Tam nebyl podstatný ten business class, spíš ta atmosféra a to, že to bylo denní světlo. To je moje hlavní zkušenost, že fotit jídlo za umělého světla je jako močit proti větru. Sbírám na Flipboardu povedené fotografie jídla, a ty které jsou dělané ve studiu, bych spočítal na prstech jedné ruky neopatrného dřevorubce. takže využít denní světlo a všechno si připravit tak, abych to stihl.
Druhá zkušenost je minimalismus. Snažím se kupovat jen to, co skutečně potřebuji. To jsem psal na začátku: chtěl jsem si koupit něco na fotografování jídla, ale chodíte v Šanghaji v pětipatrovém obchoďáku, kde mají takové množství softboxů, světel, stolů a dalších serepetiček, že vám dojde, že i kdybyste to všechmo mohl koupit a přivést domů, nemáte to ani kde uskladnit a použijete z toho jen zlomek.
Třetí zkušenost je, že fotografování jídla je o jídle. Bez toho, aby člověk měl k jídlo vztah, chápal ty emoce, nevytvoří takový obraz, aby se divák oblizoval. Tohle není akademické si hraní se světlem, jestli dva softboxy nebo tři a jestli značka x je lepší než značka y. jasně, že najdete pár špičkových food stylistů, ale dlouhodobě výborný výsledek vám udělá jen mlsný kocour nebo mlsná kočka se smyslem pro estetično a regionální romantiku, podívejte se například, jaké fotky má ve svých receptech Dita Pecháčková, to není o softboxech a blescích.
Když už musím fotit v umělém světle, tak bych místo dvou menších softboxů koupil jeden pořádný. Zajímavou variantu mi radil Puntík, zářivku s teplotou blízkou dennímu světlu, je to o pár témat níže. Určitě bych použil odraznou desku a doporučil bych ten makro O-ring, musí se ale vyladit nastavení blesku.
Celé je to ale o tom, co se bude fotit, jinak se fotí skleničky, jinak detaily z jídla a jinak jídlo jako celek.
Něco se dá vygooglovat, převážnou většinu si člověk musí vyzkoušet, v českých časopisech bych pomoc nehledal, občas nějaký koupím a pak si nadávám, že jsem zase zbytečně vyhodil peníze oknem
-- 11. 1. 2014 23:35 --Nejlevnější verze: levná DLSR, makro objektiv (i z druhé ruky), 1 sofbox, 1 odrazová deska, 1-2 externí blesky na zrcadlovku (jeden co máš a jeden bazarový, třeba i z Číny, hlavně kompatibilní). 1 stůl nebo stan (levnější je stan). Rekvizity: deska napodobující stůl, pár ubrousků příborů a podobných serepetiček.
K tomu se mi osvědčilo: tablet nebo notebook s DLSR Dasboard nebo něčím podobným propojený s foťákem přes kabel nebo WIFI a pár grafických programů, nejčastěji používám Nikon Capture NX, Photo Mate nebo Perfectly Clear, jde používat i Lightroom, RAW Therapee nebo Adobe Photoshop, ale strávíte mraky neefektivního času u počítače. nejlepší je trefit snímek tak, že potřebuje jen minimální další zpracování.