Ekvivalent clonových čísel u digitálů

Jak fungují digitály, principy optiky, nové trendy

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod Paja1971 8. 2. 2007 18:56

Chtěl bych se zeptat, jestli někdo nevíte, jestli existuje nějaký vzorec nebo něco na přepočet clonových čísel u digitálů na kinofilm, jako u ohniskových vzdáleností. Příklad: znamená clonové číslo 5,6 u digitálu s čipem 1/1,8 totéž jako clonové číslo 5,6 u kinofilmového zrcadla? Řekl bych, že ne. Nemůžu si zvyknout na clonové čísla u digitálu, nevím co si pod tím číslem mám představit s ohledem na orientační hloubku ostrosti. Díky za odpověď
Upozornění administrátora: Odstraněn podpis odporující pravidlům fóra.
Paja1971
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod elho_cid 8. 2. 2007 19:26

Nejsem si úplně jistý, ale běžné kalkulátory DOF zvládají tenhle přepočet. Třeba DOFMaster.
Hoši, hoši, hoši, máte tu smrad jako v pekle.
elho_cid
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Wikan 8. 2. 2007 20:11

Vypocet je jednoduchy = hloubka bude mnohem vetsi. Asi neudelas moc velkou chybu kdyz si to clonove cislo vynasobis tak 6x.
Wikan
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Pety 8. 2. 2007 20:31

Z hlediska objektivu je to přesně totéž - jen musíš počítat skutečnou ohniskovou vzdálenost. Takže třeba Panasonic FZ50 žádných 35-420, ale 6-72. No a druhá věc je, jak velký počítáš rozptylový kroužek - to se IMHO nedá vztáhnout jen k velikosti čipu, ale závisí to i na hustotě čipu. Tady si netroufám ani naznačovat...
Pety
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod seyhello 8. 2. 2007 22:49

no ja si myslim, ze rozdil clonoveho cisla vzhledem k expozici by nemel byt zadny.
samozrejme vzhledem k hloubce ostrosti obrovsky (dig. compakt vs. SLR), tam souhlasim s Petym, jelikoz cim mensi ohniskova vzdalenost tim velka hloubka ostrosti. Tam by ti pri ohnisku 7mm ani f1.2 nepomohla:-)))

Pokud se pletu tak me opravte:-)
seyhello
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Miloš 66 9. 2. 2007 15:54

Pety píše:Z hlediska objektivu je to přesně totéž - jen musíš počítat skutečnou ohniskovou vzdálenost. Takže třeba Panasonic FZ50 žádných 35-420, ale 6-72. No a druhá věc je, jak velký počítáš rozptylový kroužek - to se IMHO nedá vztáhnout jen k velikosti čipu, ale závisí to i na hustotě čipu. Tady si netroufám ani naznačovat... /quote]


Možná jsem vedle, myslím, že se bere přepočítané ohnisko. Jinak by na 72mm šlo špatně rozmáznout pozadí.A u kompaktů s 3,7a 72mm to docela jde.
Miloš 66
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Pety 9. 2. 2007 16:04

Ne, ne, počítá se se skutečným ohniskem. Na 72 mm to jde u každého foťáku, 6 mm, to je ten problém.
Pety
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod Miloš 66 9. 2. 2007 17:36

Pety: Dík. Nevíš je to někde popsané?
Miloš 66
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Pety 9. 2. 2007 17:53

Pety
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod Miloš 66 9. 2. 2007 20:57

Dík
Miloš 66
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod irmo 10. 2. 2007 09:51

zakladny problem je, kedy je to rozmazane a kedy ostre?

njn aj tak som sa pustil trochu do ratania a ako testovaci fotak som pouzil sony H5. Urobil som 2 vypocti pre rozne naroky na ostrost (to co v tom kalkulatore je vysoke, normalne, nizke poziadavky)
Dolna osa- vzdialenost na ktoru je fotak zaostreni v metroch
Osa Y - zdialenost v Metroch
Fotka bude ostra vzdy medzi 2 prislusnimi krivkami (rovnakej clony (medzi zltou a bledomodrou (clona 8 ) a medzi modrou a fialovou (clona 2.8 u sirokacu a clona 3.7 u tele)).
1. graff je uplny sirokac v nasom pripade f=6mm
2. graff je uplny teleobjektiv v nasom pripade f=72mm
Zlomi, nepresnosti su sposobene obmedzenou a nepresnostou vypoctou v exceli (tika sa najme tej bledomodrej ciari)

3pixelova rozmazanost graff : http://img208.imageshack.us/img208/1972/vysokeat3.jpg

10pixelova rozmazanost graff
http://img208.imageshack.us/img208/1972/vysokeat3.jpg
irmo
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Paja1971 10. 2. 2007 12:54

Díky Vám všem za odpovědi. Tak jsem si to zjednodušil takhle: Kompakt má nejširší ohnisko 7,5 mm, což odpovídá 36 mm kinofilmu, přepočítací koeficient je tedy K=4,8. Takže když při tomto ohnisku nastavím clonu 4, odpovídá to cloně 19,2. Takže nemá cenu na digi kompaktu zbytečně clonit, protože hloubka ostrosti je již tak při nejširším ohnisku velmi velká. Stačí, aby nebylo foceno na "plnou díru" kvůli eliminaci optických vad. Chápu to správně. :lol:
Upozornění administrátora: Odstraněn podpis odporující pravidlům fóra.
Paja1971
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Miloš 66 10. 2. 2007 13:46

Řekl bych,že clona 4 je stále clona 4.Hloubka ostrosti je větší protože ohnisko je malé.
Miloš 66
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Paja1971 10. 2. 2007 18:23

Jasně, z hlediska expozice je clona 4 stále clona 4, ale z hlediska hloubky ostrosti je to třeba clona 20 po přepočtu na kinofilm.
Upozornění administrátora: Odstraněn podpis odporující pravidlům fóra.
Paja1971
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod irmo 10. 2. 2007 18:58

Paja ani zdaleka to nieje tak kriticke ako si myslis :), neviem ti teraz z hlavy povedat kolko to je presne :(

Clonove cislo je podiel ohinskovej vzdialenosti a velkosti dieri (clony), takze ono je to uz prerate ;-), ale vo vzorci na hlbku ostrosti sa nachadza ohniskova vzdialenost 3x, takze sa to nevikrati a preto to nejaky vpliv ma, ale zdaleka nie tak kriticky ako uvadzas.

Preco maju kompakty max cca 8 clonove cislo je cisto technicky dôvod, pri CCD velkosti 1/2.5 to zname veľkost dieri 0.8mm, kde uz zacinaju urcite technicke problemi.

Ked zoberies ccd velkosti 1/2.5 tak 6mm ohniskova vzdialenost = 36mm kinofilmu => 6x zmensenie optiky to ale zdaleka neznamena ze mozez clonu vynasobit 6 :(, ako som povedal neviem ti to teraz takto zhlavy povedat, ale ocakaval by som vysledok niekde z 1.5x az 2.5x, cim bude CCD vacsie tim tento efekt bude slabsi.
irmo
Návštěvník

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků