Pentax K-1

Diskuze o poloprofesionálních a profesionálních digitálních fotoaparátech

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod JardaB1 13. 5. 2016 09:26

Vzhledem k váze těla K-1 jsem si pořídil lehčí ZOOM FA24-90 na reportáže a focení památek.

Na focení krajin používám především K2.8/30 a méně M4/20, kterou chci časem nahradit lepším objektivem 18-20mm.

Fotoaparát K-1 se koupím v nejbližších týdnech.
Canon EOS RP | Canon EF 3,5-5,6/24-105 | Pentax K 2,8/30 + A 1,7/50 | Canon EF 2/100
JardaB1
Návštěvník

Odeslat příspěvekod feanoor 14. 5. 2016 16:12

Prošlo to tady celkem bez povšimnutí, ale teda ten K-1 co se týče dynamického rozsahu je fakt unikát.
Koukám na ten test na dpreview (co už sem linkoval 9. května cport) a je to teda síla.
Nikon D810 docela nestíhá. A to je co říct.
A s funkcí pixel shift je to už totální masakr.

http://www.dpreview.com/news/2055527036 ... amic-range
feanoor
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Lotrandor 14. 5. 2016 17:04

Odstranění chromatického šumu je věcí firmwaru, ne?
Výsledky jsou samozřejmě moc pěkný, obzvlášť za tu cenu.
Jenže senzor fotku nedělá sám.
Lotrandor
Moderátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod cport 14. 5. 2016 20:27

To je prece uplne jedno, cim je to zpusobeno ...
cport
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Lotrandor 14. 5. 2016 20:47

Když myslíš. Koneckonců je to Sony senzor.
Lotrandor
Moderátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod feanoor 15. 5. 2016 08:33

Kdyby to bylo tak jednoduchý jak píše Lotrandor, tak už by to Canon dělal dávno.
feanoor
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Lotrandor 15. 5. 2016 10:17

Canon má imho problém s výrobním procesem, především s velikostí. Tam bude limit.

Pokud jde o srovnání s Nikonem, tak je to prostě rozdíl rok a víc. Porovnáváte to s výběhovým modelem.

Jako obrovskou výhodu vidím především cenu v kombinaci s výbavou, bez významných kompromisů. Ta je bezkonkurenční.
Lotrandor
Moderátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod feanoor 15. 5. 2016 10:48

Že by byl Nikon D810 výběhový model, to bych si asi tvrdit netroufal, ale to je celkem jedno.
Prostě podle dpreview to vypadá, že pokud byl donedávna králem v dynamickém rozsahu Nikon (D810), dnes už to neplatí a referencí na poli DR se stal Pentax K-1.
feanoor
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pemar 15. 5. 2016 10:56

D810/D750/D610 mají být letos, nejpozději příští rok nahrazeny novými modely. Proces brzdí finanční situace Nikonu a škody způsobené zemětřesením, IMHO.
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod Lotrandor 15. 5. 2016 11:49

D800 - březen 2012
D810 - červen 2014
D820? - srpen-září 2016
imho
Lotrandor
Moderátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod cport 17. 5. 2016 07:35

Ja myslim, ze to je hlavne jedno z praktickeho hlediska. Pentax a Nikon v tomto udavaji smer, ted je malinko lepsi treba i ten Pentax. Az Nikon aktualizuje sva tela, tak zase bude o fous lepsi on.
cport
Návštěvník

Odeslat příspěvekod pemar 17. 5. 2016 10:39

Pentax bude podle mne více za rozumné peníze. U Nikonu, i kvůli jejich finanční situaci, podle mne více hrozí, že nové produkty cenově prepálí. Tenhle pocit jsem měl třeba u D500, i když po týdnu používání nevím, možná je ta cena férová a z D500 bude legenda.

Když to srovnám s K-1, tak je to oheň a voda, K-1 má fullframe, rozlišení a dobrou cenu, D500 má rychlost a neskutečný AF. Člověk by chtěl vše, ale tak to v životě nechodí.
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod ForeignerOnEarth 17. 5. 2016 12:21

Pánové, vraťme se ke svým reálným fotkám. Kdy vás přestala limitovat technika v obrazové kvalitě? Já myslím, že nejen všechny nejnovější full frame foťáky, ale už i APS-C nejnovější high-endy nám prostě neprodukují reálné fotografie, u kterých bychom si mohli říci, že bychom potřebovali z hlediska obrazové kvality vylepšený model.
Ten přínos v těch upgradových krocích se neustále zmenšuje. V mém případě:
2002: Olympus C-300 Zoom: moc fajn foťák, ale pouze vysoká HO, nebyl určen na pohyb, minimální možnost úprav, A4-ky s ním byly hodně kompromisní, šum neumožnil zesvětlit stíny ani doostřit
2005: obrovský skok na zrcadlovku Nikon D70, její srovnatelné současníky byly Pentaxy *ist..., tam (u Nikonů, Pentaxů i Canonů a Minolt) byly ještě obrovské rezervy v dynamickém rozsahu, tenkrát jsem nevyšel ven bez přechodového filtru, rozdíl ISO 200 a ISO 400 byl vidět na první pohled, ISO 1600 byla fakt nouzovka, i když byl velmi slabý AA filtr a fotografie byly přirozeně ostré, ale určité rastrování obrazu tam bylo. V té době měl Nikon fotky do zelena, autofokus nic moc, podexponovával ze strachu z přepalů, ale skok z kompaktu byl obrovský a vliv to mělo na všechny fotky
2006: Nikon D80 a současník Pentax K10D: celá tahle generace měla nezvládnutý 10 MPx CCD senzor. Sice oproti předchozím tam bylo úžasné zlepšení v dynamickém rozsahu, ale ISO 400 za horšího světla nebo po úpravě tonality bylo chvílema nepoužitelné. Nikon D80 měl úlet s měřením expozice, lepší AF, ale stále výkon na pohyb nic moc. Ovšem upgrade byl stále hodně zřetelný a bylo zcela legitimní upgradovat kvůli výsledku
2007: Nikon D300, strefil se mezi Pentax K20D a Pentax K5: stále to jsou bouřlivé doby, kdy upgrade neznamená kosmetický efekt. U Nikonu je D300 po D70, D200 a D80 první foťák, na kterém nejsou zřetelné chyby a zhoršováky, funguje autofokus na pohyb, funguje expozimetr, dynamický rozsah člověka nenutí běhat s přechodovým filtrem, fotky na ISO 200-400 jsou bez šumu, na ISO 800 po kvalitním zpracování taky a ISO 1600 slušně použitelné. Řekl bych, že Nikon D300, Pentax K5 a Canon 60D a 7D jsou už poslední modely, kdy je upgrade techniky jednoznačně zdůvodnitelný potřebou kvality běžné fotografie.
2013: Nikon D7100 - výrazné zvýšení rozlišení, ale je to sotva vidět od A3 výše. Spolu s lepším DR už je upgrade zdůvodnitelný spíše nákupní touhou, než vysloveně zřetelnou kvalitou fotek. Totéž asi platí pro upgrade na Pentax K5-II a K-3, kde ještě může být důvodem vyšší třída těla. Všechno ostatní se zlepšuje trošíčku - autofokus, funkce, parádičky a zbytečnůstky
2015: Nikon D7200 - trošíčku zase pokrok v DR, barvách, snad autofokusu, drobnostech, tady prostě už je křivka zlepšení zploštělá a stejně tak u Nikonu i Pentaxu pomalu přestává být full frame nezbytnost pro horší světlo a je to vhodné asi jen pokud člověk fotí profesionálně za špatného světla nepřetržitě, ale jakmile fotí ve všech podmínkách, častěji za dobrého světla, tak full frame je už modlou pouze kvůli ulítávání na DOF při f/1.4 nebo na tisk velkoplošných fotek, na které se kouká z půl metru.

Takže v tuhle chvíli začíná být srovnávání Sony-Nikon-Pentax-Canon skutečně jen akademické a technokratické a bylo by směšné říkat, že přejdu z jedné značky na druhou kvůli obrazové kvalitě, to je lhaní si do kapsy.
ForeignerOnEarth
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Lotrandor 17. 5. 2016 15:00

Až budou běžně dostupné 4K panely, bude požadavek na lepší výkon na vysoké ISO. Dneska to obcházíme zmenšením na nějaký ekonomický dostupný tiskový formát a ještě počítáme s omezením barevného prostoru běžných tiskových zařízení. Pokud se stane lepší než současná zobrazovací technologie běžně dostupnou, poskočí i nároky na záznamové zařízení. Nikdo nemá tolik zdí jako virtuálně udělá hodinová rotace na OLED panelu o úhlopříčce 1,5 metru.

Pokud jde o DR, tak výkon K-1 samozřejmě momentálně úctyhodný a parádní, ale zdaleko to není důvod ke spokojenosti. Ještě pořád neumíme natočit to co vidí lidské oko. Doporučuju přečíct na DPR rozhovor s kameramanem Zmrtvýchvstání a jeho stížnost na nutnost volby mezi nasnímaním Lea ve stínu pod břehem a nevypáleného nebe současně. V současnosti nemožné, i když možnosti digitálních snímačů jsou takové, že prakticky vidí ve tmě. DR na úrovni 20+EV není žádná chiméra technofilů, je to legitimní požadavek.

A dalo by se pokračovat. Na konci snad stačí poznamenat následující. To že naše generace nějak vnímá film a fotografii neznamená, že to tak bude navždy. Dnešní děti berou CGI jako základ. My jsme byli urvaní z filmové podoby Pána prstenů, zkuste se na to dnes podívat, kromě jízdy Rohanů je celý Gondor k smíchu. A stačilo něco přes 10 let. V porovnání s některými Avengery je ten film na úrovni Cesty do pravěku od Zemana (přeháním, ale i to byl etalon kvality ve své době a právem). Generace dnešních dětí se nemusí spokojit s 24fps, které máme zažité my, nemusí rezignovat na DR 9EV, nebo 14EV, nebude se dívat na 2K rozlišenní (a díky tomu si nepromítne spoustu současných filmů točených hybridním způsobem - např CGI rendering je 2K kvůli nákladům dost čato).

K-1 pěkně nastavuje očekávání a sráží ceny. Je to dobře, protože velcí hráči to nebudou smět ignorovat a jejich ceny atkující hranici 100k snad budou minulostí. Nejen CaNikon, i Sony trpí pocitem nesmrtelnosti. :).

Takže gratulace Pentaxu, a hlavně Ricohu, že do toho jdou.
Lotrandor
Moderátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod feanoor 17. 5. 2016 15:17

Ještě donedávna byl rozdíl v DR mezi snímači Canon a těmi co jsou v Sony, Nikonu, Pentaxu atd. celkem dost výrazný.
Až teď se jim Canon trochu přiblížil v nových modelech 1DX Mark II a 80D (třeba právě 80D má větší DR než fullframe 6D nebo 5D S). V srpnu má přijít 5D Mark IV, tak uvidíme co předvede.

Velký potenciál vidím právě v technologii pixel shift. Do budoucna by mohly mít společnosti, které využívají posun senzoru (tedy Sony, Pentax, Olympus, u středoformátu Hasselblad - ten s tím ostatně přišel první) obrovskou výhodu.
U Pentaxu K-1 při funkci pixel shift dochází k posunu o celý pixel (narozdíl třeba od Olympusu, kde došlo k posunu jen o část pixelu a osminásobné expozici, oproti Pentaxu, kde dochází ke čtyřnásobné expozici). Dochází tedy k potlačení efektu Bayerovy masky, zlepší se výkon na vysoké ISO, zpřesní se barvy a v neposlední řadě se dost masivně rozšíří dynamický rozsah, jak ukazuje Dpreview.
Nevím jak je proces funkce pixel shift u K-1 rychlý. Donedávna to bylo možné v podstatě jen na focení statických objektů. Každopádně je to do budoucna velkým příslibem.
feanoor
Návštěvník
Uživatelský avatar

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků