Kam skočit z D5100 - hlavně atelier

Diskuze pro všechny zájemce o koupi digitálního fotoaparátu

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod Bartyx 22. 11. 2013 09:01

Zdravím,

začal jsem poslední dobou fotit trochu víc a tak mi D5100 přestává stačit. Nemluvím o obrazovém výstupu, ten je perfektní, ale spíš o pohodlnosti ovládání. Navíc postrádám ostřící motor a občas i Commander mod pro blesky.

Chtěl bych poskočit někam, kde budu moci používat grip (vím o těch neorigo pro D5100, ale to se mi používat nechce), protože bolí ruka, když člověk dlouho fotí na portrait.

Takže váhám mezi těmito těly. Vím, že jsou to rozdílné kategorie i cenově, ale jde mi hlavně o pohodlné ovládání a solidní výstup.

D7000
D90
D300
D300s

Případně si došetřit a koupit D7100?

Co byste mi doporučili?
Bartyx
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Daf 22. 11. 2013 10:03

V ateliéru nemusíš tolik řešit ISO, tak pokud nepotřebuješ rozlišení D300s bude fajn. Na druhou stranu D7100 je ideální řešení, kde si polepšíš po všech stránkách.
Daf
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Bartyx 22. 11. 2013 10:28

Já kdybych prodal D5100, tak jdu do 7100 hned, ale chci si nechat oba. A proto zatím nejsou moc peníze na 7100. Přemýšlím nejvíc o D7000, ale zase pořád někde čtu, že se špatně drží.
Jasně, můžu zajít do obchodu a vyzkoušet, ale pochybuju, že mě tam nechají s tím dvě hodiny fotit, abych nasimuloval skutečné focení v atelieru. Je to prekérka, ale opravdu mi nejvíc záleží asi na tom pohodlí :D
Bartyx
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Nephilim 22. 11. 2013 10:42

Mám D300 a mohu ji vřele doporučit. Jak napsal Daf, ve studiu nemusíš řešit ISO, takže pokud ti bude stačit 12MPix, jdi do ní. Pokud potřebuješ vyšší rozlišení, případně vyšší dynamický rozsah, pak není jiná volba než D7100. Osahal jsem si ji a ačkoliv má méně ovládacích prvků, jsou nahrazeny jinak (podržet tlačítko a otočit voličem), takže oproti D300 o nic nepřišla. Naopak se mi některé vlastnosti líbí, protože mi dlouhodobě schází na D300. Pokud by mi D300 odešla, bez váhání bych šel do D7100. Pomohl bych si, ale ne tolik, abych měnit funkční D300. Jestliže bys kupoval D300 z druhé ruky, tak tě čeká 10-12 tisíc. S ohledem na to jak suprové tělo to je, je za hubičku. Jen se připrav na rachot závěrky, který nemá u Nikonu obdobu. Já to neřeším, ale kde kdo se nad tím pozastavuje. Ve studiu to asi také nebude vadit, ale v divadle to diváci nesou s nelibostí.
Nephilim
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Puntík 22. 11. 2013 12:34

Nemám zatím žádné zkušenosti, ale v případě D7100 může být obava z občasného vzniku moaré na látkových texturách. Šel bych dotazem tímto směrem.

Zdravím
Puntík
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Lotrandor 22. 11. 2013 13:57

Puntíku, prosím tě, tohle je stokrát omleté a stokrát vyvrácené.
Lotrandor
Moderátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Puntík 22. 11. 2013 14:02

Mea pulpa, tedy v diskusích, kam nechodím. A závěry vypadají jak ? Vím, že občas je tenhle úkaz v tisku prezentován.

Zdravím

PS -názor Megapixelu :

Z fotoaparátu byl odstraněn Anti-aliasing filter (AAF). Výhodou je větší ostrost fotografií, jemnější zachycení detailu obrazu a lepší prostorovější vjem snímku. Má to ale jednu nevýhodu. Na strukturách jakou je například pruhovaná textura látky nebo taškové střechy se může na snímcích objevit rušivé efekty moaré a tzv. efekt falešných barev, který je s moaré spojen.
Puntík
Návštěvník

Odeslat příspěvekod waaaw 22. 11. 2013 17:11

Tak mne napada, musi anti-aliasing filtr byt jen primo pred snimacem? Nemohl by se v tech par situacich, kdy je treba, sroubovat primo na objektiv. Asi ten napad prodam Hoyae
waaaw
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Puntík 22. 11. 2013 19:43

Stačilo by dýchnout na objektiv.... :-)

Zdravím
Puntík
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Lotrandor 22. 11. 2013 21:52

Puntík: v naprosto ojedinělých případech údajně někdo moaré pozoroval (závoj nevěsty), nicméně i tak se dalo snadno odstranit v postprodukci. Takže pokud nefotíš záclony, není se čeho obávat a pak stačí pustit LR. Megapixel to tam napíše, aby byl z obliga.
Lotrandor
Moderátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Puntík 22. 11. 2013 23:59

Vařím z cizího, ale viděl jsem fotky, kde moaré nebylo viditelné jako deformace struktury, ale jinobarevné fleky. Ale pokud si s tím poradí editor..... hlavně když bude - nebo fotograf vědět, že ty fleky nejsou reál, ale důsledek onoho moaré. :-)

Zdravím
Puntík
Návštěvník

Odeslat příspěvekod FotoABC 23. 11. 2013 09:07

Tak jsem se zběžně snažil najít na pár tisících svých snímků z D7100 nějaké moiré na struktuře látky. Ostré objektivy na to mám dost, ale nebyl jsem úspěšný, tak jsem si naštěstí vzpomněl, že jak jsem teď testoval ostření té Sigmy 18-35/1.8, že tam mám na plnou díru zaostřeno na záclony. Tak jsem pro vás udělal výřez ze 100% JPEGu z foťáku ..... a JE TAM!!!!!!!
Teda fuj Nikon!!!! Já mám D7100 teď v servisu, protože na ní odchází nějaká součástka a sama se vypíná atd., ale až ji budu přebírat, tak to odmítnu a budu na ně asi ještě větší hulvát, než ... na té MP3-ce!!!
Protože takovéhle hnusné moiré na záclonách, to ten foťák nechci!!! Takhle zkažený testovací výcvak, to budu požadovat od Nikonu bolestné a to bude mastné! A tuhle fotku těch záclon asi vytisknu na velký plakát a budu vartovat před všemi obchody a odrazovat lidi, aby si nekupovali D7100:
http://www.tomx.eu/Testy/D7100/MoireNaZaclonach.jpg

:-D

-- 23. 11. 2013 09:16 --

BoD: a řekl bych, že to bude způsobeno tím, že Nikon odstranil AA filtr z D7100 podstatně hůř, než Pentax K-3 a K-5 IIs, na těch by se to stát nemohlo. Ještě jsem neslyšel o tom, že by si majitelé Pentaxů K-3 a K-5 IIs houfně stěžovali na moiré na záclonách. Při jejich počtu by toho musely přeci být plné diskuze! (Sorry, ale musel jsem si rejpnout.)
FotoABC
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Puntík 23. 11. 2013 11:30

F-ABC, rýpeš zbytečně, až dosud všichni výrobci považovali AAfiltr za nutnou součást svých čipů, se všemi svými negativními projevy. To byli skutečně tak blbí, že nás nutili doostřovat i když by to nutné nebylo ?

Nikon si nechal patentovat za/vypínací AAfiltr, Pentax vrtí při expozici čipem .... proč ?
Nu dobrá.

To, z čeho dnes spousta lidí poslouchá hudbu, je často úděsné. Ale asi se to už stalo normou.

Zdravím
Puntík
Návštěvník

Odeslat příspěvekod FotoABC 23. 11. 2013 12:22

BoD: "Až dosud všichni výrobci považovali AAfiltr za nutnou součást svých čipů, se všemi svými negativními projevy. To byli skutečně tak blbí, že nás nutili doostřovat i když by to nutné nebylo ? "

Rád odpovím, má to několik vysvětlení:
1. Na 6 MPx nebo 10 MPx opravdu snáze dosahovaly objektivy takového rozlišení, že běžný objektiv poslal na snímač tenkou kontrastní linku šíře 1 pixelu a oba vedlejší pixely z ní už neobdržely ani přesahující rozostřenou část. To je nutná podmínka pro vznik moiré. Na 24MPx a 36MPx už to ze zcela přirozených důvodů rozlišení běžně prodávaných objektivů zdaleka tak nehrozí. Objektiv se vlastně sám stává antialiasing filtrem, takže není nutné tam dávat ještě druhý. :-)
2. Ano, existují tak ostré objektivy, které mají takové rozlišení, že i na 24 MPx udělají moiré, jenže obvykle si je už kupují fotografové, kteří se umí moiré zpracováním obrazu snadno zbavit. Když už si někdo koupí objektiv, který zvládne jednopixelovou kresbu na 24 MPx, koupí si k tomu stativ, aby té ostrosti skutečně dosahoval, případně to zvládne jinak vůbec nerozhýbat, no a ještě pak při tisku opravdu využije 100% rozlišení, na kterém to moiré je vidět, tak to statisticky bývá fotograf, který to moiré zvládne. Běžnému BFU, co si koupí D7100 s objektivem 18-200, se to moiré opravdu nepřihodí, takže proto bylo možné AA filtr odstranit. ;-)
3. Pokročilo zpracování obrazu a algoritmy interpolace Bayerovy masky, takže dnešní metody vyvolání JPEGu z RAWu již umí moiré potlačit - tedy vlastně správněji "nevyrobit" (moiré vyrábí ta interpolace, ono v RAWu apriori samozřejmě není) podstatně účinněji, než v době, kdy se AA filtry zaváděly.
FotoABC
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Puntík 23. 11. 2013 12:53

F-ABC, obávám se, že to není zcela přesné. Moaré vzniká jako zázněj dvou frekvencí, tedy když na sebe narazí geometrická stavba čipu s téměř nebo zcela shodnou geometrií textury-látky (vzniká frekvence třetí), která v chaotických liniích přírody, nebo chaotickém filmovém zrnu vzniknout nemůže.
Souhlasím, že ony zázněje jsou tlumeny rozmazáním kresbou průměrného objektivu, nebo chvěním přístroje. Neumím posoudit, do jaké míry je eliminuje soft při interpretaci Bayera, nebo kompresi do JPG, ale pokud by nebyl vševědoucí, musí se jeho účinek projevit v jiných případech negativně.
Viz právě to pentaxí rozmazání. Jinak by tuhle cestu Pentax, ani Nikon prostřednictvím patentu, nevolili. Stále totiž věřím tomu, co výrobci dělají, tedy že to mají dobře proměřené/spočtené. :-)

Zdravím

PS - eh.... nevolili/nevolily ??
Nicméně pro mne rezultát, výrobce to tam nedává zbytečně. Do přírody bez AA a bez doostřování, do aťasu s AA a doostřit. Teoreticky, když už se to tedy v praxi projevuje málo. :-) :-D
Puntík
Návštěvník

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků