je foto s bleskom farebnejsie?

Fotografové radí fotografům: kompozice, použití filtrů, příklady

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod Ganec 15. 9. 2009 11:36

Z doterajších skúseností mám pocit, že fotky robené s bleskom sú často krát farebnejšie ako tie bez blesku.
Prečo je to tak?

tu je príklad (vľavo bez blesku, vpravo s bleskom):
ObrázekObrázek
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Boban87 15. 9. 2009 12:57

No je to treba presne vyvazena bila, atd, pri trose snahy dostanes z leve fotky uplne stejnej vysledek jako je napravo. Pri foceni do RAWu idealne.
Canon EOS 450D + BG / Canon EF-S 17-55 IS USM / Canon SL 430EX II / filtry + fotobordel
Boban87
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Pety 15. 9. 2009 13:11

On je problém také v tom, že bez blesku nejsou rourky prosvětlené, tonou ve stínu, místy až ve tmě - tam se barva těžko hledá.
Pety
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod Ganec 16. 9. 2009 08:55

nejde len o podhubie (rourky) .. tam sa DRO snazilo presvetlit to co len mohlo .. ale napriklad konariky su s bleskom hnede, bez blesku sive...

Ktory zaber vam pripada realnejsi?
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ondrej Bobek 16. 9. 2009 09:33

Pri lepsom nastaveni WB mi prijde realnejsi ten prvy obrazok,...
Ondrej Bobek
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod golem2 16. 9. 2009 10:28

Z tých dvoch možností pre mňa určite tá prvá. Keby si pri fotografovaní odstránil odlesky na predmetoch, tak sa predmety vyfarbia a tam kde je siva sa objaví farba predmetu.
Ak fotíš do atlasu húb, tak na presvetlenie miest v tieni dosvietiš bleskom s difuzérom alebo softboxom , Bez blesku nejakou odraznou plochou a s difuzérom.
Canon 6D, 17-40, 24-105,70-200/2,8,100/2,8 IS,
golem2
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod dropsyy 16. 9. 2009 11:49

mě přijde přirozenější snímek vlevo. chtělo by to sice lepší vyvážení bílé, ale pořád mi přijde přirozenější. snímek vpravo má přehnaně moc žluté, ostré stíny vržené bleskem nejsou vůbec hezké.
Ale co bych chtěl hlavně říci - sám přece musíš vědět, který ze snímků je více přirozený. Ty jediný jsi viděl toho hříbka i na vlastní oči :)
dropsyy
Návštěvník

Odeslat příspěvekod kozakm 16. 9. 2009 12:13

kozakm
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Ganec 29. 9. 2009 22:04

Ešte mám jeden záber toho istého motívu .. vtedy sa tam čosi dokazilo:
Obrázek
neviete mi vysvetliť prečo má ten záber také uletené farby?
Inak toto bol nevydarený záber s bleskom.
Síce jediný svojho druhu (doteraz všetky zábery s bleskom boli normálne) .. no o to viac ma zaujíma prečo...
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Pety 29. 9. 2009 22:25

Tak ten je opravdu barevnější - nebo spíš barvitější. :-) Možná se před reflektor blesku dostal nějaký list a svítilo se víceméně přes něj?
Pety
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod víík 29. 9. 2009 22:37

Fotky z lesa při přirozeném světle jsou vždy studenější. Světlo je filtrováno přez listí a jehličí. Nejvíc je to vidět na pleťových barvách, které jdou do zelena.
víík
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Ganec 30. 9. 2009 12:12

co mam teda robit ked budem nabuduce v lese?
Nastavit white ballance podla sedej tabulky, alebo vo fotaku zvysit saturaciu .. ci nieco ine?

.. teda zaber s bleskom je podla teba realnejsi?
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod kelav 30. 9. 2009 12:30

Fotit do RAWu a bílou vyvážit až v počítači podle potřeby.
www.fotovalek.cz
kelav
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Ganec 30. 9. 2009 13:28

na RAW na chvilu zabudni .. mam Sony H20 (teda kompakt bez RAW-u) .. a chcem sa naucit robit dobre zabery hned na mieste

Problem s dodatocnym spracovanim je ze uz sa nepamatam ako ten hrib v skutocnosti vypadal .. takze dodatocne spracovanie je teda uz len umelecka cinnost (na co nemam vlohy, trpezlivost, cas, software, nakalibrovany monitor, ...)
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod fajkusj 30. 9. 2009 13:53

Vidím problém ve správném vyvážení bílé. Tohle není problém osvětlení s bleskem nebo ne. Jde o to, jak správně měřit nebo nastavit dominantní světlo.
Když jsem fotografoval obrazy, tak jako nejlepší se ukázalo, když jsem měl referenční tabulku (dost drahá) a fotografoval tabulku spolu s předmětem. V laboratoři se pak primárně upravoval osvit podle tabulky (čistá bílá a černá, správné odstíny základích barev, správé nastavení dynamiky podle části tabulky přechodu od bílé k černé).
V lese můžeš fotografovat s bleskem nebo bez. Jde o to, aby jsi nemíchal světla, ale aby jsi měl dominantní jeden typ světla - buďto přirozené nebo světlo blesku.
Při fotografování v lese podle mé zkušenosti (Nikon D200) nelze spoléhat na automatiku měření bílé nebo šedou tabulku. Podle charakteru světla jsme nastavoval slunce, pod mrakem nebo stín - ze všech pokusů to bylo nejméně práce na úpravách v počítači (včetně úpravy RAW).
fajkusj
Návštěvník

Odeslat příspěvekod víík 30. 9. 2009 14:25

Barevnější fotky jsou sice líbivější, ale né kvalitnější. V lese je prostě rozptýlené nazelenalé světlo.
Nevím, jestli je úpravou wb, kdy dosáhnete stejných barev jako na volném prostranství za poledne dostanete pravdívější fotky.
víík
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Ganec 10. 10. 2009 09:44

Asi to bolo fakt len nastavenim WB.
Dnes som spravil mensi test (aj ked nie v lese) a foto s WB=daylight je skutocne farebnejsie.
(vlavo "daylight", vpravo "auto")
ObrázekObrázek
Asi budem radsej pouzivat mechanicky nastavene WB...
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ganec 12. 3. 2010 01:39

Pomohol by v lese polarizacny filter?

Vraj:
Odlesk z oblohy a slnka na listoch tvorí významnú časť farebných informácií a „preráža“ zelenú farbu. Listy sú odleskom modrej oblohy zafarbené do chladnej farby. Po odfiltrovaní týchto odrazov sa dominantnou farbou stáva listová zeleň.
Obrázek
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Pety 12. 3. 2010 07:15

Určitě, to platí i o odlescích na jehličí (při modré obloze ovšem). Na druhou stranu polarizační filtry sežerou hodně světla, kterého je v lese obvykle nedostatek. Pozor, aby výsledkem nebylo vysoké ISO, které samo o sobě ničí barvy...
Pety
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod golem2 12. 3. 2010 10:50

Ganec píše:Pomohol by v lese polarizacny filter?

Vraj:
Odlesk z oblohy a slnka na listoch tvorí významnú časť farebných informácií a „preráža“ zelenú farbu. Listy sú odleskom modrej oblohy zafarbené do chladnej farby. Po odfiltrovaní týchto odrazov sa dominantnou farbou stáva listová zeleň.
Obrázek

Ver tomu, že u polarizačného filta to tak funguje, ako vidíš na ukážkach, tak nielen v lese a má účinok aj pri bielej oblohe. O účinkoch filtra nemusíš pochybovať, tento filter je výbavou krajinárov. Polarizačný filter "uberie" 2 EV, čo sa v otvorenej krajine dá zvládnuť a v lese ak nepomôže stabilizátor, tak určite pomôže pevná podložka, statív, monopod alebo nejaká improvizovaná náhrada.
Téma polarizačný filter je dosť frekventovaná, stačí pohľadať.
Canon 6D, 17-40, 24-105,70-200/2,8,100/2,8 IS,
golem2
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Daemonius 12. 3. 2010 17:24

Polarizační filtr jsou takový sluneční brejle pro objektiv. S nima se taky zdá obloha modřejší. :)
Daemonius
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod víík 12. 3. 2010 23:24

Otázka je, jak chceš aby ta fotka vypadala a jak jsi to vnímal okem. Polarizační filtr upraví realitu. Určitě jí to nepřiblíží vnímání lidského oka (v maximální účinné poloze) Zlikviduje odlesky a odstraní polarizované světlo. V lese je ale světlo rozptýlené.
Jinak pro větší barevnost se používá didymiový filtr.
víík
Návštěvník


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků