Nikon Z systém

Diskuse o přístrojích s výměnnými objektivy bez zrcátka

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod lennyl_2 10. 8. 2021 14:05

Stan35 píše:Takove zajímavé čtení:
https://alikgriffin.com/should-i-buy-a- ... ands-fine/

Ale co naplat, když nejsou skla, ale jen pár základních i když skvělých.


precital som si to. a doteraz som si to ani neuvedomoval. ze youtuberi, co sa tym zivia, presli na Sony aj kvoli sledovanosti. a par z nich ukazuje aj Canon MLC, lebo tie sa vysvihli, tak sa prizivia aj na tom.

teraz zacinam pozerat videa na novu Sigmu 150-600 Sport (kupovat to nechcem, mam 100-400DN a ani s tou moc nefotim) a toto mi hned udrelo do oci:
...chvali chromaticku aberaciu na f11, to mal skusat na plnu dieru
https://youtu.be/YWo_QcOiVYY?t=438
...ukazuje fotky a nepovie nic o fest rozbitom pozadi, to by vadilo az aj mne a to som dost tolerantny
https://youtu.be/5HetVlKOFak?t=117
...Dustin aspon prizna, ze Sigma nie je ako original drahsi 200-600G v rychlom AF-C a slusne to obide moznou opravou v dalsom fw pre Sigmu
https://youtu.be/jlTIpUhxlbQ?t=575

cize chvalia tak vseobecne a strasne opisuju tlacidla, to nikoho nezaujima, to su povinne veci na objektive, ale cistu pravdu nepovedia ani jeden v detailoch.
len skoda, ze na Nikon Z sa akosi ani ta Sigma/Tamron nehrnie v nativnych tele zoomoch. ludia by sa urcite potesili.
Sony A7R III + Sony FE 20/1,8G + Sony FE 35/1,4 GM + Sony FE 50/1,8 do počtu + Sigma 85/1,4 ART DG DN + Sigma 100-400/5-6,3 DG DN
lennyl_2
Návštěvník

Odeslat příspěvekod chvd 10. 8. 2021 16:07

milann88 píše:I kdyz mas tu techn........a Sigma na Z.

Jo hezky si to popsal.
Jenze... kdyz mas Z-ko, muzes si poridit ten TZE-01 adapter (ktery dle vice zdroju je OK).
A das si na to Z-ko i ta GM i ty ostatni nativni pro Sony.
Jasne, muzes dostavat trochu rozdilne vysledky nez na Sony telech .... ale o kolik budou jiny? v kolika pripadech to bude hrat roli? kolik lidi to vyuzije?
A jasne i kdyz ma tu techniku nekdo na foceni, chce aby mel ten "ideal". .. jj to mas taky pravdu ..ale neni to tak u kazdyho.
Nicmene stejne je to hlavne o lidech a ne o te technice...kdyz poslouchavam vypraveni/rozhovory s nekterymi lidmi..namatkou treba P.Bambousek, S.Petera, A.Kratochvil a urcite mnoho dalsich tak je mi vzdy hnedle a znova jasny, ze ja jsem vlastne cistej sberatel fototechniky:) A to me teda nemala cast prace nekterych z nich takrka vubec neoslovuje, ale jsou uzasne zajimavi uz tim svym pristupem, kreativitou. A to nemusi byt jen ta velka foto-jmena, je tu i spousta tuze zajimavych rel. neznamych.
Co jsem se zde naucil:
Čím více MPX nebo větší datová velikost, tím více detailů.
Čím větší "dynamický rozsah snímače", tím vhodnější na focení pošmourna, zamračena.
Software neprodáváný v krabicové verzi zákonitě upadá ve vývoji.
chvd
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Davidof 10. 8. 2021 17:46

Milann

Takže už jsi přešel k Sony ?
https://www.zonerama.com/Davidoff/190455
Davidof
Expert

Odeslat příspěvekod milann88 10. 8. 2021 17:54

Taková je teorie, taky jsem šel do Ztka s tím, že je to nejvíc univerzální bajonet a je možné adaptovat všechno. Chtěl jsem redukci na EF skla i na E, od Fringeru jsem koupil na EF a funguje perfektně, je s ní méně problémů než s FTZ a přístup výrobce je na jedničku. Ale redukce E skel od Techart podle všeho nefunguje zdaleka tak dobře, našel jsem hromadu negativních zkušenosti, AF huntuje, nemá to rádo tamrony, u některých objektivu vyleze šílená distorze, některé širokáče jsou horší do rohu, nekamaradi s manuálními objektivy. Nacetl jsem o té redukci fakt hodně, protože jsme ji chtěl, ale těch problémů, které jsem četl bylo moc. Je pravda, že se něco mohlo zlepšit, ale nevím do jaké míry. Koupil jsem tedy hloupou redukci na Sony E kvůli Loxiim, ale tam jsem zjistil, že má docházet ke značnému zhoršení kvality obrazu v rozích. Řeč je o těch širších ohniscích. Tím jsem si pro sebe uzavřel, že cesta adaptovanych objektivu ze Sony na Nikon nevede. Je to pořád o tom, že můžu mít ideální řešení a nebo kompromis, který ani není zvyhodnen cenově, jenom je horší funkčnost.

Je pravda, že na Nikon se lépe adaptuje Leica M, ale tam si asi vystacim s Loxiemi a CV na těch širších ohniscích a kdyby mě zlakal nějaký summilux, tak ten už bude v pohode.

Poznámka o důležitosti fotografa nad technikou je pravda, ale v diskuzi o technice už trochu klišé. Klidně si přiznám, že kromě focení mě baví i technika a občas jsou to i skoro nezávislé koníčky.

-- 10. 8. 2021 17:58 --

Davidof: přestupuju postupně, postupně nakupuji z druhé ruky, když mě něco cvrnkne do nosu :) řeším teď stěhování zpět do Prahy, nové zaměstnání atd., takže si teď nemůžu vyskakovat tak, jak bych si přál :D a vlastně i trochu čekám, co A7iv.
milann88
Návštěvník

Odeslat příspěvekod noxx_cz 10. 8. 2021 19:29

Já jsem týden zpět byl po cca 15 letech v Chorvatsku a schválně jsem jel fotograficky na lehko a vzal si jen Z5 + 24-200 s tím, že jsem sám zvědavý, co a jak mi bude chybět. No a musím uznat, že vlastně nic ... lehká a naprosto univerzální sestava. Dokonce i na příležitostný portrét. Že by mi tedy chybělo nějaké konkrétní sklo, které na Zko není? Popravdě ani ne. Pokud budu chtít super širokáč, koupím 14-30, pokud budu chtít super portréťák, koupím Viltroxe nebo Sko 85 ... Pokud budu chtít něco na ptáky, koupím FTZ a Sigmu nebo Tamrona 150-600. Zkoušel jsem Tamrona 100-400 s FTZ a naprostá spokojenost. Takže brečení nad tím, že na Zko nejsou skla je, dle mého, jen technicistní onanie.
noxx_cz
Návštěvník

Odeslat příspěvekod milann88 10. 8. 2021 19:56

Já to určitě nechci stavět do roviny, že není čím fotit, Nikon už má dneska zaskleno relativně slušně, Nikkor 24-200 jsem tady chválil mockrát. To co jsem tady popisoval je čistě můj subjektivní názor, ale zase Nikkor 85Z natož Viltrox 85 má do charakteru obrazu 85 GM daleko, kategorie skel jako je třeba i Nikkor 105 1.4 atp. je prostě o něco jinde.

To same nějaká 150-600 přes FTZ opravdu nesnese srovnání s objektivy jako je nativní Sony 200-600, měl jsem doma Sigmu 60-600 na Zku.
milann88
Návštěvník

Odeslat příspěvekod pemar 10. 8. 2021 21:31

Zrovna 105/1.4 a 135/2 jsou ohniska, na které fotím rád. A z kratších ohnisek 28/1.4.
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod noxx_cz 10. 8. 2021 22:16

Netuším, jestli bych ten rozdíl mezi S85, Viltrox 85 a GM85 na reálné fotce poznal, ale pokud to je takový rozdíl, pak OK a nezbývá než čekat, až alternativní výrobci přijdou s něčím převratným ... mě osobně Sony nijak nepřesvědčilo a ty foťáky se mi ani nelíbí, ani mě nijak neoslovují emočně. Takový strohý technicismus bez emocí a něčeho navíc ;-). Ale fotky z toho lezou hezké, to zase jako jo :-).
noxx_cz
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Dolgor 10. 8. 2021 23:08

Hodně charakteru se přisuzovalo i některým Nikkorům pro F, z těch starších například 35 a 85/1.4 G, z novějších to jsou Ečka. Všechny fungují na FTZ normálně a nejspíš nikoli hůř než 85 GM, který je pomalými reakcemi známý, a z hlediska velikosti si s ním člověk proti adaptovaným Nikkorům moc nepomůže. Nakonec nejvíc záleží, co člověk hledá, který typ skel nebo styl obrazu. Něco funguje lépe na Sony. Někteří zase tvrdí, že mnoho adaptovaných historických skel a mnohé novější čínské objektivy mají hezčí obraz na Ztkách než Alfách (asi specifický design filtrů a mikročoček před senzorem), kde to vinětuje a dělá různé bubáky v okrajích. Tedy množí se lidé, kteří naopak pro svoje hraní s charakterem upřednostňují Z. Nadto tedy mi z vlastní zkušenosti i čtení zkušeností jiných přijde, že charakterní objektivy (ať už čímkoli) bývají často one trick pony. Chce to správnou náturu, dlouhé měnění a zkoušení není pro každého. Mám paralelně Fuji systém a velmi oblíbený 35/1.4, občas si půjčím 56/1.2. Oba objektivy mají fantastický charakterní obraz (i když asi jiný od charakteru, který upřednostňuje milan), ale jen v určitých podmínkách. Fotka mimo jejich silný region je najednou nezajímavá nebo dokonce technicky špatná. Došel jsem k tomu, že si s Fujinonem 35 vybírám jen těch několik situací, které mu nejlépe sedí. Na všechno ostatní si beru Ztko s 1.8 Sky, možná nemají tak úžasný charakter v mezní situaci, ale i tak je obraz z nich krásný (a rozeznatelný - tedy charakterní) a také kvalitní za všech okolností. Ve finále je mi úplně jedno, kterým systémem jsem fotku udělal, protože charakter objektivu o tom nerozhoduje, aspoň pro mne je to mnohem víc o obsahu (samozřejmě nějaký základní práh technické kvality a estetiky obrazu je podmínkou). V součtu mám víc hezkých fotek ze Ztka a předtím z D750, protože spojení X-T2 s 35/1.4 nemá zrovna bleskový AF, a dost fotek propásnu (nefotím aranžovaně, fotím hlavně rodinu, rodinné fotky přátelům atd., kde jsou děti, psi a s těmi je někdy těžší spolupráce). V tom smyslu charakterní manuální skla nejsou pro mě, leda tak do poličky, nevím, co bych s nimi fotil. Co se týče těch third-party AF objektivů, kterých zatím pro Z moc není. Například budget Tamron zoomy pro Milc jsou imho argument pro začátečníka, který ještě moc neví, co chce, a myslí si, že je f/2.8 jako f/2.8. Taky jsem si prošel zkoušením různých levnějších variant jiných výrobců a obecně považuju za vynikající mít takovou možnost. Ale dnes už mi to nepřijde pro mne osobně důležité, protože vím, která skla chci a potřebuju, a vyberu si ke spokojenosti i z omezenějšího spektra kvalitních dražších objektivů a ještě mi zůstane na kalhoty, protože toho nepotřebuju moc.
Naposledy upravil Dolgor dne 11. 8. 2021 00:32, celkově upraveno 1
Dolgor
Pokročilý

Odeslat příspěvekod chvd 10. 8. 2021 23:57

Milann88
ty problemy, co popisujes, jsou o te redukci, co jsem psal, chapu dobre?
V tom pripade diky za info, ode mne to byla spise hypoteza nez teorie, asi jsem narazil na ty pozitivni info.

Poznámka o důležitosti fotografa nad technikou je pravda, ale v diskuzi o technice už trochu klišé. Klidně si přiznám, že kromě focení mě baví i technika a občas jsou to i skoro nezávislé koníčky.

Jasne, to beru, na tom neni nic spatneho.
Pro me by mela byt tou druhou motivaci ta radost z porizeni, coz se jak vidno uz z mych zdejsich "hatu" nekona, aspon ne tedy v mire, ktera by mi stala za to, cili ja spise zvolnim v porizovani. Vybava mi dostacuje a zkusim asi spise pockat, jestli Tamron a Sigma zacnou delat Z skla a jaka bude odezva.
Kdyz vezmu ty 24-70/2,8 ..puvodni Tamron pres FTZ a nynejsi Z tak ano, celkove po adaptaci "mozku" na nove moznosti a nutnosti prace s tim Z to Z asi vyjde lepe, sice nejde dat na DSLR, ale to ozelim, jenze ten nutny priplatek cca 40 pri prechodu ... se mi nejevi adekvatni. Uz neni doba, kdy bych si rekl, ze par dni maknu a mam to.

-- 11. 8. 2021 00:03 --

milann88 píše:Nikkor 85Z natož Viltrox 85 má do charakteru obrazu 85 GM daleko,

Na tohle jsem priznam se lopata.
Hodne lidi o tom(nebo podobnych rozdilech) pise a kdyz si chci nekde neco srovnat, tak jsem schopen rozlisit tak mozna bokeh.
Nenapada te prosim odkaz na nejake misto, kde by byly nejaka fota, na kterych by to slo dobre videt a kdyz tak rovnou k tomu prosim hod nejaky aspon strucny popis, at vim, co sledovat, protoze mi to zatim nikdy do nosu necvrnklo .... ale je pravdepodobny, ze proste pro to nemam ten cit. Dik Nemusi to byt zrovna k temto dvem objektivum, ale proste nejake podobne srovnani.
Co jsem se zde naucil:
Čím více MPX nebo větší datová velikost, tím více detailů.
Čím větší "dynamický rozsah snímače", tím vhodnější na focení pošmourna, zamračena.
Software neprodáváný v krabicové verzi zákonitě upadá ve vývoji.
chvd
Návštěvník

Odeslat příspěvekod pemar 11. 8. 2021 07:26

Bokeh a charakter jsou velmi subjektivní, někdo to vnímá (více) a někdo ne. Pokud člověk ten rozdíl nevnimá, tak asi udělá nejlépe, když to nebude řešit a bude se řídit při koupi něčím jiným, třeba tech specs, recenzemi nebo cenovkou.

Pro mne charakter znamená, že i nudný motiv může vypadat jinak, lépe. Třeba i lavičky v parku:

Obrázek

Já mám 2 portrétní objektivy od Nikonu, 85/1.8G a 105/1.4G, ten hlavní rozdíl není ve světelnosti nebo v ohnisku, ale v charakteru, v kombinaci toho, jak se sklo chová v protisvětle, jak je ostré, jaké má přechody, jakou má barevnou tonalitu, bývá to hodně znát třeba u portrétu:

Obrázek

Schválně jsem vybral přicloněnou fotku, aby světelnost nehrála takovou roli.
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod Davidof 11. 8. 2021 09:07

V tomto aspektu jsem taky hodně mimo hru, tak se radši držím zpátky, nicméně vnímám, že jsou skla, která mě oslovují více.

Asi to není ten typ charakteru, o kterém tu píšou Milan a pemar, ale všiml jsem si, že třeba barvy a kontrast z 28-70/2 se mi hodně líbí už na nezpracovaném (resp. jen mírně předzpracovaném) RAWu. Někdy si i říkám, že vlastně nevím, proč to dál upravovat.

Něco podobného (samozřejmě jiným směrem) jistě vidí někteří v těch zmíněných objektivech.

Je to určitě subjektivní a taky bych řekl, že je dobře, když charakter toho charakteru :-) podtrhuje zaměření toho skla. Třeba u portrétního objektivu je to docela jasné - málokdo chce vidět každý detail kůže a taková ta snovost se k tomu hodí.

Je to zajímavá část fotografie ale člověk k tomu musí nějak dospět (dobrovolně) :-)
https://www.zonerama.com/Davidoff/190455
Davidof
Expert

Odeslat příspěvekod milann88 11. 8. 2021 09:52

Chvd: Jojo, ty popisované problémy jsem četl právě o Techartu, samozřejmě jsem četl i pozitivní zkušenosti, ale těch negativních bylo na můj vkus dost.

Co se týká těch objektivu, tak bohužel v rukávu žádné porovnání nemám, pro mě je to spíš pocitove, dost to souvisí s takovým nižším kontrastem. Pak jsou v bokehu jemnější přechody, na pleti nevylezaji póry a fotka má takový snovejsi nádech. S takovým objektivem je mnohem jednodušší udělat fotku podle mých představ. Měl jsem z portretaku Nikkor 85 1.8G, 1.4D, 105 F2 DC, 1.4G, Tamron 85 1.8VC, Sigmu 85 1.4 EX, 135 1.8 ART, Samyang 85 1.4. A ty rozdíly jsou v podání pleti a přechodu v bokehu občas znát, třeba i podání pleťovky je úplně jiné, v tom byl dokonalý 105 DC, hrozně nedoceneny objektiv. Ale zase se ty rozdíly projeví jen někdy, většinou se to projeví, když pozadí není úplně rozmazané na kaši, ale jsou víc znát struktury v bokehu, na tom většinou konci podobné srovnání na internetu. Nafoti jen několik hlav, kde je pozadí úplně separovane a zjisti, ze rozdíl není. Ono ty fotky pak i potřebuji méně zásahu při vyvolání z rawu, u některých objektivu jsem musel hodně štětcem snižovat kontrast lokálně a hýbat se zřetelnosti, abych byl spokojenější.

Dolgor: ty Fuji 35 1.4 a 56 1.2 se mi charakterem líbí moc, je to dobre vybalancovane mezi moderní objektiv a vintage obraz a souhlasím i s tím, že když nejsou ideální podmínky, tak ten "zajímavý objektiv" umí udělat paseku. Nikkor 85 1.4D když nemel to svoje měkké světlo, tak jsem s ním prostě nefotil a nasadil Sigmu 135, protože s tou se dalo fotit vždycky. K těm Fuji objektivum i ten nový 50 F1 mi přijde skvělý tím, jak má trochu nižší kontras na F1.

-- 11. 8. 2021 10:00 --

Tohle je třeba z Nikkoru 85 1.4D a ta fotka byla už z foťáku prakticky hotová, to z některých těch objektivu bych určitě nedosahnul na první dobrou https://500px.com/photo/1004505963/suns ... n-hospodka
milann88
Návštěvník

Odeslat příspěvekod houghs 11. 8. 2021 12:13

noxx_cz píše:Já jsem týden zpět byl po cca 15 letech v Chorvatsku a schválně jsem jel fotograficky na lehko a vzal si jen Z5 + 24-200 s tím, že jsem sám zvědavý, co a jak mi bude chybět. No a musím uznat, že vlastně nic ... lehká a naprosto univerzální sestava. Dokonce i na příležitostný portrét. Že by mi tedy chybělo nějaké konkrétní sklo, které na Zko není? Popravdě ani ne.


Já došel k tomu samému poznatku. Na dovolené si vystačím se setovým objektivem a doplním ho jen širokým zoomem. V červenci jsem cestoval po severní Itálii - Benátky, Verona, jezero Garda, Bolzano, měl jsem s sebou všechny objektivy a pevná skla jsem téměř nepoužil. Nebyl důvod. Na starších aparátech to smysl dávalo, světelné sklo bylo nutné aby to v šeru nešumělo a dobře ostřilo. Když jsem pak porovnával fotky se seťákem a ty s pevným sklem v běžných situacích tak prakticky nebyl vidět rozdíl. Tady je nutné si uvědomit, že výsledným produktem je 6Mpx jpg fotka, kterou po úpravách vyvolám z RAW, ne samotný RAW a že mě vůbec ostrost na 100% nezajímá. S novějšími foťáky se dá fotit i ve špatném světle se seťáky, D7500 má proti D3100 zlepšení asi o dva EV, takže tím se výhoda pevného skla 16/2 prakticky ztrácí a pokud se k tomu zoomu přidá ještě VR tak je to jednoznačné. Fotky s krémovým bokehem na dovolené nemají velký smysl, v těchto případech je přece jen žádoucí alespoň nějaká identifikace pozadí. Portrétní fotky s krémovým bokehem si můžu udělat s podobným výsledkem doma na zahradě, možná ještě lepším, protože tam mám možnost si počkat na ideální světlo. Pevné objektivy jsou podle mě spíš taková "event" skla, na svatby, party, koncerty, tam zůstanou nezastupitelná kvůli práci s hloubkou ostrosti, ale v běžných situacích - kam dovolená patří - jejich užitečnost významně poklesla.

V úterý odlétáme na druhou dovolenou do Francie, v Paříži si vezmeme auto, projedeme Normandii a podíváme až na jih k La Rochelle. 15 nocí a šest různých hotelů. Beru jen dva objektivy - 16-80 a 10-20. Nic víc netahám, ostatně tradičně pocestujeme jen s příručními zavazadly.
houghs
Návštěvník

Odeslat příspěvekod pemar 11. 8. 2021 12:20

Mně to přijde trochu měkčí, mám rád ostřejší oči a pak přechod do neostrého. Zbytek je podle mých představ.

Jinak zpátky k Z řadě, vyšly aktualizace specifikaci Z9 na základě postřehů z Tokia, ale nic mne tam nezaujalo, 160 fps při 6 Mpx je video, na focení je to kravina, ale je vidět rozdíl mezi Nikonem a Sony, viz zakrytování snímače a inovace dvířek paměťových karet. Uvidíme, co mysli tím zlepšeným 3d, jak bude fungovat trackování.
pemar
Expert

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků