ND Filtr mění barevn podání

Jak fungují digitály, principy optiky, nové trendy

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod Da Gony 4. 7. 2022 12:22

PS: odpovídat mohou jen ti, kteří ví, co je metamerismus.

Když venku fotím s ND filtrem, tak fotky mají jiné barevné podání, těžko říct , třeba méně zelené, o trošku víc červené...

Nechci řešit problematiku, jestli ND filtr je kvalitní, nebo jestli pravý ND filtr má dokonale konstantní spektrální absorpci nebo že když je to Neutral density, tak nemůžu absolutně očekávat, že vliv na barvy bude neutral.. Nebo radit, jak to opravit, fotit do rawu, nastavit ladění WB.


Ale zajímá mě, Proč fotky z foťáku mají barevné podání.
Je možné vysvětlení, že (když evidentně filtr má někde pohlcuje víc v nějakých barách) za to může metamerismus (čip barevnou informaci projektuje do třech nádob R',G',B', ze kterých nějakou maticí 3x3 vznikne JPG s jedním vyvážením bílé(třeba sunlight), a jinou maticí jiné vyvážení bílé (třeba shady, ale i auto pro danou scénu)*

( Princip je v části stejný jako oko - , ale reálné barvy ve světě nejsou vektor 3 složek, ale vektor "nekonečno" složek - spojitého profilu vlnových délek) ... Metamerismus platí i na lidské oko: stačí se nejde (stačí na nějakou věc posvítit jiným světlem, a kromě "posunu" barev i některé "zmizí")

Takže když filtr je nakrásně frekvenčně plochý , kromě nějaké propasti 530-510nm, tak nebudou blbě barvy jen v tomto subpektru, ale veškeré barvy, protože se tím rozhodí matice.


A NEBO v tom metamerismus nehraje roli a prostě foťák vidí jinak a má nějaké naučené scény (kruh uprostřed=obličej, modrý pás nahoře, tmavý dole=krajina) a k nim přiřazuje na prasáka WB. Stejně ale fotím na P.

Nebo je v tom uplně jiná příčina? Pokud ano, tak jaká?

(Myslím, že v praxi čip nejdřív má nějakou převodní matici do nějakého standardizovaného prostoru sRGB a pak univerzální (nezávislé na čipu) pro jednotlivé WB sluníčko, blesk)


Otázka pro profesionály:
Dá se MEZI JPG udělat převod mezi jedním vyvážením bílé a jiným vyvážením? Když se odmyslí clipping, decimace, ztrátovost JPG, nízký počet kvantizačních úrovní ještě umocněných gamma křivkou, tak by teoreticky mělo jít jen o přenásobení nějakou regulérní maticí (a nebo inverzní maticí k první matici první bílé a pak běžnou maticí druhé bílé).... Nebo to nejde? Samozřejmě, že v grafickém editoru mohu poopravit bílou, ale zajímalo by mě to takhle po věděcku. Co z výše uvedených věcí kurzívou je největší problém pro úpravy WB v JPG a co naopak z toho vliv nemá vůbec? A nebo jinak, je výsledek věrný (i když nepřesný-banding,oversaturace,...), a nebo úpravy WB JPG dělají jen "odhad" vyvážení bílé (tedy ne věrný)?
Da Gony
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ferdin 20. 8. 2022 16:00

V podstatě přesně takto funguje celý color management např. při kalibraci monitoru.
Matice se používá pro rekalkulace mezi jednotlivými barevnými módy (RGB/CMYK/CIE L*a*b..).
Ale pro konkrétní zařízení se výpočetní matice nepoužívá, protože výstupní zařízení obvykle nemají lineární (nebo jinak snadno popsatelný výstup). Dělá se tedy sada převodních tabulek pro různé odstíny zdrojového obrazu. Každé zařízení (monitor, tiskárna..) má pak svojí převodní tabulku barev, podle které se modifikují výstupy tak, aby byly uniformní pro všechna zařízení a obrázek byl všude stejný.

Nicméně jak to udělat jednoduše a v "domácích" podmínkách..??
Nejjednodušší by asi bylo udělat si převod pro jeden odstín (ideálně nějakou neutrální šedou). Porovnat si ve Photoshopu 2 obrazy a zjistit rozdíl. A vytvořit si Adjustment Layer (nebo jejich skupinu), která ty dva odstíny sjednotí. A pak celou tuto skupinu Adj. Layers kopírovat do dalších obrazů. Bohužel to asi nemusí fungovat pro celé barevné spektrum.
Jednoduché řešení je použít Adj. Ly. Curves a kapátkem "nabrat" onu neutrální šedou.
Lepší řešení by asi bylo vytvořit si konkrétní Color Lookup Table (také Adj. Lyr.) ale s těmi moc neporadím...
Ferdin
Kolemjdoucí


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků