Bezzrcátka Olympus - zkušenosti, tipy

Diskuse o přístrojích s výměnnými objektivy bez zrcátka

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod Ganec 11. 12. 2017 14:53

Myslím, že offtopicov stačilo .. skúsme sa teraz radšej vrátiť k téme.

Posledne riešené príspevky:

1) používate niekto custom módy C1, C2, C3, C4 na Olympusoch?
=> aké hodnoty parametrov tam máte nastavené a kvôli akým situáciám?

2) má niekto 12-100 na inom Olympusáckom tele ako vymenoval bob222? Vsjo v pariadke?
=> viem len o jednom kamošovi, ktorý ho má .. ale na E-M1 II .. ale vyjadril sa o ňom, že ho ani nedáva dole :-]

3) používate niekto defaultne podexponovanie o 1-2EV?
=> možno je to zvyk z DSLR, ale hodí sa to aj u dnešných Olympusov?
(ja to používam len u športu a pri fotení koncertov)

4) skontroloval niekto "zkratkové tlačítko" u E-M10?
=> je tam niečo navyše oproti obyčajnému menu?
Naposledy upravil Ganec dne 11. 12. 2017 14:56, celkově upraveno 1
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod PavlinaH 11. 12. 2017 14:55

Ale nedělej najednou, že nevíš, o čem byla řeč. Vždyť si sám psal:
Cituji:
8. 12. 2017 15:06 str. 141


Petr Luňák píše:
PavlinaH píše:Proč ses vymlouval na FB, to byl takový problém dát sem fotku s exifem??
Plno předsudků, a kde nic tu nic.
Na co bych měla dávat fotku, když každému je jasné, že to co říkám je pravda. Nikdo, kdo chce mít vše v HO na f 1,4 s FF nefotí, pokud fotí více lidí roztroušeně. To dá rozum a jen ty to rozmazáváš a vykrucuješ se tu úplně okatě a trapně.
Neodváděj pozornost jinam, protože jsem mluvila o tom, když chci mít vše v HO a takových situací je běžně denně spousta.

S Luňákem nemá smysl diskutovat. Evidentně pravdu nemá, ale nechme ho, ať žije v tom, že ji má, alespoň dá pokoj.

Nedovedu si představit, že bych někde do nějakého vlákna vlítla a začala druhé urážet, neustále rýpat, psát takovým nadřazeným arogantním stylem…. Co je to za drzost, to fakt nechápu?

Nech si své příspěvky tam, kam patří. Přesně tak, založ si své vlákno a tam můžeš psát jak je libo. Je to už víc než otravné, pochop to, nestojíme tu o tebe!


Ad FB - vysvetlil jsem, ze nechapes a nazyvas to vymlouvanim je problem tvuj, ne muj.
Ad pravda - viz negativni reakce na tva tvrzeni od dalsich uzivatelu, tedy s tvou pravdou tu nesouhlasi zatim nikdo, ani Ganec, jak jsem jiz napsal, se te v tech tvych nesmyslnych prepoctech nezastal.
Ad HO a roztrouseni lide - dal jsem dukaz roztrousenych lidi v HO pri 1.8, tedy clone, kterou MFT vubec nenabizi. Ovsem ty se tocis na te 1.4, protoze to je pro tebe velky rozdil oproti 1.8, takze az budu mit cas, tak samozrejme dohledam i tu 1.4, nejsem srab jako ty. Mam ale podminku, nejprve sem vlozis vlastni fotku k tematu, ses totiz na rade, navic tvrdis, ze takovych situaci je "spousta", takze jich mas nepochybne spoustu vyfocenych. Nebo snad kecas?
Ad nestojime tu o tebe - ty ses schizofrenik? Nebo proc to mnozne cislo? Ja chapu, ze prosti lide bez podlozenych argumentu maji tendence druhe umlcovat, ale tyhle totalitni manyry si strc za klobouk.

******

Ganec: az se ty prestanes cpat do vlaken, kde nemas co delat, pak ja mozna prestanu chodit skolit Pavlinu o fotografii do tohoto vlakna, ikdyz poukazovat na klamstva, ktera tu ohledne MFT fotaku siri, nijak mimo tema neni. Takze sklop usi a soupej nohama, pokrytce.
PavlinaH
Návštěvník

Odeslat příspěvekod ForeignerOnEarth 11. 12. 2017 15:22

Dovolil bych si malinko praxe.
Fotografování skupiny lidí bych s dovolením rozdělil na a) aranžovanou skupinku a b) nearanžované fotografování lidí - cituji "roztroušených" - v předozadním směru, tedy lidí, kteří se věnují činnosti jaká je zrovna napadla nebo té, kterou mají právě za úkol.
Fotografování a) a b) má tolik odlišností, že bych si to dovolil opravdu oddělit.
a) aranžovaná skupinka znamená, že se všichni účastnící fotí, tedy přeruší nějakou činnost a dobrovolně či "nedobrovolně" se xichtí pro skupinovou fotografii. Pokud pominu "Cimrmanovy živé obrazy", tak se takoví lidé srovnají automaticky téměř do roviny, sami, aniž by je někdo nutil. Zkušený, již celých 7 let fotografující fotograf, na kterého Pavlína odkazovala, má fotky dělá celkem O.K., ale v tom článku dejmetomu neměl dobrý den, protože tam doporučuje fotit takovou skupinku širokáčem a klidně kompaktem nebo mobilem, protože ty jsou přirozeně širokoúhlé. No, prostě neměl dobrý den, když to psal. To se stane, ale odkazovat na to jako na pravidlo, to už je horší. Samozřejmě se člověk dostává do situace, že se seřadí skupinka 10 lidí v malé místnosti a chtějí vyfotit ze dvou metrů nebo tak nějak. Pokud se fotografovi nepodaří utéci, tak na kraje přemístí flegmatické lidi, kteří si tolik nepotrpí na svou krásu, a holt je tím širokáčem vyfotí. Normální fotograf dost nerad. Ale autor tam u článku má fotografii na louce. Tak na louce bych skupinu deseti lidí fakt širokáčem nefotil, protože zkušenost mně velí na takovouhle skupinovou fotku si couvnout co to dá. A pokud to mohu vyfotit třeba 85-kou, je vyhráno, ten krajní bude mít tak široký obličej, jako má ve skutečnosti, což opravdu u 24mm ekvivalentu na kompaktu nebo mobilu se nedá očekávat ani náhodou. A kromě toho pokud je na fotce hodně lidí, budou mít logicky relativně malé obličeje. A na máločem vypadají odšumovací algoritmy tak příšerně blbě jako na fotce, kde je hodně malých obličejů. Tam si toho všimne poprvé v životě i ten, kdo má dojem, že JPEG z mobilu nebo foťáku s malým snímačem je O.K.
Takže na aranžovanou skupinku platí: couvnout co to dá, objektiv co možná bez geometrické deformace a co největší snímač. A tohle pravidlo přináší jednu zajímavou fyzikální vlastnost. Pokud jsou lidé seřazení skoro do roviny a pokud jste od nich tak daleko, jak to jde, tak se opravdu nemusí až tak moc clonit, aby byli všichni v hloubce ostrosti.
Takže tady opravdu, ale opravdu velká hloubka ostrosti není zásadní požadavek. Přicloním spíše podle toho, jak znám okraje kresby svých skel na různé clony. A u svých objektivů se toho nebojím, nicméně to už je OT.
b) teď ta nearanžovaná skupinka lidí, co "se nefotí", ale jsou zastiženi při různé fázi různých činností a jsou zrovna hodně "roztroušeni" předozadně.
Tam je s dovolením požadavek na to, aby byli všichni maximálně ostří, úplně mimo realitu, to je úplně od stolu vymyšlená podmínka, se kterou jsem se v praxi prakticky nesetkal.
Kromě aranžovaných Cimrmanových živých obrazů a kromě muzea voskových figurin se v normálním životě téměř nevyskytují situace, že by třeba 5 lidí dělalo ve stejný okamžik úplně stejně zajímavou činnost, aby si fotograf řekl, že na téhle fotografii by měli být upřednostněni všichni, co tam jsou. Možná v Severní Koreji jsou lidé tak vycvičeni, aby ve stejný okamžik byli všichni identicky zajímaví, ale normálně člověk v takovéhle situaci fotí proto, že ho zaujme činnost, výrazy tváře či poloha těl jednoho, dvou lidí, no a ti ostatní v tu chvíli jsou prakticky křoví a můžou být hlavními aktéry třeba za dvě sekundy nebo za dvě minuty nebo nikdy. Ze samých fotografií, na kterých se má divák soustředit na všech 10 různých lidí v různé vzdálenosti s nesouvisející činností, by diváka brzy rozbolela hlava.
Fakt je přirozenější "příběh", kde se střídají fotky zaměřené vždy jen na někoho. Na to se vážně líp kouká. Nehledě na to, že stejnou vysokou ostrost a prokreslenost obličejů vzdálených půl metru, tři metry a deset metrů neuděláš stejně ničím, m4/3 nevyjímaje.
A navíc to estetika fotografie dokonce ani nevyžaduje. Ovšem to je dáno zkušeností a člověk, co si teoreticky vymýšlí situace, které nahrávají malému snímači, je odsouzen se postavit po bok všem teoretikům mimo realitu.
Howgh.
ForeignerOnEarth
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Petr Luňák 11. 12. 2017 15:28

PavlinaH píše:Ale nedělej najednou, že nevíš, o čem byla řeč...


To je citace, ktera nasledovala az pote, viz cas, nikoliv po tvem uvodnim tvrzeni, opakuji:

PavlinaH - 7. 12. 2017 12:07
"Jasně jsem hovořila o stejné HO. A také o situacích, kdy je potřeba clonit kvůli tomu, abychom vše měli v HO. A to je dost často např. pokud fotíš více lidí, při focení krajin apod."

To tve "jasne pisu o roztrousenych lidech" nasledovalo az potom, co si to zacla dovysvetlovavat, presne jak tvrdim:

PavlinaH - 7. 12. 2017 15:01
"Luňáku, abychom se pochopili, nemluvím o tom, když si lidi seřadíš v jedné rovné řadě, ale o běžných každodenních situacích. Tzn. když fotíš skotačící děti, přátelé a rodinu, či reportáže, aniž bys musel všechny aranžovat tak, abys je měl na f 1 ,4 všechny v HO. Klidně tady dej fotku s exifem, kde nejsou osoby u sebe, ale roztroušení."

Z tohodle nemas sanci se vykecat, samozrejme je mi jasny, ze budes kopat kolem sebe jak vztekla, ovsem dukazy hovori proti tobe :) Jsou dve moznosti. Omluvis se mi, zejmena pak za ta falesna obvineni ze lzu, nebo se budes snazit odvest pozornost a zakecat to. To je strategie tkzv. na Gance a zatim k tomu mas nakroceno.

Domnivam se, ze by ti vic slusela prezdivka PavlinaG :D
Petr Luňák
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod ForeignerOnEarth 11. 12. 2017 15:35

Tohle mě fakt zaujalo:
3) používate niekto defaultne podexponovanie o 1-2EV?
=> možno je to zvyk z DSLR, ale hodí sa to aj u dnešných Olympusov?
(ja to používam len u športu a pri fotení koncertov)

Znáte nějakou zrcadlovku, se kterou se defaultně podexponovává o 2 EV?
A jestli je to u Gancových fotoaparátů u sportu nutnost, tak prosím vyjmenovat ty fotoaparáty a varovat před nimi, aby si je nikdo nekupoval. Případně varovat před Gancem, teď fakt nevím.
ForeignerOnEarth
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Petr Luňák 11. 12. 2017 15:39

Na tom je zajimava jina vec a sice ze Ganec vubec nastavuje nejakou korekci. Vzdyt automat vi preci vzdy presne, jak Ganec chce, aby fotka vypadala, proto tak chvali jpeg. No a pokud foti do manualu, tak v zivem nahledu preci vidi, jak bude fotka vypadat, jak tu opakovane vyzdvihuje, tudiz je korekce opet mimo hru.
Petr Luňák
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod smikoto 11. 12. 2017 15:45

Tome spousta fotografů (zahraničních) na jejichž obrázky se občas podívám, tak při portrétní (figurální) inscenované fotce podexponovává. O ten 1EV určitě možná i o víc a pak to v postprocesu vytahují. Upřímě, proč to tak dělají netuším. Asi proto že ty snímače v Nikonech jim umožňují to tolik z těch stínů tahat. Někdy se mi to zdá extrémní. Kdybych takhle fotil na Canon tak se z toho řádkového šumu zblázním :-)
smikoto
Návštěvník

Odeslat příspěvekod bob222 11. 12. 2017 15:48

Abych to pre seba uzavrel, z diskusie je jasné kto fotí a kto tlachá o fotení (nádherný český výstižný výraz).
bob222
Pokročilý

Odeslat příspěvekod PavlinaH 11. 12. 2017 15:53

FOE, on nemá svůj den zjevně i dnes :-) soudě z toho, jak okatě se snaží zapírat.
U toho b) je jistě věc každého fotografa, co chce mít v HO. Každý má svůj styl. Jsou tací, co vše fotí pouze na otevřené clony a já proti tomu nic nenamítám, ale pak samozřejmě nám takové záběry neukazují celý děj, což není mnohdy žádoucí. Zkrátka clonit na alespoň f 2,8 na FF je jistě mnohdy potřebné. To jaký má kdo styl je věc druhá. Já ale jasně hovořila o tom, když chci mít více lidí v HO a dala jsem dostatečně najevo, co mám na mysli. Luňák to i pochopil zcela jasně, jak je vidět z jeho reakce v mém minulém citovaném příspěvku, který si může každý dohledat a celé si to pročíst.

Za co bych se ti měla Luňáku omlouvat? Za to že tu zaplácáváš vlákno lživými a nesmyslnými příspěvky, pomluvami a OT? Nechme toho. Je to točení se v kruhu.
PavlinaH
Návštěvník

Odeslat příspěvekod T-Lama 11. 12. 2017 16:04

smikoto píše:Tome spousta fotografů (zahraničních) na jejichž obrázky se občas podívám, tak při portrétní (figurální) inscenované fotce podexponovává. O ten 1EV určitě možná i o víc a pak to v postprocesu vytahují. Upřímě, proč to tak dělají netuším. Asi proto že ty snímače v Nikonech jim umožňují to tolik z těch stínů tahat. Někdy se mi to zdá extrémní. Kdybych takhle fotil na Canon tak se z toho řádkového šumu zblázním :-)

Tak asi nikdo nepodexponuje fotku "jen proto, že může". ;-)
Je to způsob, jak se vyhnout přepalům na kůži a nemuset následně složitě retušovat některá místa. 1 EV už je docela dost, obvykle mi stačilo 1/3-2/3 EV.
T-Lama
Návštěvník

Odeslat příspěvekod ForeignerOnEarth 11. 12. 2017 16:12

smikoto: bývávaly kdysi doby, kdy přesvětlený až přepálený JPEG náhled znamenal, že ztmavení v RAWu bude znamenat horší přesnost barev nebo dokonce průšvih. Dnes s Nikonem D7200 se mně prakticky nestane, že by třeba ztmavení odlesků na obličeji nešlo s bezproblémovým výsledkem. (Ovšem U-points i na xicht používám jak chleba.) Takže třeba si zahraniční kolegové ještě nezvykli na nová (několik let stará) těla a vycházejí z 10-15 let starých zkušeností? Jo, utíká to, utíká.
Ta pružnost je dnes slušná v obou směrech. Dnes si nastřeluji jen blesk SB-800 podle toho jestli mám strop, Lumiquest nebo bílou kartičku. A ten většinou ještě dost stahuji, aby to jen tak trošku oživil, prakticky kvůli tomu, že na 5000 - 5500K jsou, málo platný, ty barvy nejbarevnější. Ono je hezké, když vysoké ISO dovolí fotit se zářivkami, ale nevím jak vy, ono při směsici světel 2700 - 4000 K jsou ty barvičky blbě barevný ať to WB vyvažuješ jak chceš. Pokud je atmosféra důležitější, než kvalita a pestrost barev, tak budiž, ale pokud ta zářivka zezadu a LEDka zprava nedělá zrovna komorní jak se dnes hnusně říká "atmošku", tak nemám sebemenší důvod si barvičky nevybarvit tlumeným bleskem, který má hezkých 5200K. Pak ta pleť a ty šaty mají svou barvu.
ForeignerOnEarth
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod ltokar 11. 12. 2017 16:25

Zaujimave je sledovat, ako posobi sposob prezentacie faktov. Jak FoE, tak PL napisali to iste, pricom PavlinaH na PL reaguje vztekle, ale s FoE suhlasi :D .. je vidno, ze FoE sa hodi za politika, a PL dokaze rozprudit krv aj starym flegmatikom.

-- 11. 12. 2017 16:26 --

Imho sa podexponovava o 2EV, ked sa na Ganca foti kvetinac proti oknu.
A30, S45, Ixus, FZ18, K-x, E-PL1, Stylus 1, K-5iis, E-M10
ltokar
Návštěvník

Odeslat příspěvekod ForeignerOnEarth 11. 12. 2017 16:29

PavlinaH: Můžeme to uzavřít tak, že na focení lidí za špatného osvětlení je co možná největší snímač zřetelná výhoda, protože pokud nepotřebuje fotograf pro svůj záměr velkou hloubku ostrosti, má pro kvalitu fotografie výhodu většího snímače, pokud je někdy velká hloubka ostrosti důležitější, než kvalita, zhorší se mu ta kvalita na úroveň menšího snímače.
V reálném životě při focení lidí za špatného světla nenastávají situace, kdy by velké hloubka ostrosti byla po celou dobu akce tak zásadní, že by třeba kvalita full frame musela být trvale degradována na kvalitu m4/3. Na druhou stranu rozdíly ve schopnostech fotografů často výrazně převyšují ten 2EV rozdíl mezi oběma systémy, stejně jako Usain Bolt by většinu lidí předběhl i v dřevácích, což vůbec neznamená, že dřeváky jsou na běh stejně vhodné jako tretry. :-)
Pokud člověk dnes chce opravdu ukazovat výhodu FF proti m4/3, musí to dost umět a musí fotit témata a situace, na kterých je to na krev. Samozřejmě rozdíly v našem vnímání jsou takové, že většina lidí nerozezná středoformát od iPhone co se výsledku týče, takže naše debaty jsou hodně akademické.
ForeignerOnEarth
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ganec 11. 12. 2017 16:34

T-Lama píše:Tak asi nikdo nepodexponuje fotku "jen proto, že může". ;-)
Je to způsob, jak se vyhnout přepalům na kůži a nemuset následně složitě retušovat některá místa. 1 EV už je docela dost, obvykle mi stačilo 1/3-2/3 EV.
jj, kvôli pleťovke pri stolnom tenise naozaj mávam -2/3 EV :-))

Ono v halách je ďalší problém aj s "blikajúcimi neónkami".
Teda bol. V našej hale sú už LED-ky, takže to nestabilné osvetlenie už nie je taký problém.
=> teda už by tie prepaly ani ani tak nenastávali .. ale zvyk je proste zvyk.

Navyše sa mi to tak viac páči. Asi preto, lebo pri takých záberoch je menej výraznejšie pozadie
(na ktoré zvyčajne nesvieti priame svetlo, kdže to je nasmerované hlavne na stoly)
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod antoninn 11. 12. 2017 16:50

Chápu to správně, že Olympus ti sice umožní mít hloubku ostrosti od nevidím do nevidím a dokonalý automatický režim, ale ty si ručně pomáháš podexponováním, abys (kromě jiného) i upozadil pozadí, protože ho nejsi schopen víc rozmazat? Není to něco ve smyslu "kázat vodu a pít víno"?
antoninn
Návštěvník

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků