po vyvážení bílé způsobí více přeexpozice. Vysvětlení?

Fórum pro všechny, kteří chtějí vylepšit své fotografie. Návody všeho druhu

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod flekota 17. 4. 2019 15:39

Zde https://www.darktable.org/2016/10/raw-overexposed/
se píše o přeexpozici v RAWu.
Nějak nerozumím v odstavci "an important note about sensor clipping vs. color clipping" tvrzení a ukázce, že ačkoli i když třeba RAW data ze senzoru nejsou přexponovaná, po aplikaci vyvážení bílé jsou ty místa přeexponovaná. Paradoxně to ukazuje přeexpozici u červeného a modrého kanálu, který je méně citlivý (a je to vidět i bez WB, že obraz má zelený nádech).

Jaké je pro to vysvětlení? Přijde mi to, že je tam nějak špatně( z mého pohledu) zvolen algoritmus vyvážení bílé, kdy Například červený kanál je násoben 4, a modrý trojkou (a zelený normalizován na 1x), aby se dosáhlo neutrálního vzezření vybrané šedé plochy. Vidím zde chybu návrhu - násobení číslem větší než 1 může způsobit že červený přeteče (pokud má hodnotu například 2500 z 4095).

Proč tedy se nepoužije opačný přístup ,že jsou kanály multiplikovány číslem nižším než 1 (prostě se za normalizovaný kanál prohlásí ten, aby multiplikátory nižší než jedna, takže například R:1, G: 0.25, B, 0.75 místo stávajícího R:4,G:1,B:3)

Je to prostě jen otázka škálování, obrazová informace tam stále je. Je zvolený algoritmus špatně zvolen nebo má "zjevení" přepalů po aplikaci WB jiný důvod?
flekota
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Allydamm 18. 4. 2019 08:02

Abych se zorientoval. Je špatně exponováno, ale zelený kanál není přepálen, má "hezký šedý" přechod, a ty se ptáš jestli by SW měl dokázat vrátit "kresbu" i do ostatní kanálů nebo že když při vyvážení bílé posuneš zelenou nahoru vypálí se i ta?
Všechny tyhle věci jsou vyřízené při expozici a je sice hezké když SW zrekonstruuje z jednoho nebo dvou kanálů nějakou šedou kresbu, ale víc nedokáže.
Proto se neřeší přepaly globálně, ale vždy v jednotlivých kanálech.
Allydamm
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Davidof 18. 4. 2019 08:31

Podle mě se flekota ptá, proč se násobící koeficienty pro jednotlivé kanály nestanoví takové, aby u kanálu s nejvyšším finálním jasem nedošlo k přepalu (předpoklad je, že v RAWu před aplikací WB přepal taky není).
Davidof
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Flor.cz 18. 4. 2019 09:24

Lightroom se chová podobně. Např. u nočních fotek snadno dojde k přepálení červeného kanálu při vyvážení barev do teplejších odstínů. Nejspíš je to tím, že autoři dávají přednost zachování stejné "světlosti" fotky, když se hýbe vyvážením bílé.
Když dojde vlivem vývážení bílé k přepálení nějakého kanálu, není nic jednoduššího než trochu stáhnout expozici nebo spíš raději jen světla. Stáhnutí expozice tak, aby nebyl přepal (obzvlášť v červeném kanálu) může znamenat hodně tmavou fotku. Řekl bych, že přesně tomu se autoři SW chtěli vyhnout. Od toho mají konvertory histogram, aby si přepal mohl uživatel korigovat podle gusta.
Naposledy upravil Flor.cz dne 18. 4. 2019 09:31, celkově upraveno 1
fff
Flor.cz
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Allydamm 18. 4. 2019 09:27

Davidof píše:Podle mě se flekota ptá, proč se násobící koeficienty pro jednotlivé kanály nestanoví takové, aby u kanálu s nejvyšším finálním jasem nedošlo k přepalu (předpoklad je, že v RAWu před aplikací WB přepal taky není).


Protože by byly "špatné" barvy?
Allydamm
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Davidof 18. 4. 2019 09:31

To bude patrně důvod - celková expozice se při aplikaci WB nemá měnit

Případná náprava je možná a je plně v rukou uživatele. Jak píšeš - je více způsobů, jak stáhnout přepaly zpět a proto by automatické řešení nejspíš často nevyhovovalo.

-- 18. 4. 2019 09:32 --

Allydamm píše:
Davidof píše:Podle mě se flekota ptá, proč se násobící koeficienty pro jednotlivé kanály nestanoví takové, aby u kanálu s nejvyšším finálním jasem nedošlo k přepalu (předpoklad je, že v RAWu před aplikací WB přepal taky není).


Protože by byly "špatné" barvy?



To nevím, ale myslím, že změna barev by proporčně byla stejná, takž by byly dobře , ale (jak napsal Flor), došlo by ke změně celkové expozice.

Asi teda :-)
Davidof
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Flor.cz 18. 4. 2019 09:46

Davidof: ono je to taky hlavně o UX. Klidně by tam mohlo být nějaké zatržítko "při WB korigovat expozici, aby nedošlo k přepalu", ale výsledkem by pak bylo ovládání jako má třeba RAW Therapee. Tam je takových možností, že pracovat s tím mi vždycky přišlo strašně neefektivní.
fff
Flor.cz
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod chvd 9. 5. 2019 02:18

Co je to teda podle vás ten přepal?
Potřebuješ zjistit, kdy bezzrcátka nahradí APS-C zrcadlovky? Obrať se na odborníky. http://www.nudz.cz/
chvd
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Emil Pastelka 9. 5. 2019 15:30

To, co v tom textu popisují, je standardní práce s kanály. Termínem "sensor clipping" se rozumí výchozí stav po vyfocení, tedy maximum dostupné informace. Co není v tuto chvíli na fotografii, to tam editor už zpětně nedostane. Termín "color clipping" pak popisuje simulovaný stav po editaci, který se neustále mění. Vyvážením bílé se děje vždy až v procesu editace (ať už ve fotoaparátu, nebo v editoru) a logicky dochází k posunu barevných kanálů mimo původní vyfocené pozice.
Posunem barevné informace pak v součtu RGB dojde k tomu, že některá místa již součtem dojdou k bílé. Ovšem zde je zásadní, že originální snímek v nově přeexponovaných místech nějaká data obsahoval a editor je schopen tato data opět obnovit.

Příklad s posunem kanálů:
Obrázek

První řádek ukazuje výchozí kanály RGB.
Druhý řádek nějakou fotografii s nerovnoměrným zastoupením barev.
Třetí řádek je stav po vyvážení bílé - fotografie nově obsahuje požadované barvy, ale došlo k posunu modrého kanálu a tím vzniku větší "přepálené" plochy.
Emil Pastelka
Návštěvník
Uživatelský avatar


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků