od JakubPetrlik 8. 5. 2015 17:38
Omlouvám se za dlouhé čekání na příspěvky ode mne, neměl jsem přes týden čas něco psát. Občas jsem ale nahlédnul a četl.
Abych to shrnul, tak jeden jediný Ganec tady v umění sportovní fotografie absolutně zahanbil smečku zrcadlovkářů.
Ono to ani jinak dopadnout nemohlo, když si zrcadlovkáři nepřiznají, že mezi APS-C zrcadlovkami a m4/3 systémem je hluboká propast,
kterou ty zrcadlovky - přístroje minulého století nejsou schopny překlenout.
Ale takovou ostudu jste si tu dělat nemuseli. Věřím, že mnozí z vás by dokázali i udělat slušné sportovní fotky, ale to byste nesměli
trvat na tom, že je budete dělat Canikonem. Těmi to zkrátka nejde, jak je vidět na těch vašich trapných pokusech.
Ganec vystřihnul tu běžkyni par excellance. Hloubka ostrosti sedí přesně na ni a ostrost o několik řádů vyšší, než ¨
co je možné dosáhnout nějakým Canikonem. Sám to vnímám na svém OM-D. Po přechodu z D5300 to bylo jak zjevení, jako si sundat z očí
zamlžené brýle s nesprávnými dioptriemi.
Navíc z D5300 jsem se stále trápil s nastavením, četl chytré rady jak to automaticky nejde a fotograf musí dělat to či ono.
S OM-D najednou jde úplně všechno a fotograf najednou nemusí a vyjde to o míle lépe, než s D5300 a 18-140.
Slíbil jsem napsat proč je m4/3 vhodnější pro fotografy pro ty zabedněné, kterým to ještě není jasné, i když vy zrcadlovkáři to
dokazujete každým příspěvkem, ve kterém histericky bojujete předem ztracený boj. Boj, který už Canon i Nikon dávno pochopili, že prohráli.
Když Canon a Nikon viděl kvalitu a rychlost m4/3 systému, kapituloval v APS-C systému a přesunul úsilí do plného formátu,
kde může ještě nějaký rok předstírat, že konkuruje m4/3, i když odborníci ví, že zrcadlovka musí prohrát i kdyby měla
snímač velký jak okenní tabule. Sklem se nedá zvítězit nad digitální inteligencí stejně jako velkým kladivem nelze zvítězit nad technologií
kromě varianty že ji tím kladivem vztekle roztřískám.
A tím se dostáváme k tomu proč m4/3 nemá a už asi nikdy nebude mít konkurenci.
Olympus byl ucelený systém už v dobách 4/3 a o mnoho let dříve dokázal přesunout systém do bezzrcátkového systému,
definovat jej a otevřít různým výrobcům. Nikon ani Canon neměli systém nikdy, jen nesystematickou polodigitalizaci foťáků starých přes 50 let.
Zrcadlovky jsou více, než 50 let stará technologie s násilně naroubovaným digitálním snímačem. Směšné.
Kdysi dávno byli lidi zvyklí koukat do hledáčků. Dnes masy lidí začínají fotografovat přes displej, to je pro lidi synonymum pro focení. Focení přes hledáček jim připadá
směšně zastaralé, jako koukání skrz klíčovou dírku. Lidi, kteří začínali fotografovat v poslední dekádě minulého století a v tomto století,
už v drtivé většině považují hledáček za nesmysl. Pár vyjímek zbylo v tomto fóru. Každým rokem ubývá lidí, kteří vůbec někdy koukli do hledáčku,
jednou už nezbude nikdo. Málokdo chce být směšný, nemoderní a hlavně neergonomický. Koukáním do hledáčku se izolujete od světa, od přátel,
můžete zakopnout a upadnout, nevíte, co se děje okolo vás, takže nemůžete rychle fotit zajímavé momenty.
Nemůžete plnohodnotně komunikovat s fotografovanými osobami, schováte se za foťák, nemáte obličej. Úpíte pod tíhou zrcadlovky a při tom
máte dělat hezkou fotografii? S m4/3 bezzrcátkem tvoříte fotografii už na displeji, se zrcadlovkou nevíte co vyfotíte, nevidíte výsledek.
Spoléháte se na foťák. Cítíte ten paradox? Nevidíte výsledek, nastavujete všechno naslepo ručně odhadem, nevyužíváte inteligenci přístroje, a pak to zachraňujete z RAWu.
U m4/3 vám fotografii vyrábí automatika a ještě vám dopředu ukazuje, co vyrobila, abyste s ní mohli komunikovat a upravit to dle svého.
Ještě před vyfocením a ne až po něm jako u těch zrcadlovek.
Vidíte barvy, expozici, kontrast, dynamiku, jasy, přepaly, můžete sami korigovat, ale většinou není třeba, protože Olympus pochopil před mnoha
lety digitální fotografii a vymazlil firmware dělající fotografii. Canikon se nesnaží, protože přeci správný fotograf si to přeci sám nastaví.
Naslepo a výsledek uvidí až doma nebo bude neustále po každé fotce dávat foťák od oka a kontrolovat displej. A uteče mu děj.
Olympus OM-D mně v 99% vybere zaostření tam, kde chci, pokud ne, dotknu se toho místa na displeji.
Co děláte vy? Vybíráte ostřící bod? Kurzory? Anebo používáte středový (jiný nefunguje) a pak ztrácíte čas překomponováním?
A stejně máte zafocus a předfokus. A pošlete to do servisu a tam si z vás udělají dobrý den.
A tohle všechno u Olympusu odpadá, ten prostě bezchybně zaostří kam chcete, protože má k dispozici celou sscénu ze snímače a může
už mnoho let umělou inteligencí hledat správné místo zaostření v různých situacích. A ta inteligence funguje tak dokonale, že jsem se posadil.
A i když by náhodou ne, tak se dotkneš prostem a to je celé.
A objektivy Olympusu, které váží desetinu toho, co roury Canikonu, jsou o parník ostřejší. A zase mají digitálně vymazlené všechny výsledné vlastnosti.
Proto, že Olympus dělá digitální fotoaparáty a cítí se zodpovědný za výsledek, protože prodává celý systém.
Cankon prodá foťáky a objektivy a vůbec se nesnaží, aby to dohromady fungovalo. Pokud jsou ty dvě kila skla neostré a aberují a zkreslují,
tak to tak jednoduše je a máte, co jste si koupili. Že z toho chcete hezkou fotografii, to je váš problém, canikonu je to jedno.
Olympus k tomu přistupuje systémově se zodpovědností a je to vidět na první pohled.