Jaky objektiv nejvice pouzivate na sve DSLR?

Diskuze o poloprofesionálních a profesionálních digitálních fotoaparátech

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod pemar 25. 11. 2020 15:12

Fotit psa na MF je extrém, ale mne baví si extrémy osahat, a kromě toho jsem ten den jiný objektiv sebou neměl a ten motiv mi zrovna přišel zajímavý.

Trackování míčku jsem zkoušel, jestli z toho nevyleze nějaká kreativní nebo situačně zajímavá fotka, prostě jsem zkusil sérii, protože zrovna ten pingpong je dost nudný sport. Zkoušel jsme i jiné věci, fotit svrchu, širokoúhlý objektiv, atp. U toho volejbalu byla ta šance na zajímavý záběr vyšší, ale stejně hezká holka všechno přebijí.

Trackování se mi hodilo třeba na dostihy, na ty letící ptáky je to bez diskuse, s touhle technikou to stihnu zaostřit i když nejsem zrovna připraveny a tam pták mne pohybem zaskočí.
Naposledy upravil pemar dne 25. 11. 2020 15:15, celkově upraveno 1
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod rodri 25. 11. 2020 15:12

Hlavní problém při focení akce s MF objektivy je, že s nimi málokdy zachytíte správný okamžik, než stačíte zaostřit, je dávno pryč. Nějaký fotky se vždycky přinesou, jenže to hlavní se jako naschvál stane tam, kam nemáte, nebo nestíháte zaostřit. Mám s tím dost zkušeností. :-))
rodri
Návštěvník

Odeslat příspěvekod tomashr 25. 11. 2020 15:24

Já si myslím, že to co píšete o MF je trochu ukázka postupné degenerace fotografů spojená se zdokonalováním AF :-)
V tomhle jsem docela pamětník, kdy jsem se podle mne celkem úspěšně snažil o pohybové fotky už na kinofilm (přirozeně bez AF) a ono to šlo docela dobře. Člověk si prostě po čase vypracoval hodně slušné instinkty, že v podstatě i "trackoval" objekt, nebylo to zdaleka jen o předostření na určité místo. A to ještě tehdy člověk leckdy měl jediný snímek (bez motorového posunu) a pokud motor měl, tak si případnou sekvenci dost rozmyslel kvůli ceně filmu :-)
Dneska už jsme všichni líní se o něco takového snažit, přitom při předostření a následné sekvenci třeba i 30obr/s při použití elektronické závěrky prostě nějaká fotka nemůže nevyjít, ale kdo by se s tím dělal, že? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Sám tu sice nadávám na úpadek doby, ale samozřejmě na to kašlu taky, ono je to s dobrým AF prostě pohodlné :-[
Blog Fotozóna - https://blog.fotozona.cz
tomashr
Návštěvník

Odeslat příspěvekod pemar 25. 11. 2020 15:32

O tom jsem psal také, o ztrátě dovedností.

Fakt ale je, že třeba Otus 55/1.4 má tak dlouhé ostřící dráhy, že ostření je sice super přesné, ale trvá to dlouho, že to ani ruka vs motor nemůže dát.
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod Davidof 25. 11. 2020 16:33

Dneska jsou požadavky na ostrost fotky úplně absurdní, z hlediska toho, jak se prohlížely a hodnotily fotky v dobách kinofilmu. Myslím, že byste ty fotky dneska poslali rovnou do koše.

Jinak, podobnou rétoriku ohledně způsobu ostření měl Nikon už jednou, v době kdy Canon přišel se svým autofokusem. V té době se kvůli tomu propadl na pozici dvojky.
Dneska už nemá kam propadat.

Naštěstí to s tím jeho AF u MILC není tak zlé, jak si ty kvanta Nikoňáků na fórech stěžují. V životě jsem nezažil tolik negativity na speciálním fóru.

Dle toho, co říká dolgor nebo Milan, je to v podstatě dost OK, i když to v některých módech na nejlepší DSLR asi nestačí.
https://www.zonerama.com/Davidoff/190455
Davidof
Expert

Odeslat příspěvekod rodri 25. 11. 2020 16:39

Posoudit to nemůžu, Zko nemám, ale z toho co čtu a vidím je Zko, co se týká AF, lepší než EMX.
rodri
Návštěvník

Odeslat příspěvekod tomashr 25. 11. 2020 17:18

Davidof píše:Dneska jsou požadavky na ostrost fotky úplně absurdní, z hlediska toho, jak se prohlížely a hodnotily fotky v dobách kinofilmu. Myslím, že byste ty fotky dneska poslali rovnou do koše.

Jinak, podobnou rétoriku ohledně způsobu ostření měl Nikon už jednou, v době kdy Canon přišel se svým autofokusem. V té době se kvůli tomu propadl na pozici dvojky.
Dneska už nemá kam propadat.


To druhé mi přijde nesmysl, paradoxně Nikon měl v kinofilmu AF dřív než Canon (myslím AF "moderní koncepce" integrovaný v těle, neřeším pokusy jako Canon T80 či Nikon F3HP). Fakt jo - Nikon F-501 přišel skoro rok před prvními EOSy, zrovna tak měl Nikon první ryze profi AF tělo F4... Že to Canon tehdy promyslel daleko lépe a stal se postupně jedničkou na trhu už je jiná historie, ale skutečně tehdy Nikon nijak konzervativně v pozadí nebyl.

Ad ostrost - to bych tedy dost polemizoval, on je posun daný spíš postupným získáním dominance čipů nad jakýmkoli kinofilmem, kdy je z dnešního pohledu problém s technickou kvalitou použitých filmů (zrno atd.), ale ostrost zas tak malá nebyla. Druhý problém byl v kvalitě tehdejších skel, hlavně těch levnějších, ale pokud měl někdo možnost použít top skla, třeba fluoridové Canon FD a vymazlil to na Velvii 50, tak by ses možná divil. Kdyby se mohly konat nějaké srazy, tak bych ti ukázal v reálu knihu Arta Morrise, na kterou jsem psal kdysi recenzi - https://www.paladix.cz/clanky/the-art-o ... raphy.html , to je ještě ze značné části focené právě Canonem T90 (asi nejlepší kinofilmová zrcadlovka historie bez AF) a je to zase ve stylu, že by asi mnohý uživatel dnešní supergeniální techniky "upadl do zádumčivosti" :-)
Blog Fotozóna - https://blog.fotozona.cz
tomashr
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Davidof 25. 11. 2020 17:34

Tomáši, v devadesátých letech se sporťáci přeorientovali na Canon, protože jeho AF fungoval na tu dobu perfektně. Je jedno, kdo kdy přišel s prvním AF.

O tom, že se v dobách manuálního ostření dělaly krásné fotky nepolemizuji.

Jenom ti říkám, že pokud bys fotil s manuálním ostřením třeba běžce, který běží proti tobě, a pak zkoumal fotku tak, jak se dneska dělá - tedy 1:1 a jestli je ostré oko, tak ti přeju příjemnou zábavu.
Samozřejmě na clonu 1,4, to je přece povinnost, jak tu čteme.

To můžeme polemizovat sto let, je to stejně jen teorie.

Nebo ty fotky vytáhni a podívej se na ně znova.


Nad stolem mi visí Zátopek v Helsinkách, o ostrost tam vůbec nejde, hloubka ostrosti je možná dva metry ... a stejně je to významná fotka.

Ale to je jiná věc, ta diskuse byla o něčem jiném.
https://www.zonerama.com/Davidoff/190455
Davidof
Expert

Odeslat příspěvekod pemar 25. 11. 2020 17:54

Tohle je přesně to, o čem jsem psal, když jsem fotil na clonu 10, tak bylo dost jedno, kde mám ostřící bod a jak rychlý je AF.

Zlom přišel, když si koupil D7100 (ostřením cca ekvivalent D750) a pokoušel nejprve úspěšně fotit na f1,8 a následně méně úspěšně fotit na f1.4. Dnes fotím na f1.4 jakýkoli pohyb bez toho, že bych musel řešit odpad. To bych nemusel řešit ani se Z6, jen by ten pohyb nesměl být příliš rychlý nebo příliš chaotický.
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod milann88 25. 11. 2020 17:59

Nepouzivani MF bych nepovazoval za degeneraci fotografu, kdyz pujdu kacet strom, tak si take vezmu motorovou pilu a nepovazuji to za nejaky upadek, jsou to prostredky, jak zvysit vykonnost, ten drevorubec s motorovkou taky za den udela vice prace, nez kdyby ji nemel a ja na nejakem sportovnim utkani donesu vice dobre zaostrenych fotek s malou hloubkou ostrosti, nez kdybych ostril manualne. A s temi jinymi meritky na technickou kvalitu souhlasim, padla tady velvia 50, ale tu bych si asi nevzal ne nejakou reportaz, kde prave jsou ty meritka technicke kvality dnes uplne jinde a take se dnes vybiraji ty nejlepsi zabery z uplne jineho mnozstvi fotek.

Davidof: Ano, myslim, ze Ztka uz dnes maji velmi slusny AF a napada me hodne malo situace, ktere by byly problem, ale spise je to v tom, ze treba ten Canon R6 uz ma dnes inteligentnejsi AF a v nekterych momentech vice pomaha, v tom je Nikon pozadu, na samotny AF s vyberem bodu nebo skupiny bodu si opravdu stezovat nemuzu. Na Eye AF ano, ten pro me na report v tomto stavu dokonale pouzitelny neni, na portret celkem ano.
milann88
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Davidof 25. 11. 2020 18:12

Jo, s tím MF, to je taková kouřová clona, tím se fakt nemá cenu zabývat.

Rozhodně je důležitý poznat, kdy ta nová vlastnost začne být opravdu funkční sama o sobě a i potom se musí používat jen v situacích, kdy přinese něco pozitivního.

Osobně ještě nevím, jak moc by bylo komfortní aplikovat detekci obličeje třeba u floorbalu, jak by se to chovalo při různých skrumážích, ve chvíli, kdy bude hráč na chvíli zakryt, jestli ho to dostatečně jistě vybere a jestli se ho bude dostatečně držet, když se všichni hemží ...

Spíš si myslím, že bude lepší použít normální bod, nebo skupinku bodů.


Rozhodně na případy, kdy je sportovec v záběru víceméně sám, tam to je super a je v tom budoucnost.
https://www.zonerama.com/Davidoff/190455
Davidof
Expert

Odeslat příspěvekod milann88 25. 11. 2020 18:56

U Florbalu si to neumim predstavit, protoze tam byvaji hraci v chumlu, ale mozna s novou Z6II, ktera ma eye AF ve Wide area by to slo, i kdyz pridana hodnota by byla ve finale asi nula, protoze kdyz uz tam Wide area, tak by to stejne ostrilo, kam je potreba.
milann88
Návštěvník

Odeslat příspěvekod pemar 25. 11. 2020 19:20

Upřímně, já tu Davidofovu fixaci na jeden mód také tak úplně nechápu. Já vím, že to není super fotka, ale kam byste ostřili vy? Na oko nebo na míč?

Obrázek

Turnaj v plážovém voljebalu na Hamru, Nikon 70-200/4

Já na míč, protože ta druhá holka není moje dcera :-).

-- 25. 11. 2020 19:26 --

Mimochodem, tohle byl moment, kdy Nikon 70-200 mm f/4,0 ztratil moji přízeň pro tyhle záběry a začal místo něho používat 105/1.4, s tou malou hloubkou ostrosti se mi ty fotky líbí o hodně víc, kvůli té separaci rušivého pozadí, takhle to vypadá v mých očích výrazně lépe:

Obrázek

Nikon 105 mm f/1,4
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod rodri 25. 11. 2020 19:27

Mě ta druhá holka ale přijde ostřejší než míč.
rodri
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Davidof 25. 11. 2020 19:40

:-)
Naposledy upravil Davidof dne 25. 11. 2020 19:50, celkově upraveno 2
https://www.zonerama.com/Davidoff/190455
Davidof
Expert

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků