od FotoABC 11. 12. 2022 22:38
Tak měl blbou kopii. Nikkor 24/1.8G je vynikající. Už jsem s ním dost nafotil a 20/1.8, 35/1.8 a 85/1.8 taky, takže srovnání mám. Než 20/1.8 a 35/1.8 je 24/1.8 lepší s přehledem (ale fajn jsou všechny) a všechna měření (a že jich je), to dokládají. Měl jsem to hodně nastudované a osobně vyzkoušené, už pár měsíců nefotím skoro s ničím jiným, než s pevnýma 1.8-kama plus se Sigmou 50/1.4. (ne, že bych zanevřel na zoomy, ale člověk si užívá nová skla).
DX 35/1.8 jsem měl dost let a FX 35/1.8 je hodně o něčem jiném ve spoustě ohledů, mimo jiné na levné DX 35/1.8 je hodně znát, že nemá žádný ED člen. A kdysi jsem měl 35/2D, která byla kdysi v roce 2005, 2006, ... skvělá od F4 dál oproti tehdejším sklům, ale na plnou díru děs a hrůza podobně jako 24/2.8D a další D-čka.
-- 11. 12. 2022 23:10 --
Teď upravuji fotky na střídačku pořízené z D500, Z50 a Fujifilm X-S10 (poslední dva jsem měl týden půjčené kvůli videu). Pár zajímavých postřehů. Z50 má ostřejší JPEGy, než D500, ale RAWy jsou stejné, takže když si tradičně vybírám podle JPEGů, které RAWy vyvolám, tak mě to nutí ze Z50 intenzivněji doostřovat, jinak jsou ty RAWy ze Z50 vyvolávané zvykem z D7200 a D500 méně výrazné, než JPEGy. Ale prostě úprava RAWu D500 i Z50 jako taková je totéž, tam bez EXIFu nemám šanci ani odhadnout z čeho to je. Ovšem Fuji se liší. Tam co na mě vykoukne v Photoshopu v Adobe Camera RAW v klasických Standard-Krajina-Portrét-Neutral-... je nepoužitelné, hlavně pleťovky, ale i krajina je vyblitá a ještě že mně ACR nabídne ty Supria/Velvia/Astia a jak se to všechno jmenuje, protože z těch se dá nastartovat, aby to pak vyšlo barevně podobně jako z Nikonu. Ale dá to víc posouvání šoupátek. Hlavně 23/2 jako malé sklíčko pro APS-C se blíží full frame větším 1.8-kám z Nikonu na DX a APS-C Fuji f/1.4 je nejspíš překoná, ale teoreticky, prakticky nevím. Prostě ta specializace pro APS-C u Fuji ukazuje, že FX skla pro DX jsou sice fajn, ale je tam hodně skla navíc, které se neúčastní na obrazové kvalitě. Ale tak to holt u Nikonu je a u Z je to ještě podstatně horší. Nicméně D500 má pro mě v tolika věcech navrch, že by mě ani nenapadlo přejít k jinému systému a to, co ergonomicky Nikonu vyčítám, jsou prkotiny ve srovnání s tím, co by mně vadilo jinde. Ale i Z50, přestože je to furt Nikon, je ergonomicky proti D500 doslova obří sešup dolů. Ale nemít týden v ruce Z50 a X-S10, tak bych netušil jak velké množství vlastností mě negativně překvapí. Ano, asi po měsíci bych třeba objevil, že půlka z nich se nahradí něčím jiným, jenže stejně na D500 prostě poskládám prsty tak, že po paměti toho udělám tolik, že jinde tolik čudlíků na šikovných místech prostě není.
A to Nikonu D500 (podobně jako u všech profi Nikonů) nikdy neodpustím, že nemá ISO na 2. roler, zatímco D7200 jo. Ale už jsem si na ISO tlačítko zvykl po paměti mačkat tak, že nikdy neminu.
Nikdy bych nevěřil, že budu za hlavní přednost Nikonu proti zbytku světa považovat svůj zvyk a poskládání rukou a prstů a dokonce i dostatečně velké znaky, které vidím bez brýlí.