“ objektiv má obrazovou rovinu (snímač) rovnoběžnou s rovinou objektivu a tudíž i fokální rovina – místo, kam objektiv zaostřuje – je s předchozími dvěma také rovnoběžná.

Když optickou osu, která je na všechny tři roviny kolmá, „ohneme“, tedy nakloníme (ať už dolů, nahoru nebo do boků) pomocí kolečka pro tilt na našem objektivu, podle náklonu objektivu se zešikmí rovina objektivu a ještě více pak fokální rovina. Hloubka ostrosti pak může mít neobvyklý průběh, např. levý spodní a pravý horní roh fotografie mohou tonout v neostrosti, zatímco diagonála z levého horního do pravého spodního rohu je ostrá.

Z levnější nabídky jsem viděl SAMYANG 24/3,5 Tilt-Shift ED AS UMC za 23 890 Kč s DPH, nebo Lensbaby Composer Pro Sweet 35 Nikon F za 7 950 Kč, zatím vůbec nevím, jakým směrem u těchto objektivů jít.

Co se dalšího postupu týče, zkusil bych 70-200/4 a pak bych možná přikoupil Nikkor Micro 60/2,8. Ten pak mohu použít na FX (až na něj přejdu) jako "padesátku" nebo jako "portrétní" či "reportážní" objektiv.

S tilt-shiftem počkám, fotek architektury dělám 10 do roka a fotek jídla cca 50, možná zkusím půjčit 105/2,8 (za půjčovné 400 Kč za den), ideální by bylo půjčit i ten shift-tilt na vyzkoušení.

Budu muset také vyřešit, jaký stativ a s jakou hlavou, ten můj současný má problém udržet D7100 s 1 kg těžkým objektive nakloněným o 35 stupňů dolů (objektiv má tendenci se sklápět dolů).
pemar
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Umbrella 8. 9. 2013 19:44

Petr Luňák píše:... a shodne kompozici ...


Rad bych si sedl do prvni rady k R71 a podival se kdo z predchozich v textu mluvil o srovnavani stejnych kompozic...
Umbrella
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Radek71 8. 9. 2013 19:58

Tak cekal jsem ze bude chtit mit na vsech fotkach talir pres cely snimek a přispěchá tak pět počtářů kteří zásadně fotí se stejného místa aby se jim to dobře počítalo, tedy debata pujde timto smerem, tentokrat to nevyslo, i kdyz mel PL adresar s fotografiemii jistě připravený.

-- 8. 9. 2013 21:04 --

Toho popcornu mam dost... koupil jsem si kameru co dela animovany gifiky, tak jsem to vyzkousel.
Radek71
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Mara42 8. 9. 2013 20:10

Taky jednu mám.
www.marekmusilfoto.cz
Mara42
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Radek71 8. 9. 2013 20:25

Otazka je, co udela oblicej raka, kdyz se na to pujde nasiroko.
Radek71
Návštěvník

Odeslat příspěvekod pemar 8. 9. 2013 20:36

Příklad jedné takové jednoduché fotky, kterou jsem dnes udělal:

http://www.flickr.com/photos/94121720@N02/9699597676/

Domácí makaronky, zaostřil jsem na tu hranu té prostřední (béžovou), ta přední růžová je ještě trochu ostrá, zadní okrová je jen pro atmosféru. Talíř a ubrus jsou nepodstatné, koncentruji se jen na ty makaronky, musí vypadat tak, že na ně dostanete chuť :-)

Zkoušel jsem na 70-200/4 ohnisko 70 mm, nebylo to ono, zkusil jsem 135mm, bylo to lepší. Líbilo by se mi, kdyby obě přední byly ostré, asi by to chtělo jít blíž, dát menší ohnisko a clonit tak na 8 až 11, byl to jen první pokus, příště si s tím zkusím pohrát.
pemar
Návštěvník

Odeslat příspěvekod T-Lama 8. 9. 2013 20:36

R71: ...bude mít široký úsměv :nenapadne

pemar: Pokud to fotíš jen pro radost, nedělal bych z toho takovou vědu a už vůbec nemyslel na nějaký T/S objektivy, to je prostě z jinýho vesmíru.
T-Lama
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Petr Luňák 8. 9. 2013 21:08

pemar píše:Líbilo by se mi, kdyby obě přední byly ostré, asi by to chtělo jít blíž, dát menší ohnisko a clonit tak na 8 až 11, byl to jen první pokus, příště si s tím zkusím pohrát.


Tak jeste jednou. Ohnisko, pris shodne kompozici zaberu, nema na HO zadny vliv. Takze kdyz das kratsi ohnisko a pujdes bliz, tak se tim zmeni pouze perspektiva, nikoliv hloubka ostrosti. Hloubku ostrost ovlivnis s tvoji technikou jen a pouze clonou.
Upozornění administrátora: Odstraněn podpis odporující pravidlům fóra.
Petr Luňák
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pemar 8. 9. 2013 22:02

Nejčastější definice zní "Hloubka ostrosti je takový rozsah vzdáleností od objektivu, ve kterém se musí nacházet fotografovaný předmět, aby byl na výsledné fotografii ostrý. Obecně platí, že hloubka ostrosti závisí na třech proměnných, a to že se zmenšuje s rostoucí ohniskovou vzdáleností objektivu, s klesající vzdáleností k zaostřenému bodu a s klesajícím clonovým číslem.

Takže mám-li například ohniskovou vzdálenost 140 mm, clonu 5,6 a vzdálenost zaostření 100 cm, je hloubka ostrosti 0,015 m. Mám-li ohniskovou vzdálenost 70 mm, clonu 5,6 a vzdálenost 0,5m, je hloubka ostrosti taktéž 0,015 m, to vše na 35 mmm formátu.

Jinými slovy, pan Luňák má fyziku a optiku dobře nastudovanou a já jsem se vyjádřil nedostatečně přesně. Ten můj komentář se vzdáleností k zaostřovanému bodu byl z hlediska fyziky bez zdůraznění plánované širší kompozice zavádějící, neboli moje plánovaná 70 mm, clona 8 a vzdálenost 0,6m dá hloubku ostrosti 0,031 mm,což je skoro dvojnásobek proti původním 140mm, cloně 5,6 a vzdálenosti 1m s hloubkou ostrosti 0,015m, ale je to více, než když u ohniska 140mm a vzdálenosti 1m dám clonu 8.

Trik je v tom, že se širším objektivem jdu blíže, ale proporcionálně méně, než odpovídá snížení ohniskové vzdálenosti, což ale znamená změnu kompozice, v našem ukázkovém případě jako bych se 140 mm ohniskem šel dále od předmětu (na 1,2m).
pemar
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Puntík 8. 9. 2013 22:26

T-lama píše - pemar: Pokud to fotíš jen pro radost, nedělal bych z toho takovou vědu a už vůbec nemyslel na nějaký T/S objektivy, to je prostě z jinýho vesmíru.

Ony jsou jako z jiného vesmíru za ceny od Nikonů, od Zenitů ho můžeš mít zhruba pod deset tis. A to není zas taková investice, když se dá ta osmdesátka použít i jinak.
Ale na padesát fotek do roka je to skutečně zbytečnost, obzvlášť když vlastně ani o nic nejde. Co pemar chce (pokud jak píšeš z toho nebude dělat vědu) zvládne takřka čímkoliv. :-)

Zdravím
Puntík
Návštěvník

Odeslat příspěvekod pemar 8. 9. 2013 22:41

A kdybych do toho chtěl nějakou korunu dát, co byste mi doporučili, T/S nebo Makro?

Oni takové detaily třeba čerstvé jahody nebo struktury pomeranče nemusí mít marné, otázka je zda nestačí close-up zvětšení cca 1:3 a pak udělat v případě potřeby výřez, protože ono těch 6000x4000 k tomu postačují.

Zapomněl jsem, že mám ještě Nikkor 55-200, se kterým jsem viděl také moc pěkné fotky z blízka :-)

Ten Zenit nemusí být vůbec špatný, měl jsem kdysi Zenit EM s objektivem Helios, který mne optickou kvalitou příjemně překvapil (prý ta optika je ukradená od Zeisse :-) )

K T/S objektivu bych potřeboval ještě návod, neumím s ním.
pemar
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Petr Luňák 8. 9. 2013 23:36

1. ujasnit si, jak vlastne chces, aby fotka vypadala (HO, perspektiva, svetlo)
2. vse ostatni tomu podridit
Upozornění administrátora: Odstraněn podpis odporující pravidlům fóra.
Petr Luňák
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Puntík 8. 9. 2013 23:54

pemar, přesně jak píše PL. Každý objektiv je vhodný na něco jiného. Tiltem dokéžeš mít krajinu ostrou na plnou díru skutečně od špiček bot po obzor, ale na makro je zbytečný. Tak co tě čeká častěji.

Nicméně na to, co chceš, výbavu máš. Šift je pro tebe celkem zbytečný, linie srovnáš v poči a fotit lesklé předlohy, ve kterých by ses nesměl zrcadlit i s foťákem také asi ne... tilt jen na pár snímků do roka.... Jo, kdyby tě to mělo živit. :-)
Takže peníze spíš do toho solidního stativu. :-)

Zdravím
Puntík
Návštěvník

Odeslat příspěvekod pemar 9. 9. 2013 04:59

Děkuji za dobré rady !
pemar
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Umbrella 9. 9. 2013 06:41

Petr Luňák píše:
Umbrella píše:Rad bych si sedl do prvni rady k R71 a podival se kdo z predchozich v textu mluvil o srovnavani stejnych kompozic...


Sam autor dotazu, ses nepozorny diskuter, destniku:

pemar píše:Ideální fotka je na 3/4 talíře, s detailem nejlépe vypadající části jídla, z úhlu asi 30 až 40 stupnů, jako kdybych se na to díval přirozeně před začátkem konzumace.



Jo s detailem nejlepe vypadajici casti jidla, ... ono je tam tech myslenek ponekud vic nez jen jedna. ;-) , ze Ty budes ten sporny diskuter.
Umbrella
Návštěvník

Odeslat příspěvekod metyn 9. 9. 2013 06:47

tak jak věčina, technika kerú máš ti myslím na toho tvojého koníčka stačí do aleluja, kvalitní stativ je fakt základ, ty šunty co máš prodaj a kup kvalitní. ale v neposlední řadě nepodceňuj výběr nádobí, ano stolovací servis tu hraje obrovskú roli, investuj pár kaček do různobarevných taléřků či taléřků různých tvarů, keré možeš kombinovat dle např stylu kuchyně či barevého provedení jídla. poslední důležitá poznámka - ten ubrus hoď do popelnice a zakup si pozadí v různých barvách a kombinuj, aj takové zelo-knedlo-vepř ti najednů připadá jak od mišelína dyž je dobře naaranžované, tož dobrů chuť :lol:
metyn
Návštěvník

Odeslat příspěvekod chlapcisko 9. 9. 2013 07:35

Každopádne ja by som ten tanier pred fotením umyl :)
chlapcisko
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Lotrandor 9. 9. 2013 11:48

Umbrella: otázka je co bylo cílem? Poradit? Nebo zdůraznit důležitou pravdu, že při stejné kompozici HO na ohnisku nezáleží? Zdůrazňování těchto věčných pravd bývá palebnou přípravou na něco, co Radek71 nazývá grilování lumíků. Jenže ty jsi pozornost pana fotografa odvedl jinam, a teď už se nic nedozvíme. A to jsem měl lístky do první řady.
Lotrandor
Moderátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pemar 9. 9. 2013 13:07

Mám raději, když se griluje dobrý steak, já mám někdy tuhé maso :-)

Chystám se experimentovat s kompozicí i s technikou. Po technické stránce mě nadchla kresba objektivu 70-200/4, rád bych se soustředil na světlo a detaily na talíři, taková pozvánka ochutnat nejlepší kousky z talíře. Dívám se pro inspiraci na špičkové fotky profesionálních fotografů, kteří dělají jídlo a hledám inspiraci, stejně jako u blogů o jídle. Viděl jsem, že někteří nedělají studiové fotky, ale fotky v "přirozeném" trochu idealizovaném prostředí. Proto jsem si v kuchyni udělal takový malý prezentační koutek.

Pořád mne neopouští idea jít ke struktuře toho jídla, zvýraznit nějaký přírodně vypadající čerstvý detail, ovoce, čerstvou bylinu, strukturu masa nebo zeleniny. Proto zkusím nejprve nějaký objektiv, který umí přiblížení cca 1:3, a zkusím. udělat výřez, taková malina nebo zrnko pepře by mohlo vypadat k nakousnutí. Moc se mi líbí fotografie z knihy Dity P., to je moje krevní skupina.

Zkusím si rozmyslet, jaká kompozice vypadá dobře u jakých druhů jídla, jak se liší fotografie salátu od asijského jídla nebo guláše. Podle toho se pokusím dojít k tomu, jakou techniku (z toho co mám) mohu na co použít a co bych měl (mohl) dokoupit, už je tam stativ a makro objektiv Tamron 90/2,8 s otazníkem. U toho stativu musím přijít na to, jaké parametry má mít, určitě musí udržet D7100 s 1kg těžkým objektivem bez vibrací.
pemar
Návštěvník

Odeslat příspěvekod golem2 9. 9. 2013 13:31

Mohol by si zapracovať aj na osvetlení, je ploché a má nie moc vábivú farbu. Nevyvolá to vo mne pocit, že na tomto jedle si pochutnám. Jedna sa o rybu a knedlo zelo. Trochu by si mal porozmýšľať nad kompozíciou(ryba) a vylúčiť zo záberu všetky rušivé predmety. Aj tanier je súčasťou stolovania a nepovažoval by som orezy za vhodné.
Aj najlepší objektív ti bude na nič, keď ho postavíš na nestabilný statív.
Canon 6D, 17-40, 24-105,70-200/2,8,100/2,8 IS,
golem2
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Radek71 9. 9. 2013 13:48

Jestli uz jsme ve fazi, kdy si jen tak nefotis, ale koukas kolem a chce ps neco extra tak bych napsal neco takovyho:

1) skvrna o prumeru petniku na taliri = vsechno marny, nema smysl fotit
2) uhel, je to moc od bricha, vic kolmeji, tak to na jidlo divam, kdyz lezu pod stul pro spadlou lzicku
3) mit ostrej jeden pepr je dobry najedne fotce ze sta, u zbytku musi byt proostreny hlavni jidlo, kdyz jsou to tri kusy, tak rozhodne prvni dva, mit ostry prostredni je krec a manyra

Toliko k tem marokankam nebo co to je.
Radek71
Návštěvník

Odeslat příspěvekod pemar 9. 9. 2013 13:53

Tu rybu jsem tam neměl ani dávat. Ta ryba je focená z ruky v restauraci U Nouzů v Hradisku u Pardubic, je i neoptimálně zaostřená a exponovaná, prostě momentka. Ze stativu jsou například široké nudle s lososem nebo ty marokánky, těm ale zase chybí vyladění bílé a především vyšší zaclonění pro HO, hledám i optimální úhlel a záběr. Dělám školácké chyby z nedostatku času, obvykle mi objekt zájmu někdo sní dříve, než ho podle svých představ vyfotím.
pemar
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Radek71 9. 9. 2013 13:54

Lotrnado, grilovat Lumiky ale chtel PL a Bodik se na to chystal dat filosofickou nastavbu. Uz to vypadalo dobre, pak to ale Umbrella odvedl do klidnych vod. Na druhou stranu tazatel funguje, to by se mohlo jeste pohnout az pupilove teorii. Taky muze prijit Milan a zminit, ze nekde nemaji deti co jist a tady jim nekdo dela chute a nasledne nabrat kapatkem bilou na ubruse a navrhnout HDR aby to bylo cele v jednom EV. Co navrhne Ganec vsichni vi. Ja bych postupoval takto, zadny novoty!

-- 9. 9. 2013 14:57 --

Jeste koukam na flickr. Ja si fotim jidlo v cizine. Asi je dobry sjednotit kompozici. Ryba od prd*dele je blbost, uhel hodne kolmeji, nevidim duvod proc ne kolmo. Odstranit solnicky, piva, ruce, pribory. Toto je zadarmo, nemusi se nic kupovat. Jo a focenim shora se eliminuje vse v okoli, jako lidi, hraci automaty apod.
Radek71
Návštěvník

Odeslat příspěvekod pemar 9. 9. 2013 18:05

Díky za dobré tipy, s vyvážením bílé a kompozicí si pohraji, někde mám dokonce i šedou tabulku, tak bych ji mohl začít používat, až ji najdu :-)
pemar
Návštěvník

Odeslat příspěvekod pemar 15. 9. 2013 08:22

Tak jsi dnes opět hrál s fotografováním jídla, zkoušel všechny objektivy, co mám a někdo o nich napsal, že jsou pro pro fotografování blízkých objektů použitelné a dospěl jsem k následujícím závěrům:

1) Nikon 18-55mm f/3,5-5,6 G AF-S DX VR, který jinak dává překvapivě dobré a ostré fotografie venku při zaclonění na clonu 8 a třeba Ken Rockwell ho chválí za makro schopnosti, na mých testovacích fotografiích se jeví jako sice použitelný, ale co se týče kresby, při zvětšení na 100% ho překonává Nikon 35mm f/1,8 AF-S NIKKOR G DX.

2) Nikon 35mm f/1,8 AF-S NIKKOR G DX má prakticky stejnou nejmenší zaostřitelnou vzdálenost, dá se pohodlněji ostřit manuálně a hlavně, podání detailů a kresba jsou spolu s Nikonem 70-200mm f/4,0 AF-S ED VR nejlepší z toho, co mám.

3) Nikon 18-105 jsem netestoval.

4) Jinak výborný Nikon AF-S 55-200mm f/4,0-5,6 G DX ED mne pro účel fotografií jídla zblízka zklamal, po zvětšení na 100% je detail nejhůře prokreselý ze všech objektivů.

5) Nikon 70-200mm f/4,0 AF-S ED VR sice není pohodlně použitelný na fotografie shora (1m nad objektem) při kompozici, kterou používám (jídlo na parapetu velkého okna a denní světlo zezadu) ale při zvětšení detailu dostávám detail z talíře, který je velmi pěkně prokreslený (výřez).

Vybrané testovací fotografie jsou na:

http://www.flickr.com/photos/94121720@N02/

Závěr: zatím vystačím s tím co mám, ale příští rok budu řešit makro objektiv, v hledáčku mám Tamron SP 90mm f/2,8 Di Macro VC USD a Nikon 60mm f/2,8 G ED AF-S Micro.
pemar
Návštěvník

Odeslat příspěvekod pemar 22. 9. 2013 17:34

Tak jsem předevčírem koupil Nikkor-Micro 40/2,8 a fotografie jídla získaly technicky úplně jiný level:

http://www.flickr.com/photos/94121720@N02/9871823373/

Ještě jsem uvažoval o zakoupení makroblesku nebo o kruhovém makro nástavci na SB-800 (to jsem viděl za cca 1000 Kč), ale zatím zůstanu u denního světla, dokud ho bude ještě dost.

Našel jsem (v brašně) pomůcku na nastavení bílé barvy, dost to pomáhá.
pemar
Návštěvník

Odeslat příspěvekod reign 22. 9. 2013 18:24

nebo zkus nějakou brutální led žárovku - 60watt má myslím okolo 5000 lumenů, to ti i povyrostou kytky v květináči :-)
reign
Návštěvník

Odeslat příspěvekod pemar 22. 9. 2013 19:41

Koukal jsem na fotograficky stan se dvěma lampama:

http://www.foto-eshop.cz/www-foto-eshop ... diova-sada

jen se mi zdá, že je jiný směr, než jsem se chtěl vydat, tj. přirozené, bio-styl připomínající fotografie, nemám zatím potřebné rekvizity, nechtěl jsem studiovou sterilnost, ale ono se to nevylučuje. Hodně dělá i to, že to jídlo není od food stylisty, ale je to fakt čerstvě uvařené a má to opravdu kvalitu.
pemar
Návštěvník


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků