Nové poloprofesionální DSLR Canon a Nikon. Co můžeme čekat?

Diskuze o poloprofesionálních a profesionálních digitálních fotoaparátech

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod Ondrej Bobek 10. 3. 2011 12:22

5D je oproti 1Ds lepsi iba nizsim sumom na vysoke ISO, ale pouzitelnost a funkcnost 1Ds je niekde uplne v inom leveli... na 5D MkIII si uzivatelia zelaju hlavne zmenu AF z primitivneho diamantu ako maju lacne APSC fotaky na nieco podobne, ako je u 1Ds modelu (mne by sa pacila verzia 11 krizovych bodov + okolo stredu pomocne)
Ondrej Bobek
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod hilda4sea 10. 3. 2011 12:28

V poslední době jsem přemýšlel proč výrobci DSLR tolik usilují o maximum megapixelů na čipu. Po přečtení této diskuse už to vím. Trh to chce - i když je to zbytečné, protože při běžném formátu tiskovim A4 by bohatě stačilo 10-12 mega. Nikon se celkem logicky držel menšího rozlišení, protože to přináší mnoho výhod. Lepší optimalizace šumu, vyšší ostrost per pixel, posun difrakce obrazu k vyšším clonovým číslům apod. Nicméně zcela proti fyzikálním zákonům a logice si zákazníci - jak je vidno - žádají komplikovanější, dražší a více omezující řešení. To vše ve jménu snahy o dosažení lepší fotografie. Jako by existovala přímá úměra mezi počtem pixelů a výtvarnou kvalitou fotografie. Všechny dlouhé a někdy i nekorektní pře mezi fanoušky jednotlivých značek mají společného jmenovatele - technické hračičkaření. Skoro nikdo v té záplavě technických vymožeností Canonů, Nikonů, Pentaxů a dalších nemluví o tom, že když už něco dělá s fotkou technika, tak jsou to objektivy. Připadá mi legrační, když na Canon 7D s velikostí diody na čipu 4.3µm nasadí prodejce objektiv např. EF-S 15-85/3,5-5,6. To je stejné jako dát na Ferrari loukoťová kola s obručí. Ještě legračnější pak je, kdy se vede pře o tom zda je ten či onen fotoapát vybavený některým setovým "pokladem" nejlepší. Mimochodem víte, že např. u Canonu 7D začíná difrakce už při cloně 6,8 a u starého modelu 40D to je až při cloně 9,8; 5D dokonce až při cloně 13?
Co bych si přál od nových modelů fotoaprátů? Méně pixelů, více ostrosti per pixel, méně difrakce a samozřejmě z toho plynoucí i nižší cenu. Ještě informace pro oponenty - mám Canon
hilda4sea
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod decibel 10. 3. 2011 16:08

veľmi pekne napísané so všetkým súhlasím, stačili by nám nešumiace 12-14 Mpx APS-C senzory:)

ale 15-85 IS je asi najostrejší zoom na malý senzor aký som kedy videl, tak neviem čo si myslel bohužiaľ s tou svetelnosťou ma ale vôbec neoslovuje, aj F4 je už pomaly čierna diera nie to 5,6.... Na to s tou difrakciu pri 7D som prišiel skusmo tiež a som rád že sa mi to potvrdilo, Ked treba peknu kresbu tak som zistil že najlepšie je pricloniť na F4,5-6,3 potom je to už zbytočné pri 7D. Trvalo mi týždeň kým som našiel vhodný post process na fotky z 7D fotené na ISO 800 a viacej (a to nie som žiaden začiatočník) ale zase potom už vytlačená fotka na A4 vyzerá z toho skvostne aj na ISO 3200. Obraz z 5D II sa mi ale upravuje neporovnateľne jednoduchšie a clona F8-F16 v atelieri nie je problém, na APS-c by som nad F11 išiel iba ak omylom:)
Canon EOS 5D MkIII, 24-70/2,8L, 70-200/2,8L, 35/1,4 Sigma, 50/1,4 Sigma, 85/1,8 Canon, 100/2,8 Macro

OM-D E-M10, 14/2,5 Panasonic, 20/1,7 Panasonic, 45/1,8 Olympus, 40-150/4-5,6 Olympus, (na backup + zábava)
viacej na: http://jozefpeniak.blogspot.com/
decibel
Návštěvník

Odeslat příspěvekod FotoABC 10. 3. 2011 23:57

Asi se všichni shodneme na tom, že Bayerova maska a rozostřující AA filter způsobí, že např. 18 MPx fotografie zdaleka nezachytí plnohodnotnou RGB kresbu objektivu, ale dejmetomu 12 MPx fotografie už je z toho plnohodnotná. Úplně stačí brát nativní rozlišení pouze jako pracovní k dosažení kvality na rozlišení nižším. Jediný problém je, že se čtením snímače a interpolací Bayerovy masky vygeneruje trochu větší šum, než jaký se zase slije zmenšením.
FotoABC
Návštěvník

Odeslat příspěvekod hilda4sea 11. 3. 2011 00:20

Pro decibela:

objektiv EF-S 15-85/3,5-5,6 jsem zvolil právě pro jeho kvalitu kresby mezi "levnými" objektivy. Ani tento zoom není zdaleka schopen využít možnosti rozlišení čipu C 7D. Pokud chci maximálně využít to co 18 Mega na APS-C nabízí, musím sáhnout po pevných sklech L-kové řady. Jinak proti zoomu nic nemám. Můj kolega fotí s Nikonem D100 a má dva velmi drahé zoomy Nikkor s celkovým rozpětím ohnisek 24 až 200 mm. Dělá krásné fotky a ty bez problému zvětšuje pro výstavy na délku strany 60-80 cm. Takže... H.
hilda4sea
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod janfran 11. 3. 2011 00:43

hilda4sea píše:Mimochodem víte, že např. u Canonu 7D začíná difrakce už při cloně 6,8 a u starého modelu 40D to je až při cloně 9,8;

To sice může být pravda, ale opomíjíš to, co se děje s fotkou dál- že si ji nakonec zobrazíš v určitém zvoleném formátu (např. A4, A3, monitor s určitým rozlišením, atd.) Není třeba rozebírat, že difrakce probíhá při dané cloně stále stejně bez ohledu na to, jaký čip ve foťáku je. Tím pádem když ve stejném výstupním formátu zobrazíš fotku z 40D a 7D, bude neostrost způsobená difrakcí na obou fotkách stejná. Také to znamená, že pokud se při cloně F9,8 difrakce u 40D neprojeví a u 7D ano, zlikviduje tato difrakce pouze ty detaily, které by stejně 40D nebyl kvůli nižšímu rozlišení schopen zaznamenat.

-- 10 bře 2011 23:54 --

Ještě bych dodal, že není žádná povinnost využívat do mrtě rozlišení moderních zrcadlovek. Když někomu stačí např. 8mpix, tak se vůbec nemusí starat o to, že na 18mpix fotce nemá dokonalou per-pixel ostrost. Stačí mu, když požadované ostrosti dosáhne při výsledném rozlišení 8mpix, což je při zmenšování z 18mpix sazší, než fotit rovnou 8mpix senzorem. Potom přichází otázka, proč teda kupovat foťák s tak velkým rozlišením, když nebude využito. Jenže rozlišení není zdaleka jediný parametr- nové foťáky mají větší hledáčky, rychlejší ostření, vyšší DR a menší šum, liveview, video a další funkce, které by třeba mě osobně zajímaly mnohem víc než rozlišení, kdybych přecházel např. ze zmíněného 40D na 7D.
janfran
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Ondrej Bobek 11. 3. 2011 09:28

12Mpx nestaci - grafici chcu viac...dobre to poznam ;) ...do novin, na stredne velke reklamy (1x1,5m) alebo pre individualne pouzitie je to OK, ale reklama si ziada stale viac a viac... aj pre to ide Nikon do vyssich rozliseni (aj nove FF budu mat viac Mpx, lebo si to ziada trh)
...samozrejme, na APSC je 18Mpx az-az a uz viac by tam toho pchat nemuseli....
PS: oplati sa fotit na plne rozlisenie a fotky zmensovat az dodatocne na PC - maju tak vyssiu kvalitu a aj napriek velkym vyrezom lahko dosiahnes, ze budu rovnako velke (co nemusi byt pri foteni do maleho rozlisenia take jednoduche)
Ondrej Bobek
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Pavel Breit 11. 3. 2011 10:08

Jestli stačí nebo nestačí 12Mpx rozhoduje výstup. Např. dokonalý tisk klasické krajiny vyžaduje pro skutečně bezvadnou kvalitu (do strany asi 50-80cm) 300dpi. Dá se i 150dpi ale pak klesá prostorovost snímku.... pokud ovšem u snímku převažuje emocionální sdělení není technická kvalita detailu tolik důležitá.
Pavel Breit
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Ganec 11. 3. 2011 10:51

hilda4sea píše:objektiv EF-S 15-85/3,5-5,6 jsem zvolil právě pro jeho kvalitu kresby mezi "levnými" objektivy. Ani tento zoom není zdaleka schopen využít možnosti rozlišení čipu C 7D.
ja som si myslel ze si sa pomylil, kedze 7D sa ponuka najcastejsie s EF-S 18-135 mm IS (a 60D s 18-55 IS)
Tomáš X. píše:Bayerova maska a rozostřující AA filter způsobí, že např. 18 MPx fotografie zdaleka nezachytí plnohodnotnou RGB kresbu objektivu, ale dejmetomu 12 MPx fotografie už je z toho plnohodnotná.
volakto pisal, ze nove Canony AA filter nepotrebuju, lebo jeho funkciu nahradzaju objektivy ;-)

Najnovsi chip od Sony (a teda asi ten co bude pouzity v D400) by mal mat 24 megapixlov .. predpokladam ze na nom sa teda AA filter pouzivat nebude

v dnesnych kompaktoch by sa urcite dosiahlo lepsich vysledkov keby bol snimac menej megapixlovy a vysledok sa len interpoloval "na trhom pozadovanych 16 megapixlov"
(ani by som sa necudoval keby to tak v skutocnosti bolo)
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod FotoABC 11. 3. 2011 12:15

Pokud bude mít snímač 24 MPx a fotoaparát toto rozlišení nabízet NEbude, pak by tam AA filtr být nemusel a šlo by to přepočítávat softwarově na nižší rozlišení. Já bych velmi uvítal, kdyby 24 MPx snímač BEZ AA filtru dokázal už vyčítat 12-16 MPx RAW rozlišení tak, že by 24M buněk bylo svedeno do 12-16M registrů šikovným hardwarovým zadrátováním. Tím by proběhla interpolace ještě co nejdříve před A/D převodníkem a tím by se minimalizoval šum. Vlastně místo Foveonu ve vrstvách by to byl "jakoby-Foveon" v rovině.
FotoABC
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Zafod Bíblbrox 11. 3. 2011 15:00

Ad. Foveon...
Jdou fámy, že Sony už údajně na "rádoby Foveonu" pracuje... 8-D
Sigmu bych si nekoupil - ale jinak se mi výstup z Foveonu vždycky dost líbil - ostrost je obdivuhodná a ty barvy vypadají tak nějak přirozeně...
Podle mě je tohle budoucnost - jestli se toho Sony opravdu chopí, použije svoje zkušenosti a vychytá tomu mouchy, mohla by to být bomba...a měl by z toho v konečném důsledku prospěch i Nikon a Pentax :-D
Zafod Bíblbrox
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Ondrej Bobek 12. 3. 2011 11:39

Ondrej Bobek
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod ricchi501cm 13. 3. 2011 18:21

Děkuji za inspirující diskuzi. Ovšem z počátku velmi fascinují téma o zakrnění zrcátka, se přehoupla do detailního řešení minimalistických technických řešení. Předně, fotografie /základ fotografie/ začíná na 6x6 a končí u plochého filmu. Pojďme se prosím podívat, co kdo potřebuje pro fotografii:
Domnívám se, že máme tři oblasti; Módní fotografii, sportovní fotografii, a amatérskou fotografii. Pro dokument a reportáž pohodlně vystačí Leica.

Pro módní fotografii bude nadále důležité zrcadlo, čili Leica S2, je zde zřejmá předzvěst od přispěvovatelů o nových větších Canonech a Nikonech což zde ji padlo. Pentax již má svůj 645D.
Pro sportovní fotografii je hledáček omezující, zkuste do něj se koukat celý den a budete plakat po dokonalém LCD na slunci stejně dobře zobrazujícím scenérii jako ve tmě (ovšem co spotřeba). Takže, profi model bez zrcátka, je samozřejmě smrt DSLR, což je čitelná obava z diskuze.
Amatérům, jistě zrcadlo může připadat fascinující, nicméně fotografovat s Leicou MP či M4, je prostě geniálně jednoduché. A pak, ani menší kameru či objektivy už ani snad nelze vyrobit. Tady, v této oblasti (připouštím) že zrcadlo, bude nějaký rok odolávat i když, pro dnešní digitální fotografii je již zcela nepotřebné. Ale vlastnit kameru s digitálním čipem v těle Nikon F, musí být nádhera…

Z celé diskuze, mne zaujalo, že se zabýváme zdrženlivostí předních firem nad výrobou bez zrcátkových přístrojů. Předně bych chtěl znát odpověď na to, zda je vhodnější v tomto systému používat senzor APS či FF? Pokud by Canon s Nikonem přišli s tímto modelem s FF, domnívám se, že by to byla pohroma pro ostatní výrobce. Co byste řekli přelomu roku 2012/2013?
ricchi501cm
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Jirka S 14. 3. 2011 21:22

...Pro sportovní fotografii je hledáček omezující, zkuste do něj se koukat celý den a budete plakat po dokonalém LCD na slunci stejně dobře zobrazujícím scenérii jako ve tmě...

Jsem sice OT, ale fotit přes LCD sport, a sport je obvykle docela rychlá záležitost, si dost dobře nedokážu představit.
Jirka S
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Ondrej Bobek 15. 3. 2011 10:38

Suhlas - fotak by mal byt pri oku a drzany niekde v tazisku - daju sa tak odsledovat aj male predmety s nahodnym pohybom alebo bleskove akcie. LCD moze byt ale aj v hladaciku a tam uz taky problem nebude - navyse je vidiet expoziciu a viac nastaveni, ktore mozu dopomoct k lepsim vysledkom za akychkolvek svetelnych podmienok - mna ale prave z tych malinkych LCD bolia oci uz po 1-2h (pri klasickom hladaciku sa mi to este nestalo...ak nefotim cely den, ale to je beznou unavou...)
Ondrej Bobek
Návštěvník
Uživatelský avatar

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků