Vyvážení bílé pomocí šedé tabulky

Fórum pro všechny, kteří chtějí vylepšit své fotografie. Návody všeho druhu

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod don_alex 26. 4. 2009 22:19

Ahoj, mám trochu problém, k vyvážení bílé používám šedou tabulku, ale zejména při vyvažování na denní světlo pod mrakem se mi barvy posunou vždy dost silně do teplých tónů, než je realita. Dělá mi to foťák a dělá mi to i RAW konvertor v PC při použití kapátka (ten navíc ještě o něco silněji). Nevíte, čím to může být? Děkuji za odpověď..
don_alex
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Crazy_Ivan 27. 4. 2009 07:15

eh, tak pokud to dela i raw konvertor, tak to neni nicim jinym nez spatne nebo vubec zkalibrovanym monitorem ...

spousta lidi kdyz zkalibruje monitor tak povazuje barvy systemu za divne ... jenze takove byli puvodne zamyslene :-)
R09 - Zkáza megapixelů
Crazy_Ivan
Návštěvník

Odeslat příspěvekod SkyHawkCZ 27. 4. 2009 15:49

když už je to tu, můžu vyvážit bílou i podle čistě bílé? třeba stěna nebo strop?
SkyHawkCZ
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Ondrej Bobek 27. 4. 2009 16:19

hlavne nech stena nema nejaky jemny fareby odtien(nemyslim od svetla), jas samotny mi nepride az taky podstatny.
Ondrej Bobek
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod kelav 27. 4. 2009 16:39

Ahoj, především doporučím kvalitní monitor, jak tu bylo psáno. Sám jsem měl ještě nedávno 22" HP s TN panelem. Barvy super, ale tak na brouzdání Internetem, hry a filmy. Nikdy se mi ho nepodařilo zkaliborovat tak, abych měl fotky takové jaké mi je zaznamenal foťák. V práci mám na grafiku 24" PVA panel také od HP a vždycky jsem brečel na tím jak jsou fotky ujeté. Když jsem pak chtěl něco tisknout, tak mi nezbývalo, než barvu fotek doladit v práci. Dlouho jsem to nevydržel a TN panel šel pryč, namísto něj jsem si koupil 22" S-PVA od HP (LP2275w), se kterým jsem maximálně spokojen.

Takže nejdříve doporučím alepsoň se pokusit o co nejlepší kalibraci současného LCD, lépe ale koupit nový kvalitní PVA nebo IPS panel. Vím, cenově jsou trochu jinde, ale je to jednorázová investice, která se opravdu vyplatí, nejen pro úpravu fotek :-)

To ujetí fakt foťákem nebude. Divil by ses, jak krásný barvy dokáží zrcadlovky produkovat, jen ty barvy nesmíš degradovat špatným zobrazovacím zařízením.

Pro SkyHawkCZ: Ano, bílou doma vyvažuju taky podle stěny. Pak mi z toho vychází krásně bílé snímky. Otázkou je, ale co chceš zaznamenat. Buď bílé dokonalé snímky, nebo snímky s teplým, žárovkovým nádechem, tak jak to vnímá i lidské oko. :-)
www.fotovalek.cz
kelav
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Crazy_Ivan 27. 4. 2009 19:39

Jako zastánce klasiky doporučím CRT.
Ani zmiňované HPčko nemá gradienty jako kvalitní CRT.
Použitelný, sic drahý bazar - http://www.sweb.cz/EIZO.monitor.bazar/
Sám mám Lacie Electron Blue třetí generace a neměnil bych.
2048x1536 na vidititelné 20" uhlopříčce je na práci s fotografiemi či CADem geniální.
R09 - Zkáza megapixelů
Crazy_Ivan
Návštěvník

Odeslat příspěvekod piškoth 30. 4. 2009 09:10

Musím souhlasit s Ivanem. Mám Eizo F930 za něco přes 3000,- a taky bych neměnil, leda za T962, ale to už je skoro 8000,- ;-] . Důvod proč zůstávám u CRT je, že když se teď podívám na jakýkoliv placatý monitor, vč. drahých, tak tam prostě nejsou ty jemný barevný přechody a u většiny mi vadí, jak se mění jas při různém vertikálním úhlu pohledu. Příznivci placek mi asi budou oponovat, ale mě to prostě nevyhovuje. A to jsem koukal i po drahých monitorech přes 50 000,- tak hodně štěstí.
piškoth
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod beat 30. 4. 2009 14:32

A už je to tu zas...

Naprostá většina zdejších uživatelů jsou amatéři, kteří se fotografováním neživí. Tito lidé nepotřebují ty nejlepší a nejlépe zkalibrované monitory. Navíc...málokdo si kalibruje monitor podle digilabu, ve kterém si nechává dělat fotky. A jinak je ta kalibrace úplně zbytečná, páč barvy ujedou klidně u digilabu. Takže bych to s tou precizností až tak moc nehrotil. Naprostá většina lidí nepozná rozdíl mezi fotkou na velmi dobrém a na slušném monitoru.

A CRT vs LCD. Tohle už je naprosto úsměvné. Profíci(včetně DTP a fotografů) už dnes dělají pouze s LCD. Současné LCD monitory mají lepší parametry nežli staré a vypálené CRT.
Jen někteří se bojí si to přiznat....
beat
Návštěvník

Odeslat příspěvekod piškoth 30. 4. 2009 23:30

mě je celkem jedno, kdo co používá, já osobně, kdybych nějaký LCD co by mi vyhovovalo našel, tak bych strašně rád měl doma místo tý velký bedny pěknou placku (když tedy pominu fakt, že třeba 50 000,- teď nemám a asi kdybych měl, tak je teď použiju třeba na další dobrý sklo). ALe prostě jsem zatím nenašel :(
piškoth
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Ondra S. 10. 7. 2009 22:08

Myslel jsem, že tady budete řešit vyvážení bílé ve fotoaparátu a vy tady řešíte spíše monitory a jejich nastavení. :hm
Mě by ale zajímalo jak doopravdy chytnout to správné vyvážení bílé. To je otázka, se kterou už bojuji od doby, co jsem si koupil digitální foťák. :oboze Tehdy to byla pro mě novinka, protože klasika to neměla (tedy měla podle filmu konica byla do modrozelena, agfa HDC do růžova, kodak gold do žluta a nejlepší mi připadal fuji superia :D ).
Ve většině případů pro focení za hezkého počasí je vyvážení 5300K, pokud je zataženo, tak 6000K a 7500K při focení předmětů ve stínu a proti slunci. Pro focení při žárovkovém osvitu je 3000-3600K. Takto to mám napsáno v návodu k fotoaparátu a v drtivé většině to tak i sedí.
Pokud ale chci fotit červánky, nebo za zvláštního načervenálého osvětlení při západu a východu slunce, tak se optimální hodnoty hledají zkusmo opravdu těžko. Zvláště, pokud s tím chci dělat různé tvůrčí efekty. Podobně to platí při focení nočních snímku, což většinou ladím podle dominantního zdroje, třeba pouliční lampy, ale pokud by byl zdrojem třeba měsíc, to už bych byl úplně v háji, protože bych nevěděl. Ještě těžšší je to sladit s parametry expozice, protože někdy musíte trochu přidat, nebo ubrat oproti TTL, přepínat bodové, středové měření a je to celé strašná alchymie. :-l Pokud k tomu přidáte ještě různé i barevné filtry, tak je to už pomalu na studijní obor VŠ, což absolutně přesahuje možnosti pochopení běžného hoby-fotografa. Kdo to ale zvládne, posouvá se už na profilevel.
No a to tu ještě neřešíme kontrasty, když půlka scény je nasvícená oknem a druhá půlka třeba umělým osvětlením. To je potom teprv alchymie, aby to vyvážení bíle jakž takž sedělo. :roll:
Nenávidím nesmyslná omezení, debilní zákony, buzeraci a hlupáky! Ramcově souhlasím s panem Jandou!
Ondra S.
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod stano.stano 11. 7. 2009 10:10

Velmi pekne je to napisane na http://www.fotografovani.cz/art/fotech_df/rom_2_02_color.html
Treba si len uvedomit teplotu daneho svetla a korekciu ktoru urcite nastavenie vyazenia bielej robi. Potom ti moze posluzit aj ako kreativne farebne filtre.
A co sa tyka zmiesaneho inte.-ext. svetla, tak je najlepsie pouzit spomenutu stredne sedu tabulku, bud si WB vyvazis manualne na nu (ak to fotak umoznuje), alebo ju strcis niekde do rozteku fotky, odkial sa potom lahko vyretusuje, alebo odreze. Ale kym je tam tak v postprocese si na nu kliknes kvapkatkom pre WB a ... biela je zarakom biela. Najlepsie je to samozrejme z RAW, v tom pripade mozes mat na fotaku nastavene naozaj hocico a vyvazenie je presne. Ak ale fotis do jpeg tak velke rozdiely to nezvladne, len jemne doladenie.
Treba vsak upozornit ze vyvazenie bielej sa cisto subjektivne hodnoti. Kazdemu sa pacia ine teploty farieb, ja osobne mam sklon ladit fotky do teplych odtienov.
stano.stano
Návštěvník


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků