Přepaly na D80

Diskuze o poloprofesionálních a profesionálních digitálních fotoaparátech

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod janfran 25. 5. 2009 17:05

Jenže fotky s přepaly právě přirozené nejsou, protože neodpovídají vnímání lidského oka- tomu naopak odpovídá přizpůsobení lokálního kontrastu- a nemyslím kýčovité omalovánky, ale zkrátka lehkou úpravu, jako to dělá třeba F200.
janfran
Návštěvník

Odeslat příspěvekod beat 25. 5. 2009 19:09

Tady je zas banda teoretiků...

Kupte si zrcadlovku, slušnej monitor a zkuste si to v praxi, nikoli teoreticky.

Pak uvidíte, že je MNOHEM lepší fotku v RAWu ztmavovat než zesvětlovat.

Ze světel získáš hodně detailů...naproti tomu když budeš detaily tahat ze stínů, vyleze akorát tak šum.

Takže přestaňte teoretizovat a zkuset si upravovat fotky v praxi.
(neplatí pro Pety-ho)
beat
Návštěvník

Odeslat příspěvekod hazma 25. 5. 2009 23:50

Mít zrcadlovku a fotit na automat je věčná škoda. Automat používá měření matrix a zatím žádný čip nedokáže obsáhnout celou dynamiku kontrastní scény.Fotím taky na zdůrazněný střed a na ptáky a pod. používám bodové měření. Stejně tak používám korekci exposice -0.3 až -1 EV .Mám D90 a přes veškeré reklamy na její dynamický rozsah se chová podobně. Active D Lighting pomůže, ale je to za cenu zvýšeného šumu v tmavých partiích.
Nikon D90+18/105VR+70/300VR+Metz 58AF-1
hazma
Návštěvník

Odeslat příspěvekod player 26. 5. 2009 00:39

beat: z preexpozice vytahnes prd.Muzem se bavit rekneme o cca+2EV,to v rawu stahnes,ale vic ani tuk.
Ze podexpozice vytahnes vic,byt za cenu sumu.Z tohodle duvodu u tebou "oblibene" D90 pouzivam celoplosne mereni.Me D90 nema tendenci preexponovavat.
Upozornění administrátora: Odstraněn podpis odporující pravidlům fóra.
player
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod irmo 26. 5. 2009 08:42

beat, uz som to niekde pisal!
Zalezi na konkretnom fotaku ... napriklad e-510 nevitiahnes ani velky prd z RAWu v bielej.... ztmavovanie je uplne naprd a k nicomu ..... u e-620 je to presne naopak a plati to co si napisal, ale je to podraz!!!! a roby sa to kvoli umelemu zvysovaniu DR.
Postup e-620, D90 je vzdy rovnaky odfotis to na ISO200,400,600 ..... vskutocnosti to fotak odfoti na 1/2 ISO tzv ISO100,200,300 a uroby +1EV v rawe!!! Potom samozrejme znyzenie o 1EV v rawu zachrani spustu prepalu (ved tam ziadne neboli ak by exponoval normalne lol)

A presne kvoli ludom ako si ty, je tento nezmyselny marketing a zavadzanie klientov uspesny .... Pozri ako malo to sumi na ISO800, co tam potom ze v skutocnosti to bolo fotene na ISO400 a bolo pouzite NR uz pred RAWom. Ma velke DR huraaaaa, co tam potom ze bolo ziskane na ukor sumu lebo je ziskane vpoctate vytiahnutim tmavych casti o +1EV!
A vies preco ma Nikon odstranovanie aberacie uz vo fotaku??? Lebo ich zatracene NR uz pred rawom znemoznuje dobre odstranovanie aberacie v PC .....

Najlepsia ukazka tochto marketingu je e-510,e-520, e-620 ....v poctate vsetky 3 fotaky su UPLNE ROVNAKE!!! (v tom co dokazu odfotit, nie v AF, SW atd)
e-510 -> normalny kontrast by default -> rychlo dochadza k prepalom v JPG
e-520 -> adaptivna kontrastna krivka -> gicovite JPG bez prepalov.....
e-620 -> finta ala D90 hore popisana (akoze +1EV DR) -> ISO x = v skutocnosti ISO x/2, RAW +0 expozicia v skustocnosti RAW +1 expozicia .... no a potom sa svetu divme (najme recenzisti sa divia) ze na ISO100 e-620 strati cele jedno EV dinamiky lebo akosi senzor nevie fotit na ISO50 lol.
Naozaj ku stastiu mi uz len chyba NR pred RAWom aby som nemoh odstranovat aberaciu na mojich starich sklach ......

Co tam potom ze uplne rovnaku fotku ako s e-620 viem dostat s e-510 ak nastavim polovicne ISO a potom v RAWe dam +1EV ..... juchuuu ziskal som +1EV dinamiky .... lol .......

DNESNE FOTAKY SU URCENE PRE LAIKOV,DILENTATOV .... a normalnych uzivatelov iba zavadzaju a klamu ..... cim dalej je to horsie a horsie stim fotit ... nastastie zatial tato tendencia je iba u najnizsich triedach .... alebo nie?

A BEAT toto nieje len teoria toje bohuzial zufala prax ...
irmo
Návštěvník

Odeslat příspěvekod beat 26. 5. 2009 16:16

player, irmo: Dělat blbce si ze mě můžete dělat jak chcete, já to unesu. Ale už mi prošlo rukama slušně velké množství RAWů... takže moc dobře vím co píšu. Prostě je lepší přeexpozice a poté RAW ztmavit, než podexponovat ve foťáku a RAW zesvětlovat.

Ohledně přepalu... Jde o to, čemu se říká přepal. Správně je přepal místo fotky, na kterém není informace. Ale já osobně říkám přepal tomu, kdy mi na monitoru svítí jednolitá barva, leč v RAWu ještě informace je..
beat
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Ganec 26. 5. 2009 17:33

beat, skus si znovu pozriet zabery z prveho prispevku
Nenastala tam len strata detailov, ale uplne sa zmenili farby!
Nemyslim si ze z RAW-u by si ziskal lepsie vysledky .. hadam az take blbe tie RAW prevodniky nie su...

Na recenzii Fuji F200 EXR pekne vidno ako sa prepal oblohy prejavuje:
Obrázek
Obrázek
(prvy zaber je normal, druhy je HDR 800)
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod player 26. 5. 2009 17:46

beat píše:player, irmo: Dělat blbce si ze mě můžete dělat jak chcete, já to unesu. Ale už mi prošlo rukama slušně velké množství RAWů... takže moc dobře vím co píšu. Prostě je lepší přeexpozice a poté RAW ztmavit, než podexponovat ve foťáku a RAW zesvětlovat.

Ohledně přepalu... Jde o to, čemu se říká přepal. Správně je přepal místo fotky, na kterém není informace. Ale já osobně říkám přepal tomu, kdy mi na monitoru svítí jednolitá barva, leč v RAWu ještě informace je..


Ztmavovani ma svou vyhodu, mirne se snizi sum.Nevyhod je ale vic.Jednak zbytecne plytvani casu(obzvlast u nestatickych zaberu je kazda desetinka dobra), druhak se to nesmi prehnat, jinak nevytahnes z jasu nic, maximalne ten preexponovanej jednolitej flek ztmavis, ale detaily neziskas.
Mozna by bylo fajn, kdybys prozradil, v jakem pripade vyuzivas preexponovani.
Upozornění administrátora: Odstraněn podpis odporující pravidlům fóra.
player
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod beat 26. 5. 2009 19:59

player: Když fotím venku za slunného dne a mám v záběru oblohu, většinou podxponovávám...když fotím v šeru, místnostech apod. tak mívám kompenzaci expozice na nule :-P
beat
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Fojťan 26. 5. 2009 20:01

zesvetlovani z rawu je jednoznacne vhodnejsi, nez ztmavovat prepalenou fotku. z prepalu nevytahnes detailu ani prd. ale asi je to diskuse zbytecna na obe strany, pac kazda strana ma svy zkusenosti, ktery obhajuje.

k tematu: D80 mam, a je fakt, ze mereni expozice neni z nejlepsich. kdyz obcas fotim na nejaky poloauto rezim, tak davam automaticky korekci -0,3 nebo -0,7EV, pac jinak je to skoro vzdy presmahle.

ale obecne je vhodnejsi fotit na manual a mereni fotaku mit jen jako orientacni udaj pri stanovovani expozice. nestane se ti treba to, ze fotis na jednom miste svetly a tmavy objekt, pricemz na fotce svetleho je okoli podexponovane a na fotce tmaveho preexponovane.
learnin' to fly
Fojťan
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod decibel 26. 5. 2009 20:29

pozdravujem, nemôžem s vami súhlasiť,
najlepšie výsledky z Nikonu D200 som získal v ateliéri spravidla vždy tak , keď som preexponoval pleť o cca 0,3 až 0,7 EV a potom v RAW navrátil prepálené miesta tak aby tam bola kresba, fotky mali takto podľa mňa príjemný kontrast a aj veľmi dobrú kresbu aj v tieňoch a aj vo svetlách. Podstatné je že si to môžem dovoliť iba pri fotení v ateliéri, keď mám všetko na manuál inak by som si narobil problémy.

Pri Canone 40D mi to funguje rovnako a zdá sa že aj pri Canone 5D Mark II, dôležité je aby bolo exponované veľmi presne, teda presne o cca o 0,3 až 0,7 ako by to malo byť správne ak sa to prešvihne napríklad až o 1 prípadne 1,3 EV už je ot v háji...

rovnako to ide aj pri fotení do JPEG stačí stiahnuť kontrast na minimum... a potom sa stým babrať cez nedeštruktívne vrstvy úprav , tu si však dovoľujem max 0,3 pre expozíciu - proste žiadne vyslovené prepaly... :D
Canon EOS 5D MkIII, 24-70/2,8L, 70-200/2,8L, 35/1,4 Sigma, 50/1,4 Sigma, 85/1,8 Canon, 100/2,8 Macro

OM-D E-M10, 14/2,5 Panasonic, 20/1,7 Panasonic, 45/1,8 Olympus, 40-150/4-5,6 Olympus, (na backup + zábava)
viacej na: http://jozefpeniak.blogspot.com/
decibel
Návštěvník

Odeslat příspěvekod beat 26. 5. 2009 20:36

decibel: Já to tvrdím furt...že je lepší ztmavovat. Ale mě tu nikdo nevěří :mrgreen:
beat
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Ondrej Bobek 26. 5. 2009 20:47

musim sa beata zastat - z RAWu sa da bez problemu stiahnut fotka preexponovana o 1EV na normalne vyzerajucu. Ja fotim tiez radsej na mierny prepal s tym, ze tien sa zmesti do rozsahu, ale to kvoli tomu, ze casto idem na ISO 1600 a 3200, kde je expozicia na svetla a dodatocne zosvetlovanie tienov samovrazda.
PS: ak niekto videl fotky M.Trenklera, tak zisti, ze skoro na kazdej jednej su silne prepalene a podexponovane miesta - napriek tomu je ich umelecka hodnota obrovska a maju za sebov nejednu vystavu.
Zobecnovat vkus ludi na "pacia sa nam neprepalene HDR fotky" je nevhodne - kazdy foti inak a na niektorych fotkach je dolezitejsi obsah, nez to, ze sa nejakym kuzlom zmestila do histogramu.
PS: ta fotka kostola je strasna!
PETY: Ano, Minolta Dynax 5D je divocina, ale uz som s nou naucil fotit aj otca, ktory malokedy nieco prestavuje a dostava z nej pekne zabery o<:) predat som ju nedokazal, bolo mi jej luto :love:
Ondrej Bobek
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Jirka S 26. 5. 2009 21:18

K úvodní otázce: ano, D80 má tendence k přepalům a kompenzace expozice do minusu o 1/3 až 2/3 to často řeší.

Ale: opravdu ten občasný a malý, na monitoru tak hrozně vypadající přepal ruší na samotné fotografii? Myslím tedy na papíru.
Jirka S
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Ganec 26. 5. 2009 22:28

Maly? Na tych 2 zaberoch je to vacsia plocha ako na zabere kostola...
Nemyslim si ze podobne zabery skoncia na papieri .. skor sa sharuju na nete, teda su pozerane najma v PC.

A viditelne to vadi .. asi ako mne pri pokusnom zabere z LCD, ale ja som mal zly pocit aj z ostatnych zaberov, nielen v tom konretnom pokuse, no tam to bolo najviac badatelne.
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků