Zrcadlovka pro začátečníka

Diskuze o poloprofesionálních a profesionálních digitálních fotoaparátech

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod Lotrandor 24. 8. 2013 23:13

Protivníka potřeba zašlapat do prachu, nestačí jen porazit. I když to je samo o sobě sporný. Porazit někoho v internetový diskuzi.

není na místě říct, že ultraširoká ohniska jsou skutečně dost specifická a mají svůj smysl v určitých situacích?

Koneckonců skládání krajiny z více snímků se používá právě proto, že eliminuje zkreslení. Mezi krajináři to podle všeho je dost oblíbené řešení.
Lotrandor
Moderátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod reign 24. 8. 2013 23:20

Puntík: já to četl pozorně a ani nechci vyvracet tvé argumenty, ale pochop, že tu normu stanovuješ ty tvrzenim o nevhodnosti nějakého ohniska - a to je ten protimluv - FotoABC použil to, co použít šlo a ty v podstatě tvrdíš že porušil normu :-) přitom si nechal ležet úplně jiné a logické argumenty pro Pentax 15/4 (třeba velikost) a pustil jsi se na tenký led s definicemi - jako kdyby ses proběhl v červených trenýrkách mezi bejky :-)
reign
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Puntík 24. 8. 2013 23:32

F-ABC, žádné 10mm ohnisko jsem neznectil, tím méně Nikkor 10-24atd. Pouze jsem přirovnal záměrné (nikoliv náhodné) focení krajiny k podobné práci s portrétem. Kde se obecně používají ustálená ohniska. Lhostejno zda v pevném objektivu, nebo zoomu. ( V zoomu už často mimoděk i jiná.) Nic víc a nic míň.
Fotka krajiny je fotkou informativní a tak je to potřeba brát. Jistě může být pojata výtvarně, tam se patrně může ohnisko 10 mm dobře uplatnit.

Vykecat se z čehokoliv je podmíněno jednoduchou věcí. Vědět o čem mluvím. A pokud se od oponenta dozvím něco, co jsem dosud neznal, uznám to. Nebo si o tom alespoň zapřemýšlím. :-)

Zdravím

Edit - reign, žádnou normu nestanovuji, co píšu nejsou mé výmysly. A opakuji, nepsal jsem o objektivech, to by byla hloupost. Portrétní ohniskové délky jsou také chápany jako rozměry značka neznačka.... Proto jsem také nechal ležet specifické/logické argumenty.
A ještě jednou opakuji, informativní fotografie má jisté požadavky, jako je třeba nulové nebo minimální zkreslení tvarů a barev. A to je ta norma.
Nechme toho ať si dělá každý co chce.

Lotrandor, skládání krajiny je téměř totéž, jako použít široké ohnisko. Vtip je ve vzdálenosti, na kterou se fotí. Pokud nelze couvnout, no, co naděláme. Ale tím je naše (programové) rozhodování omezeno. A právě z toho omezení by se neměla dělat norma.

Zdr.
Puntík
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Grimjaur 24. 8. 2013 23:56

Puntík, stanovovat vše podle tabulek a normovat to, no nevím. Kdysi byl úzus jak hrát na kajtru, hezky to bylo vidět ve filmu Back to the Future. Kde to ke konci na plese Michael j.Fox rozpálí tak, že to spálí těm dole na place i chlupy v ohanbí. A to je furt nic proti tomu jak se hraje dneska. Když vidím co zvládnou někteří mistři jako je dábel Glenn Proudfoot....no nevím, na netové diskuzi by ho někteří asi nejraději zakázali. Přece levačkou se nehraje obráceně, kdo to kdy viděl. Že Glenn použije navíc palec a tak má při arpegiu o prst navíc je škodlivé, nechutné a opovržení hodné. No nic, naštěstí jsou takoví jako Glenn co spíš hrajou a pak jsou takoví co víc fotí a nenechají se svazovat tabulkama a brožurama.
Technika : Furt se to mění
http://fotomobil.blog.mobilmania.cz/
Grimjaur
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Petr Luňák 25. 8. 2013 00:06

Vtipne je, jak jsou "nejvzdelanejsi" vzdycky ti, co toho v konecnem dusledku umi nejmene.
Nedavno jsem koukal na Annie Leibovitz:Life through a lens. S ohledem na nazev dokumentu tam vsak paradoxne vubec objektivy neresila. To same plati o dokumentu Jan Saudek:V pekle svych vasni.
A muj oblibenec Nick Brandt se dozvedel co je to ten bokeh az z diskusniho fora. Takze tak.
Naposledy upravil Petr Luňák dne 25. 8. 2013 00:07, celkově upraveno 1
Upozornění administrátora: Odstraněn podpis odporující pravidlům fóra.
Petr Luňák
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Puntík 25. 8. 2013 00:07

Grimjaur, nejde o žádné tabulky. Každý si může dělat co chce. Ale je rozdíl mezi informativním pojetí snímku, které má jisté zákonitosti (nezkreslit informaci) - a volným (výtvarným) zpracováním téma, kde zákonitosti nejsou žádné. Ale z fotografie by mělo být zřejmé, do které oblasti ji zařadit. Jestli nám autor ukazuje - takhle to vypadá, nebo tohle je moje autorská parafráze. O nic jiného se nejedná.

Ta první oblast je poměrně rygidní i v použití technických prostředků ( na př. je nepřípustná neostrost), ta druhá nezná zábrany. :-)

Zdravím
Puntík
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Grimjaur 25. 8. 2013 01:04

Puntiku, obavam se, ze si ne zcela rozumime. Srovnani s kytary s fotakem jsem se dopustil protoze se obemu venuji zhruba stejne. A ted ten rozpor, jestli myslis ze hra na kytaru je nejake volne placani prstama tak jsi drobet vedle. Pokud nekdo neintonuje, ozyvaji se mu parazitni zvuky, nema rytmus a ve finale to nazve umeleckym podanim.... Tak tohle neobhaji na place ale max na zvanirne na siti. Pokud neumi poradne noty, ale slysi a ma talent, tak ho sice na foru chytraci nadupani znalostma utrou jak podlahu pri PHD, ale na koncerte si da tyhle mudrlanty k veceri zase on. Jasne ze je nejlepsi mit jak znalosti tak talent, ale tady se nemuzu zbavit pocitu ze se mi moje zkusenosti potvrzuji. A to nemyslim ve zlem a nemirim na jednoho slovenskeho aktivistu. Takze to shrnu, neni v tom rozdil, princip je naprosto stejny. Kdyby me nekdo chtel dat befel jake sklo mam nebo nemam pouzit, tak bych ho asi pozval na ordal a dal mu moznost vybrat si vercajk. Osobne davam prednost jedenapulrucaku. Uz 25 let, ale jinemu zelezu se vubec nebranim. :)
Grimjaur
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Puntík 25. 8. 2013 11:22

Grimjaur, souhlasím, nerozumíme si. Problém vidím jako obvykle. Protistrana se nenamáhá zamyslet se nad tím, co píšu a dost často píše o něčem jiném. Třeba o jakýchsi tabulkách. ( Mimochodem, i akordů jsou tabulky. Pro ty, co neumí noty.) :-)

Nechci listovat diskusí, za to mi to vlastně ani nestojí, ale většinou se držím dost dobře původního problému, proto mohu napsat co jsem ti teď napsal. Původní ajdýja totiž říká, že krajina by se neměla fotit libovolným ohniskem, protože by pak zněla na place falešně. Ale podle zkušeností - od základního ohniska (na FF cca 50) v intervalu 24 max 20 mm. Do falešných tónů to tlačí protistrana, je ochotná zjevně jít až kamkoliv. Bůhví proč.

Chceš napsat, že ony fotky cvaklé 10mm ohniskem ti ladí ? No dobrá, ale na podiu bys byl zřejmě jednoznačný. Abych ti to přiblížil zase já, je rozdíl od dobře zahrané špatné skladby a mizerně zahrané dobré. Befel abys i ty (nebo kdokoliv jiný) hrál falešně ti ale já určitě dávat nebudu. :-)
A ten, co to na podiu těm druhým natře, živí ho to jak ? Pozvou ho do jámy ? Mne to dobře živilo hezkých pár let.
Mimochodem, jak by se ti hrálo s nesprávně nasazeným kapodastrem ? Něco podobného, jako nasadit polarizák na ultraširočinu. Děkuji pěkně. :-)

Apropo, děkuji za upozornění, nejsi první kdo mi tady připomíná, že silent enim leges inter arma. Říká se, že i múzy. Věřím a opět o trochu víc rozumím.

Zdravím
Puntík
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Grimjaur 25. 8. 2013 13:12

Zdar Puntíku, v hospodě bychom asi dobře pokecali. V řadě věcí souhlas. JInak hodně používám široké i rybí oko při natáčení kde se mi to hodí. Pouček a tabulek nedbám, ba přímo na ně kálím, protože vím proč. Ještě ke kajtře, na Les Paulu mám klasické ladění, někdy u konkrétních songu dropD, ze Stratocastera mám barytonku (H,E,A,D,Fis H) a sedmička je klasické ladění od H. Kapodastr nepoužívám vůbec, v tom co hraju by mě to limitovalo, resp okrádalo o basy. takže mi stačí si vše odehrát prstama.
Technika : Furt se to mění
http://fotomobil.blog.mobilmania.cz/
Grimjaur
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Puntík 25. 8. 2013 17:05

Grimjaur - fajn, do hospody ovšem chodím zřídkady. Většinou s pár kámošema, co jsme se dřív koukali na svět seshora. Pak jsem měl jakýsi problém a už mi nedali piloťák.... :'(

O kálení na pravidla bych nemluvil, je to s nimi jako s kultivovanou dámou a vulgarismy. Každá správná zná dopodrobna všechny, i ty nejhrubší a nejsprostší slova - proto aby je nikdy ani omylem nepoužila. Ostatně já si pamatuji jen to o zlatém řezu. :-)

Rybinu rád, ale široké ohnisko nic moc. Musí se moc k lidem a ne vždy dokáže člověk rychle uhnout. Navíc v kombinaci se záběrem nakřivo (a ještě v ČB) se to velmi lacino vyšoupne z reálu a vypadá to pak jako umění. Takových znáš jistě tuny. :-)
Nic proti umění, ale kámoš říkává, že s fotkou je to jako s jazzem. Když už je to umění, tak se to nedá poslouchat. :-))


Zdravím
Puntík
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Suke001 25. 8. 2013 17:33

S tim umenim mas naprostou pravdu :-D
Suke001
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod reign 25. 8. 2013 19:16

Puntík: s tím jazzem dobrý, u mně hláška týdne :-D
reign
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Grimjaur 25. 8. 2013 20:55

To je fakt, jak je to moc umění, tak se to nedá ani poslouchat ani na to koukat.
Technika : Furt se to mění
http://fotomobil.blog.mobilmania.cz/
Grimjaur
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod FotoABC 25. 8. 2013 21:21

Jen drobné ujasnění. Tvrdím, že:
"Není pravda, že krajina by se neměla fotit libovolným ohniskem, protože by pak zněla na place falešně. Ale podle zkušeností - od základního ohniska (na FF cca 50) v intervalu 24 max 20 mm."

Mě už fakt nebaví, jak po celých 7 let je vždycky vědecky správně to, co zrovna dělá Pentax. Teď zrovna je nejmenší povolená ohnisková vzdálenost správnému fotografovi 15mm pro APS-C. Když bývala krizová doba a Pentax neměl skoro žádné objektivy, tenkrát ani jediný objektiv přes 100mm, tak jsme četli traktáty na téma, že hlavní je mít nejlepší tělo ze všech (tenkrát Pentax K10D, na který se čekalo 3/4 roku) a ideální je si k tomu nakupovat bazarové objektivy za pár stovek od Pazdery, protože autofokusové objektivy Canonu a Nikonu je jen pozlátko pro naivní hlupáky, kteří si myslí, že po nákupu předražených dílensky odfláknutých rádobyobjektivů se stanou pány fotografy. Zatímco skutečný fotograf si koupí opticky i dílensky kvalitnější m42 skla od Pazdery za pár stovek.

Pak jsem četl další desítky odborných traktátů, ze kterých pokaždé vědecky vyšlo, že to, v čem se liší Pentax od Canonu s Nikonem, je správné, důležité a ideální pro skutečného fotografa. Diví se mně někdo, že už nad tím kroutím hlavou? Kdyby to Puntík/BoD dělal jen občas, ale proč pokaždý? Jak je možné, že Pentax je pro správné fotografy vždy a pokaždé vhodnější, než Canon a Nikon, který je jen pro hlupáky, co chtějí platit víc za vlastnosti pro fotografa zcela zbytečné?
Zdůrazňuji, nemám averzi k Pentaxu, pouze ke způsobu jeho podprahového prosazování.
FotoABC
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Puntík 25. 8. 2013 22:10

Tak nevím, .... nechci být OT. :-) Napíšu, že podle zkušeností (ne mých, krajinářů) je nejkratší rozumné ohnisko na krajinu pro APS-C kolem 14 - 16mm a může za to Pentax. Jako by N 10-24 tuhle délku neumožňoval použít. Zbytek je slátanina bez důvodu reagovat.

Zdravím
Puntík
Návštěvník

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků