Tamroňák 28-75 1/f 2.8 jak ?

Diskuze o objektivech, filtrech a předsádkách

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod player 17. 7. 2011 20:47

Pokud se nebavime o extremnich pripadech typu rybi oko vs 600mm, tak je to vzdy o kreativnosti a kompozici.
Upozornění administrátora: Odstraněn podpis odporující pravidlům fóra.
player
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pentaxK10d 17. 7. 2011 21:45

tu pevnou 50tku nebo 35tku (= jako lidské oko) můžete hlavně s sebou tahat všude, např na dovolenou, místo toho abyste s sebou vláčeli 7kg těžkej baťoh se všim možnym
pentaxK10d
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod lemming 18. 7. 2011 06:51

player píše:Pokud se nebavime o extremnich pripadech typu rybi oko vs 600mm, tak je to vzdy o kreativnosti a kompozici.


Dobře tak konkrétní příklad: Sedíš v hledišti při tanečním vystoupení a potřebuješ vyfotit skupinku čtyřech tanečnic, tak, aby v záběru byly všechny. Jenže máš příliš dlouhý objektiv a vejdou se ti tam jen tři. Tak, teď se ukaž, s tou svojí kreativností a kompozící :D Jo, a máš na to myšlení a následné akce asi dvě sekundy, než se rozutečou.

V opačném případě (fotíš čtyři tanečnice, ale do záběru by se jich vešlo pět) je to triviální - výsledek se prostě trochu ořízne. To je to, o čem tady mluvím.
lemming
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Pan Kája 18. 7. 2011 12:29

fujifilmS3: Nečertěte se. :-) Ta otázka se opravdu spíše, než objektivu, týká základů focení a myslím, že máte chybu v určení objektivů od tamronu - druhou generaci se stabilizací má 17-50, u 28-75 žádná druhá verze se stabilizací není (pokud jsem správně vypozoroval).
Myslím, že nemusíte tak bedlivě sledovat jakou máte clonu nebo ohnisko. Všeobecně lze (o tamronu 28-75) říci, že na plně otevřenou clonu je kresba velmi měkká (což se může hodit na portréty) a cca od f4 začíná být obrat vcelku ostrý, ideální je teoreticky f5,6-8. Ovšem v praxi záleží na tom, jakou potřebujete hloubku ostrosti, jaké máte světelné podmínky...takže by se nějak úzkostlivě nedržel nějakých konkrétních hodnot.
Že výsledek nemusí být lepší jak ze setového objektivu, který stojí polovic, to nemusí být nic překvapivého. Jestli se vyplatí koupit lepší (a drazší) objektiv, to si musíte rozhodnout sám. Na internetu je spousta stránek s ukázkovými snímky, pomůže například vyhledávač pixel-peeper.

lemming: Nějaký čas zpět jsem fotil s pevnou padesátkou představení...také se mi tam všechny nevešly, tak jsem si popošel kousek dál:) Ale věřím, že tento přístup není univerzálně realizovatelný. :-)

pentaxK10d: Těch 7 kil je přehnaných:) Přijde mi rozumné, když si někdo vezme kompakt s výměnnými objektivy a pevné ohnisko v podobě pencaku. Pokud si někdo vezme větší zrcadlovku a chce na dovče zachytit co nejvíce zážitků a nechce toho sebou příliš tahat, tak bych spíš chápal nějaký kvalitní a velikostně ještě únosný zoom (třeba typu 17-55 od canonu, když je bohatý). :-) Ale je fakt, že tohle se nevyhádá, protože každému sedí něco jiného. :-)
Naposledy upravil Pan Kája dne 18. 7. 2011 17:39, celkově upraveno 1
Siemens M50 -> SE T300 -> SE K750i -> SE C702 -> SE Elm -> Motorola Atrix 4G -> Lumia 1020 (AT&T) -> Lumia 930 -> Galaxy S7 -> Huawei P30 Pro
Pan Kája
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod player 18. 7. 2011 13:37

lemming: zjevne si nepochopil, co je to kreativnost a kompozice, ktera velmi uzce souvisi s pouzitym ohniskem objektivu. Pokud si nekdo do divadla do prvnich rad veme teleobjektiv, tak to neni chyba teleobjektivu, ze se mu neveslo vic lidi do zaberu, kdyz je tam za kazdou cenu tedy musi mit pohromade.
No a jinak:
http://www.youtube.com/watch?v=AAdA9DkPCrk
Cas 2:38 - 2:55 :)
Upozornění administrátora: Odstraněn podpis odporující pravidlům fóra.
player
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod lemming 18. 7. 2011 15:11

Já moc dobře chápu co je to kreativnost a kompozice. Ale taky chápu, že s takovýmhle problémem (příliš dlouhý objektiv) moc nepomůžou - evidentně narozdíl od tebe :D

Ad "teleobjektiv v první řadě" - ono jde o to, že [u reportáže] většinou dopředu nevíš, co jaká scéna přijde, takže musíš používat to, co máš zrovna nasazeno. Protože přehození objektivu pár sekund zabere.

Jinak gratuluji k tomu, že jsi pochopil, že do záběru se toho dá dostat víc poodstoupením. Problém je, že často poodstoupit prostě nejde (viz příklad s místností).

Pan Kája: Výborně, alespoň jeden, co opravdu fotí a nehází jen teoretické řeči o tom, že je potřeba před zmáčknutím spouště myslet :) Důvodů, proč se nedá poodstoupit může být mnoho - není kam (zeď, lidi), není vhodné se moc pohybovat (rušení ostatních), po poodstoupení by člověk měl v záběru akorát tak záda diváků, ...
lemming
Návštěvník

Odeslat příspěvekod player 18. 7. 2011 15:18

Kdyz nejde poodstoupit, nefotim celou mistnost, ale KREATIVNE volim kompozici tak, ze se zamerim pouze na urcity objekt/cast objektu.
Jak to jen driv s temi pevnymi ohnisky fotografove delali, ti museli byt uplne zoufali, ze?^_^
PS: ano, zacatecnici casto nevedi, co vlastne budou fotit, pak holt musi resit kraviny s vyrezama a zmatkovat po netu na diskusich, ze jim chybi v batohu ohnisko od 50mm do 100mm a co s tim^_^
EDIT:
"že je potřeba před zmáčknutím spouště myslet"
No jasne ze neni potreba myslet, zdejsi galerie je dukazu o nepremysleni celkem bohata na takove vytvory "bez premysleni". Bravo.
Upozornění administrátora: Odstraněn podpis odporující pravidlům fóra.
player
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod E-Ryc 18. 7. 2011 15:58

Kreativita je sice hezka, ale kdyz z demonstrace fotoreporter prinese krasne detaily casti obliceju, tak ho vydavatel posle do prcic (protoze na fotce chce mit dav rozvasnenych demonstrantu, ne detailne prokreslene oko)... A pokud vim, tak zacatek tehle diskzue byl, ze KDYZ MUSIM UDELAT KOMPROMIS, tak je lepsi byt v ohnisku kratky nez dlouhy...
E-Ryc
Návštěvník

Odeslat příspěvekod player 18. 7. 2011 17:20

Profesionalni fotoreporter s prominutim neni hlupak, aby si bral na reportaz do davu teleobjektiv. A kdyz uz uzna, ze jej potrebuje, tak ma dve tela. To je zazita praxe, ne teorie.
Upozornění administrátora: Odstraněn podpis odporující pravidlům fóra.
player
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod E-Ryc 18. 7. 2011 19:22

A to jsem napsal? Ja jen rikam, ze sebevetsi kreativita nepomuze, kdyz nemam zrovna v ruce ten spravny nastroj... Ostatne priklad z vlastni praxe z jedne dovolene. Sundal jsem teleobjektiv (se dvema tely vazne neturistim) a pet minut nato se ukazal na louce medved. Mel jsem cas presne na pet fotek (cca 1.5s), nez prelezl kladu a zmizel v trave. A i kdybych kreativne zkomponoval (nezkomponoval, hodil jsem na nej zrovna vybrany ostrici bod a zmackl spoust) krajinku s hnedym flickem uprostred, proste by to nebylo ono, zelenou louku si muzu vyfotit kdykoliv jindy.....
http://misc.krezac.net/fotky/medved.jpg
E-Ryc
Návštěvník

Odeslat příspěvekod player 18. 7. 2011 22:07

Nejak ti nerozumim, v tomhle pripade by preci teleobjektiv byl vyhodnejsi a ty pritom pises o opaku?
Upozornění administrátora: Odstraněn podpis odporující pravidlům fóra.
player
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod fujifilmS3 19. 7. 2011 00:31

a jak kvalitní jsou navzájem ty objektivy pevné - třeba u 35 mm
Nikkor F1.4 a F1.8 kromě jiné světelnosti a menšího počtu lamel a jiné clony se liší nějak zásadně ?

a co když bych chtěl šetřit a uvažoval bych o koupi Nikkor 35 mm D F1.4
nebo F1.8 (tj předchozí gen.) kromě absence ultrazvukového ostření, jak je velký rozdíl v kvalitě kresby ?

slyšel jsem že dokonce Nikkor F1.8 má zacloněný na F2 lepší výsledek
než dražší F1.4 , zacloněný na F2

cenově se ale 35mm F1.4 a F1.8 dramaticky liší, o pevném 35mm jsem tak jako tak stejně uvažoval že bych jej koupil, hodil by se na druhé tělo
fujifilmS3
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod E-Ryc 19. 7. 2011 05:52

Player: tak jeste jednou ;)

E-Ryc píše:Ja jen rikam, ze sebevetsi kreativita nepomuze, kdyz nemam zrovna v ruce ten spravny nastroj...


a

E-Ryc píše:KDYZ MUSIM UDELAT KOMPROMIS, tak je lepsi byt v ohnisku kratky nez dlouhy


Ten medved nahodou demonstruje oboji. S timhle objektivem (18-70) mi zadna kreativita nemohla pomoct udelat peknou fotku s rozumne viditelnym medvedem, ale diky sirokosti jsem to alespon mohl oriznout na nic extra fotku pro web a bylo videt, ze tam medved je a ze to neni fotka ze zoo. Kdyby nastal opacny pripad - mel tele a medved prosel dva metry ode me, tak bych mel kulove nebo mozna detail otevrene tlamy (ponechme stranou fakt, ze dva metry od medveda by se clovek asi potento strachy a ne fotil).

Ale to uz je fakt mimo tema vlakna, necham toho....
E-Ryc
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Daf 19. 7. 2011 08:28

fujifilmS3: Nikkor 35 f1.4, je především objektiv pro Full Frame ;) Navíc je konstruován jako profi sklo.
Daf
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Ondrej Bobek 19. 7. 2011 11:24

FujifilmS3: zive fotky z akcii nebudu na 100% dokonale ani ked pouzijes Nikon D3S so setakom (=24-70/2,8)... podla mna je zbytocne zaoberat sa tym, ze objektiv ma mensie skreslenie na 50mm ako na 28mm, ked potrebujes napr. siroky zaber...alebo na co ti je dobra kresba pri f10, ked chces odpichnut modelku od pozadia?
Je to jednoduche: ked chces vacsiu HO, tak priclonis, ked siroky zaber, tak fotis na siroke ohnisko a ked robis portret, tak das vacsi zoom a rozumnu clonu (podla potreby).

Foti sa podla toho, ake su podmienky pri foteni a akym sposobom chces situaciu zachytit - nie podla testovacich tabuliek a grafov na internete. Za dobrou fotkou nie je skryta o 100 riadkov lepsia kresba objektivu, ci o 1% mensie skreslenie, ale prax fotografa...
Ondrej Bobek
Návštěvník
Uživatelský avatar

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků