Ovladani D7100

Diskuze o poloprofesionálních a profesionálních digitálních fotoaparátech

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod Janeiro 20. 4. 2014 21:26

Po dlouhem rozhodovani jsem se prave stal majitelem D7100. Cely den jsem lezel v manualu a zjistil jsem, ze nez si ji clovek prizpusobi podle sebe a nauci se ovladat co potrebuje, aby byl schopen reagovat rychle a bez zbytecneho hledani, bude potreba hodne casu a zkouseni. Bohuzel mam jen cca tyden na to, abych zvladnul nejnutnejsi.
Vim, ze kazdy ma jine zvyklosti a preference, ale treba by nekdo, kdo ji ma uz zvladnutou, dokazal dat par rad co se mu osvedcilo nastavit na funkcni tlacitka, jake uzivatelske nastaveni, moje menu atd. Planuju foceni na cestach, hlavne krajina, urcite do RAWu.
Jinak manualy musi psat asi zvlastni skupina lidi, skolena specialne na to, aby je psala hodne nesrozumitelne....
Janeiro
Návštěvník

Odeslat příspěvekod pemar 20. 4. 2014 22:02

Nepodléhal bych panice, řešil v manuálu jen to, co budu potřebovat. Problém je v tom, že těch nastavování je tam hodně.

Když to nemám nastudované, tak se v tom nevrtám a používám jen to nejjednodušší, pro krajinu bych zvolil MUP, dálkovou spoušť a stativ, nebo z ruky bych dal na voliči SCENE a druhým vybral přes info LANDSCAPE a bylo by vymalováno. V Picture Controls je také režim Landscape, ten používám rád, to se musí pohledat v MENU, ikona fotoaparátu, Set Picture Controls, Landscape (nebo někdy Vivid pro živější barvy).

Do návodu bych podíval, až něco přestalo fungovat, vzal bych si ho s sebou v elektronické podobě, lépe se v něm hledá.

Až bych zjistil, že to takhle funguje, uložil bych si to uživatelského nastavení.
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod Petr Luňák 20. 4. 2014 22:43

Na sve nikonu mam 3 funkcni tlacitka, D7100 ma "jen" dve. Jedno z nich bych rozhodne nastavil pro vstup do MY MENU, kde mam nastavene nejcasteji pouzivane polozky, jako je napr. AUTO ISO, ci nastveni interniho blesku. Na druhem funkcnim tlacitku muze byt napriklad funkce playback. Clovek tak nemusi davat levou ruku z objektivu, aby si mohl zacit prohlizet fotky. Dalsi funkce, ktera se mi behem reportaze napr. plesu osvedcila, je blokace blesku. Nemusim tak ext. blesk rucne vypinat cudlikem na nem, pouze podrzim pro jednu fotku tlacitko s touto funkci blokace.
Mam v planu udelat video o teto problematice, takze tam tyhle veci rozeberu podrobneji s primou ukazkou. Staci sledovat muj youtube kanal, viz odkaz v podpisu.
Upozornění administrátora: Odstraněn podpis odporující pravidlům fóra.
Petr Luňák
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod qwerts 20. 4. 2014 22:50

tu blokaci blesku jsem taky dost poiuzival na svatbe
qwerts
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Mikeczcz 20. 4. 2014 23:16

Blokace blesku se mi taky hodně osvědčila, ale to se na krajinu asi nevyužije. Tam bych bral virtuální horizont. U krajiny bych se tím asi nějak zvlášť nezaobíral. Když to hodíš do rawu, tak se ti spousta nastavování odkládá až na vyvolání v PC a nároky na nějaké hbité ovládání nejsou nijak velké.
Mikeczcz
Návštěvník

Odeslat příspěvekod janfran 21. 4. 2014 00:13

Mám D7000, ale ovládání je hodně podobný. Kromě některých už zmíněných nastavení se mi osvědčilo vyvést změnu citlivosti na roller, takže nemusim přehmatávat- je to v custom menu položka d3 (ISO display) - Show Iso/Easy Iso. Alternativně lze nastavit na roller korekci expozice v custom menu b3 (easy exposure compansation)- on.
Pokud jsi zvyklý z předchozího foťáku na opačný směr otáčení rollerů nebo opačný směr expoziční stupnice (vlevo mínus a v pravo plus), můžeš si to přizpůsobit v custom menu f5 a f8.
janfran
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Janeiro 21. 4. 2014 09:16

Ma smysl nejak predem nastavovat bracketing pro dvoji expozici obloha/popredi, kvuli skladani fotky?
Janeiro
Návštěvník

Odeslat příspěvekod pemar 21. 4. 2014 16:16

Když chce člověk fotografovat krajiny a nestačí na to DR, který je u D7100 podle mého názoru docela solidní, pak to asi má smysl zkusit. Nejprve bych zkusil dát jen živější barvy (profil Vivid v Picture Controls) a pak teprve bych řešil bracketing nebo HDR, jestli chce člověk dělat něco takového, jako je tohle:

Obrázek

tak asi ano.

Nepoužíval bych vestavěnou funkci HDR (umí to jen ze dvou fotek a do jpg), preferoval bych RAW a pak si člověk musí najít nějaký vhodný software, třeba Photomatix. Je to otázka velkého citu, snadno to člověk s tou dynamikou přepískne.

Víc si k tomu netroufnu napsat, nejsem žádný krajinář.
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod Janeiro 21. 4. 2014 17:43

Diky, ale zivejsi barvy je uz vec vyvolani RAWu. Me jde zejmena o prizpusobeni ovladani pro snimani do RAWu. Zda pri foceni pro budouci HDR nebo alespon dvoji expozici (na svetla a na stiny) se vyplati mit predem nastaveny bracketing a treba vytazeny na nejake tlacitko, nebo zda to resite manualne az na miste
Janeiro
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Los Carlos 21. 4. 2014 18:11

Mám D7100 a myslím si, že to sice smysl má, ale vzhledem k dobré dynamice čipu a vzhledem k vlastostem RAWu, kdy si nejméně +/-1EV (napsal bych i +/-2EV, ale to už může být hodně) můžeš dohnat šoupátkem při vyvolání, bych nastavil buďto braketing na 3 snímky +/-2EV, nebo 5 snímků +/-1EV. Případně bych zaexperimentoval a zkusil na tři snímky +/-3EV.

No a bracketing už má svoje tlačítko BKT, akorát si ho po zmáčknutí aktivuješ předním rolerem (OF/3/5).
Los Carlos
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Janeiro 22. 4. 2014 21:44

Diky, nejak se tim prokousavam, snad to nejdulezitejsi zvladnu
Janeiro
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Janeiro 23. 4. 2014 00:46

Jeste jeden dotaz: Mate nekdo nastavenou nastalo nejakou korekci?
Janeiro
Návštěvník

Odeslat příspěvekod pemar 27. 4. 2014 15:58

Do JPGu mám nastavenou korekci +7 pro ostření (sharpness) a +1 pro oživení barev (vivid).
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod Janeiro 27. 4. 2014 22:19

Ja myslel spis zda nepouzivate nekdo trvalou podexpozici (-1/3 EV). Nekde jsem to zaslechl, ze to nekdo pouziva a i me se zda, ze je to permenentne lehce preexponovano.

Jo a zda se vam normalni, ze u noveho tela a noveho skla 16-85 je nutne doladit jemnou korekci AF? Vychazi mi to tak na +8. Doufam ze stejna korekce funguje na vsechny ohniska i vsechny vzdalenosti
Janeiro
Návštěvník

Odeslat příspěvekod ivaneck 28. 4. 2014 10:07

Obrazovy profil zive barvy (Vivid) problem dynamickeho rozsahu neresi, prave naopak. Vivid ma totiz dost zvyseny kontrast, cili svetla a stiny se oriznou. Pro nejvetsi dynamicky rozsah je treba pouzit profil neutralni (Neutral)
ivaneck
Návštěvník

Odeslat příspěvekod pemar 28. 4. 2014 16:53

Expozici mám bez korekce, nastavení AF je normální a pro optimální výsledky nutné u každého objektivu zvlášť, hodnoty na krajních koncích ohnisek se mohou mírně lišit, dávám korekci podle toho, jakou ohniskovou používám nejčastěji u krajiny a 16-85 bych preferoval širší konec, seřizuji to automatickým softwarem. Kdyby to nešlo seřídit, tak do servisu s tím!
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod Janeiro 15. 5. 2014 22:39

Tak jsem se vratil po tydnu foceni s novou d7100 a mam samozrejme mraky odpadu, casto i mou chybou jak jsem to nemel vse osahane. Nicmene prvni muj dojem z ostrosti snimku bylo lehke zklamani. Foceno s 16-85, raw, clona vetsinou 8. zajimave je, ze na displeji monitoru PC nebo na notebooku to vypada neostre, pri prohlidnuti z ntb pres hdmi na velke hd televizi je kvalita mnohem lepsi a obraz vypada hodne ostre. Ze by televize doostrovala? Zkusim tedy zmensit na cca 12Mpx a doostrit a uvidime. Pokud nepomuze tak se budu muset mrknout na doladeni AF
Janeiro
Návštěvník

Odeslat příspěvekod pemar 16. 5. 2014 11:13

Teď FotoABC vyletí jako čertík z krabičky, ale si dovolím říci, že po stránce ostrosti není 16-85 zásadně lepší, než základní setové objektivy.

Přesto, jestli fotky na clonu 8 nejsou ostré po zvětšení na 100% na středových 8-10 Mpx, tak bych hledal chybu ve spolupráci AF modulu s objektivem, konkrétně bych ho změřil na 16mm, na 24mm, na 35mm a na 70mm přes Reikan FoCal Pro. Změřil bych alespoň ještě jeden objektiv, a pak bude jasné, jestli to je tělem nebo objektivem.

Jestli není doladěný AF, pak je jasný, jaký další krok je třeba udělat.

Ještě jeden tip: podívat se, o jaký tip fotek se jedná. 16-85 je zpřevodovaná do rychla, což znamená, že ostří rychleji než třeba 18-105, ale jsou známé případy nekonzistentního ostření. Takže v případě pohybu ... může (ale nemusí !) být problém.
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod Dolgor 16. 5. 2014 13:43

Janeiro, cos fotil? Krajinu, detaily, lidi? Na F8 předpokládám spíš širokoúhlé záběry statických scén, kde má přesné zaostření minimální vliv na výsledek. Jaké časy ti vycházely? Takhle vysoké rozlišení na DX snímači je hrozně těžké udržet z ruky - aspoň v podmínkách mírného pásma. V rozsahu 16-85ky je potenciálně problematické všechno pod 1/200 s a to i se zapnutou stabilizací - kterou nepoužívám, když chci naprosto perfektní snímek. Rozostření ja často toho druhu, že je vidět na 100% zobrazení, ale po resamplu na polovinu se úplně ztratí. Doporučuju test se stativem, předsklopením a dálkovou spouští (nebo samospouští).

-- 16. 5. 2014 13:48 --

Když si vzpomenu na D70 - tam jsem skoro neznal hnutou fotku, na D80 jsem ještě fotil na 17mm z ruky 1/40 s a fotky byly dokonale ostré, na D7000 už to chce hodně péče nebo krátké časy, zlášť při focení na větší dálku - typicky u krajin.
Dolgor
Návštěvník

Odeslat příspěvekod landov 16. 5. 2014 15:55

Janeiro píše:Tak jsem se vratil po tydnu foceni s novou d7100 a mam samozrejme mraky odpadu, casto i mou chybou jak jsem to nemel vse osahane. Nicmene prvni muj dojem z ostrosti snimku bylo lehke zklamani. Foceno s 16-85, raw, clona vetsinou 8. zajimave je, ze na displeji monitoru PC nebo na notebooku to vypada neostre, pri prohlidnuti z ntb pres hdmi na velke hd televizi je kvalita mnohem lepsi a obraz vypada hodne ostre. Ze by televize doostrovala? Zkusim tedy zmensit na cca 12Mpx a doostrit a uvidime. Pokud nepomuze tak se budu muset mrknout na doladeni AF


Neviem ako ostatni vlastnici 16-85, ale ja s nim nie som vzhladom k jeho cene velmi spokojny...mal som ho aj na nastveni v Nikon servise, ale: dovolim si citovat vetu z testovania tohto objektivu na stranke MAKOFOTO:

Objektiv 16-85 mm: překvapil mne nemile a to oba dva testované kusy, očekával jsem výsledky daleko lepší, ne-li nejlepší. Zároveň mne na tomto objektivu, který jsem měl k dispozici ve dvou kusech, překvapila variabilita výsledků a u testovaného kusu mimo ostrosti i fakt, že se vzrůstajícím clonovým číslem začala klesat ostrost obrazu, což je jev velmi nezvyklý.

Zvyraznena cast vety ohladom klesajúcej ostrosti s vyssim clonovym cislom presne zodpoveda mojej nemilej skusenosti s tymto objektivom. Ja mam najhorsie vysledky na F8...kedze ty pises, ze si fotil hlavne na F8, tak mozes mat podobny problem...Otestuj.
landov
Pokročilý

Odeslat příspěvekod FotoABC 16. 5. 2014 16:33

Co se týče hodnocení ostrosti, tak to nemá smysl bez ukázky toho o čem se bavíme.
TOHLE je objektiv 16-85 na F8:

http://www.tomx.eu/Fotky/Krajina/DSC_5928.jpg
http://www.tomx.eu/Fotky/Krajina/DSC_5552.jpg
http://www.tomx.eu/Fotky/Krajina/DSC_5730.jpg
http://www.tomx.eu/Fotky/Krajina/DSC_4907.jpg

Já to považuji za slušně ostré.
Pak existují tyto možnosti:

1. Janeiro a landov mají stejně ostré fotky jako já, ale zdají se jim neostré a tyhle moje fotky i ty jejich jsou pro ně zklamání - pak sorry, to se nedá nic dělat.

2. Janeiro, landov i makofoto mají úplně vadné kusy, které dávají dramaticky jiné výsledky, než můj kus, dva další, co jsem testoval, a další mnohé kusy, ze kterých jsem viděl ostré fotky.

3. Je problém v autofokusu

4. Je to nastavením out-of-camera JPEGu nebo postprocesem nebo rukama

5. Porovnáváte 10-12 MPx fotky ze starých těl s 24 MPx plným rozlišením, což by těžko nějaký 5-násobný zoom zvládl tak, aby per-pixel ostrost na 24MPx byla stejná jako na 12MPx . Pak stačí nekoukat na 24MPx plné rozlišení, ještě navíc u out-of-camera JPEGu extrémně přísně, protože 24MPx rozlišení tady není od toho, aby se zkoumalo ve 100%, ale proto, aby těch pixelů, ze kterých se skládá výsledná fotka, bylo víc, a tedy stejné cílové rozlišení bylo lepší, než dřív.
FotoABC
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Dolgor 16. 5. 2014 17:12

Fakt bych nevinil objektiv. Neříká se nadarmo, že nejlepší objektiv je stativ. Nehci janeira podceňovat, ale na svých známých a přátelích vidím, že hlavní příčinou neostrých fotek je, že neumí držet foťák. ...I sobě bych někdy naplácal za lenost vytáhnout stativ, když se vrátím z treku.
Ad 16-85, koupil jsem dva kusy v USA roku 2009, byly jeden jako druhý. Na f/8 těžko rozeznám rozdíl od 35/1,8 DX. Těžko říct jak moc od té doby Nikon v rámci úsporných opatření povolil ve výstupní kontrole. Nicméně asi povolil, Nikkor 105VR už také není, co býval.
K panu Kortusovi. Fotí převážně na FX těla s menším rozlišením, není divu, že ho leccos (a difrakce) u DX těl překvapí. Často srovnává s Tamrony, které jsou v difrakci z nějakého důvodu téměř vždy cca o dvě clony lepší než podobné Nikkory. Známý fakt, ale kdo kvalitu objektivu posuzuju podle ostrosti nad f/11?
Dolgor
Návštěvník

Odeslat příspěvekod FotoABC 16. 5. 2014 18:21

Žádný APS-C zoom nikdy nedostal lepší hodnocení, než tahle Sigma jak na photozone.de:
http://www.photozone.de/canon-eos/872-s ... 5f18_canon
tak shodně i na DxOMark.
Mám tuhle Sigmu 18-35/1.8 a Nikkora 16-85 a samozřejmě jsem s oběma vyšel zkusit fotit stejné fotky krajiny na F8. Dokonce jsem tady před pár týdny dával i ukázky.
Výsledek byl, že je to z obrazového hlediska skoro jedno. O co jsou fotky ze Sigmy trochu ostřejší, o to dělají trošku víc prasátek.
No a lehčí objektiv s rozsahem 16-85mm je do krajiny užitečnější, než těžší objektiv s rozsahem 18-35mm. Na F4 je ta Sigma samozřejmě podstatně lepší, ale na F8 ani já, kterému nadáváte do pixel-peeperů, nevidím v rozdílu nic, co by stálo za řeč.
FotoABC
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Puntík 16. 5. 2014 19:12

Pixelpeeper sem nebo tam, makofoto také kdysi napsal :

Je třeba se na objektivy dívat reálně bez ohledu na značku - neexistují dva zcela shodné objektivy v kresbě - u těch nejlevnějších, jako je např. NIkkor 55-300 se to přímo předpokládá, u dražších se s s tím nechceme vnitřně smířit, ale je to totéž a u těch nejdražších s tím nepočítáme, ale i tam se vyskytuje. Nejlépe jsou na tom drahá pevná ohniska typu 200/300 2,8, 500, 600 apod., kde se počítá skutečně s profi nasazením - ale i tam bychom jistě odchylky našli. I tolik v testech vychvalovaných Nikkor 24-70/2,8 má v kresbě viditelné rozdíly u různých kusů - dva mám doma a třetí jsem zkoušel. Celkem mohu mít k dispozici současně 4 kusy - bylo by jistě zajímavé je porovnat Ale výsledek na základě letmých pokusů znám - i tam je kusová variabilita.......Zatím neznám žádné testy, kde by bylo srovnáváno více stejných objektivů současně - muselo by jich být alespoň 10 z různých období a sérií, aby bylo možné udělat nějaký alespoň trochu statisticky věrohodný závěr ...... kusová variabilita byla, je a bude zde s námi nadále. A k tomu, zda je velká či malá, nemáme dostatek podkladů.......... Takže snad jediný předpoklad - kusová variabilita by měla klesat se stoupající cenou objektivu, takže procentický počet nespokojených lidí s Nikkorem 70-200/2,8 by měl být podstatně nižší než s Nikkorem 55-300. Pokud máte možnost si vybrat z více kusů, je to samozřejmě ve všech případech ideální.

Ostatně i ty sám's napsal, že objektivy je nejlépe kupovat hned z první serie, dokud ještě nedlabou na kvalitu, těla naopak až když vychytají nedodělky.... :-)

Zdravím
Puntík
Návštěvník

Odeslat příspěvekod pemar 18. 5. 2014 13:15

No, já to vidím tak, že výhodou pixel-peeper je právě to, že je tam těch fotek dostatek na to, aby se daly vyhodnotit nejenom optické vlastnosti (s větším rozptylem kvůli nelaboratorním podmínkám, ale při dostatečné velikosti v řádu stovek prohlížených fotografií porovnávaného vzorku dochází k velkému zpřesnění, rozptyl jde hodně dolů, v principu platí Gaussovské rozložení pravděpodobnosti), ale i variabilitu kusů v rámci jednoho typu objektivu.

A právě variabilita kusů je u 16-85 vyšší, než by odpovídalo kvalitativnímu dojmu a kovovému provedení.

Hezký nástroj má na svých stránkách Reikan (Lens/Camera Information Tool) (BETA), ale má tam bohužel málo dat a 16-85 tam bohužel není. I tam je ale dobře vidět, že ani kovové provedení není zárukou přesného AF.

Obrázek

U 35/1,8G je vidět, že převážná většina kusů je v rozpětí +/-7, tj. relativně v pohodě, ale některé kusy mají korekci AF + 10 nebo na druhou stranu -19. Já mám na D7100 korekci -3 (to okem nepoznáte). Jinak je vidět i to, že silná stránka tohoto objektivu jsou clonová čísla od clony 2,8 do clony 5,6, clona 4 je dává skoro o 10% lepší ostrost, než clona 8.

Co se třeba týče Nikkoru 24-70/2,8, to je je zrovna příklad objektivu, který ostří mnohem lépe na D800, než na D7000, kde hlavně tak do clony 4 to není žádná paráda:

Obrázek

Jinak je zajímavé, že 70-300 má konzistentnější zaostření, než 70-200. Zajímavé také je, že je dost 70-200, které potřebují na D7000 značné korekce.

Obrázek

Z toho vyplývá, že každý objektiv má jinou kusovou variabilitu bez ohledu na kovové či nekovové provedení a z toho vyplývá potvrzení dříve napsaného, že když objektiv má FF/BF (korekci AF více než +/-7), tak s tím do servisu (pokud to tělo neumožňuje seřídit), jinak přesně pasující objektiv a tělo (tj. s korekcí 0) bez seřízení je z říše pohádek.

Jinak pokud někdo testuje objektivy a neseřídí si je před laboratorním testem (min. nezkontroluje AF), tak to nemá smysl dále komentovat).

Ohledně kolísání tolerancí během produktového cyklu nemám dostatek informací, ale nemyslím si, že kvalita na začátku náběhu produktu je dramaticky lepší, než v jejím průběhu, obvykle bývají nejmenší odchylky od tolerancí na konci produktového cyklu, pokud to úsporná opatření "nezabijou".
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod Petr Luňák 18. 5. 2014 14:05

jinak přesně pasující objektiv a tělo (tj. s korekcí 0) bez seřízení je z říše pohádek.


Ale neni. Kdyz se nebudu vyjadrovat ke krajnim nekrizovym bodum, na ktere proste spoleh NENI, tak vsechny me AF objektivy ostri s D700 presne bez nutnosti korekce. Stejne tak to bylo u D90. Az D7000 s "novym" AF byla ujeta snad s kazdym sklem.
Upozornění administrátora: Odstraněn podpis odporující pravidlům fóra.
Petr Luňák
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod osozu 18. 5. 2014 14:26

Kazdy objektiv ma kusovu variabilitu takze je to viacmenej o stasti na dobry kus tu je super clanok http://www.lensrentals.com/blog/2013/09 ... rfect-lens
osozu
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod FotoABC 18. 5. 2014 17:25

Já bych se tady zastal pemara, protože jsem si koupil FocalPro taky a je prostě fakt, že ta přesně změřená zaostření kalkulují s odchylkami, které jednoduše člověk očima nevidí. A už vůbec ne na běžných fotkách.

Takže když se vezme ten komplikovaný ultrapodrobný zaostřovací terč a nechá se FocalPro udělat mnoho opakovaných testů a nechat softwarově porovnat výsledky, tak člověk kouká co vyjde.

Pokud člověk posuzuje přesnost zaostření podle běžných fotek svýma očima, tak zase třeba vidí to, co Petr Luňák. A to neznamená, že nemají pravdu oba. Jen prostě oba posuzují něco hodně jiného.
FotoABC
Návštěvník

Odeslat příspěvekod pemar 18. 5. 2014 19:07

To Petr Luňák: Je to tak. Každý máme svoji pravdu. Pro snadnější pochopení se podívejte na ty grafy v malém rámečku (je tam napsáno AF Microadjustement Spread, neboli jak se liší potřebné nastavení AF pro jednotlivá těla). Abyste se v tom vyznali, dívejte se na to jaké barvy mají jednotlivé vynesené sloupce. Vezměme si tu 24-70/2,8, což je profesionální zoom.

Pokud jsou výsledné hodnoty korekce AF tmavě zelené, je to v pohodě, ty jsou jestli dobře počítám, čtyři. Při této hodnotě nepoznám rozdíl ani já, ani Petr Luňák.

Pak jsou tam výsledné nastavení světle modré, světle zelené a žluté, ty jsou cca +/- 5 a až +/- 10, tam už při 100% zvětšení vidím, že to není ono (ale Petrovi Luňákovi to může, ale ještě nemusí vadit, nemyslím si, že Petr Luňák ty fotky nějak moc pitvá). Okolo těch +/- 10 už to ale je vidět více, při pozornějším pohledu už člověk vidí, že je tam FF/BF.

Pokud jsou hodnoty korekce tmavě červené nebo tmavě modré, tak jsem si jistý, že by to zaznamenal pouhým okem i Petr Luňák, nastavení nebo servis jsou nutné.

Tohle je můj profesionální odhad, vycházím z toho, že Petr Luňák má zkušené oči (a jednoduchý, ale účinný nástroj na měření FF/BF), ale ze zkušenosti vím, že některé drobné rozdíly člověk pozná jen exaktnějším měřením (podle mne pouhým okem viditelné až od korekce AF +/- 5, sčítá se odchylka při fotografování s chybou metody).

Petr Luňák má pravdu v tom, že pokud na to nemáte vybavení, malé odchylky se nevyplatí řešit a s většími můžete jít do servisu. Já to řeším proto, že to vybavení na to mám a že se mi líbí, když je to perfektní (abych to pak mohl jako fotograf zazdít jinak :-) ).

To Osozu: Ano, každý kus má svoje tolerance, v tom je kouzlo korekce AF, že je (vě většině případů) můžete srovnat tak, že výsledek je optimální (neříkám ideální, to bychom si dělali příliš velké iluze). Ten článek je dobrý, je za ní ještě matematický základ, já jsem vystudoval matematickou statistiku, abych se vyhnul okecávacím předmětům, takže si na téma variability a jejího měření občas něco pamatuji :-)
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod Petr Luňák 18. 5. 2014 20:05

Petra Lunaka zajima, jestli ma zaostreno tam, kam namiril ostrici bod. A vzhledem k tomu, ze Petr Lunak foti velmi casto manyrove DOFky, by musel mit hodne spatny zrak, aby si nevisml, ze ma misto oka ostry nos nebo ucho, at uz cloveka, nebo psa.

:oboze :roll:
Upozornění administrátora: Odstraněn podpis odporující pravidlům fóra.
Petr Luňák
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pemar 18. 5. 2014 21:05

Moje zkušenost je, že ani jeden objektiv co mám, včetně profesionálních, nemá korekci AF = 0, pokud to člověk neměří očima, ale výpočtem QoF. Netvrdím, že to není možné, na těch grafech od Reikanu je ale vidět, že při troše štěstí lze takový objektiv najít, pár kusů 35/1,8 to dokázalo, u profesionálních 24-70 a 70-200 bohužel ani jediný.

Současně musím dodat, že u naprosté většiny se na korekci 0 fotit dá, jen je výsledek o něco málo horší, rozdíl je někdy vidět, až když je objektiv pořádně seřízený. Rozdíl vynikne na fotkách z kvalitního stativu, při použití MUP a dálkové spouště a při zvětšení 100%. Na fotce psa z ruky nebo slečny na koni je rozdíl méně zřetelný.

Moje očekávání přitom vypadá takto:

https://farm8.staticflickr.com/7299/102 ... 6f20_o.jpg

(kdyby se ten pes hýbal, tak to ten fotograf asi nedal ;-) )
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod Petr Luňák 18. 5. 2014 21:29

Jak pro pana krale souvisi presne zaostreni s pouzitim predsklopeni zrcatka a dalkove spouste? :)

Na test presnosti AF mam jednoduchy terc, na kterem je poznat sebemensi posun v DOF. Testuju si tak na zacatku kazdy novy objektiv. Jedna referencni fotka pres zivy nahled a pak nekolik cvaku pres hledacek. Pokud je ostrost srovnatelna, koncim, vic neresim, nic vic pro praxi nema absolutne zadny vyznam. A rozhodne se nejedna o DOF v radech nekolika cm, aby se pripadna chyba "ztratila".
Upozornění administrátora: Odstraněn podpis odporující pravidlům fóra.
Petr Luňák
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pemar 18. 5. 2014 21:50

S přesností zaostření stativ, MUP a dálková spoušť nesouvisí, ale se schopností rozpoznat ostrou fotku (a spočítat QoF) už ano. Pokud je fotka máznutá, pak jsou rozdíly méně vidět, pokud hodnotím nějaký objekt nebo obrazec.

Pokud to hodnotíme takto:

Obrázek

pak rozdíl +/- 2 v AF doladění není moc poznat, muselo by se dělat dostatek pokusů a vždy by se před každým snímkem muselo rozostřit. Na skutečně přesné nastavení to nestačí, proto to v servisech nastavují jinak.

Pokud to hodnotíme výpočtem QoF, je to přesnější a i rozdíl +/- 2 v AF naladění poznat je (opět ale musí být splněny určité podmínky, aby výsledek byl dostatečně přesný).

Jak jsem psal výše, odchylku +/- 5 bych neřešil.
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod Petr Luňák 18. 5. 2014 21:54

Testovaci obrazec se foti ( - ja fotim) s bleskem, aby se vyloucila jakakoliv pripadna pohybova neostrost.

Obrázek
Upozornění administrátora: Odstraněn podpis odporující pravidlům fóra.
Petr Luňák
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pemar 18. 5. 2014 22:32

Já dávám přednost dennímu velmi rozptýlenému a homogennímu světlu, to už ale zabíháme do testovacích podrobností, to by bylo na obsáhlejší diskusi, těch podmínek není málo.

Neřešil bych ani, že každý z nás nastavuje jiný typ AF modulu a další rozdíly. Nastavuji to přesněji proto, že na to mám vybavení a že to u toho mého modulu má ještě smysl. Efekt přesnějšího nastavení je viditelný jen u cca 5% fotografií, tam, kde se hraje o kvalitu zaostření a konzistentnost AF.

K diskusi o AF mne vyprovokoval Puntík svým tvrzením, že dražší objektivy potřebují menší korekci nastavení AF. Ona je to pravda jen částečně, není totiž výjimka, že člověk u profi značkového objektivu na D7000/D7100 musí nastavit korekci AF vyšší, než +/- 10. Když už je ale korekce u profi objektivu nastavena, je pravda, že konzistence AF je vysoká a korekce na kratším a delším konci zoomu jsou menší.
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod Petr Luňák 18. 5. 2014 22:40

Kdyz jsem mel D7000, tak uz jsem si pripadal jako cvok. Testoval jsem to na slunicku, pri zatazene obloze, v podvecer, pod umelym osvetlenim poulicnych lamp, pod umelym osvetlenim klasicke zarovky doma, zaostreno na dva metry, zaostreno na temer nekonecno (to logicky jen venku), ostreno pri AFC, pak ostreno pri AFS za pomoci externiho blesku...A for byl v tom, ze temer kazda z tehle situaci davala jiny vysledek. V AF fine tune menu jsem byla obrazne receno jako doma. Nikdy vic.

Tim chci rict, ze nez nekdo zacne hodnotit objektiv, mel by mit v prve rade stoprocentni jistotu, ze je v poradku fotoaparat. A ze takove jsou dokazuje moje praxe se tremi BEZvadnymi kusy DSLR Nikon, byt tedy s dodatkem, ze u D50 jsem mel Back Focus, takze mi v servisu menili cely AF modul (dle zpravy servisu). Po vymene bylo ostreni na chlup presne.
Upozornění administrátora: Odstraněn podpis odporující pravidlům fóra.
Petr Luňák
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pemar 19. 5. 2014 12:21

Nastavuji nebo testuji, jen když to nefunguje nebo je objektiv nový. 6 z osmi objektivů mi fungují skvěle i bez doladění AF, po doladění AF se ostrost ještě zvýší o 5-10%. Ostatní dva objektivy nastavení potřebují, po nastavení nastane podstatné zlepšení, ostrost až o 10-30% a AF se méně často dostává do problému. Z grafů od Reikanu je vidět, že statistické rozložení vypadá jako buřinka, nahoře plochá a po dosažení určité meze výrazně klesající. Když to nastavíte ne doprostřed, ale na kraj té křivky, spadne kvalita zaostření při souběhu nepříznivých okolností poměrně výrazně. Do určitého rozmezí jsou výsledky pouhým okem nerozeznatelné, rozdíl jen v tom, kolikrát ze 100 pokusů AF zaostří správně.

To vše za předpokladu, že tělo je v pořádku a podmínky pro AF jsou vyhovující.

Pak rozlišuji:

funguje bez korekce naprosto dokonale / AF po Reikan testu 0 / běžný testem ok / neřeším /ale takový nemám
funguje bez korekce a chyba není vidět / AF po Reikan testu +/- 3, běžným testem ok, 93%-97% správně zaostřených / neřeším, pokud nezačnu měřit jiné objektivy, pak ho přidám a doladím, chyba není při jednoduchém testu vidět, ale nastavení je mírně posunuté, jen občas AF uletí, jakoby bez důvodu / řeším, ale nemusel bych
chyba je vidět i při jednoduchém testu / řeším hned, vadí mi to, ale na fotkách to není vidět
nutná korekce je nad +/- 15, nechávám objektiv vyměnit, proto nové objektivy měřím hned po zakoupení.
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod Janeiro 21. 5. 2014 22:53

Fotil jsem krajinky, vetsinou clona 8, ISO100. Cas y se pohybovali vetsinou mezi 1/100 a 1/200 a to i diky castemu pouziti CPL. Nicmene po prvnich upravach RAWU se ostrost vyznamne zlepsila. Zmenseni na 12mpx a doostreni dela celkem divy. Na zmenseni se mi osvedcil muj oblibeny free prohlizec FastStone (vrele ho dporucuji, umi toho pomerne dost a je free) kde zmensovani pomoci algoritmu Lanczos ostry dava jeste lepsi vysledky nez bikubickou metodou. Jeste otestuji doladeni AF. kdyz jsem koupil d7100+16-85, vysla mi korekce AF na +7. Testovano ale na delsi ohnisko, na vzdalenost cca 3-4 metry. Testovani na siroke ohnisko a na vzdalenejsi cile mi moc neslo. tam skoro zadne rozdily pouhym okem nevidim. Jak testujete AF na dlouhe vzdalenosti na kratsi ohnisko. Na jakem motivu to testujete
Janeiro
Návštěvník

Odeslat příspěvekod FotoABC 22. 5. 2014 00:52

"Jak testujete AF na dlouhe vzdalenosti na kratsi ohnisko. Na jakem motivu to testujete"

Logicky: seřizuji autofokus proto, abych viděl, že místo, na které ostřím, je nejostřejší. Pokud s ohniskem 16mm zaostřím na vzdálenost 20 metrů, tak nevidím žádné zřetelně ohraničené pásmo ostrosti. Prostě vnímám široký pás stejně ostrý. No a pokud to, kam zaostřím, není méně ostré než něco jiného, tak jsou všechny potřeby splněné a k čemu dál pátrat? S jedinou výjimkou. Pokud by bylo zaostřeno ZA nekonečno nebo do vzdálenosti, která není v záběru, pak by existovalo pásmo maximální ostrosti jinde, ale nezjistili bychom to. Takže fotit cokoliv, kde lze posoudit ostrost v různých místech snímku, no a vyzkoušet i reakci na změnu AF Fine Tuningu, aby bylo jasné, že hloubka ostrosti je v záběru.

-- 21. 5. 2014 23:53 --

Třeba vyfoť plot z prken zešikma.
FotoABC
Návštěvník

Odeslat příspěvekod pemar 22. 5. 2014 06:14

Použil bych testovací obrazec k tomu určený, je třeba spočítat potřebnou velikost a z vektorového podkladu obrazec vytisknout na dostatečně kvalitní tiskárně. Průšvih je stativ, na větší vzdálenosti musí být ultra stabilní, i mikropohyby ovlivní výsledek.

Testovat na obrazci A4 z dvaceti metrů není optimální, nedstandardizované cíle také nedávají optimální výsledky.

Za zatím nejlepší považuji nastavovat AF přes QoF, ne "okometricky".
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod Janeiro 22. 5. 2014 20:29

Testovaci obrazec k tomu urceny? Na siroke ohnisko a na velkou vzdalenost? To se tiskne na billboardy nebo na co?
Janeiro
Návštěvník

Odeslat příspěvekod pemar 22. 5. 2014 21:42

Sorry, já jsem přehlédl, že se bavíme o širokém objektivu. Mám Nikkor, takže se mi zatím nestalo, že bych to seřídil na krátkou vzdálenost a dlouhou to bylo nějak podstatněji neostré. Seřizoval jsem Nikkor 14-24/2,8 na cca 1m-1,5m a šlape na všechny vzdálenosti. Třeba u Sigmy 18-35/1,8 je to jiné, ale tam mají zase ten jejich dock.
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod tor47h 22. 9. 2014 13:38

Dovolil bych si otravovat se začátečnickou otázkou. Od D90ky jsem to dodnes neřešil (nemusel) a používal pevně vybrané vybrané body ostření pro singl i AF-C. Pořízením D7100 bodů přibylo, ale hlavně: zhoršil se zrak. Tak jsem začal zkoušet i dynamický AF, pročetl návod, ale není mi úplně jasné:

Jaký je vlastně rozdíl mezi dynamickým režimem - přesněji 51 polí (d51) proti 3D sledování ? Ve 3D "naberu" objekt třeba středovým bodem a AF se ho pak snaží sledovat. Nastavení d51 se má chovat stejně ? V dynamickém režimu mají zbývající pole "poskytovat pomocné informace" Jak ?

Pro někoho bude asi tahle otázka stupidní, ale já fakt do teď žil bez toho a byly doby, kdy i MF nebyl problém. Je to ale čím dál tím horší ... :grr: Díky.
tor47h
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Lotrandor 22. 9. 2014 14:51

Rozumím tomu tak, že 3D "sleduje objekt", t.j. na začátku určíš výchozí zaostřovací bod a foťák ho může měnit podle toho, jak se objekt pohybuje hledáčkem. Ostatní režimy, tedy AF-C 9-21-51 jen určují, kolik bodů kolem zvoleného se smí použít k ostření, sledovat to musíš více méně sám.
Lotrandor
Moderátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod tor47h 22. 9. 2014 16:53

Tak nějak jsem to chápal taky. Okruh bodů, ze kterých může "vybírat", když se nepodaří chytit kontrast na zvoleném. Uniká mi ale, v čem je rozdíl mezi d51 a 3D. V obou případech používá všechny body. ??? Něco hledáčkem "naberu" a ve 3D to foťák sleduje (snaží se), v d51 to nesleduje, ale k zaostření může v podstatě použít cokoliv ?
tor47h
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Lotrandor 22. 9. 2014 17:47

Záleží co fotíš, když ti například dítě hopsá po celém rámečku, můžeš chtít d51. Možná se to více hodí na nějaké zvíře. 3D je, když je ten pohyb nepředvídatelný, také se hodí se více v případech, kdy ti nejde tolik o kompozici jako o záběr samotný.

Imho, ty režimy se doplňují, záleží na situaci. Mě třeba nejvíc vyhovuje 21 bodů.
Lotrandor
Moderátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod tor47h 22. 9. 2014 20:21

Díky. Ano, právě ty děti... Svoje jsem ostřil ručně na mikrorastr, u vnoučat je to už horší.
tor47h
Návštěvník


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků