Přechodový filtr - typické využití.

Fotografové radí fotografům: kompozice, použití filtrů, příklady

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod _DAVE_ 18. 5. 2009 11:47

Před časem jsem ještě k ultrazoomu koupil 50% přechoďák B+W. Důvod byl hlavně v zamezení "přepalů" na obloze které podobné kompakty hojně produkují.
Při přechodu na zdrcadlo mám pocit že je tento filtr o dost méně k užitku. Přepaly jsou menší, občas fotím do RAWu kde se dá hodně zachránit. Kromě toho, mám pocit že na novém foťáku nejde účinek téměř vůbec vidět. Nevím čím to je. Není možné, že takovýto filtr "mate" automatiku a ta pak volí jinou expozici než bez něj?

Využívá někdo hojně přechodové filtry, a nebo je pravda co se říká.. Že tyto filtry lze "emulovat" v post processingu a tudíž jsou na nic.

Dík za každý postřeh.
_DAVE_
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod kelav 18. 5. 2009 12:32

Ahoj, já mám systém Cokin a používám ho vždy, když jedu někam na výlet a beru s sebou foťák. Nejčastěji ho používám, když je modrá obloha a na ní se pohybují bílé mraky (takové ty cumulusy). Zásadně s tím ale fotím následovně: změřím hodnoty automatikou/poloautomatikou, které pak nastavím v manuálním režimu foťáku, nasadím filtr, naštimuju si to a fotím. Nikdy ne, že bych měřil scénu expozimetrem přes filtr.

Ještě dodám, že co mám D90, tak už přechoďák taky tolik nevyužívám, ale pokud chci mít krásně sytě modrou oblohu s vykreslenými mraky, tak pak ho použiju.

Jinak podle mě je přechoďák jeden z nejvíce používaných filtrů, alespoň u mě to tak je.
www.fotovalek.cz
kelav
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Pety 18. 5. 2009 12:46

Emulovat přechodový filtr v PC samozřejmě jde - má to ale smysl jedině v případě, že obloha není přepálená. Pokud potřebuješ přechoďák na to, abys ji nepřepálil, tak je ti emulace k ničemu.

http://www.zoner.cz/__download/zps10/tutorial_036.htm
Pety
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod _DAVE_ 18. 5. 2009 13:15

jj, je mi jasne ze pokud chci pomoci prechodaku zamezit prepaleni, musi to byt prechodak "hardwarovy".
Spis me prislo zajimave, ze kelav vzdy s timto filtrem foti v manualnim rezimu tj. nepouziva automatiku ke zmereni expozice. To by u me byl dost zasadni problem, protoze nemam cokin, a sroubovat neustale filtr dolu a pak z5 neni moc idealni.
Nicmene myslim si, ze minimalne maticove mereni expozice bude diky nasazenemu filtru ponekud zmatene.
_DAVE_
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Pety 18. 5. 2009 13:54

Každé měření po nasazení přechodového filtru zcela logicky zvýší expozici. Maticové nejvíc. Snad bodové to neudělá, pokud bude přechod filtru nad měřeným bodem.
Pety
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod irmo 18. 5. 2009 14:45

no a ja nez aby som vitahoval prechodovy filter tak na fotaku zapnem expozicny bracketing a len tak to cvaknu rovno z ruky :P, vse dalsie je na PP :). ( a do Rawu samozrejme)

samozrejme ma to svoje nevyhody, ale v 80-90% tam kde by si pouzival prechodak to staci az az....
irmo
Návštěvník

Odeslat příspěvekod hazma 18. 5. 2009 21:10

Systém měření podle Kelava je zbytečně složitý,je to jak říká Pety,mám taky D 90 a při bodovém měření není problém měřit expozici s nasazeným filtrem pod přechodem.Já např. maticové měření nepoužívám vůbec. Ale je to zřejmě o zvyku, každému vyhovuje něco jiného.
Nikon D90+18/105VR+70/300VR+Metz 58AF-1
hazma
Návštěvník

Odeslat příspěvekod kelav 18. 5. 2009 21:49

Jsem asi ze starej školy, ale pro mě je maticové měření scény při focení krajiny a přírody základ. Vy fotíte krajinku bodovým měřením? Snad jen, když se snažíte o nějaký tvůrčí efekt, ale když chcete zístat obrázek, tak jako ho vidíte, tak snad nepoužíváte bodové měření... Nebo jo? :-)
www.fotovalek.cz
kelav
Návštěvník

Odeslat příspěvekod hazma 18. 5. 2009 22:42

Používám hlavně se zdůrazněným středem a bodové, maticové jsem ještě nepoužil-a dále kontrolu histogramu a případně korekci.Ať jsou displeje u Nikonů a Canonů poslední generace sebevíc vychvalovány,na slunci jsou k ničemu, ale jak jsem psal, každému vyhovuje něco jiného.Zřejmě jsem to špatně napsal, nechtěl jsem se dotknout vašeho systému, ale pro mne moc zdlouhavé.
Nikon D90+18/105VR+70/300VR+Metz 58AF-1
hazma
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Merdži 19. 5. 2009 06:47

Dělám to stejně jako Kelav. Změření expozice a nastavení v manuálním režimu je otázka několika vteřin, takže to tak moc nezdržuje. Největším zdržováním je šroubování držáku filtru, to je stejný jako u každého filtru. Navíc u focení krajiny není většinou zas tak naspěch. Myslím, že u fotografování krajiny jsou přechodové a CPL filtry většinou nezbytností, pouhým vytažení z RAWu asi nelze docílit stejného dynamického rozsahu při jasné obloze. Toť můj názor, s RAWem teprve začínám.
Merdži
Návštěvník

Odeslat příspěvekod file12 19. 5. 2009 09:06

a nepomuze si nastavit ev do - nebo + a s tim merit? podle me kdyz dam prechodak a mam maticovy tak mi to bude chtit dat vic svetla, tak hodim ev do minusu. zkusenosti s tim nemam jen mi to napadlo. kdyz mi nazor utvrdite nebo vyvratite budu jedine rad;)
D7000; 18-105; 35/1,8G; Sigma 70-200/2,8 HSM Macro II
MacBook Pro,2,26ghz,4GB RAM,SSD, foto zpracovávam v Aperture,GIMP
file12
Návštěvník

Odeslat příspěvekod kelav 19. 5. 2009 10:06

Tak dělat to můžeš jakkoliv :lol: Ale pokud chceš mít co nejpřesnější a nějvěrnější obraz, tak ti nezbyde nic jinýho, než změřit scénu, nastavit hodnoty do manuálu, nasadit filtr a fotit :-)

Ještě pro Hazmu: Ne, ničeho, a už vůbec mě ses nedotkl :-)
www.fotovalek.cz
kelav
Návštěvník

Odeslat příspěvekod irmo 19. 5. 2009 10:12

neda sa jednoznacne povedat ...

Povedzme to takto prechodovym filtrom stmavys najasnejsie body na snimku ale tie tmave zostanu rovnako tmave ..., takze to nieje ekvivalent EV kompenzacie lebo tmave casti sa nemenia.
Takze sa musime pozriet nato ako funguje maticove meranie expozicii, v potstate sa obrazok rozreze do casti a na tichto castiach sa lokalne nastavi vhodna expozicia, takto dostanem x- expozicii (kde x je pocet casti) vysledna expozicia je nieco ako vazeni priemer tychto x-epozicii... Takze imho nato aby si vedel presne nastavit tu EV kompezaciu by si musel presne poznat system merania tvojho fotaku+ presne prekritie prechodoveho filtru cez tie pomyselne vyrezi .....

Ale otazkou je chces naozaj mat rovnaku expoziciu aku by si mal bez filtra????
Extremny priklad, majme tvrdy prechodak -2 EV, ktory nam presne prekrije svetle casti na snimku. Ak to budem fotit na povodnej expozicii tmave casti budem mat stale tmave a tie svetle budu posunute o -2EV, nebolo by rozumnejsie posunut tmave casti o +1EV a svetle casti o -1EV ??? tzv dat +1EV expoziciu vocsi originalnemu bez filtru....(zalezi na vela veciach podlamna)

Ake podvody sa robia s expoziciu je penky priklad oly E-620 v E-520: oly deklaruje vacsie DR na e-620 ako na E-520 ale ma ho naozaj??? odpoved je nie!!! Cele je to dosiahnute tym, ze ked na fotaku das ISO200 tak snimka je odfotena na ISO100 a nasledne je posunuta expozicia o +1EV elektronicky. Tym sa dosiahlo to ze tam kde e-520 mala uz prepali E-620 nema!, zato ale ma sum v tmavych miestach .... Najlepsie je to vidno natom ked date e-620 na ISO100 hned strati ten deklarovany DR bonus vocsi e-520 lebo senzor nepodporuje ISO50 ..... Takze fotke na e-620 ISO200 je ekvivalentna fotke na E-520 odofotena na ISO 100 -1 EV a +1EV pri vyvolavani z rawu.
Ci to takto roby aj Canon,Nikon na fotakoch kde je base ISO 200, neviem ale myslim ze ano!!...

Preco to pisem je jednoduche casto sa tu pise "mam D90 takze to uz neriesim" ale D90 skutocnosti nemam onic vacsie DR ako D80 ;-), staci sa len naucit poriadne fotit a poznat svoj fotak ;-).

A teraz sa zase spusti vlna kritiky na moje meno :P.
irmo
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Merdži 19. 5. 2009 12:19

No, ještě jsem zapomněl dodat, že když měřím maticově krajinu před použitím filtru, měl bych změřit krajinu bez oblohy tak, aby byla správně exponovaná. Pak teprve zakomponovat s oblohou a použít filtr. Ono problematika používání přechodových filtrů je trochu složitější, doporučuji nastudovat. Např. správný typ přechodového filtru se určuje bodovým proměřením celé scény (nejsvětlejší - nejtmavší), podle dynamického rozsahu scény, možnostmi foťáku a tvůrčím záměrem se zvolí vhodná densita filtru atd.
Merdži
Návštěvník

Odeslat příspěvekod irmo 19. 5. 2009 14:52

no ale tymto dodatkom si to cele zmenil!!!

Teraz v poctate nastavuje expoziciu bez zohladnenia oblohy a spoliahas sa na prechodovy filter, ze vyrovna rozdieli medzi oblohou a zvyskom, tzv mal by si volit tak silny prechodovy filter aby si potreboval rovnaku expoziciu na oblohu s nim a zbytok bez neho .... a to je nerealne podlamna ....
irmo
Návštěvník

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků