pemar píše:feathoron píše:Jinak všichni se shodnou, že je zapotřebí věnovat nějaký čas k pochopení AF u bezrcadlovek, aby člověk zlepšil jeho úspěšnost a naučil se ho správně používat, protože funguje jinak než na DLSR, ...
To pochopení AF u bezzcadlovek může být důvod, proč třeba PL nebyl spokojený, paradoxně až u výkonné D500 jsem začal řešit, na co ty různé režimy AF jsou a jak s nimi pracovat. Problém řady Z je, že je v tomto směru trochu očesaná a to se vesměs projeví tak, že se AF od objektu "odlepí" nebo že fotograf může AF omezeněji říci, jak se bude objekt chovat nebo pohybovat a AF pak nemůže svoji "inteligenci" nebo výkon použít naplno, Nikon Z7 a Z6 tak nějak plýtvá výpočetním výkonem.
Že PL nebýva s AF bezzrkadloviek spokojný, pre mňa nie je novinka. Odkedy som sa dozvedel, ako testoval AF:
=> krútil sa po predajni a sledoval ako foťák priebežne preostruje
Práve o "tom" (že používatelia používajú foťák inak, ako by mali) čítam v článku
The Reason Camera Sales are Stalled:
What user problem has to be solved in order to get another grab at the customer's wallet?
Sony sort of accidentally hit on one such thing while doing their usual product iteration: tracking focus. I've been observing for awhile that the way that most users approach "focus" isn't the way the camera makers were trying to make them do it. The dissonance in that made for a lot of focus failures, even on cameras capable of doing precise, fast focus. Why? Because the user had to learn something in order to make focus work. Worse still, the user had to change what they were doing if the situation in front of them changed. In other words, there was another thing for them to control.
Rieši práve Z-ká, že hoci foťák síce robí to čo má, treba kvôli tomu príliš často meniť nastavenia, čo je problém:
What I'm noticing a lot of Sony users do (and Nikon users, too, with the D5 generation DSLRs), is what I'd call identify-and-track. "Hey camera, this is what I want in focus, now follow it." Nikon users will recognize that as AF-C with 3D Tracking Area mode. Sony users will recognize that as some variation of Flexible Spot. Put the cursor on the thing you want to track, press the AF-ON/half-press the shutter button, and re-compose or follow the subject as it moves in the frame. The result for most people is that the camera now seems to do what they want it to do (and this is why Nikon's convoluted 3D Tracking function on the Z cameras is wrong: the user has to spend too much time fiddling with and controlling it).