Ovladani D7100

Diskuze o poloprofesionálních a profesionálních digitálních fotoaparátech

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod pemar 18. 5. 2014 21:05

Moje zkušenost je, že ani jeden objektiv co mám, včetně profesionálních, nemá korekci AF = 0, pokud to člověk neměří očima, ale výpočtem QoF. Netvrdím, že to není možné, na těch grafech od Reikanu je ale vidět, že při troše štěstí lze takový objektiv najít, pár kusů 35/1,8 to dokázalo, u profesionálních 24-70 a 70-200 bohužel ani jediný.

Současně musím dodat, že u naprosté většiny se na korekci 0 fotit dá, jen je výsledek o něco málo horší, rozdíl je někdy vidět, až když je objektiv pořádně seřízený. Rozdíl vynikne na fotkách z kvalitního stativu, při použití MUP a dálkové spouště a při zvětšení 100%. Na fotce psa z ruky nebo slečny na koni je rozdíl méně zřetelný.

Moje očekávání přitom vypadá takto:

https://farm8.staticflickr.com/7299/102 ... 6f20_o.jpg

(kdyby se ten pes hýbal, tak to ten fotograf asi nedal ;-) )
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod Petr Luňák 18. 5. 2014 21:29

Jak pro pana krale souvisi presne zaostreni s pouzitim predsklopeni zrcatka a dalkove spouste? :)

Na test presnosti AF mam jednoduchy terc, na kterem je poznat sebemensi posun v DOF. Testuju si tak na zacatku kazdy novy objektiv. Jedna referencni fotka pres zivy nahled a pak nekolik cvaku pres hledacek. Pokud je ostrost srovnatelna, koncim, vic neresim, nic vic pro praxi nema absolutne zadny vyznam. A rozhodne se nejedna o DOF v radech nekolika cm, aby se pripadna chyba "ztratila".
Upozornění administrátora: Odstraněn podpis odporující pravidlům fóra.
Petr Luňák
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pemar 18. 5. 2014 21:50

S přesností zaostření stativ, MUP a dálková spoušť nesouvisí, ale se schopností rozpoznat ostrou fotku (a spočítat QoF) už ano. Pokud je fotka máznutá, pak jsou rozdíly méně vidět, pokud hodnotím nějaký objekt nebo obrazec.

Pokud to hodnotíme takto:

Obrázek

pak rozdíl +/- 2 v AF doladění není moc poznat, muselo by se dělat dostatek pokusů a vždy by se před každým snímkem muselo rozostřit. Na skutečně přesné nastavení to nestačí, proto to v servisech nastavují jinak.

Pokud to hodnotíme výpočtem QoF, je to přesnější a i rozdíl +/- 2 v AF naladění poznat je (opět ale musí být splněny určité podmínky, aby výsledek byl dostatečně přesný).

Jak jsem psal výše, odchylku +/- 5 bych neřešil.
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod Petr Luňák 18. 5. 2014 21:54

Testovaci obrazec se foti ( - ja fotim) s bleskem, aby se vyloucila jakakoliv pripadna pohybova neostrost.

Obrázek
Upozornění administrátora: Odstraněn podpis odporující pravidlům fóra.
Petr Luňák
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pemar 18. 5. 2014 22:32

Já dávám přednost dennímu velmi rozptýlenému a homogennímu světlu, to už ale zabíháme do testovacích podrobností, to by bylo na obsáhlejší diskusi, těch podmínek není málo.

Neřešil bych ani, že každý z nás nastavuje jiný typ AF modulu a další rozdíly. Nastavuji to přesněji proto, že na to mám vybavení a že to u toho mého modulu má ještě smysl. Efekt přesnějšího nastavení je viditelný jen u cca 5% fotografií, tam, kde se hraje o kvalitu zaostření a konzistentnost AF.

K diskusi o AF mne vyprovokoval Puntík svým tvrzením, že dražší objektivy potřebují menší korekci nastavení AF. Ona je to pravda jen částečně, není totiž výjimka, že člověk u profi značkového objektivu na D7000/D7100 musí nastavit korekci AF vyšší, než +/- 10. Když už je ale korekce u profi objektivu nastavena, je pravda, že konzistence AF je vysoká a korekce na kratším a delším konci zoomu jsou menší.
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod Petr Luňák 18. 5. 2014 22:40

Kdyz jsem mel D7000, tak uz jsem si pripadal jako cvok. Testoval jsem to na slunicku, pri zatazene obloze, v podvecer, pod umelym osvetlenim poulicnych lamp, pod umelym osvetlenim klasicke zarovky doma, zaostreno na dva metry, zaostreno na temer nekonecno (to logicky jen venku), ostreno pri AFC, pak ostreno pri AFS za pomoci externiho blesku...A for byl v tom, ze temer kazda z tehle situaci davala jiny vysledek. V AF fine tune menu jsem byla obrazne receno jako doma. Nikdy vic.

Tim chci rict, ze nez nekdo zacne hodnotit objektiv, mel by mit v prve rade stoprocentni jistotu, ze je v poradku fotoaparat. A ze takove jsou dokazuje moje praxe se tremi BEZvadnymi kusy DSLR Nikon, byt tedy s dodatkem, ze u D50 jsem mel Back Focus, takze mi v servisu menili cely AF modul (dle zpravy servisu). Po vymene bylo ostreni na chlup presne.
Upozornění administrátora: Odstraněn podpis odporující pravidlům fóra.
Petr Luňák
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pemar 19. 5. 2014 12:21

Nastavuji nebo testuji, jen když to nefunguje nebo je objektiv nový. 6 z osmi objektivů mi fungují skvěle i bez doladění AF, po doladění AF se ostrost ještě zvýší o 5-10%. Ostatní dva objektivy nastavení potřebují, po nastavení nastane podstatné zlepšení, ostrost až o 10-30% a AF se méně často dostává do problému. Z grafů od Reikanu je vidět, že statistické rozložení vypadá jako buřinka, nahoře plochá a po dosažení určité meze výrazně klesající. Když to nastavíte ne doprostřed, ale na kraj té křivky, spadne kvalita zaostření při souběhu nepříznivých okolností poměrně výrazně. Do určitého rozmezí jsou výsledky pouhým okem nerozeznatelné, rozdíl jen v tom, kolikrát ze 100 pokusů AF zaostří správně.

To vše za předpokladu, že tělo je v pořádku a podmínky pro AF jsou vyhovující.

Pak rozlišuji:

funguje bez korekce naprosto dokonale / AF po Reikan testu 0 / běžný testem ok / neřeším /ale takový nemám
funguje bez korekce a chyba není vidět / AF po Reikan testu +/- 3, běžným testem ok, 93%-97% správně zaostřených / neřeším, pokud nezačnu měřit jiné objektivy, pak ho přidám a doladím, chyba není při jednoduchém testu vidět, ale nastavení je mírně posunuté, jen občas AF uletí, jakoby bez důvodu / řeším, ale nemusel bych
chyba je vidět i při jednoduchém testu / řeším hned, vadí mi to, ale na fotkách to není vidět
nutná korekce je nad +/- 15, nechávám objektiv vyměnit, proto nové objektivy měřím hned po zakoupení.
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod Janeiro 21. 5. 2014 22:53

Fotil jsem krajinky, vetsinou clona 8, ISO100. Cas y se pohybovali vetsinou mezi 1/100 a 1/200 a to i diky castemu pouziti CPL. Nicmene po prvnich upravach RAWU se ostrost vyznamne zlepsila. Zmenseni na 12mpx a doostreni dela celkem divy. Na zmenseni se mi osvedcil muj oblibeny free prohlizec FastStone (vrele ho dporucuji, umi toho pomerne dost a je free) kde zmensovani pomoci algoritmu Lanczos ostry dava jeste lepsi vysledky nez bikubickou metodou. Jeste otestuji doladeni AF. kdyz jsem koupil d7100+16-85, vysla mi korekce AF na +7. Testovano ale na delsi ohnisko, na vzdalenost cca 3-4 metry. Testovani na siroke ohnisko a na vzdalenejsi cile mi moc neslo. tam skoro zadne rozdily pouhym okem nevidim. Jak testujete AF na dlouhe vzdalenosti na kratsi ohnisko. Na jakem motivu to testujete
Janeiro
Návštěvník

Odeslat příspěvekod FotoABC 22. 5. 2014 00:52

"Jak testujete AF na dlouhe vzdalenosti na kratsi ohnisko. Na jakem motivu to testujete"

Logicky: seřizuji autofokus proto, abych viděl, že místo, na které ostřím, je nejostřejší. Pokud s ohniskem 16mm zaostřím na vzdálenost 20 metrů, tak nevidím žádné zřetelně ohraničené pásmo ostrosti. Prostě vnímám široký pás stejně ostrý. No a pokud to, kam zaostřím, není méně ostré než něco jiného, tak jsou všechny potřeby splněné a k čemu dál pátrat? S jedinou výjimkou. Pokud by bylo zaostřeno ZA nekonečno nebo do vzdálenosti, která není v záběru, pak by existovalo pásmo maximální ostrosti jinde, ale nezjistili bychom to. Takže fotit cokoliv, kde lze posoudit ostrost v různých místech snímku, no a vyzkoušet i reakci na změnu AF Fine Tuningu, aby bylo jasné, že hloubka ostrosti je v záběru.

-- 21. 5. 2014 23:53 --

Třeba vyfoť plot z prken zešikma.
FotoABC
Návštěvník

Odeslat příspěvekod pemar 22. 5. 2014 06:14

Použil bych testovací obrazec k tomu určený, je třeba spočítat potřebnou velikost a z vektorového podkladu obrazec vytisknout na dostatečně kvalitní tiskárně. Průšvih je stativ, na větší vzdálenosti musí být ultra stabilní, i mikropohyby ovlivní výsledek.

Testovat na obrazci A4 z dvaceti metrů není optimální, nedstandardizované cíle také nedávají optimální výsledky.

Za zatím nejlepší považuji nastavovat AF přes QoF, ne "okometricky".
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod Janeiro 22. 5. 2014 20:29

Testovaci obrazec k tomu urceny? Na siroke ohnisko a na velkou vzdalenost? To se tiskne na billboardy nebo na co?
Janeiro
Návštěvník

Odeslat příspěvekod pemar 22. 5. 2014 21:42

Sorry, já jsem přehlédl, že se bavíme o širokém objektivu. Mám Nikkor, takže se mi zatím nestalo, že bych to seřídil na krátkou vzdálenost a dlouhou to bylo nějak podstatněji neostré. Seřizoval jsem Nikkor 14-24/2,8 na cca 1m-1,5m a šlape na všechny vzdálenosti. Třeba u Sigmy 18-35/1,8 je to jiné, ale tam mají zase ten jejich dock.
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod tor47h 22. 9. 2014 13:38

Dovolil bych si otravovat se začátečnickou otázkou. Od D90ky jsem to dodnes neřešil (nemusel) a používal pevně vybrané vybrané body ostření pro singl i AF-C. Pořízením D7100 bodů přibylo, ale hlavně: zhoršil se zrak. Tak jsem začal zkoušet i dynamický AF, pročetl návod, ale není mi úplně jasné:

Jaký je vlastně rozdíl mezi dynamickým režimem - přesněji 51 polí (d51) proti 3D sledování ? Ve 3D "naberu" objekt třeba středovým bodem a AF se ho pak snaží sledovat. Nastavení d51 se má chovat stejně ? V dynamickém režimu mají zbývající pole "poskytovat pomocné informace" Jak ?

Pro někoho bude asi tahle otázka stupidní, ale já fakt do teď žil bez toho a byly doby, kdy i MF nebyl problém. Je to ale čím dál tím horší ... :grr: Díky.
tor47h
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Lotrandor 22. 9. 2014 14:51

Rozumím tomu tak, že 3D "sleduje objekt", t.j. na začátku určíš výchozí zaostřovací bod a foťák ho může měnit podle toho, jak se objekt pohybuje hledáčkem. Ostatní režimy, tedy AF-C 9-21-51 jen určují, kolik bodů kolem zvoleného se smí použít k ostření, sledovat to musíš více méně sám.
Lotrandor
Moderátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod tor47h 22. 9. 2014 16:53

Tak nějak jsem to chápal taky. Okruh bodů, ze kterých může "vybírat", když se nepodaří chytit kontrast na zvoleném. Uniká mi ale, v čem je rozdíl mezi d51 a 3D. V obou případech používá všechny body. ??? Něco hledáčkem "naberu" a ve 3D to foťák sleduje (snaží se), v d51 to nesleduje, ale k zaostření může v podstatě použít cokoliv ?
tor47h
Návštěvník

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků