Focení jídla, produktová fotografie, technika, co koupit

Diskuze o libovolném příslušenství k digitálním fotoaparátům

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod PM 10. 1. 2014 10:44

Ahoj, prosím poradit, vybavení pro produktovou fotografii a focení jídla
Ve firmě chci zřídit mini atelier, čerstvé potraviny a jídla, na převážení do studií to není - prospekty, web, reklamní materiály, rozpočet mám asi 15 tis. komplet. Jedná se mi pouze o nasvícení scény. Jako grafik nějaké zkušenosti s focením mám

Záblesky mají dostek výkonu, změkčení přes softboxy, případně nějaké pomůcky pro úpravu světla. Líbí se mi DM2-200 (silnější nejsou skladem), nevím jestli budu nutně potřebovat flashmeter, alternativou je snad jen zkušební nástřel a kontrola histogramu. Systémové blesky nevím ..

Trvalé denní světlo, dělají se sady se 4 žárovkama a pak panely se zářivkou, zde nevím co očekávat, jaké jsou s tím zkušenosti. Pak jsou na trhu nějaké halogeny s 3200K. Na jedné straně mě na trvalém světle láká kontrola nad kompozicí, na straně druhé práce v místnosti od vidím do nevidím s hromadou světel.

Změkčení světla, světelný stan na focení jídel to asi nebude příliš praktický, sofboxy nasměrují světlo, změkčí, totéž asi udělá deštník ale asi se používá spíš na portréty.

Teoretické úvahy, rád si nechám poradit, nějaké rady, zkušenosti .. Díky
PM
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod pemar 10. 1. 2014 13:10

Já bych možná začal tím, co se opravdu bude fotit. Setup pro produktovou fotografii se mi například pro fotografování jídla neosvědčil, fotografování jídla má svá specifika. Když jsem byl naposledy v Číně, byl jsem v obchodáku, kde dvě patra byly plné nejrůznější výbavy, ze které využiji asi 1%. V podstatě potřebuji pro focení jídla 1 vhodný objektiv, stativ, dálkovou spoušť, denní světlo a pár kuchyňských rekvizit. Focení produktů je trochu jiné.
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod PM 10. 1. 2014 16:00

Díky za info, denní světlo funguje ale není na něj vždy spolehnutí, potřebuji to "sekat" bez ohledu na de/noc/tma. Vybavení univerzální, suroviny, jídlo, v tom by neměl být problém, jako grafik si pohlídám křivky, fotky pošteluju .. Chtěl bych doporučit nějaký světla
PM
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Bartyx 10. 1. 2014 16:36

Podle mě stačí blesk s bílým deštníkem (nebo softboxem) a případně nějaké odrazné desky na vysvícení z jiných stran. Moc bych to nekomplikoval.
Bartyx
Návštěvník

Odeslat příspěvekod PM 10. 1. 2014 17:33

Tohle už jsem si prošel, výsledky velmi dobré ale je to takový "garážový" focení, s jídlem si nejde hodinu hrát, na fotce je to znát, chtěl bych mít dostatek prostoru, kousek stolu nebo naaranžovat vidlička se soustem, pára, pečlivě zkontrolovat přes "živý" monitor, 5-10 fotek z různých pohledů, další .. Dodatečný chyby = znovu vše od začátku. Kout kde to bude připravený jenom sekat fotky, za světla i za tmy.

Kdyby se do toho někomu chtělo, myslí si že je fakt dobrej :) spolupráci se nebráním. Kvůli čerstvosti by to muselo být u nás, odvezt to fakt nejde
PM
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod pemar 10. 1. 2014 19:37

Tohle je osvědčená klasika:

Obrázek

alternativa je tohle:

Obrázek

a tohle je taky klasika, ale neosvědčila se mi:

Obrázek

a úplně nejhorší je podle mé zkušenosti na fotografování jídla tohle:

Obrázek

Můžeme teoretizovat nebo si vyměňovat praktické zkušenosti, ale základ se odvíjí od toho, co se bude fotografovat a jakým stylem. Největší průšvih při fotografování jídla je vlastní jídlo a světlo. Umělé světlo a blesk je problém, ani makroblesk mi nedává takové světlo, jako rozptýlené denní světlo.

Nefotografoval bych to setovým objektivem.

Pomůže i použití odrazových desek:

Obrázek

noční alternativa je tohle:

Obrázek

ale problém bude světlo, bude to vypadat bohužel hůře, než při denním světle. Další alternativy jsou fotografický stůl a fotografický stan, ten stůl je asi přes finanční limit, ale stan a světla se dají pořídit na pár tisíc ve vysoké kvalitě. Já bych ase ale té cestě vyhnul, za umělého světla bych fotil jen tehdy, kdybych musel. Pokud to jde, fotil bych jídlo co nejvíce čerstvé a co nejblíže kuchyni.

Investoval bych do objektivu (cca 6 tisíc), pokud bych ho neměl, stativ bych použýil jakýkoliv, blesky takové, které se dají odpalovat nezávisle na těle fotoaparátu. Světla jsou trochu problém ale dobře mi kolegové poradili ve vlákně ohledně fotografování jídla a osvětlení, když jsem se na to ptal (ještě jednou jim děkuji !).
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod PM 11. 1. 2014 00:34

Souhlas, díky, tohle je spíš o kretivitě, teplé/studené/denní světlo .. Teď jsou dny kratší, fotku včetně ořezu a retuše nemohu dělat 1/4 dne. Nebo jo ale nikdo to nezaplatí, možná jo, 1 kousek na obálku :) Hledám účinné univerzální řešení, světlo s dobrým poměrem výkon/cena. Fotku s živým náhledem na notebooku jsem viděl, škoda že to nefunguje u všech foťáků. 2 zábleky se softboxem, v ČR je po vánocích vyprodáno, co toto:

http://www.amazon.de/Metz-BL-400-SB-Kit ... BL-200+KIT
PM
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod pemar 11. 1. 2014 08:24

Když chceš fotit v umělém světla, otázka je, zda budeš používat fotografický stůl a koncentrovat se na vlastní jídlo:

Obrázek

nebo budeš fotit jídlo v přirozeném prostředí a dosvítíš to světly nebo blesky:

Obrázek

Jinak 2 blesky a odrazná stěna udělají hodně:

Obrázek

nebo je možné použít fotostan, většina obchodů ho nabízí i jako set se světly do 1 tisíce Kč:

Obrázek

ty blesky z amazon mi tak úplně nedávají smysl.

Já mám tohle na fotografie detailu jídla:

Obrázek
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod PM 11. 1. 2014 12:06

Fotostůl mám, stanu bych se do budoucna rád vyhnul, na větší focení je to strašně nepraktický, vyprat se to nedá :) Na přiložených fotkách jsou různý světla, systémový blesky, softboxy, paraplata, adaptér na makro. Myslím, že 2 záblesky dávají největší variabilitu, systémový na 3. fotce bych musel dobíjet, řešit příslušenství ..

Nějaké konkrétní řešení, link na prodejce? Má smysl řešit výrobce nebo je to jedno?
Díky, pěkný víkend

-- 11. 1. 2014 12:29 --

Tohle je za 386€ (s dopravou 10 800 Kč), má to někdo vyzkoušený nebo jiný světla???
Metz BL-400 SB-Kit II Mecastudio
Studioblitzgeräte mit 400 Ws
Leitzahl 65 bei ISO 100
6 Blenden, variabel einstellbar von 1/1 bis 1/32
Bajonett-Anschluss
Lieferumfang:2 x Studioblitzgerät BL-400 ohne Standardreflektor; 2 x Leuchtenstative LS-200 luftgedämpft, 200 cm; 2 x Softbox SB 50-70; Tasche B-80
Přílohy
metz_mecastudio_kits_4_1.jpg
PM
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod pemar 11. 1. 2014 19:42

Za prvé, otázkou je, jestli člověk potřebuje dvě takové monstra.

Ono se to dá udělat i takhle:

http://farm6.staticflickr.com/5544/1053 ... 4c208b.jpg

a výsledek je tohle:

http://farm4.staticflickr.com/3808/1053 ... 53409f.jpg

Náklady na ten O-ring makro adaptér je v ČR cca 1 tisíc Kč, v Šanghaji jsem to koupil pod 400 Kč. Ta fotografie může být i bez odlesků, tohle jedna z těch zkušebních, kdy jsem se snažil přiblížit dennímu světlu, aby to mělo "jiskru" a nevypadalo to jako ze studia.

Tady máš důkaz, že fotografie jídla se O-ring makro adaptérem dá dělat (záleží i na tom, co fotografuješ) a velmi dobrým výsledkem:

http://fstoppers.com/lighting-cupcakes- ... ring-flash

Denní světlo bych opravdu preferoval, tuhle fotku jsem udělal s naprosto nevhodným vybavením:

http://farm3.staticflickr.com/2832/1051 ... 61f6_z.jpg

dosáhnout tohle ve studiu podle mne vyžaduje 2x více času, o vybavení nemluvě.
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod kozakm 11. 1. 2014 20:21

Mně osobně teda Pemarovy poslední dvě ukázky přijdou dost slabé - zelenina jakoby bez světla úplně, dort má k divnému světlu ještě hroznou kompozici. Doufám, že PM míří podstatně výš.
kozakm
Návštěvník

Odeslat příspěvekod pemar 11. 1. 2014 21:26

Ta druhá fotka byla udělaná D50 a 18-105 v business lounge v Helsinkách během 1 minuty, světlo je denní, viz obrázek, s kompozicí jsem si opravdu hlavu nelámal :-) Kdybych ale věnoval o 3 minuty více kompozici (což jsem nemohl, už mi to odlétalo), byl by výsledek určitě lepší, takhle jsem jen vytáhl foťák, zaostřil a zmáčkl to (mohl jsem to aspoň trochu lépe natočit a naaranžovat):

Obrázek

Co se týče toho článku z Fstoppers, autor v něm ukazuje, že výsledky ze softboxu s odraznou deskou a kruhovým bleskem jsou v případě fotografie menšího jídla hodně srovnatelné, kruhové makro světlo dává velmi rozptýlené světlo, dá fotit se přímo zepředu, nemusíte mít softbox na straně. Na nasvětlení větší scény to nestačí, tam zapotřebí nakombinovat těch blesků nebo zdrojů světla více. Nejlepší výsledek byl se softboxem zleva, odraznou deskou zprava a kruhovým makrobleskem zepředu, jak ukazoval ten obrázek (mimochodem, to použité pozadí patrně dělá ten poněkud zvláštní dojem ze scény):

Obrázek

Tenhle výsledek potvrzuje i fotografie té zeleniny, byl jeden z mých pokusů, jak s vystačit s co nejjednoduším nasvícením scény.
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod kozakm 11. 1. 2014 22:52

No dobře, tak už víme, že létáš v bussiness class, a že umíš nalinkovat prvních deset fotek z Googlu na heslo "food photography". Ale jak to pomůže PM s jeho dotazem? Předpokládám, že googlovat umí.
kozakm
Návštěvník

Odeslat příspěvekod PM 11. 1. 2014 23:18

Zmuňujete se i o tělech a objektivech, kdo fotí na velký čip, má světelný objektiv :) Technika se hodně přibližuje, zrovna dneska jsem koukal na možnosti a ceny ojektivů, malé srovnání, v roce 1984 jsem si koupil první Prakticu za 4400 Kčs + příslušenství celkm 5500 Kčs, tehdejší plat byl kolem 2300 Kčs. Aktuálně třebas Nikon D610 + Tamron 24-70 F2,8 za 41000 Kč (v Čechách je to asi o 25% víc, jako telefonování, bankovní poplatky atd.), průměrný plat na který nedosahuje 80% obyvatelstva 25000 Kč, každopádně, čistě teoreticky, 3/4profi mašina za 2 platy, což je fajn. Se světelným objektivem a dejme tomu, nějakou odrazovou deskou za denního světla udělám super fotku. Jak jsem psal na začátku, den je teď krátký, na denní světlo není spolehnutí, za den X kvalitních fotek (XX fotek smazat), hlavně večer.

Palačinka, bez světel, odrazů, stativu a Photoshopu - kompakt Samsung EX1 F1,8. Jasně, hloubka ostrosti atd., na to kompakt není stavěný ale vím že to jde i s obyč, výbavou. Na práci mám podstatně lepší foťák a skla, ořezaný rozpočet, denní světlo mezi plastovými okny pár hodin ..
Přílohy
pal.jpg
PM
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod pemar 11. 1. 2014 23:25

Tam nebyl podstatný ten business class, spíš ta atmosféra a to, že to bylo denní světlo. To je moje hlavní zkušenost, že fotit jídlo za umělého světla je jako močit proti větru. Sbírám na Flipboardu povedené fotografie jídla, a ty které jsou dělané ve studiu, bych spočítal na prstech jedné ruky neopatrného dřevorubce. takže využít denní světlo a všechno si připravit tak, abych to stihl.

Druhá zkušenost je minimalismus. Snažím se kupovat jen to, co skutečně potřebuji. To jsem psal na začátku: chtěl jsem si koupit něco na fotografování jídla, ale chodíte v Šanghaji v pětipatrovém obchoďáku, kde mají takové množství softboxů, světel, stolů a dalších serepetiček, že vám dojde, že i kdybyste to všechmo mohl koupit a přivést domů, nemáte to ani kde uskladnit a použijete z toho jen zlomek.

Třetí zkušenost je, že fotografování jídla je o jídle. Bez toho, aby člověk měl k jídlo vztah, chápal ty emoce, nevytvoří takový obraz, aby se divák oblizoval. Tohle není akademické si hraní se světlem, jestli dva softboxy nebo tři a jestli značka x je lepší než značka y. jasně, že najdete pár špičkových food stylistů, ale dlouhodobě výborný výsledek vám udělá jen mlsný kocour nebo mlsná kočka se smyslem pro estetično a regionální romantiku, podívejte se například, jaké fotky má ve svých receptech Dita Pecháčková, to není o softboxech a blescích.

Když už musím fotit v umělém světle, tak bych místo dvou menších softboxů koupil jeden pořádný. Zajímavou variantu mi radil Puntík, zářivku s teplotou blízkou dennímu světlu, je to o pár témat níže. Určitě bych použil odraznou desku a doporučil bych ten makro O-ring, musí se ale vyladit nastavení blesku.

Celé je to ale o tom, co se bude fotit, jinak se fotí skleničky, jinak detaily z jídla a jinak jídlo jako celek.

Něco se dá vygooglovat, převážnou většinu si člověk musí vyzkoušet, v českých časopisech bych pomoc nehledal, občas nějaký koupím a pak si nadávám, že jsem zase zbytečně vyhodil peníze oknem :-)

-- 11. 1. 2014 23:35 --

Nejlevnější verze: levná DLSR, makro objektiv (i z druhé ruky), 1 sofbox, 1 odrazová deska, 1-2 externí blesky na zrcadlovku (jeden co máš a jeden bazarový, třeba i z Číny, hlavně kompatibilní). 1 stůl nebo stan (levnější je stan). Rekvizity: deska napodobující stůl, pár ubrousků příborů a podobných serepetiček.

K tomu se mi osvědčilo: tablet nebo notebook s DLSR Dasboard nebo něčím podobným propojený s foťákem přes kabel nebo WIFI a pár grafických programů, nejčastěji používám Nikon Capture NX, Photo Mate nebo Perfectly Clear, jde používat i Lightroom, RAW Therapee nebo Adobe Photoshop, ale strávíte mraky neefektivního času u počítače. nejlepší je trefit snímek tak, že potřebuje jen minimální další zpracování.
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod kozakm 11. 1. 2014 23:39

Nic ve zlem, ale zacinas mi pripominat Gance :)
kozakm
Návštěvník

Odeslat příspěvekod pemar 11. 1. 2014 23:44

U té palačinky je oblíbené klišé z nich dělat komínek, já bych zkusil jít jinou cestou zdůraznit náplň, ať už to bude tvaroh, med, nebo ovoce, na to se hodí ten makro objektiv nebo něco, co umí close-up. Vršit palačinku na sebe nebo přes sebe, aby to nebylo ploché, přidat dekoraci, ubrousek, ovoce nebo čokoládu nebo něco jiného, oku lahodícího.

Příklad:

Obrázek

Mně se třeba líbí tohle:

Obrázek

to je příklad z časopisu Apetit.

A takhle si hraji:

http://farm4.staticflickr.com/3669/1168 ... 06c7_b.jpg
http://farm6.staticflickr.com/5497/1152 ... ca29_z.jpg

Já nejsem profesionál, jen mne to baví, mám to jako koníček. Já si myslím, že jsem vyčerpal to podstatné, v čem ti mohu pomoci, zkušenost je nesdělitelná, každý si jí musí udělat sám.

-- 12. 1. 2014 00:24 --

Jo a ještě jedna věc, bez stativu to nejde (ale pokud máš lehký foťák, což máš, tak stativ je do 2,000 Kč s přehledem)-
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod PM 12. 1. 2014 00:58

Tohle nefunguje :) Pokud děláš katalogy nebo weby, kde je velké množství produktů, bez nějakých serepetiček, různá data, možnosti distribuce (tácek, přepravka, paeleta), potřebuješ kvalitní technickou fotku vytvořenou ve studiu = studiový světla, retuš a ořez v Photoshopu. Úplně zbytečný řešit co mají v Číně, blesk v bazaru atp. Hotová jídla pak stejnou technikou, na celostrany nebo obálku už méně fotek s atmosférou, případně v interiéru, denním světle, někdy se nakupují hotový věci ve fotobance, pač se kolem složitých věcí nevyplatí lítat 1/2 dne
PM
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod pemar 12. 1. 2014 08:51

Když si myslíš, že ti řešení se dvěma softboxy od Metze bude vyhovovat, tak si je kup ! Jestli tvoji klienti budou od tebe ty fotky kupovat, není co řešit, děláš to jako business. A jestlí umíš udělat retuše ve Photoshopu rychle a dobře, tak ho používej. Chtěl si radu, já jsem ti napsal svoji zkušenost, nikdo další se s ničím konkrétním bohužel nepřidal, tak si to musíš přebrat a vybrat si z toho, co se ti hodí. Nebo můžeš fotky kupovat ve fotobance.

Je to všechno ta tobě.
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod milann88 12. 1. 2014 10:35

Na tyhle požadavky bych šel do dvou zábleskových světel se softboxy, kombinace s odrazkami ti dá dostatečnou variabilitu. Zároveň možnost fotit kteroukoliv denní dobu na rozdíl od denního světla. Vyloučil bych i systémové blesky, ne že by se s nimi nedalo dosáhnout dobrých výsledků, ale na profesionální práci budou méně pohodlné z důvodu nutnosti dobíjení baterií.
Ten Ray Flash ring, který tu linkoval Pemar, mi přijde jako nejhorší možnost, minimálně tímto stylem použití. Fotky nebudou mít žádné stíny, tudíž nebudou mít hloubku, světlo bude hrozně ploché. Ten ring flash se hodí spíš jako fill-in. Navíc odpadá kreativita při kombinaci světel, všechno bude stále stejné.

Flash meter bych neřešil vůbec, po prvním focení už budeš vědět jaký výkon nastavit.
milann88
Návštěvník

Odeslat příspěvekod dede 26. 1. 2014 18:47

Já bych se přiživil na vláknu.
Potřebuju nafotit kuchyňské vybavení....hrnce, příbory, přístroje. Nejsou to velké věci, ale je tam hodně lesku.

Poradil by někdo co nakoupit?

Mám dva, čtyř zářivkové softboxy (60cm). Nějaké světlo to udělá, ale je to málo. Bohužel fotím starým Canonem G9 s děsnou soudkovitostí. Potřebuju nafotit cca 500 fotek s minimem Photoshopu.

Jaký fotoaparát a objektiv by jste doporučili?

Potřebuju se dostat na stejnou kvalitu: http://www.shutterstock.com/pic-88297174/stock-photo-stainless-steel-pot-with-cover-isolated-on-white-background.html?src=T4XoxtI4ZPyaRrX3IsIAuw-2-36
dede
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Petr Luňák 16. 2. 2014 23:14

Upozornění administrátora: Odstraněn podpis odporující pravidlům fóra.
Petr Luňák
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pemar 24. 2. 2014 20:55

No, já fotím jídlo většinou doma, a v restauraci jen výjimečně, tohle jsem si ale nemohl odpustit:

Obrázek

Krémová hříbková polévka s pažitkou v čerstvě upečeném chlebu (Nordeigerwand Restaurant, hádejte kde) mě potěšila, a to jak chuťové buňky, tak i ty fotografické.

Foceno bez přípravy, pomocí předpotopního Nikonu D50 a za použití na fórech pomlouvaného Nikkoru 18-105/3,5-5,6 (fuj, stydím se, jak jsem to mohl na to tělo vůbec nasadit :-) ), na focení zblízka objektivem evidentně nevhodným ;-) takže jsem to asi zachránil na poslední chvíli světlem.

Ne vážně, denní světlo jsem zatím plnohodnotně nenahradil, ale nevzdávám to, koupím ještě jeden průsvitný deštník a blesk a budu pokračovat v experimentech. Z restaurace mě zatím ještě nikde nevyhodili, jestli to není tím, že tam platím :-))
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod obr-fotograf.cz 7. 11. 2019 01:16

Fotografování jídla se věnuji profesionálně a když jsem pročítal příspěvky, napadlo mě pár námětu. Při focení jídla je jednoznačně nejlepší používat studiové záblesky. Mají nejlepší kvalitu světla a podání barev. Spoléhat na denní světlo není až tak výhodné, především proto, že se může z minuty na minutu změnit (mraky) a když už se vám podaří vyladit kompozici a vše okolo, může fotka vypadat úplně jinak, než jste zamýšleli. V případě použití jiných světel než jsou záblesková bych byl opatrný především u LED světel, které se prodávají z Číny. Mají mizerné podání barev (nízké CRI) a to je zrovna u jídla zásadní. LED světla, která se dají použít k dosažení profesionálního výsledku jsou opravdu hodně drahé (např. značka ARRI, kde LED panel stojí přes 100 tis.). V tuto chvíli si myslím, že nejlevnější způsob jak dosáhnout profi výsledku za málo peněz jsou blesky a klidně i zmiňované DM-200 (nástupce se už jmenuje BASIC Pro 300 Ws). Je to poměrně rozsáhlé téma, vytvořil jsem proto kurz fotografování jídla, kde probírám vše do detailu http://tipyjakfotit.cz/masterclass/kurz ... ani-jidla/
Specializuji se na interiérovou a produktovou fotografii. Jsem www.obr-fotograf.cz, autor BLOGU www.tipyjakfotit.cz a výukového DVD www.AkademieProduktoveFotografie.cz
obr-fotograf.cz
Návštěvník
Uživatelský avatar


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků