od talin 18. 10. 2015 20:04
Luňák, můžeš mi říct, co bych měl obchodního získat na fóru? Máš snad dojem, že se tu prezentují svatební a jiní komerční fotografové?
A teď ke crop faktoru. Popravdě, nemyslel jsem si, že to tu budeme muset řešit.
Ohnisková vzdálenost patří mezi nejdůležitější vlastnosti každého objektivu. Celé téma ale velmi komplikují moderní fotoaparáty, které mají snímače menší než kinofilmové políčko. A tak se ohniska objektivů musí různě přepočítávat. A to takzvaným crop faktorem, který se u různých fotoaparátů výrazně liší.
Reálná ohnisková vzdálenost objektivu
Každý objektiv má určitou ohniskovou vzdálenost. Ať už se jedná o objektiv k zrcadlovce, systémovému nebo běžnému kompaktu, vytváří daný objektiv v určité vzdálenosti obraz, který se promítá na snímač / film. Tuto vzdálenost nazýváme "ohnisková vzdálenost" nebo někdy zkráceně "ohnisko".
Miniaturizace a crop faktor
Jak přišla na trh s fotoaparáty miniaturizace, začaly se zmenšovat nejen fotoaparáty, ale zejména i jejich snímače. A ruku v ruce s tím samozřejmě i objektivy. Klasické kinofilmové pole s rozměrem 36x24mm začalo být příliš velké pro malé digitální fotoaparáty do kapsy, a tak výrobci začali vyrábět fotoaparáty s digitálními snímači velkými třeba jako lidský nehet. Šlo předně taky o finanční stránku věci. Logicky s tímto krokem se musely zmenšit i objektivy. A v tom je právě zakopaný pes.
Uvažme následující praktický příklad. Pan fotograf Starý fotí na klasický 35mm film a používá 50mm objektiv. Úhel pohledu, který tato kombinace poskytuje, se velmi líbí jeho synovi, který chce ale fotoaparát menší a lehčí. A tak si pořídí digitální systémový kompakt se znatelně menším snímačem a 25mm objektivem. Ve výsledku ale obě dvě kombinace poskytnou stejný zorný úhel. Jak je to možné? Pokud zmenšíme snímač fotoaparátu, tak musíme logicky zmenšit i objektiv - tedy i jeho ohniskovou vzdálenost. Díky tomu fotoaparát s menším snímačem a 25mm objektivem poskytne stejný zorný úhel, jako fullframe 35mm film s 50mm objektivem.
Nebo se na to můžeme podívat ještě jinak. 50mm objektiv vykreslí kruhový obraz o určitém průměru. A do tohoto průměru přesně pasuje velikost kinofilmového pole (nyní to berme jako fakt). Jenže když kinofilmové políčko zaměníme za digitální snímač s menšími rozměry, tak dojde k tomu, že tento snímač zachytí pouze určitý výřez z obrazu, který objektiv vykreslil. Zaznamená se menší zorné pole, a tak výsledný snímek bude vypadat, jako bychom jej pořídili objektivem o větší ohniskové vzdálenosti (protože čím větší ohnisko, tím menší zorné pole objektivu).
A nyní jsme již u podstaty věci - fotografujeme-li s fotoaparátem, který má snímač menší než kinofilmové pole, pak musíme reálné ohnisko objektivu (např. zmíněných 50mm) přepočíst na takzvané ekvivalentní ohnisko ke kinofilmu.
A výsledkem je číslo, čemu říkáme "crop faktor". Je to číslo, kterým násobíme reálnou fyzickou ohniskovou vzdálenost objektivů, abychom zjistili, jak se daný objektiv bude chovat na konkrétně malém snímači. Tedy jakou zdánlivou ohniskovou vzdálenost poskytne. V praxi říkáme, že např. 25mm objektiv na micro 4/3 snímači (ten má daný crop faktor 2x) se bude chovat jako 50mm objektiv na kinofilmu. Jinak řečeno, poskytne stejný zorný úhel. Toto přepočtené ohnisko se nám snaží říct "tento objektiv se na malém snímači bude chovat jako takový a makový objektiv na full-frame".
Proč se to celé takto komplikuje crop faktorem a proč se ohnisko přepočítává? Z čistě praktických důvodů. Představte si diskuzi tří fotografů, z nichž jeden říká, že na svém systémovém micro 4/3 kompaktu používá 12mm objektiv. Další se chlubí, že na fullframe preferuje 24mm objektiv. Třetí zase dodává, že u své APS-C zrcadlovky má nejradši 16mm objektiv. Bez přepočítávání ohnisek crop faktorem by se nikdy nedozvěděli, že ve výsledku všichni preferují "stejné" objektivy. Ač mají jejich milované objektivy odlišné fyzické ohniskové vzdálenosti, při pohledu do hledáčku uvidí všichni zcela stejnou scénu. Proto se v praxi ohniska objektivů přepočítávají crop faktorem - abychom měli srovnání dle výsledného chování objektivu v praxi - a ne dle jeho papírových vlastností.
Crop faktor v praxi
Crop faktor, který jsme již mnohokrát zmínili výše, je pevně dané číslo výrobcem daného typu fotoaparátu. Je to parametr daný a neměnný. Crop faktor je vždy daný pro konkrétní typ fotoaparátu. V praxi platí tato čísla:
• Full-frame fotoaparáty: crop faktor 1 (tudíž bez přepočtu - full-frame je cosi jako etalon z hlediska velikosti snímačů a crop faktoru).
• APS-C fotoaparáty: crop faktor 1.5.
• APS-C fotoaparáty Canon: 1.6.
• Systémové kompakty patřící do micro 4/3 systému (zejména Olympus a Panasonic): crop faktor 2.
• Kompakty s 1" snímačem (např. systémové kompakty Nikon): crop faktor 2.7.
Tato čísla jsou pevně daná a můžeme jimi násobit fyzické ohniskové vzdálenosti svých objektivů.