Dolgor: díky za příspěvek.
Jen poznámka: důvod k prodeji Nikkoru 17-55/2.8 byl pouze jediný: měl jsem vlastně 3 základní zoomy:
- Nikkora 16-85/3.5-5.6 na krajinu a obecně do exteriéru za uspokojivého světla,
- Nikkora 17-55/2.8 do interiéru na reportáž a
- Sigmu 18-35/1.8 místo světelných pevných skel.
V zájmu určitého sjednocení a zjednodušení jsem se rozhodl, že Nikkor 16-80/2.8-4 vlastně nahradí 17-55 a 16-85 jediným zoomem, jelikož světelnost 16-80 se od 17-55 ve srovnatelném rozsahu vlastně liší nepatrně, o zlomky EV, 16-80-ka má do 24mm f/2.8 od 24mm f/3.0, ...
No a 16-80-ku jsem s 17-55-kou srovnával spíše na zaostřených motivech, než ne celkovém pohledu. Pravda je, že 16-80-ka má výrazně lepší bokeh, než 16-85, takže jsem to uzavřel s tím, že 16-80 je skoro 17-55, ale je širší, delší, stabilizovaná, ostřejší, AF stejně spolehlivý, jen nepatrně pomalejší, no a "stejně mám" ještě Sigmu 18-35/1.8 když budu chtít intenzivnější rozostřené pozadí. Jenže k té Sigmě jsem si nikdy neudělal vztah. Ona je taková strašně sterilní. A zkazila mně snad kvůli zaostření nejvíc fotek v historii. A jako kdyby byla fakt jen k focení na plnou díru, po zaclonění se ještě zhorší bokeh a na krajinu ji Nikkor 16-80/2.8-4 fakt strčí do kapsy, protože na F5.6 a F8 je prostě lepší, barvy, kontrast, těžko definovat, ale jdou z něj prostě lepší obrázky. Podobné to bylo kdysi, když jsem uvažoval o Tamronu 17-55/2.8. Ten jsem vrátil proto, že na rozdíl od Nikkorů fakt neuměl modrou oblohu. To byly stejné záběry a mlátilo to do očí.
Mel jsme tenkrát doma z eBay Nikkora 17-35/2.8, Tamrona 17-55/2.8 a Nikkora 18-70/3.5-4.5. Tamron byl nejostřejší, ale barvy a kontrast a podání fotky takové, že jsem ho prostě nechtěl.
No a teď se zbavuju i té Sigmy 18-35/1.8 a skoro se mně ani nechce zjišťovat, zda se autofokus na seřízené D500 nezlepšil, protože mezitím jsem se zamiloval do kombinace f/1.8 Nikkorů. Nějak mě víc přitahují, než ta Sigma all in one.
A Nikkora 24/1.4 prodávám taky z rozumu, něc mně říká, abych si ho nechal jen kvůli tomu bokehu.
Schválně, jak by to srovnání bokehů cítili příznivci estetiky:
https://tholecek7.wixsite.com/recenze-dslr-objekti Ještě výraznější je to u Nikkora 35/1.4, to je 35-ka s hezkým bokehem, prodávaná v bazarech za zlomek ceny nové, ale na rozdíl od 24/1.4 má kresbu úplně na pytel, tam jde jen o lepší bokeh, ale člověk by se musel smířit s návratem o 15 let zpátky.
Ovšem když si člověk na youtube shlédne videa od Vahagraphy, například o srovnání Nikkora 35/1.4 a jiných 35-ek včetně tuším S-ka, tak si řekne, že na tom něco je, jen by se musel obléci do kůže toho rockera fotografie, jak se tituluje autor.