Jaky objektiv nejvice pouzivate na sve DSLR?

Diskuze o poloprofesionálních a profesionálních digitálních fotoaparátech

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod Dolgor 23. 11. 2020 12:30

K tématu o ostření... Zkušenosti s R6 s pěknými fotkami a subjektivní porovnávačka se Z6 a Sony A7rIII.
https://alikgriffin.com/canon-r6-impres ... on-of-fun/
Dolgor
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Davidof 23. 11. 2020 12:30

Zase aby to nebylo tak vyhrocené, asi je pravda, že přechodem na rozšířené možnosti AF u MILC a neustálým využíváním Eye Detect by člověk ztratil šikovnost při posunu bodu ručně.



Ale to využití té detekce nespočívá v tom, že se to používá pořád, je to podle mě spíš doplňující mód pro nějakou skupinu situací, jako základ mám pořád jeden bod, který ručně posouvám.

Nové dovednosti zase spočívají v tom, že se člověk musí naučit ty módy rychle přepínat a tedy adekvátně využívat.

-- 23. 11. 2020 12:35 --

dolgor

Mě přijde, že se to všechno hodně točí okolo způsobu implemetace zapnutí a vypnutí Eye/Face Detect a méně okolo skutečné úspěšnosti zaostření, která se zdá být více než dobrá.

To by Nikon mohl velmi snadno změnit. pokud bude chtít.
https://www.zonerama.com/Davidoff/190455
Davidof
Expert

Odeslat příspěvekod Dolgor 23. 11. 2020 12:38

Tak tak. Přeučit se mi dalo zabrat nejvíc a stejně ještě občas tápu. 15 let s DSLR si člověk nevymaže přes noc. A nejspíš to není naposledy, protože předpokládám, že Nikon předělá implemenatci AF kvůli high-end milc. Současný stav není ideální a profíci zvyklí na D3-6 budou chtít něco podobnějšího DSLR než dnešní Ztka.

-- 23. 11. 2020 12:39 --

davidof, jo, zrovna jsem to napsal:)
Dolgor
Návštěvník

Odeslat příspěvekod pemar 23. 11. 2020 13:28

Diskutujeme o tom v ne zrovna vhodném vlákně, ale budiž.

Když se na to budu dívat z pohledu logiky D6, tak je to o nejen o rychlém přepínání mezi režimy, ale i o uživatelském definování oblasti a o spolupráci tělo a objektiv (to se týká hlavně teleobjektivů, které na to mají elektroniku).

Takže podle toho, co fotím, budu mít předdefinované režimy na funkční tlačítka a ovládací prvky, ostření na předem vybraný bod, zónu, skupinu nebo zaostřování na postavu / oko s rozlišením na člověka a zvíře. AF-S, peaking a zvětšení pro statické fotky s vysokým nárokem na přesnost ostření. Tak to vidím z mého pohledu.
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod Davidof 23. 11. 2020 13:39

Jo, takhle je to podle mě ideální.
https://www.zonerama.com/Davidoff/190455
Davidof
Expert

Odeslat příspěvekod Ferin 24. 11. 2020 09:39

Taky mi není moc jasný, jak to ten pemar dělal, že NIKDY nofotil na střed. ;-)

Jinak, jeho boj s větrnými mlýny evidentně plyne ze snížené schopnosti adaptability a přijímání změn. Dokazuje to tu dnes a denně (ostření na oko, bezzrcadlovky, maskování se, kovid, karanténa, ...).

Je fajn nostalgizovat po starých časech, ale když vedou k tomu, že z focení nedonesu kloudnou fotku nebo jsem nucen použít suboptimální záběr (pač ten geniální je zaostřen trochu někam jinam) to navzdory ukojení nostalgie nepotěší.
Vidím to dnes a denně při focení svých raubířů, při jejich vyvádění bych se bez moderních vychytávek mohl jít bodnout (resp. pokud by se něco povedlo, byla by to z velké míry věc náhody, aranžovanosti a neskutečné trpělivosti).
Ale na automatickou převodofku sdílím pemarův názor. :D
Ferin
Návštěvník

Odeslat příspěvekod pemar 24. 11. 2020 11:02

S úplně první zrcadlovkou Zenit EM se ostřilo manuálně podle oka, ve středu pomáhal prisma hranol. Můj první kompakt byl nějaký krám od Kodaku, tam to mělo tlačítko ostření na makro a na krajinu a pak to byl systém zamiř a vyfoť:

Obrázek

Pak jsem měl Nikon D50, ten měl pět ostřících bodů a rozhodně bylo lepší je používat, než nepoužívat, protože setové objektivy měly daleko do makro kvality. Ale když se zaclobil a dal rychlý čas, tak se dal fotit i docela rychlý pohyb:

Obrázek

Nikon 55-200 mm f/4-5,6

A pak jsem mél D7100 a od té doby už byl výběr ostřících bodů OK a dal se fotit i pohyb.

Obrázek

NIKON 70-200 mm f/4
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod Davidof 24. 11. 2020 12:42

Problém s těmito diskusemi je ten, že člověk má pořád pocit, že někoho napadá.

Což se mi v kontextu diskusí posledních měsíců moc nechce.


Ale ...

Mě prostě přijde, že ty příklady (minimálně ty dva poslední) jsou ostřeny někam na střed ale je to s méně světelným objektivem, takže se to hodně skrývá v hloubce ostrosti.

Jako dobrý příklad operativní změny ostřícího bodu během akce mi to tedy nepřijde.

Ostatně - spousta lidí ostří palcem a tam posun toho bodu během akce znamená přerušení ostření. Někdy to vadí, někdy možná ne.

Pár sporťáků u Sony už přešlo zpět na ostření spouští, protože Tracking u Sony funguje tak spolehlivě, že předmět zájmu prostě zachytí ukázáním a už se ho drží.

Případné posuny aktivní zóny dělá palec, který nemá nic jiného na práci.

A při focení z podhledu se jim lépe mačká jen tlačítko spouště.

Já na tohle focení mám Custom, ale samozřejmě je lepší, když je ovládání sjednocené.
https://www.zonerama.com/Davidoff/190455
Davidof
Expert

Odeslat příspěvekod pemar 24. 11. 2020 13:45

Pro ty, kteří v té době nežili nebo to z fotek nepochopili, tak polopaticky:

V kinofilmových dobách jsem přesné ostření neřešil, AF nemaje.
V době kompaktů měl kompakt hloubku ostrosti od nevidím po nevidím a nějak to dopadlo.
První můj foťák s AF byl Nikon D50, měl 5 ostřících bodů, které jsem používal (tedy neostřil jen na středový), ale šlo to prakticky použit jen na statické scény a byl to hodně velký kompromis s umístěním ostřících bodů. Počet blbě zaostřených fotek byl ale naprosto minimální, protože seťáky byly tmavé roury a hloubka ostrosti byla od nevidím po nevidím. Za horšího světla šel foťák do brašny :-( , protože s ISO 400 šuměl jako šumavské bory.
Největší počet zkažených fotek přišel paradoxně s o hodně lepším Nikonem D7100 a zejména se světelnými objektivy. To byla doba, kdy člověk objevoval BF/FF, optické vady, trackování pohybu a spoustu dalších nových věcí. Ale fotky měly úplně jinou technickou kvalitu a šlo fotit i za špatného světla a kdybych byl býval tehdy koupil Df nebo D750, tak by fotky byly, co se třeba šumu týče, k nerozeznání od Z6 nebo A7III.
Trackovat pohyb šlo, ale kladlo to už tehdy vysoké nároky fotografa ohledně znalosti nastavení a používání AF, já jsem na ty fígle v té době nepřišel, používal jsem jedno nastavení. BF/FF byla pakárna, zejména v kombinaci se Sigmou Art.
D500 mi přinesl výkonný AF, už při prvním zkoušení jsem dokázal vyfotit věci, které s D7100 vyfotit nešly, ale využíval jsem jen malou část, teprve při foceni sportu a ptáků jsem začal objevovat, co se s tím všechno dá dělat a k tomu jsem získal buffer a rychlost foťáku.
Limitem D500 je foceni na vysoké ISO, hloubka ostrosti a fotky na široké ohnisko, což všechno souvisí se snímačem.
Kvůli tomu jsem koupil D850, což je v podstatě D500 v FF verzi, pakárna je o trochu nižší výkon, nuticí více používat grip.
V hledáčku jsem měl Z6 a Z7, odradila mne jejich nedotaženost.
V hledáčku jsem měl D6, což je nejlepší Nikon zrcadlovka, kterou jsem měl v ruce na sport a ptákoviny, ale na výlety, na krajinu a portréty je lepší D850.

Takže na středový AF jsem nefotil nikdy, fotil jsem kdysi point and shoot, ale nechci se k tomu vracet, ani na tom vyšším levelu s Eye-AF, chci to být já, kdo bude rozhodovat, ne nějaká automatika. To mi dává smysl až na vyšším levelu automatizace, třeba při ovládání očima.

Nikdy jsem se netajil tím, že jsem mírně konzervativní, novinku koupím, ale až v bodě, kdy jsem přesvědčen, že funguje. Cokoli vyfotím čímkoliv, otázka je jen jak a jak moc mne to bude bavit.
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod Davidof 24. 11. 2020 14:19

Ty fotky, co sem dáváš, mají v sobě tu informaci, na jaký ostřící bod je to foceno. Převážně se jedná o středový bod, protože … to je otázka.

Možná máš v šuplíku tisíce jiných sérií, kde jsi operativně posouval palcem ostřící bod.


Já myslím, že mylná premisa je že někdo chce, abys fotil nějakým způsobem. Myslím, že je to všem jedno, myslím v dobrém jedno.

Jen nelze přes veškerou snahu zabránit tomu, že se u některých foťáků objevily další, doplňkové módy ostření.

Uvažování fotografa je pořád stejné, jen z příkazu - zaostři na tenhle bod - se občas stal příkaz - zaostři na tuhle tvář.

Rozhodně to v současné době funguje úplně neprůstřelně, líp než jakýkoli 3D Tracking nebo jak se to jmenovalo.
https://www.zonerama.com/Davidoff/190455
Davidof
Expert

Odeslat příspěvekod Dolgor 24. 11. 2020 14:26

Kdo měl nějakou slušnou DSLR a nebyl konzerva, určitě používal všechny AF body. Každá nová generace mých foťáků měla lepší AF a krajní body přesnější, s D750 už jsem i nejkrajnějším na 95 % věřil (s f/1,8 G Nikkory), novější Nikony to posunuly ještě dál. U těchto DSLR je častěji brzdou neschopnost fotografa ovládat techniku než limity techniky, respektive schopnost fotografa k multitaskingu, kdy musí hlídat AF a kompozici naráz. Už zrcadlovky fotografovi postupně odlehčovaly od povinností, které byly dřív nedílnou součástí tvorby snímku v poli... expozice, hlídání času a citlivosti, zaostření od A do Z, kompozice... Bezzrcadlovky to mají zase o něco dál, zbývá víc času na kompozici, přitom jsem si nevšiml, že by mi foťák i v tom nejautomatičtějším režimu ze všech - EyeAF - kradl možnost ovlivnit, kam bude zaostřeno. Od toho tam jsou šipky, abych změnil obličej/oko, a Fn1 tlačítko, abych Eyedetect vypnul a trackoval podle sebe.

Potvrzuju, co napsal teď davidof. Na DSLR jsem k aktivaci používal AF-on. U Z6 jsem od něj zase upustil, protože z různých důvodů (celoplošné pokrytí AF body v malém sponu, celoplošný tracking, autodetekční režimy,...) nepotřebuju tak často oddělovat zaostření od spouště.
Dolgor
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Davidof 24. 11. 2020 14:36

Já bohužel přišel na chuť tomu, že mám vlastně tři zadní AF On tlačítka, každé s jiným významem, a zatím jsem nepřišel na to, jestli to chci změnit.

Palec je ovšem někdy poněkud přetížený.

Tak pořád trochu přemýšlím, jestli to nenastavím ještě nějak jinak.
Naposledy upravil Davidof dne 24. 11. 2020 14:37, celkově upraveno 1
https://www.zonerama.com/Davidoff/190455
Davidof
Expert

Odeslat příspěvekod pemar 24. 11. 2020 14:36

Když jsem psal, že nefotím na středový bod, tak jsem tím hlavně myslel focení na středový bod ve spojení středový bod a rekompozice, ne to, že bych fotil na všechny možné a na středový ne, i proto, že tíhnu ke středové kompozici.

Ale chci to řídit, jako u auta, kde chci volit, jestli pojedeme rychle nebo pomalu a na jaké otáčky motor poběží, buď automatiku přepínám do sportovního režimu nebo přímo řadím třeba pádly pod volantem.

Nikon D500 celkem solidně umí 3d, kterým se dá bez problému označit postava, s problémy obličej nebo oko. V době, kdy s tím přišel, tak byl o parník před nezzrcadlovkami, nyní je to naopak, na oko ostřit neumí, ale zase to 3d umí docela solidně rychle. Tenhle mód mám občas namapovaný na funkčním tlačítku, fotil jsem s nim třeba fotil i portréty s Nikonem 105/1.4.

Přechodem z D750 na Z6 člověk přeskočil jednu etapu, ve které by se naučil trackovat při volejbalu nejen třeba postavu, ale třeba i míč (netvrdím, že je to pro dobrou fotku nutné, ale může z toho vzniknout zajímavá fotka).
Naposledy upravil pemar dne 24. 11. 2020 14:42, celkově upraveno 1
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod Davidof 24. 11. 2020 14:40

Asi v těchto polemikách hraje roli i to, že jestli se mluví o Nikon D850/D500 anebo o Canon cokoli.

Jak už jsem tu psal, byl jsem fakt překvapený, jak všichni sporťáci měli Canon 5D4 a přitom říkali, že jim to ostří nahovno a že Nikon to má lepší ...
https://www.zonerama.com/Davidoff/190455
Davidof
Expert

Odeslat příspěvekod vendda 24. 11. 2020 22:22

Tak mi napadá, že je třeba to dělat jako ti sporťáci: Trochu víc lhát. :-)
vendda
Návštěvník

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků